Bukefalos 28 år!

Plötsligt frusen häst?

Ja veterinären måste nog vara den som bedömer det såklart inte jag, men spontant hade jag sagt ett blodprov som stämmer av det "vanliga" till att börja med i fråga om blodvärden . Det borde ändå säga lite om hästens "grundhälsa" tänker jag och ge ngn slags bas till att börja med .

Jag är inte säker på att jag förstår vad du menar? Med blodvärden menar du då hans järnvärden? För det oroar mig inte. Han är som sagt pigg i övrigt, det är "bara" det att han blivit så frusen och att han ser besvärad/frustrerad/ledsen ut.
 
Jag funderar över varför den varit så extremt rädd om bakdelen och svår att sko.
Är den ok i kroppen i övrigt sas? Du kan ha skrivit det och jag missat.

Tänker om ngt sånt kan spela in i nuvarande status.
För jag håller med om att 17 år är ingen ålder på en häst och framför allt inte en ponny. De bör inte börja bli frusna och klena än. Min ponny började bli känsligare för kyla på ålderns höst. Men då var han över 25 mot 30 år..

Tränas hästen något normalt?

Jag vet egentligen inget om hans liv innan han kom till mig. Det jag vet är att innan han kom till Sverige och den hästhandlare jag köpte honom av hade han gått på någon form av ridverksamhet i Danmark. Han hade skador på tänderna av hårda händer/felaktig bett och såg inte rolig ut i ryggmusklerna efter att ha haft en ickepassande sadel. Han var helt inskålad vid manken. Skadorna på tänderna är helt borta nu och ryggen är fin. Han var också väldigt rädd om munnen och grejade/lyfte hela tiden med bettet men det har han också slutat med.

När hovslagaren kom in i stallet tryckte hästen sig mot väggen längst bort och visade ögonvitorna. Han var helt vettskrämd. Tankarna går ju till om en hovslagare kanske har varit elak mot honom för han är inte alls rädd för andra män. Jag har tack och lov en helt suverän hovslagare så han tog det lugnt och hästen fick lugnande tre skoningar och nu är det inga problem alls att sko honom. Han bryr sig inte alls längre.

När han kom var han väldigt stressad och orolig och kunde inte vara själv varken i hagen eller i boxen. Nu bryr han sig inte alls om hans kompis rids och han får vara ensam. Vad som har hänt honom, om något har hänt eller om det bara är så att han är rädd om sig är omöjligt att säga. Han är annars väldigt social och kommer fram till vem som helst i hagen.

Han gick igenom besiktningen helt ua då vid köpet för snart tre år sedan och jag har inte haft någon anledning att misstänka att något skulle vara fel i kroppen i övrigt. Det enda är väl att han blev lite ömfotad i höstas så att han behövde sulor i fram. Är det något särskilt du tänker på?

Han promenadrids tre gånger i veckan. Nu är det ju så halt men annars rids han i alla gångarter och han är alltid pigg och glad över att få komma ut.
 
Jag vet egentligen inget om hans liv innan han kom till mig. Det jag vet är att innan han kom till Sverige och den hästhandlare jag köpte honom av hade han gått på någon form av ridverksamhet i Danmark. Han hade skador på tänderna av hårda händer/felaktig bett och såg inte rolig ut i ryggmusklerna efter att ha haft en ickepassande sadel. Han var helt inskålad vid manken. Skadorna på tänderna är helt borta nu och ryggen är fin. Han var också väldigt rädd om munnen och grejade/lyfte hela tiden med bettet men det har han också slutat med.

När hovslagaren kom in i stallet tryckte hästen sig mot väggen längst bort och visade ögonvitorna. Han var helt vettskrämd. Tankarna går ju till om en hovslagare kanske har varit elak mot honom för han är inte alls rädd för andra män. Jag har tack och lov en helt suverän hovslagare så han tog det lugnt och hästen fick lugnande tre skoningar och nu är det inga problem alls att sko honom. Han bryr sig inte alls längre.

När han kom var han väldigt stressad och orolig och kunde inte vara själv varken i hagen eller i boxen. Nu bryr han sig inte alls om hans kompis rids och han får vara ensam. Vad som har hänt honom, om något har hänt eller om det bara är så att han är rädd om sig är omöjligt att säga. Han är annars väldigt social och kommer fram till vem som helst i hagen.

Han gick igenom besiktningen helt ua då vid köpet för snart tre år sedan och jag har inte haft någon anledning att misstänka att något skulle vara fel i kroppen i övrigt. Det enda är väl att han blev lite ömfotad i höstas så att han behövde sulor i fram. Är det något särskilt du tänker på?

Han promenadrids tre gånger i veckan. Nu är det ju så halt men annars rids han i alla gångarter och han är alltid pigg och glad över att få komma ut.

Nej, jag bara spånar lite allmänt och tänkte lyfta den tanken iom att det inte riktigt nämts av övriga redan på samma vis.

Jag vet alldeles för lite om både dig och häst för att våga gissa på någonting. Det löser nog du och din vet.

Men om en häst är så spänd i vissa lägen eller ärligt talat är överspänd generellt a la ängslig ensam etc så funderar jag alltid kring smärta utöver själva inlärnings/hanterings/etc-bitar.
Inte helt sällan ju smärthästar såna som inte riktigt är så där ascoola och lugna i alla lägen.
De kan tex vara skraja för att vara ensamma i box/hage, svåra att åka med, svåra att sko, heta att rida etc..

Nu säger jag INTE att din häst har ont. Det behöver absolut inte vara så!
Men man bör alltid iaf överväga det ihop med sin vet och tränare i såna här lägen, tycker jag.
Sen kan ni avgöra det, vilket jag inte kan via nätet. :)

Importhästar kan ju inte helt sällan ha behandlats märkligt. Men de har också väldigt ofta skittänder och iaf ibland kass skoning och ibland kass utrustning. Det ger ju smärta och ger hästar som upplevs lite känsliga, flängda och rädda etc..
Nu har ju du haft din ett tag. Och tänder och resten verkar fixats.
Men jag litar inte helt på alla vet vare sig när det kommer till smärtsök i rörelsemekaniken eller kanske ännu hellre tänder. Det har svenska vet för dålig utbildning på. Och man blir inte helt bra på att göra munnar om man inte gör det dagligdags under många år.. :)

Hoppas ni hittar felet med din kille!
Vet inte din vet vilka blodprover man bör ta borde denne ha kontakter som den kan rådfråga kan jag tycka.. :)
 
Jag vet egentligen inget om hans liv innan han kom till mig. Det jag vet är att innan han kom till Sverige och den hästhandlare jag köpte honom av hade han gått på någon form av ridverksamhet i Danmark. Han hade skador på tänderna av hårda händer/felaktig bett och såg inte rolig ut i ryggmusklerna efter att ha haft en ickepassande sadel. Han var helt inskålad vid manken. Skadorna på tänderna är helt borta nu och ryggen är fin. Han var också väldigt rädd om munnen och grejade/lyfte hela tiden med bettet men det har han också slutat med.

När hovslagaren kom in i stallet tryckte hästen sig mot väggen längst bort och visade ögonvitorna. Han var helt vettskrämd. Tankarna går ju till om en hovslagare kanske har varit elak mot honom för han är inte alls rädd för andra män. Jag har tack och lov en helt suverän hovslagare så han tog det lugnt och hästen fick lugnande tre skoningar och nu är det inga problem alls att sko honom. Han bryr sig inte alls längre.

När han kom var han väldigt stressad och orolig och kunde inte vara själv varken i hagen eller i boxen. Nu bryr han sig inte alls om hans kompis rids och han får vara ensam. Vad som har hänt honom, om något har hänt eller om det bara är så att han är rädd om sig är omöjligt att säga. Han är annars väldigt social och kommer fram till vem som helst i hagen.

Han gick igenom besiktningen helt ua då vid köpet för snart tre år sedan och jag har inte haft någon anledning att misstänka att något skulle vara fel i kroppen i övrigt. Det enda är väl att han blev lite ömfotad i höstas så att han behövde sulor i fram. Är det något särskilt du tänker på?

Han promenadrids tre gånger i veckan. Nu är det ju så halt men annars rids han i alla gångarter och han är alltid pigg och glad över att få komma ut.
Jag har inga teorier om vad som kan tänkas felas, men vilken tur han har som hamnade hos dig. :heart
 
Kan tänkas att det kan finnas en infektion i kroppen eller smärta någonstans. Vettigt kan ju vara att ta blodprover och kolla värden och se om allt står rätt till där.
 
Jag är inte säker på att jag förstår vad du menar? Med blodvärden menar du då hans järnvärden? För det oroar mig inte. Han är som sagt pigg i övrigt, det är "bara" det att han blivit så frusen och att han ser besvärad/frustrerad/ledsen ut.

Nej det menar jag inte . Rådfråga veterinären och fråga om en blodprovstagning som analyserar blodkroppar, hemoglobin , och utöver det vad veterinären anser är allmänt grundkoll utifrån att ni just inte vet . Finns ju som sagt inget som säger att ngt sånt är felet på hästen men eftersom ni tydligen ändå diskuterar blodprov så är det ju ändå en Enkel grundåtgärd att börja där som sagt . Bäst är ju att veterinären utifrån det bestämmer provet , inte att jag eller någon här spekulerar ngt vidare i detalj utifrån det
 
Nej, jag bara spånar lite allmänt och tänkte lyfta den tanken iom att det inte riktigt nämts av övriga redan på samma vis.

Jag vet alldeles för lite om både dig och häst för att våga gissa på någonting. Det löser nog du och din vet.

Men om en häst är så spänd i vissa lägen eller ärligt talat är överspänd generellt a la ängslig ensam etc så funderar jag alltid kring smärta utöver själva inlärnings/hanterings/etc-bitar.
Inte helt sällan ju smärthästar såna som inte riktigt är så där ascoola och lugna i alla lägen.
De kan tex vara skraja för att vara ensamma i box/hage, svåra att åka med, svåra att sko, heta att rida etc..

Nu säger jag INTE att din häst har ont. Det behöver absolut inte vara så!
Men man bör alltid iaf överväga det ihop med sin vet och tränare i såna här lägen, tycker jag.
Sen kan ni avgöra det, vilket jag inte kan via nätet. :)

Importhästar kan ju inte helt sällan ha behandlats märkligt. Men de har också väldigt ofta skittänder och iaf ibland kass skoning och ibland kass utrustning. Det ger ju smärta och ger hästar som upplevs lite känsliga, flängda och rädda etc..
Nu har ju du haft din ett tag. Och tänder och resten verkar fixats.
Men jag litar inte helt på alla vet vare sig när det kommer till smärtsök i rörelsemekaniken eller kanske ännu hellre tänder. Det har svenska vet för dålig utbildning på. Och man blir inte helt bra på att göra munnar om man inte gör det dagligdags under många år.. :)

Hoppas ni hittar felet med din kille!
Vet inte din vet vilka blodprover man bör ta borde denne ha kontakter som den kan rådfråga kan jag tycka.. :)

Ja hade han varit rädd/orolig/inte gått att lämna ensam så som i början nu också så hade jag funderat på vad som felades och då tänkt på smärta någonstans. Men med tanke på där han stod och med tanke på att han hade stått där i två veckor och dessförinnan varit hos en annan hästhandlare i Danmark (det glömde jag förut och jag vet inte hur länge han var där heller) så var jag inte förvånad över hans stress. Bara att han gick med hästar som var elaka mot honom hos hästhandlaren kan ju göra en häst stressad. Han var guld i ridningen vid provridningen, helt obrydd om allt vad trafik hette och det var det viktigaste för mig. Jag tänkte att resten löser sig och det har det ju gjort. Han är lugn och harmonisk nu (eller ja, innan han började frysa) förutom den "lilla" detaljen att han är rädd om sin bakdel. Han är helt lugn med lastning och het är han väl inte utan pigg och framåt.

Jag ska absolut be veterinären att kolla igenom hela honom för det kan ju lika gärna vara något helt annat än att han "bara" fryser. Veterinären och även jag är lite inne på något inre problem men frågan är ju vad.

Tyvärr är det ju så.

Min veterinär är vidareutbildad på tänder och är riktigt duktig. Jag har haft henom i över 15 år så hen känner mig väl med vilket är skönt då det är så mycket enklare att prata med någon som vet hur jag tänker kring hästarna och som vet min kunskapsnivå. Det gör det enklare för henom med att bedöma det jag förklarar också.

Tack! Det hoppas jag med! Ja det var väl det hen skulle göra.
 
Kan tänkas att det kan finnas en infektion i kroppen eller smärta någonstans. Vettigt kan ju vara att ta blodprover och kolla värden och se om allt står rätt till där.

Ja infektionsprover är ju enkelt att ta men just infektion tror jag inte så mycket på med tanke på den tempen han har. Tempen borde vara förhöjd då istället. Vi vill ju självklart få med så mycket som möjligt men det är inte rimligt att skicka in prover på allt. Man behöver veta var man ska börja.
 
Ja infektionsprover är ju enkelt att ta men just infektion tror jag inte så mycket på med tanke på den tempen han har. Tempen borde vara förhöjd då istället. Vi vill ju självklart få med så mycket som möjligt men det är inte rimligt att skicka in prover på allt. Man behöver veta var man ska börja.
Det brukar ingå att man kollar det i den vanliga blodanalysen. Det är inte helt ovanligt att hästar dras med infektioner i kroppen utan att vara hängiga eller ha feber.
 
Det brukar ingå att man kollar det i den vanliga blodanalysen. Det är inte helt ovanligt att hästar dras med infektioner i kroppen utan att vara hängiga eller ha feber.
Ja och njurar och levervärden brukar även det ingå som "uttökat" i diffusa fall .
Precis som du säger så en infektion i kroppen måste inte leda till feber-alls.

oftast går den obemärkt förbi hästägare som inte noterar att hästen uppför sig lite annorlunda/dämpat . Vilken normaltemperatur hästen har morgon och kväll är väldigt stor hjälp att ha grundläggande . Men är det tex ett virus så visar inga blodprov på viruset om det gått mer än något första dygn .
 
Senast ändrad:
Nej det menar jag inte . Rådfråga veterinären och fråga om en blodprovstagning som analyserar blodkroppar, hemoglobin , och utöver det vad veterinären anser är allmänt grundkoll utifrån att ni just inte vet . Finns ju som sagt inget som säger att ngt sånt är felet på hästen men eftersom ni tydligen ändå diskuterar blodprov så är det ju ändå en Enkel grundåtgärd att börja där som sagt . Bäst är ju att veterinären utifrån det bestämmer provet , inte att jag eller någon här spekulerar ngt vidare i detalj utifrån det

Fast hemoglobin är ju järn. Blodkroppar, vad tänker du att man skulle få fram där? En infektion tror varken jag eller vet på eftersom tempen är som den är. En allmän grundkoll är enligt veterinären inte så stor ide att göra i detta läget utan vi behöver något mer specifikt att gå på.
 
Upprepar ev något nu. Men jag skulle fundera på om han inte har ont. Dels pga ökad frusenhet, och spänd i bakdelen.

Min har haft ont i knäna, spänd i musklerna baksida lår pga det och även ryggen reagerade märkbart. Och överdjävulskt frusen. När mår bättre i knäna - mindre frusen.
 
Det brukar ingå att man kollar det i den vanliga blodanalysen. Det är inte helt ovanligt att hästar dras med infektioner i kroppen utan att vara hängiga eller ha feber.

Vad för typ av infektion tänker du på då? (Jag vill kunna läsa på så mycket som bara går.)
 
Upprepar ev något nu. Men jag skulle fundera på om han inte har ont. Dels pga ökad frusenhet, och spänd i bakdelen.

Min har haft ont i knäna, spänd i musklerna baksida lår pga det och även ryggen reagerade märkbart. Och överdjävulskt frusen. När mår bättre i knäna - mindre frusen.

Det var intressant. Det ska jag ta upp med veterinären. Han reagerade lätt vid ganska kraftig palpation strax bakom sadelstaden i fredags men jag har inte lyckats provocera fram det igen.
 
Fast hemoglobin är ju järn. Blodkroppar, vad tänker du att man skulle få fram där? En infektion tror varken jag eller vet på eftersom tempen är som den är. En allmän grundkoll är enligt veterinären inte så stor ide att göra i detta läget utan vi behöver något mer specifikt att gå på.
Fast det verkar lite konstigt? Man brukar ta blodprov och kolla så allt står rätt till där på det man kan se först på diffusa fall. Visar det inget får man leta vidare. Men att börja i en annan ände verkar helt fel. Att hitta problemet handlar också om att utesluta saker och ting. Om veterinären tror att det inte är en infektion pga av att hästen inte har temp så bör du konsultera annan veterinär även om du den du har nu är toppen på många andra sätt. Det är mer eller mindre vanligt att dom inte får feber av en liten infektion. Tex har jag själv mött en häst på klinik som var starklar för travet och inget fanns att anmärka men på blodprovet visade det sig att den hade en infektion och den togs då inte till start så klart. Det är inte ett ovanligt senario.
 
Fast hemoglobin är ju järn. Blodkroppar, vad tänker du att man skulle få fram där? En infektion tror varken jag eller vet på eftersom tempen är som den är. En allmän grundkoll är enligt veterinären inte så stor ide att göra i detta läget utan vi behöver något mer specifikt att gå på.

Då får vi kanske avsluta med att vi inte förstår varandra och att ffa du får förlita dig på vad din veterinär säger , som trots allt ju lär vara den du litar på och som kan avgöra vilka analyser av blodprovet som är lämpliga att göra .

I min värld är ett grundläggande blodprov med analys absolut standard att man tar vid nedsättning av hästen diffust såpass att ägaren reagerar och hästen beter sig håglöst . Oavsett temp .
 
De kan, precis som oss, ha en infektion utan att få feber. Jag har själv varit väldigt sjuk och haft rejäl undertemp (mer än din häst), så ingen feber är inte lika med ingen infektion. Förenklat sagt är feber immunförsvarets kamp mot virus och bakterier, ju sämre immunförsvar man har ju svårare har kroppen att mobilisera. Då får man en riktigt långdragen infektion som inte riktigt bryter ut men djuret/personen blir hängig och försvagad länge.

Jag hade börjat där iaf, du har ju inget annat att gå på just nu. Kolla crp, hb, vita blodkroppar, njurvärden och muskelenzymer. Kanske fästingsjukdomar? Då kan du åtminstone utesluta många saker och gå vidare med annan utredning.
 

Liknande trådar

Hästvård Först och främst vill jag säga att veterinär är inkopplad och jag väntar på svar från blodprov. Men hon var ganska osäker på vad vi ska...
Svar
18
· Visningar
3 613
Senast: Pallen
·
Hästvård Jag har en Islandshäst som sedan en dryg månad tillbaka kliar rumpan, svansen och mankammen. Hon sätter vanligtvis svansen i krubban och...
2
Svar
26
· Visningar
5 536
Senast: Seabaz
·
Utrustning Ursäkta för långt inlägg men jag måsta få skriva.:D Har förstökt söka lite runt i internet men hittar inget bra svar på mina...
Svar
16
· Visningar
3 178
Senast: Unafraid
·
Hästvård Hej! Min häst har sedan senaste igångsättning i november/decemer varit en pigg häst som gärna har tagit ett glädjeskutt i farten och...
2 3
Svar
41
· Visningar
8 016
Senast: Jojo
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp