Bukefalos 28 år!

Plötsligt slö, öm och apatisk

steve

Trådstartare
Har en katt som igår helt plötsligt efter en tupplur började bete sig otroligt underligt. Han blev slö i kroppen, hade huvudet på sned och undvek både fysisk kontakt och ögonkontakt. Munnen var öppen och han jamade/sade ifrån om jag försökte ta eller lyfta i honom. Jag ringde veterinär på en gång som tyckte att jag skulle avvakta någon timma och komma in om det blev sämre. Han var fortsatt slö igår kväll och ville inte bli lyft, men han gick och lade sig och sov så jag avvaktade till idag. Nu verkar han inte öm längre men är fortsatt slö och "apatisk" (tom i blicken och trött, vill inte gå ut som han annars alltid älskar), och jag tror inte han har ätit något. Jag ringde nu i morse och bokade tid hos veterinär men fick inte tid förrän i eftermiddag.

Vad i hela friden kan detta vara?! Så himla konstigt och jag är såklart jätteorolig. Har aldrig varit med om något liknande! Som sagt jättepigg hela morgonen och förmiddagen, sen helt plötsligt blev det såhär. Var inte ute någonting utan detta hände inomhus.
 
Veterinären uppmätte hög feber och hörde rossligt ljud från lungorna och misstänkte lunginflammation. Han lungröntgades och de hittade små förändringar som antingen kunde vara gammal ärrvävnad (kattsnuva som kattunge) eller början till lunginflammation. Blodprovet såg bra ut. Han fick stanna kvar på kliniken över natten med febernedsättande och dropp och igår var han pigg och fick åka hem! Det är tyvärr inte utrett vad som var fel, men de misstänker virusinfektion. Misse är fortfarande lite rosslig i andningen men det blir bättre och bättre, hoppas på ett snabbt tillfrisknande!
 
Vad skönt att det inte var en stroke iallafall! Vår gammelkatt fick nämligen en stroke och betedde sig ungefär så det var därför jag kom att tänka på det.

Hoppas att din katt kryar på sig snabbt och bra nu :)
 

Liknande trådar

Övr. Katt ... och det känns som mitt hjärta har gått sönder. För lite mindre än ett år sedan, efter ännu en otäck infektion från bett av någon...
Svar
8
· Visningar
1 768
Senast: cirkus
·
Hundhälsa OBS! Vi har varit inne med honom hos veterinären Har en gammal hund (fyller 14 i år) som inte alls mår bra. Började igår när jag...
Svar
9
· Visningar
4 619
Senast: Yrja
·
Ekonomi & Juridik Hej, Detta är ett öppet brev till er där jag vill ge en bakgrundsförklaring till temat hästhandlare som i går togs upp på SVT...
3 4 5
Svar
83
· Visningar
25 262
Senast: Chilodeur
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp