Plötsligt arg katt?

Lycanthrope

Trådstartare
Vi har 3 katter.

En av dom har vi haft sen hösten 2010 då hon var unge. Hogger är 3 nu, innekatt, ej kastrerad.

Sedan har vi Illidan som vi tog för drygt ett år sedan eftersom ägaren inte kunde ha kvar honom. Han är 7 år och kastrerad. Dom var lite tjuriga mot varandra i början med blev sedan neutrala, aldrig bästisar men inget fräs eller så. Lite lite lek ibland.

Han rymde för några månader sedan och kom tillbaka efter en vecka, då var han grinig och fräste åt henne och lite åt hundarna. Det lugnade sig igen men blev likadant efter att han rymt igen, för att sedan lugna sig. Sedan fick han bli utekatt och blev harmonisk, kommer oftast 2 gånger om dagen för gos och mat, sover inne ibland men vill gärna ut på jakt eller sova i stallet. Dock är han lite grinigare inne än tidigare.

För några veckor sedan kom det en kattunge som blev riktigt nära vän med honan Hogger. Dom sover ihop, äter ihop, leker ihop :love:

Illidan håller sig för sig själv när han är inne, bortsett från hundarna som han gärna stryker sig mot, och så mig och sambon då.

För några kvällar sedan vaknar vi av att katterna vrålar. Då jagar Hogger (som aldrig varit direkt sur tidigare) Illidan genom flera rum och dom flyger över möbler. Vi får tag i dom och släpper ut Illidan och sätter Hogger i ett rum för att varva ner. Vet inte vad som flög i henne?

Idag kom Illidan in och Hogger ger sig direkt på honom och vrålar, utan att han gjort något alls. Vi fick sära på dom igen.

Vet inte hur man kan lösa detta?
Kan det hjälpa att kastrera/sterilisera henne?
Försvarar hon kattungen, som inte ens varit i närheten när det hänt.

Vill ju verkligen att dom ska komma överens..
 
Sv: Plötsligt arg katt?

Könsmogna honor kan ha starka revirkänslor så ska du inte avla på henne så tycker jag absolut att hon ska kastreras. Förstår öht inte varför man har okastrerade katter om de inte används i avel.
 

Liknande trådar

Katthälsa Jag har två katter, en hona på 2½ år och en hane på 9 år, båda kastrerade, båda för närvarande innekatter (hanen har varit ute i sitt...
Svar
10
· Visningar
921
Senast: Bison
·
Övr. Katt Hej, Har precis skaffat två kattungar (Maine Coon). Den ena flyttade in tre veckor före, M, och H kom 3 veckor efter och är således tre...
Svar
5
· Visningar
1 173
Senast: MissFideli
·
Övr. Katt En av mina uppfödningar flyttade till min kompis (som är uppfödare) på foder. Då var hon 14 v. Redan från start togs hon bara väl omhand...
Svar
13
· Visningar
1 071
Senast: Bison
·
Övr. Hund Vi har en hundvalp på 5 månader som gör utfall mot katterna vid maten. Vi har alltid gjort så att hon får äta själv i köket men ibland...
Svar
18
· Visningar
947
Senast: Praefatio
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp