Pleggad häst

A

Arbogamarre

Kan man märka på en häst om den har blivit pleggad?
Isf hur? Kan man bli lurad om man tex köper en häst som är lugn och harmonisk och som agerar helt omvänt senare vid tex en transport situation, kan den ha blivit pleggad utan att man märker det?
 
pleggade våran häst när vi skulle klippa henne å hon va ju helt dösig. även när det hade gått en stund så va hon inte ritkigt pigg. ja tror att jag skulle kunna se det på henne men dfet är ju svårt om man inte har sett hästen när den har varit det innan.
 
känner man inte hästen kan de nog vara svårt faktiskt,men be att få komma et par gånger och titta och försök förhör dig med andra som sett hästen annars osv
 
ja, min häst blev pleggad när jag köpte honom, inte vid provridningen utan när vi skrev under alla papper och tog med honom.

Och orsaken var att han då var mycket svårlastad, hans förra ägare talade inte om det utan valde att plegga honom när vi skulle lasta honom. Jag minns att jag var förvånad över att han var så lugn vid lastningstillfället samt att han hade "trötta" ögon, men tänkte att han väl var så till vardags.

I det nya stallet var han lugn, till att börja med. När pleggningen släppte blev han helt vansinnig, skrek och sprang runt i boxen - stackarn undrade väl var han hade hamnat.

Summan sumarum tror jag nog att det är svårt att på en okänd häst se om han blivit pleggad eler ej. Men om man känner en häst väl borde det inte vara så svårt.
 
På en hingst/valack är ofta könsorganet litet slappt och bara hänger ifall hästen är pleggad/ drogad.

Dvs den drar inte in det om man petar till det.

/KT
 

Liknande trådar

Hästhantering Jag har hamnat i en situation som gör mig väldigt uppgiven och vet jag inte vad jag ska ta mig till. Min häst står i ett underbart...
5 6 7
Svar
125
· Visningar
11 332
Senast: SiZo
·
Hästvård Har en unghäst som är 4. Varit väldigt bunden till sin mamma trots att han tex varit iväg på lösdrift/bete ett år osv. Nu var det dags...
Svar
11
· Visningar
1 441
Senast: Roheryn
·
Anläggning Undrar om någon här varit med om något liknande och hur det isf hanterats. I vårt ridhus har vi tydliga hopp och dressyrtider. Under...
2 3
Svar
49
· Visningar
5 764
Hästhantering Hej! Jag har sedan ett tag tillbaka varit medryttare på ett äldre sto som trots sin ålder är väldigt pigg och glad i ridningen. Hon går...
Svar
6
· Visningar
443
Senast: tessan.g
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp