Pluggtråden

Bukefalos 30 år!

Satt och tittade på studentlitteraturen till mina studier då jag ville veta ungefärligt pris. Är ju intressant att veta hur mycket åtminstone den obligatoriska går på.
Hittar två begagnade på Studentapan, den tredje (som ska användas under alla terminerna och i flera ämnen) är tillfälligt slut.
Kollade den även på online bokshoppar, den finns inte att få tag på där heller.

Kan ju bli intressant... Eller j- ligt jobbigt!

Om inte den boken som är slut går att få tag på kontakta skolan och uppmärksamma dem på problemet. Kanske går det med tidigare upplaga och annars får de väl byta den boken mot någon annan om ingen kan få tag i den.

Nu står det att anmälan är låst och urval sker. Inget annat.
Jag är ju antagen och har tackat ja. Ska det se ut så?
Blir nervös 😳😳

Det är väl inför andra antagningsbeskedet (som kommer imorgon). Det görs ju utefter att alla som kommit in på första antagning sagt ja eller nej så att de med reservplats får veta om de fått en plats eller inte.

Jag kan inte vara ensam om att vara dålig på att formulera mig i text, hur tusan ska jag få ihop en vettig rapport språkmässigt som motsvarar 22.5hp? Har grunden till en rapport, men språk och struktur behöver förbättras. Skulle varit klar för +10 år sedan...

Gått igenom studielitteraturen för hela utbildningen och gjort en sammanställning eftersom vissa böcker är rekommenderad litteratur under termin 1 men obligatorisk under senare termin.
Därefter beställt ett par sådana böcker.

Lagt in studielitteratur från i våras för försäljning och redan fått köpare till en av böckerna.

Har också fått besked från csn om beviljat omställningsstudiestöd. Känns skönt.

Låter sent men det måste ju vara skolan som satt det datumet.

Vi har till fredag på oss att registrera oss på första kursen. Börjar första veckan i september.

Litteraturlista fanns på skolans program/kurs-sida längst ner under kursplanen så den har man kommit åt sedan antagningsbesked.

Jag har sökt en kurs där man får besked 1 sep. Jag har fuskat med inskickande av betyg då jag inte hittar mina gymnasiebetyg. Så får se om de godkänner ändå. Det är en YH kortutbildning på Företagsuniversitetet.

Låter sent men det måste ju vara skolan som satt det datumet.

Vi har till fredag på oss att registrera oss på första kursen. Börjar första veckan i september.

Litteraturlista fanns på skolans program/kurs-sida längst ner under kursplanen så den har man kommit åt sedan antagningsbesked.
På Högskolan i Halmstad så är det mellan 18e-26e man har på sig att registrera sig. Är nervös att missa så jag har massa larm, hej nojig 😉
Men det finns ingen litteraturlista på programsidan..

På Högskolan i Halmstad så är det mellan 18e-26e man har på sig att registrera sig. Är nervös att missa så jag har massa larm, hej nojig 😉
Men det finns ingen litteraturlista på programsidan..
Det verkar ju vara skolorna själva som bestämmer datum för registrering och åtkomst av litteraturlista.

Registreringen ju inget problem egentligen men litteraturen kan ju ta några veckor innan man har om man behöver leta efter begagnade eller om den är slut hos leverantören så den känns ju som kort tid på. Men kursen kanske är upplagd så att det är okej beller att obligatorisk litteratur fås av skolan i kompendieform? Vi har så på en av mina kurser.

Knappt två veckor kvar till termin 5. Känner mig för första gången grymt otaggad. Men hoppas jag finner inspirationen när vi väl kör igång. Har VFU två gånger i veckan så tror det kommer bli väldigt roligt i alla fall. Grämer mig lite för termin 6 då vi ska ha en kurs på engelska då jag känner mig så osäker på det och sen examensarbetet på det också..

Knappt två veckor kvar till termin 5. Känner mig för första gången grymt otaggad. Men hoppas jag finner inspirationen när vi väl kör igång. Har VFU två gånger i veckan så tror det kommer bli väldigt roligt i alla fall. Grämer mig lite för termin 6 då vi ska ha en kurs på engelska då jag känner mig så osäker på det och sen examensarbetet på det också..
Hoppas känslan vänder ❤️
Vad är det du pluggar?

Muntlig examination med skriftligt underlag, ska vi ha på kursen jag har kommit in på. Någon som vet hur upplägget för sådana brukar vara :confused:? Det är en kurs som genomförs helt på distans.

Muntlig examination med skriftligt underlag, ska vi ha på kursen jag har kommit in på. Någon som vet hur upplägget för sådana brukar vara :confused:? Det är en kurs som genomförs helt på distans.

De gånger jag haft muntlig examination har man fått diskutera kring ett ämne eller fråga. Då var det viktigt att man förde fram argument för sina ståndpunkter som var förankrade i till exempel kurslitteratur eller annat material. Sedan skulle man såklart vara aktiv under hela examinationen och inte bara framföra en sak i början för att sedan sitta tyst resten av tiden.

Sedan en skriftlig del där man redogjorde mer på djupet med källor och källförteckning. Där ville de se att varje student individuellt kunde resonera kring vissa frågor som inte togs upp på det muntliga. Det muntliga och skriftliga rörde sig inom samma ämne men olika frågor.

Men såklart att detta kan skilja sig åt väldigt mycket beroende på ämne och vetenskaplig disciplin man studerar inom.

Nya studenter har mottagningsvecka med start idag. (Kurser börjar 1a september.)

Börjar tydligen med informations- föreläsning, fika och rundvandring på " fel " campus, sedan buss till "mitt blivande campus" och rundvandring där. Följt av pub osv.

Har givetvis vaknat med migrän och är "sådär" sugen på detta. :banghead:

Är det någon som vet hur svårt engelska 6 är? Läste engelska A på gymnasiet och det är nog mer tur än skicklighet att jag fick godkänt :o nu funderar jag på att läsa en master och då är engelska 6 ett krav. Förstår engelska betydligt bättre idag, men pratar och skriver väldigt dåligt.

Är det någon som vet hur svårt engelska 6 är? Läste engelska A på gymnasiet och det är nog mer tur än skicklighet att jag fick godkänt :o nu funderar jag på att läsa en master och då är engelska 6 ett krav. Förstår engelska betydligt bättre idag, men pratar och skriver väldigt dåligt.
Är inte engelska 6 typ engelska B?
Jag minns den som ganska enkel, men det är över tjugo år sen jag läste 😳
Men det verkar vara en hel del fokus på att kunna skriva och tala. Å andra sidan måste man inte kunna innan och jag tänker att gränsen för godkänt ändå går att nå ☺️

Är inte engelska 6 typ engelska B?
Jag minns den som ganska enkel, men det är över tjugo år sen jag läste 😳
Men det verkar vara en hel del fokus på att kunna skriva och tala. Å andra sidan måste man inte kunna innan och jag tänker att gränsen för godkänt ändå går att nå ☺️
Den ska motsvara engelska b 🙂 frågan är bara hur mycket energi jag måste lägga på kursen och om jag fixar att läsa den på distans. Känns dock konstigt att behöva läsa upp en gymnasiekurs för att komma in på en Masters utbildning 😉

Liknande trådar

Hästnyheter

Bukefalos, Radannonser

Allmänt, Dagbok

Barn

Hund

Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka