PMDS, Premalex och självbehandling

Ja, men det går ju inte att dra alla över en kam. Det finns människor som vården inte kan hjälpa så olika medicinska system behövs ju parallellt. Har man kört hela läkemedelsspåret så långt in i återvändsgränden som det bara går så är det viktigt att det finns andra lösningar att testa, och då är livsstilsmedicinen en variant som har hjälpt rätt många. Det finns en stor vinst i att så många människor som möjligt är friska, och om man hittar sin egen hälsomässiga lösning på nåt annat sätt än inom den konventionella vården så borde det ju bara vara att gratulera.
Jo jag förstår att man vill testa om man inte fått hjälp på annat sätt. Men tycker man ska vara kritisk.
 
Ja, men det går ju inte att dra alla över en kam. Det finns människor som vården inte kan hjälpa så olika medicinska system behövs ju parallellt. Har man kört hela läkemedelsspåret så långt in i återvändsgränden som det bara går så är det viktigt att det finns andra lösningar att testa, och då är livsstilsmedicinen en variant som har hjälpt rätt många. Det finns en stor vinst i att så många människor som möjligt är friska, och om man hittar sin egen hälsomässiga lösning på nåt annat sätt än inom den konventionella vården så borde det ju bara vara att gratulera.
Vulverine pratar om att bota livmoderhalscancer med alternativmetoder. Det är INTE harmlöst!!
se tex:
 
Vulverine pratar om att bota livmoderhalscancer med alternativmetoder. Det är INTE harmlöst!!

Gör hon verkligen det 🤔? Nu blir det ju lite specifikt att diskutera 1 författare, men jag har inte sett något sånt på hennes hemsida.

Från toppen av bloggen:

"Här delar jag information om menscykeln, fertilitet, preventivmedel, födsel, feminism och amning – ur ett holistiskt perspektiv men på vetenskaplig grund. "
 
Gör hon verkligen det 🤔? Nu blir det ju lite specifikt att diskutera 1 författare, men jag har inte sett något sånt på hennes hemsida.

Från toppen av bloggen:

"Här delar jag information om menscykeln, fertilitet, preventivmedel, födsel, feminism och amning – ur ett holistiskt perspektiv men på vetenskaplig grund. "
Jag lade till en länk där hon citeras om just det, se min post.
 
Jag lade till en länk där hon citeras om just det, se min post.

Jag förstår inte dramat, det är ju uppenbart en läkare inblandad, som det bör vara?

Jag lägger in hennes disclaimer från hemsidan. Tycker den räcker rätt bra. Jag förstår faktiskt inte varför det är drama om det här i Sverige, det är ju kroppskännedom/body literacy och fertilitetsförståelse som hon utbildar folk i: https://staging.vulverine.se/disclaimer/

"Jag kommer aldrig hävda att jag kan behandla eller läka era sjukdomar, ge er några löften eller garantier om att vad jag säger är den enda sanningen, eller den rätta vägen för er.

Jag kommer aldrig säga att ni bör gå av era mediciner, eller undvika medicinsk/kirurgisk behandling.

Jag kan kritisera vården som system betraktat, samt påpeka varför vissa generiska mediciner/behandlingar är otillräckliga eller bygger på en icke-holistisk teori. Det kommer aldrig innebära en direkt, personlig uppmaning att avsäga sig allt vad “modern medicin” innebär.

Jag är inte läkare, frälsare eller profet. Vill varken rädda, skada, garantera, eller spå någons framtid, med alla dess oändligt komplexa förutsättningar.

Jag kan inte göra laparoskopier, blodprover, ultraljud eller ens behandla. Jag erbjuder inte heller helande handpåläggning över nätet.

Jag vill inte vara “den enda ni litar på” eller erhålla någon som helst gurustatus."


Men eftersom det är drama om just Vulverine, så får jag väl hitta en annan lättläst svensk rådgivare i fertilitetsförståelse att länka. Trodde inte att själva ämnet skulle vara kontroversiell i ett land som Sverige 😅.

Det finns inget ovetenskapligt med att lära känna sin kropps hormoncykler.

Här är en på engelska, men jag vet att inte alla är bra på engelska:
https://www.learnbodyliteracy.com/what-is-body-literacy
 

Liknande trådar

Kropp & Själ Börjar med en disclaimer, den rationella sidan av mig vet bättre. Jag har läst på fass, jag har talat med läkare och jag vet att risken...
Svar
15
· Visningar
1 571
Senast: EmmaBovary
·
Kropp & Själ Jag var på mödravårdscentralen idag för att skaffa ppiller, men har en del frågor jag inte fick svar på som säkert buke kan svara på :)...
2 3
Svar
40
· Visningar
3 954
Kropp & Själ God kväll Buke, jag lider av PMDS. :wtf: 10-14 dagar av månaden går åt till att försöka hålla mig ovanför vattenytan. Jag blir väldigt...
2
Svar
32
· Visningar
9 133
Kropp & Själ Hej någon som vet hur man klarar att sluta med zolpidem? Jag har ätit denna tablett 10 mg varje dag i ca 3 veckor, först ca 2 veckor...
Svar
9
· Visningar
1 615
Senast: vallhund
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp