Plugga + mammaledig

Sv: Plugga + mammaledig

Studerar man på distans så kan man få föräldrapenning samtidigt :idea:

Inte om man studerar på "heltid" distans.
Är man heltids sysselsatt dvs. läser på helfart 100 % får man inte ta ut f-penning samtidigt.vore det så borde man heller inte kunna få fullt csn bidrag/lån för studier på distans ...

Senast ändrad:

Hur gör man för att få skriva en utredning eller en rapport 'bara sådär' om det inte ingår i det normala jobbet ?

För att svara på TS ursprungsfråga så det är väl klart att det *går* att plugga och man behöver då inte sätta livet på paus bara för att man får barn, men det krävs ju att den andra föräldern tar bebin på heltid. Så amning kan bli knepigt om man pluggar hemifrån. Pluggar man på distans så är ju den biten lättare att få ihop.

Som med alla andra jobb, man blir tillfrågad eller söker. Inte konstigare än så. Men jag håller med om att jobb oftast kräver att nån annan tar hand om barnet, de flesta pallar inte att jobba/plugga samtidigt som man är huvudansvarig för ett spädbarn, och vill kanske inte heller.

mycket handlar väl/nog också om vilken typ av bebis man får... får man en sån där nöjd rackare som äter sover och skrattar så är ju livet rätt enkelt. :)
Och vad som händer vid förlossning och annat, en del men långtifrån alla) är ju lite justerade efteråt ... inte för att problematisera i onödan utan mer .. pja man kan inte så noga veta.

Jag kan inte se det framför mig hos folk som har jobb inom industrin, barnomsorg, butik, skola, sjukvård, busschaufför etc.
Hej jag heter cirkus och är busschaufför, kan jag får skriva en rapport under tiden jag är barnledig....
Känns som om den typen av uppdrag är ganska förunnat de som befinner sig i akademikervärlden

Är man heltids sysselsatt dvs. läser på helfart 100 % får man inte ta ut f-penning samtidigt.vore det så borde man heller inte kunna få fullt csn bidrag/lån för studier på distans ...

Jo det får man visst det, så länge det är du som är hemma med barnet så struntar FK om du pluggar när bebis sover.

TS: jag pluggade heltid ( distans) och var föräldraledig, det gick alldeles utmärkt första 6 månaderna, de sista 6 månaderna innan pappan tog föräldraledighet var lite tuffare. Då sov dottern mycket mindre så det blev många sena kvällar och nätter med plugg.

Men det gick absolut och iom att jag pluggade distans så missade jag ingen tid med barnet heller.

Nej, det är klart man behöver ha kontakter och/eller erfarenhet för att få såna jobb, men det gäller ju alla jobb. Har man ingen erfarenhet eller utbildning lär man inte få jobb i vården heller, oftast. Det är ju väldigt få jobb idag som inte ställer några krav på sökanden för att man ska få dem. De jag känner som jobbat under föräldraledigheten på det sättet har varit extremt högpresterande, med dubbla universitetsexamina, etc, och då har de haft erfarenheten och kontakterna som krävdes för att få jobben, uppenbart. Det är ju som sagt väldigt ovanligt, de allra flesta har ju fullt upp med att ta hand om barnet när de är föräldralediga.

Senast ändrad:

Som Calazirya skriver så går det visst. Jag tror formuleringen är något i stil med "studierna kan bedrivas parallellt med föräldraledigheten". Min sambo studerar på heltid, distans, och har under ca åtta månader tagit ut föräldrapenning parallellt med studiemedel från CSN.

Jaha, jag hade fått intrycket av dina inlägg att du var borta hemifrån typ all vaken tid fr o m en vecka efter förlossningen. Även om man inte har undervisning så har de jurister jag känner behövt plugga en del, en häst tänker jag mig tar ett par timmar om dagen, och extrajobb skulle jag ha trott innebar ett pass i veckan per jobb åtminstone.

Det är konstigt att du fått det intrycket eftersom jag vet att jag tidigare svarat dig gällande just detta.
Att plugga går utmärkt att göra t.ex. när barnet sover. Min dotter sov hela nätter rätt tidigt. I hennes fall innebar det att hon sov ca 20-09 varje natt. Dessutom sov hon 1-2 timmar på dagtid. Det ger rätt mycket utrymme till hemmastudier och egen sömn utöver stall och extrajobb.

Extrajobb innebär ju långtifrån alltid "hela" arbetspass. (Om man då tänker sig ett pass på åtta timmar plus lunch.) Flera av mina extrajobb, både som jag har nu och som jag haft tidigare, har varit kortare pass, t.ex. 3-6 timmar per tillfälle.

Att som du gjort nu förutsätta saker är rätt onödigt. En hel del av detta har jag dessutom svarat på tidigare.

Fast för de flesta är ju heltidsstudier, egna tävlingshästar och tre extrajobb alldeles för mycket, utan att försöka få in ett spädbarn i ekvationen också. Sen är det klart att ett spädbarn som sover extremt mycket och gott underlättar, men för de flesta så går det inte ihop, med eller utan bebis. Inte om man tar studierna seriöst och siktar på att sitta ting och bli klar på utsatt tid.

Jag känner folk irl som gjort något liknande som det du beskriver, men det har kostat, och de har efteråt beskrivit det som slitigt, inte som något man får ihop med en klackspark, hur enkellt som helst och utan ansträngning. Det har kostat på, även för högpresterande arbetsmyror.

Jag har en kompis som satt och gjorde heldags inträdesprov till UDs diplomatprogram någon vecka efter förlossningen, ungefär som du beskriver din tenta, men hon har aldrig påstått att det var enkelt och inte krävde ngt, det var stentufft, men det gick. Inget hon hade valt om det hade gått att skjuta upp.

Jag tror att det jag inte tycker låter så rimligt i din berättelse är att du kör på i 180 direkt efter förlossningen, med studier, jobb och fritidsintressen, utan att det kostar nånting, är jobbigt, eller innebär några uppoffringar.

Senast ändrad:

kl

Jag provade på att studera 100% samtidigt som jag var helt föräldraledig och sambon och studerade 100% (fast hans 100% är snarare minimum 150%)
Jag började när sonen var 6 månader med inställningen att nu fan klarar jag detta.
Men jag gav upp efter ca 4 månader, skulle förbereda för 10 laborationer och två mindre tentor i december och tre tentor i januari (och då var bara en tenta omtenta)
Men min kille är en sådan som aldrig sover, sov inte nätter förrens han var 8 månader och sover knappt någonting på dagarna heller så jag var helt utmattad.
Sambon är vanligtvis borta 12 timmar om dagen och har en skola som skulle behöva "lite" förändringar för att komma in i 2010-talet.
Hans skola går vartannat år och han är färdig till sommaren, så var inget alternativ för oss att han skulle vara föräldraledig.

Jag hoppade av skolan för att jag kände att jag sprang rakt in i en ny depression och där vill inte jag hamna. Nu är jag hemma och njuter av sonen, hunden och medryttarhästen jag just skaffat:) Men börjar HT-13 igen.

Vi har f.ö två hundar och hus, nyaste hunden köpte vi när sonen var ca tre månader men han var då två år.
Jag tycker du ska prova och plugga! Eller skaffa hund:D Men om ni ska ha valp så tänk på att det inte är bara att ta ut och kissa dem konstant, vi letar valp nu men vi vill inte ha någon innan det blir varmt så man inte behöver ta på sonen 3 kg kläder innan man går ut.
Personligen tror jag det är bra att man har något annat än bara barnet.

Men diskutera med din pojkvän/sambo hur han vill att föräldraledigheten ska se ut och hur du vill studera. Ni kan ju helt enkelt ta 6 månader var, om du tar första delen så börjar du studera på vårterminen helt enkelt.

(en kvinna frågade om inte vi skulle göra oss av med hundarna när hon fick höra att jag var gravid, aldrig sa jag!)

Allt går, frågan är vad man får prioritera bort helt enkelt, samt vad man får för barn.

Jag fick dottern i mars medan jag studerade. Fortsatte att studera terminen ut.
Det var ett helvete, men jag har inte insett det förrän nu.

Snäll dotter, mycket snäll och glad. MEN hon ammades varannan timme, dygnet runt, och kunde vara vaken från morgon till kväll utan att sova alls.
Inte optimalt alls, jag led av konstant sömnbrist.

För någon månad sedan trappade hon ner till att enbart vilja ha mat en gång under natten. Men fortfarande mycket vaken.

Jag läser nu på halvtid och det är mycket kämpigt att få det att gå runt eftersom dottern fortfarande är en MYCKET vaken och aktiv tös. Hon sover när vi sover under nätterna, annars är det sammanlagt ½-1 timme under dagen som hon sover.

Sen finns det ju barn som sover 13 timmar varje natt sen födseln, och ett par timmar dagtid. Då är det nog lite enklare att studera :)

En annan sak att tänka på är det kan kanske vara en fördel att inte ha så mycket annat som ska hinnas med också. Här har vi tre hästar (som inte bor hemma men som jag sköter fullt ut), ett hus och 4 mil till barnvakt.
Det är INTE optimalt vid kombinationen barn+plugg.
Jag vill flytta närmare barnvakterna och till ett hus med enklare hästhantering, då skulle det blir enklare att orka med barn+plugg :D

Senast ändrad:

Är han föräldraledig under en del av veckan eller vad? Jag fattar inte....

Jag kollade upp det där för jag ville läsa en super-deltid-distans-kurs som hobby när jag varbf-ledig. Som jag tolkade f-kassans svar var det helt Ok så länge jag inte deltog i heltidsstudier (dvs 30 p/termin) - då var jag inte föräldraledig utan studerande och skulle isåfall ha bidrag/lån från CSN och inte f-penning..... vore ju hur fiffigt som helst om man rent ekonomiskt kunde plugga och ta ut föräldradagar samtidigt.

När jag pratade med f-kassan i augusti sa de att plugga distans var inga problem, dock tog jag bara bidrags delen från csn

Det borde ju vara givet att man inte kan få ta ut olika förmåner för samma tid så att säga.
Verkar vansinnigt att få BÅDE f-peng och CSNs bidrag.

Som sagt så ska det anses möjligt att man kan ta hand om barnet parallellt med studierna. För min sambo var det inga bekymmer alls att få det godkänt av FK. (Något förvånande dock så han hade förberett sig på trubbel ;) )

Fast för oss som får 3700 i föräldrapenning i månaden så behövs de där 2000 bara för att klara att kunna studera eftersom det är ganska dyrt.

Jag fattar det inte.
Studier, även på distans, om minst 30 p. räknas ju som heltidssysselsättning liksom hel föräldraledighet....... man "får" inte förvärvsarbeta när man är föräldraledig, för då är man inte föräldraledig....("vårdar sitt barn")

Det är väl en sak vad man kan/förmår/hinner och en sak vad som är ok egentligen. Om man kan kombinera föräldraledighet med heltidsstudier på distans är ju frågan om heltidsstudier på distans kan generera i fullt bidrag+lån från CSN.......

om jagnkan jobba heltid och plugga heltid samtidigt, fixar mitt jobb och mina studier så är det ju helt upp till mig, men när det kommer till att försörjningen kommer från samhället så tycker jag att det är lite annorlunda..... pluggar man så pluggar man =csn försörjer en, är man föräldraledig får föräldrapenningen försörja en.
Har man läshuvud och lugn och ro kan ju 30 hp. kännas som piece of cake men det betraktas ju rent byråkratiskt som heltid...

Nä jag tror jag drar mig ur den här diskussionen jag.... Det här övergår mitt lilla förstånd....

Senast ändrad:

Fast det handlar väl inte om bävad som är möjligt utan vilken samhällelig instans som ska stå för försörjningen beroende på vad man ärsysselsaty med.......:confused:

Jag lägger mig inte i diskussionen om det är rätt eller fel. Jag konstaterar bara att det är fullt möjligt att studera på heltid samtidigt som man tar ut föräldrapenning.

Liknande trådar

R
Gravid - 1år I dag var min man och jag och gjorde ett tidigt ultraljud, då vi ville se om allt såg bra ut med "vårt lilla Pyre" (jag är i v. 7). Vi... 2 3 4
Svar
79
· Visningar
6 548
Senast: julgrisen
·
  • Artikel Artikel
Dagbok Himlen är stjärnklar, det har blivit februari. Snart är det vår. Som så oändligt många gånger förut är det dags att släppa in hästarna... 2
Svar
23
· Visningar
2 828
Skola & Jobb Någon som är mer insatt än vad jag är nu för tiden? Om det är ok för PA att jobba dygn, och om det får fortsätta vara ok? Jag har i... 2
Svar
28
· Visningar
3 862
Senast: malumbub
·
Kropp & Själ Lite luddig rubrik kanske men kom inte på något som riktigt passade. Det är är apropå tråden om hur man klarar ett tråkigt jobb där det... 2 3 4
Svar
62
· Visningar
7 014
Senast: Grazing
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka