Bukefalos 28 år!

Plötsligt osams

Madick

Trådstartare
Jag har två marsvinsgrabbar som bott ihop i över ett år nu, en är 2½ och en är snart 1½. De är polers och häner ihop i vått och torrt.

Men nu när det händer något utöver det vanliga, som att de fick vara utomhus i gräset en timme häromdan när det var superfint väder, då bråkar de järnet när de kommer in igen. Som att ändringen skakade om vem som bestämmer? Varför gör de på detta viset?
 
Sv: Plötsligt osams

Svårt o säga... Men det kan vara som du säger, att ändringen triggar igång dem. Det är ofta så att djur bråkar när de har något att bråka om. När de är ute på gräset är allt bra för att det finns så mycket gott att fokusera på, sen tas allt det goda bort och de "påminns" om att livet är mer begränsat och att de har något att bråka om. Luddigt förklarat men det är en teori i alla fall.. :p
 
Sv: Plötsligt osams

Ah, ja så kan det ju vara. Hoppas på sommar snart så de kan flytta ut och ha det mysigt. De har stort inne också men det är ju annorlund med gräs och sol.
 
Sv: Plötsligt osams

Färskt gräs är alltid färskt gräs! :D

Se till att de har något som kan distrahera när du tar in dem igen, kanske plocka med lite gräs in och sprid ut på flera ställen så att det finns. Kanske kan hjälpa? :)
 
Sv: Plötsligt osams

Ja, får testa det. De gav sig ju när jag tog tag i "bakre" bråkstaken och höll upp honom så jag såg honom i ögonen (då är det allvar minsann!) och sen när han gick ner så lät de varandra vara så det går ju över snabbt iaf. Det kanske räcker med lite distraktion.
 
Sv: Plötsligt osams

Värt att testa i alla fall! Sen brukar det alltid verka värre än det faktiskt är. :)
 

Liknande trådar

Äldre Har bott i min lägenhet i tre år snart, och det är generellt ett lugnt område jag bor i. Aldrig haft problem med att grannarna i mitt...
Svar
8
· Visningar
5 116
Övr. Hund Min hund fyller sju år i mars. Han är en blandras mellan 75% Jack russel och 25% Dansk-svensk gårdshund. Han är en fantastiskt snäll och...
Svar
11
· Visningar
5 833
Senast: paradiset
·
L
Hästhantering Jag vet inte vad jag ska göra längre, känns som att jag har försökt allt. Islandsvalack, 25 år. Född på island Vi har haft den...
2
Svar
26
· Visningar
3 721
Senast: Sar
·
Övr. Hund Till er som är bra på hundpsykologi och beteende. Jättelångt! :eek: Noterat många små förändringar hos min hund och funderar lite...
Svar
2
· Visningar
1 915
Senast: Yrja
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp