Stängsel-förslag, tack!

Z

zazzabella

Nu har vi börjat planera sommarbetet för två av våra små hästar. Sommarbetet kommer att vara på ett plats, där det aldrig har varit någon hagen innan. Så allt ska göras, köpa in stolpar, tråd mm och sedan sätta upp det till en hage.

Men eftersom vi aldrig har gjort hagar själva innan. Så vill jag gärna ha era stängsel-förslag. Jag vill ju att hagen ska bli så bra som möjligt, men ändå inte allt för dyrt. Så jag vore tacksam om ni skulle vilja svara på mina frågor. :cool:

* Hagen kommer att bli ca 2 ha. Det är mycket bete och det är ganska kraftigt, det finns lite träd och det kommer att finnas ett skjul där också. Tror ni att det räcker till två små hästar som sommarbete juni-augusti ev. längre? Vi kommer givetvis att stödutfodra om det behövs.

* Vad för stolpar skulle ni använda er av; trä eller plast?
* Hur höga bör de vara?
* Hur många tror ni att vi behöver?
* Hur långt avstånd mellan stolparna är lämpligt att ha?

* Vad skulle ni välja; tråd/rep/band? Vilken tjocklek?
* Hur många meter tror ni att vi behöver?
* Räcker det att man ha tråd/rep/band på två olika höjder eller är det lämpligast att ha det på tre olika höjder?
* Vilka olika höjder bör man sätta tråden/repen/banden på?

* Vilka isolatorer skulle ni välja?
* Hur många lär det behövas?

* Sist men inte minst, vilket stängselaggregat är lämpligast till en hagen som denna? Det bör vara nätdrivet.

* Jag vet att man bör ha någon form av åskskydd. Men hur funkar det?

* Sen kommer ena långsidan av hagen gå längs med en mindre väg, inte så trafikerad, men behöver man sätta upp sådana där varningsskyltar där?

* Är det något annat vi bör tänka på angånde stängslet?

Nu tror jag att jag har fått med alla frågor. Det märks att vi aldrig ha gjort någon hage själva innan! :D

Jag vore jätte tacksam om ni vill ta er tid och svara på mina frågor och ge mig lite stängsel-förslag! :cool:
 
Nu har vi börjat planera sommarbetet för två av våra små hästar. Sommarbetet kommer att vara på ett plats, där det aldrig har varit någon hagen innan. Så allt ska göras, köpa in stolpar, tråd mm och sedan sätta upp det till en hage.

Men eftersom vi aldrig har gjort hagar själva innan. Så vill jag gärna ha era stängsel-förslag. Jag vill ju att hagen ska bli så bra som möjligt, men ändå inte allt för dyrt. Så jag vore tacksam om ni skulle vilja svara på mina frågor. :cool:

* Hagen kommer att bli ca 2 ha. Det är mycket bete och det är ganska kraftigt, det finns lite träd och det kommer att finnas ett skjul där också. Tror ni att det räcker till två små hästar som sommarbete juni-augusti ev. längre? Vi kommer givetvis att stödutfodra om det behövs.
Vad är det för "små" hästar? Om det inte bara är ogräs i hagen kan jag inte tänka mig annat än att betet räcker mer än väl till två små hästar.

* Vad för stolpar skulle ni använda er av; trä eller plast? Plast, så kan du lätt använda det någon annan stans ett annat år. Gärna kombinerat med trästolpar i hörnen så du kan spänna tråd/band ordentligt.
* Hur höga bör de vara? Beror på häststorleken, till våra islandshästar har vi översta bandet på ca 1-1,10m höjd och använder vanliga plaststolpar att trampa ner, de är ca 1,40. skall du ha trästolp måste de vara längre eftersom de skall ner i backen en bit runt 1,75 till inte alltför stora hästar.
* Hur många tror ni att vi behöver? Beror på formen på hagen, är den avlång = fler stolp än om den är fyrkantig t.ex. Stega dig runt och räkna ungefär 6-8 meter mellan varje stolp, så kan du räkna ut själv hur många du behöver.
* Hur långt avstånd mellan stolparna är lämpligt att ha? Se ovan

* Vad skulle ni välja; tråd/rep/band? Vilken tjocklek? En smaksak, men själv väljer jag smala (10-12mm) vita elband till en temporär sommarhage.
* Hur många meter tror ni att vi behöver? hagens omkrets x antalet rader
* Räcker det att man ha tråd/rep/band på två olika höjder eller är det lämpligast att ha det på tre olika höjder? För det mesta räcker två rader, men sen beror det på hästarna om de är "rymmare" och även om det finns bra med mat åt dem i hagen
* Vilka olika höjder bör man sätta tråden/repen/banden på? Beror på hästarnas storlek, om man har föl, rymmare, krypare osv. Men till lite mindre hästar brukar knä och höft vara ett bra mått att utgå från.

* Vilka isolatorer skulle ni välja? Behövs inte om du har plaststolp. till trästolp gillar jag de kraftiga ringisolatorerna som man skruvar i. Till dem finns en hylsa som passar borrmaskinen (om man har en sladdlös) så slipper man skruva för hand. De islolatorerna är starka, passar smalare elrep, tråd och de smala banden,
* Hur många lär det behövas? Lika många som trästolparna x antalet rader

* Sist men inte minst, vilket stängselaggregat är lämpligast till en hagen som denna? Det bör vara nätdrivet. Det finns mycket att välja på, men ett mellanstarkt aggregat har man alltid mycket nytta av. Oavsett aggregat är det viktigt att jorda ordentligt. Ett jordspett för varje joule på aggregatet.

* Jag vet att man bör ha någon form av åskskydd. Men hur funkar det? Det har vi inte brytt oss om, men finns färdiga att köpa. Ser ut som en spiral att montera på stängslet som ansluts till jord. Det gör att motståndet blir stort vid ett åsknedslag så risken att skada aggregatet blir mindre då blixten hellre går där det är mindre motstånd dvs till jordningen.

* Sen kommer ena långsidan av hagen gå längs med en mindre väg, inte så trafikerad, men behöver man sätta upp sådana där varningsskyltar där? Ja det skall man, finns billiga plastskyltar att hänga upp på tråden/banden

* Är det något annat vi bör tänka på angånde stängslet? Se till att hålla tråden/banden fria från växtlighet och skaffa en mätare så du ser vilken styrka du har på staketet. Bör inte understiga 3500V, gärna högre

Nu tror jag att jag har fått med alla frågor. Det märks att vi aldrig ha gjort någon hage själva innan! :D

Jag vore jätte tacksam om ni vill ta er tid och svara på mina frågor och ge mig lite stängsel-förslag! :cool:
Lycka till med stängslandet!
 

Liknande trådar

Övr. Grenar Hej jag köpte 2019 en travare. 155cm hög på 16 år. såhär när jag ser tillbaka på det, så stod Trollet alltid inne i ladugården när jag...
2
Svar
31
· Visningar
3 137
Senast: nullo-modo
·
Anläggning står i ett dilemma, har blivit erbjudit en stallplats i ett stall som är närmare mitt hem & även har mycket positiva saker med sig men...
2
Svar
29
· Visningar
4 758
Övr. Hund Vi kommer att få hem en valp i juni och har en del vi behöver skaffa hem innan dess. Det märks att valpprylar är en industri och det är...
2
Svar
35
· Visningar
3 716
Senast: anna_panna
·
Hästvård Jag fick hem en häst för drygt tre månader sen som i nuläget har en del bekymmer med sina hovar. Hästen har gått skodd hela livet utan...
Svar
1
· Visningar
1 159
Senast: super
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • HusdjursGPS
  • Valp 2024
  • Kattbilder #9

Hästrelaterat

Omröstningar

  • 🇪🇺EU VALET 2024🇸🇪
Tillbaka
Upp