Plugga högskolekurs samtidigt som jobb?

Malibu_Stacy

Trådstartare
Jag har hittat en högskolekurs som verkar intressant. Den är på 7,5 Hp och går på 50% (distans). Det handlar enbart om ”skoj-studier” dvs inget som har med mitt yrke att göra överhuvudtaget och inget jag direkt kommer ha någon användning för i framtiden, mer än att jag tycker att ämnet är intressant.

Fungerar det att jobba samtidigt? Eller kommer det sluta med att all fritid behöver gå till studierna?
Jag har bra läshuvud och disciplin när det kommer till studier som handlar om det jag intresseras av. Jobbar ca 75-80%, har inga andra tidskrävande intressen förutom ridskola en kväll i veckan och styrketräning/yoga 1-3 timmar i veckan. Har hundar men ingen som tränas/tävlas med för tillfället. Inga barn.
 
Jag har hittat en högskolekurs som verkar intressant. Den är på 7,5 Hp och går på 50% (distans). Det handlar enbart om ”skoj-studier” dvs inget som har med mitt yrke att göra överhuvudtaget och inget jag direkt kommer ha någon användning för i framtiden, mer än att jag tycker att ämnet är intressant.

Fungerar det att jobba samtidigt? Eller kommer det sluta med att all fritid behöver gå till studierna?
Jag har bra läshuvud och disciplin när det kommer till studier som handlar om det jag intresseras av. Jobbar ca 75-80%, har inga andra tidskrävande intressen förutom ridskola en kväll i veckan och styrketräning/yoga 1-3 timmar i veckan. Har hundar men ingen som tränas/tävlas med för tillfället. Inga barn.

I de allra flesta fall skulle jag säga att det går utmärkt, särskilt som du redan klarat av en krävande utbildning. De flesta kurser inom humaniora exempelvis kräver en väldigt liten arbetsinsats för att bli godkänd.
 
Det är ju olika. Jag drar runt 100% och 100%. Det som har stökat till det lite är obligatoriska seminarier.

Den här terminen löser jag 50% och nästa jobbar jag 90% för att kunna vara med på handledning utan tjafs, ska skriva masteruppsats.

Om du inte hinner så hoppa av?
 
Visst går det. Jag personligen skulle inte göra det för även om ämnet är intressant så är en stor del av motivationen för min del kopplad till framtiden vad som kan gynna karriären och den utbildningen
 
I de allra flesta fall skulle jag säga att det går utmärkt, särskilt som du redan klarat av en krävande utbildning. De flesta kurser inom humaniora exempelvis kräver en väldigt liten arbetsinsats för att bli godkänd.

Det är ju olika. Jag drar runt 100% och 100%. Det som har stökat till det lite är obligatoriska seminarier.

Den här terminen löser jag 50% och nästa jobbar jag 90% för att kunna vara med på handledning utan tjafs, ska skriva masteruppsats.

Om du inte hinner så hoppa av?
Förstår såklart att det är olika för olika personer, hur mycket man orkar. Ville mer ha ett hum om hur mycket tid jag kan tänka mig att lägga ned.
Det är en kurs inom historia, så förhoppningvis är den inte allt för tung/komplicerad.
 
Jag jobbar 100% och har hus, hundar och hästar och annat som tar tid - men jag har nu denna hösten testat anmäla mig till en högskolekurs på distans att läsa "för skojs skull" som inte alls kopplar till det jag är utbildad i, utan istället kopplar till ett av mina fritidsintressen. Jag har dock sedan tidigare hyfsat studieintensiva utbildningar i bagaget, med en civilingenjörsutbildning och sedan en doktorsexamen på den ingenjörsinriktningen. Min kurs är dock på 7,5 hp och kvartsfart, så lugnare än ditt förslag. I mitt fall passade jag på att läsa kursboken i somras innan kursen startade, och har jag inte tillräckligt med tid så får jag helt enkelt hoppa av den - men jag tror att det ska fungera.

Hur mycket tid man lägger ner tänker jag beror lite på hur kursen är uppbyggd, vad man själv har lätt eller svårt för, och hur mycket man väljer att jobba. Det går ju plugga mer ambitiöst och det går att plugga för att precis hamna på rätt sida om godkäntgränsen.
 
Visst går det. Jag personligen skulle inte göra det för även om ämnet är intressant så är en stor del av motivationen för min del kopplad till framtiden vad som kan gynna karriären och den utbildningen
Så du skulle inte alls kunna tänka dig att läsa något som enbart är intressant?

För mig handlar detta noll om att göra karriär, eftersom jag redan har en framgångsrik karriär och kontinuerligt vidareutbildar mig inom mitt yrke.

Detta handlar för mig om att fördjupa mig lite mer i ett ämne jag finner intressant på fritiden, på ett strukturerat sätt, istället för att läsa googleartiklar eller kolla på dokumentärer om ämnet. Eller istället för att sitta och slösurfa och kolla serier…
 
Jag läste 7,5 poäng på halvtid i våras. Ungefär samma förutsättningar som du ridskola en gång i veckan, träning några dagar i veckan och inga barn. Studievan sen tidigare och bra disciplin.

Den kursen var krävande tyckte jag flera obligatoriska seminarier som var dagtid (alltså inte frivilliga föreläsningar) och ert ganska omfattande arbete som skulle in. Då jag fick flexa en del från jobbet dagtid fick jag jobba igen det andra tider. Vi hade också ett större arbete som skulle in. Det gick men fick ta en dag på helgen hela kursen samt någon eller några kvällar på veckan för att hinna med allt. Plus då jobba igen tid på kvällarna som jag flexat dagtid

Men det är väl bara att testa kurser är ju så olika och kräver olika mycket. Ska du ändå inte ha poängen till något behöver du ju inte plugga klart.
 
7,5 hp är väl en kvarts termin? Så då tänker jag tidsmässigt ska det väl ta ungefär 10 timmar i veckan. 7.5 hp och jobba 75-80% samtidigt tänker jag blir typ en heltid.

Jag pluggade heltid i flera år på en väldigt krävande utbildning som ofta var mer än 40 h/vecka samtidigt som jag jobbade mellan 50-80%. Men då gjorde jag ingenting annat än jobbade och pluggade.
 
Det är en kurs inom historia, så förhoppningvis är den inte allt för tung/komplicerad.
Beror nog på kursen och vilket universitet det är, samt vilket ämne. Vill du så kan du PMa vilken kurs/uni så kan jag säga lite mer kanske :)

I övrigt så tänker jag personligen att det är svårare att hinna med att göra det mesta av en kurs som en läser för att en är intresserad av ämnet. Alltså, du kommer säkert kunna bli godkänd, men om du läser kursen för att du är intresserad så antar jag att du vill ha tid till att utforska ämnet på djupet, inte bara slänga ihop en okej tenta. Å andra sidan kan det vara den motivationen som gör att tidsåtgången inte känns så värst jobbig, även om du får prioritera bort annat medan kursen går :)
 
7,5 hp på 50% borde fungera utan att vara speciellt krävande förutsatt att obligatoriska moment på kursen fungerar med ens arbetstider.
 
Beror på jobb och kurs. Jag pluggar 100% och jobbar typ halvtid, men pluggar det jag jobbar med. Jag har under ett par år jobbat 100% och pluggat 25-50% kurser för att det var kul och det gick bra. Då hade jag dock ett jobb där jag behövde vara på plats vissa tider, men inte hade full sysselsättning på dagarna så jag gjorde en stor del av studieuppgifterna på arbetstid så då hann jag med att ha häst också. Jag skulle testa, du kan ju alltid hoppa av kursen om det känns för tungt.
 
Jag har hittat en högskolekurs som verkar intressant. Den är på 7,5 Hp och går på 50% (distans). Det handlar enbart om ”skoj-studier” dvs inget som har med mitt yrke att göra överhuvudtaget och inget jag direkt kommer ha någon användning för i framtiden, mer än att jag tycker att ämnet är intressant.

Fungerar det att jobba samtidigt? Eller kommer det sluta med att all fritid behöver gå till studierna?
Jag har bra läshuvud och disciplin när det kommer till studier som handlar om det jag intresseras av. Jobbar ca 75-80%, har inga andra tidskrävande intressen förutom ridskola en kväll i veckan och styrketräning/yoga 1-3 timmar i veckan. Har hundar men ingen som tränas/tävlas med för tillfället. Inga barn.
Det har aldrig varit några som helst problem för mig att plugga en distanskurs samtidigt som jag jobbar 100%. Så länge ämnet intresserar mig så går det jättebra.... :)

Mvh, Lifelong Learner :)
 
Jag tror att jag testar och ser hur det går. Mitt mål är att studierna ska ge mig rekreation och återhämtning, jag har inga problem att läsa i timmar på min fritid om saker jag finner intressant. Jag upplever att det ger mig mer energi än att bara slösurfa eller kolla serier. Känner jag att det stressar mig så får jag väl hoppa av som ni var flera som skrev, eller strunta i att göra tentamen. Poängen är betydelselösa för mig, de har jag ingen användning av och CSN behövs inte heller.
 
Jag var föräldraledig och pluggade 50% höst och vinter, tyckte inte det var några problem alls. Jag läste arbetsrätt med inlämningar varje vecka (går inte att ”blaja” utan ska skrivas enligt juridisk metod med korrekta hänvisningar) men tyckte ändå att 50% studier som borde vara 20 h i veckan MAX motsvarade 8 h/vecka. Men då läser jag snabbt och hade relativt goda förkunskaper i ämnet.
 
Om du inte hinner så hoppa av?
Så här har jag alltid tänkt innan, tills en lärare berättade hur beroende de är av att folk tar sina poäng. De får bara betalt för de eleverna, eller något sådant.
Man får inte heller läsa om en kurs man en gång påbörjat.

Med det sagt så kommer jag plugga kvartsfart på distans i höst, och gjorde det även förra hösten. Gjorde det lite mera intensivt i perioder och funkade bra. Har gård, hästar, barn och heltidsjobb.
 
Så du skulle inte alls kunna tänka dig att läsa något som enbart är intressant?

För mig handlar detta noll om att göra karriär, eftersom jag redan har en framgångsrik karriär och kontinuerligt vidareutbildar mig inom mitt yrke.

Detta handlar för mig om att fördjupa mig lite mer i ett ämne jag finner intressant på fritiden, på ett strukturerat sätt, istället för att läsa googleartiklar eller kolla på dokumentärer om ämnet. Eller istället för att sitta och slösurfa och kolla serier…
Nej tiden finns inte. Pluggar i dagsläget helfart och jobbar 75-100 % så finns inte mycket tid över. Treåring utbildning. Har gård, hästar mm mm. Mesta av mina intressen är kopplade till det
 

Liknande trådar

Skola & Jobb Jag läser 50 procent distans fram till slutet av mars, 7,5 poäng, samtidigt som jag jobbar heltid. Känner mig lite osäker på hur det är...
Svar
5
· Visningar
496
Senast: lil-sis
·
Kropp & Själ Jag börjar inse att hur mycket jag än stretar emot, så kommer jag bli tvungen att gå tillbaka och tillbringa så pass mycket tid på...
13 14 15
Svar
290
· Visningar
20 165
Senast: Kiwifrukt
·
Skola & Jobb Nu får ni gärna hjälpa mig att fundera på vad som är smartast att göra. Den 10/12, får jag reda på om jag har kommit in på...
Svar
14
· Visningar
1 554
Senast: Nougat
·
Relationer Hola buke! Jag är inte en smygis i vanliga fall men detta får bli anonymt pga lite känsligt ämne. Tidig vår började jag i en ny kör...
Svar
8
· Visningar
1 554
Senast: tara
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Köpa hus
  • 🥂 VALBORG 🍾
  • Renovera badrum

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp