PNH tjatter part III...

Jo den 29-30 april blir L2, den 1 maj tänkte det kan blir en dag för privata om folk är intresserad sen L1 på den 2-3. Om det är för lite som vill göra privata lektioner så blir det från tors-sön med L2-L1.

:crazy:Men mitt i allt har jag just kom på när jag skrev detta ovan :grin:är att vi ska har valpar :love:på den 30:e så jag kanske springa runt lite mycket då men det gör inget. Jag bokade Erika innan hunden blev betäckt.:angel: oops.

Toria- vi ska hitta vanandra där med eller hur. Stina också är kanske där?
 
Sv: PNH tjatter part III...

Måste berätta om nykomlingen...
Han var ju så rädd att stå i stallgången och speciellt när han går in själv i stallet.
spänner sig och man såg riktikt hur nerverna dallrade på stackarn.

Nu har jag umgåtts lite försiktigt med honom. och försök ta reda på vilken Horsenality han har. verkar som han pendlar emellan RB extrovert och RB introvert.

vi har börjat med 10 minuter/dag och tränat sakta men säkert på att kunna gå in i stallgången en stund och gå ifrån Wambezi ner på planen där jag brukar vara.

Det går framåt :D
igår så var han inte alls lika rädd som förut!

han kunde vara i stallgången en stund där han får lite godis :)
 
Sv: PNH tjatter part III...

Vad har ni/har haft för;
Skriver Bara ner 3 av dom :P
1.Ras(er) Frieser
2.Horsenality Gandalf är LB extro/intro. Freark är RB intro och LB extro. Teuntsje är LB extro/intro.
3.Innate characteristics ?? :P
4.Learned behavior: Gandalf: När han kom hit så var han rädd, attackerade bakifrån, hög när man minst anade det. Bockar..., Freark: tja han är en ganska cool häst igentligen sålänge han är trygg med människan så inget specifikt där. Teuntsje: Sparkade, bet attackerade sprang över en när hon kom ifrån holland.
5.Spirit Gandalf: high, Freark: medium, Teuntsje: high
6.Talang dom är otroligt smarta hela bunten :P
7.Huvudsaklig inriktning, att har roligt! och dressyr ala pnh.
 
Sv: PNH tjatter part III...

Det vore superkul att träffa alla live! I de här trakterna verkar det inte finnas så många pnh frälsta, men jag jobbar på det!:) Tyvärr är det inte alla som förstår hur bra parelli är! Stackars dem!:p
 
Sv: PNH tjatter part III...

Varför håller man på med hästar? Sparkas bits och kostar en förmögenhet och tid som man inte har!:(
BLÄ, vad jag e positiv i dag!!!!!
 
Sv: PNH tjatter part III...

vad har hänt nu? :O och svart är enkelt, för att vi älskar dom =)
 
Sv: PNH tjatter part III...

Nej, han var RB när han kom in i boxen i dag och jag stod utanför och sa hej killen och han blev rädd! Snodde runt på en nanosekund så hade han ställt upp röven till en spark! Härligt! Jag hade visslat i himlen nu om han avfyrat den!:D
 
Sv: PNH tjatter part III...

Här kommer mina svar. Kanske har svarat tokigt nånstans..hmm? Men det var så jag såg på frågorna. Dessa är de hästar jag haft längst i mitt liv


1.Ras(er)
A. Connemara/irish cob korsn Fatima
B. Islänning Baldur
C. Paint/halvblod/arab/irish cob korsn Majsa
D. Shettis Parodi

2.Horsenality
A. RB ext/int LB int
B. LBext/int
C. Lb ext/int Rb int
D.RB ext LB ext/int

3.Innate characteristics
A. (ledarsto)Känslig, misstänksam o pålitlig
B.(ledarvalack) Pålitlig, busig, starkt psyke ROLIG Alltid med på allt!
C.(stoig mycket social) Lugn, glad, Känslig, lydig
D. (Vill vara ledare, skulle säkert vara det..)Känslig, starkt psyke, busig, med på allt, älskar vatten.

4.Learned behavior
A. Gick inte med på nånting i stort sett, var man dålig ryttare/ledare fick man veta det. Jag hade alla problem som finns med henne.
B. Gick med på allt, gjorde sitt yttersta så det var inte så bra alla gånger.
C. När jag köpte henne så var allt bara positivt, folk kom o gav henne godis o klia henne. Hon hoppar ur hagen när hon blir ensam, skiter i hindren. Hatar tristess o visar det.
D. Går emot tryck när hon blir för hårt pressad mentalt , mycket känslig för det. Folk var inte riktigt att lita på när jag fick henne som 2åring, mycket bakrädd...

5.Spirit
A. Medium-high
B. Medium
C. Low-medium
D. Medium

6.Talang
A. Freestyle absolut! Älskade långa nya turer. Körning
B. Allt utom hoppning, Liberty mest.
C. Lära sig nya saker, ska gärna hålla saker i munnen(ta med pinnar hem från skogen å så) Mycket rolig med klassiska dressyren vi påbörjade.
D. Älskar tömkörningen(mm gå först men så lydig), så jag hoppas hon blir en bra körhäst. Jag är lite orolig för att hon går emot tryck vid vissa situationer men vi får jobba på det.

7.Huvudsaklig inriktning
A. Skogsmulle, allround
B. Skogsmulle, dressyr
C. SKogsmulle, dressyr
D. Skogsmulle, körning,
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: PNH tjatter part III...

Shits...var du tvungen att leka gubben i lådan? Usch tur att du inte fick en stjärna av han. Jaa...det är väl tiden som brister helt enkelt...Får hoppas det blir bättre om några år.:crazy: (småbarnstiden...)

Atomicc: Jag tycker du har ett vettigt huvud :D Du har helt rätt. Din häst vill ha dig som du var hela tiden, så där är Majsa oxå. Man får inte börja slappa o gå in i ett "hämta hästen, sadla upp o rida" state...Ni vet vad jag menar. Jag har ändrat mig massor sen jag fick barn...o jag kämpar för att få tillbaka "samhörigheten" med tottarna igen...Jag vill kunna släppa "WilliamTankarna" när jag är med dom men det är såå svårt...o jag blir lätt stressad..Vill inte ha det så. Hatar att inte kunna ha den tid jag vill ha.

Lundborg: Jag e så stolt över dig :bow:

Cornelius: Jag håller med dig! Funderar starkt på å komma med upp på valborg men vi får se, min ekonomi ser inte stark ut....

haha CS- We found each other!!!:bump: Vi ska ju inte hålla på så mycket med surfandet....Men det är ju så kul oxå...

Krams o ha en härlig lördagkväll! :love:
 
Sv: PNH tjatter part III...

Jag tar också några av de jag haft

1. Raser arab Kimberley
arab Wambezi
fjording Tina
vbl Kalle
arab Natesa (nykomlingen)

2.Horsenality
Kimberley först extrem RB ext, blev sen svagt i varje horsenality
Wambezi LB RB extrovert, men blivit ngt svagare i båda nu
Tina extremt RB extrovert, blev svagt blandat från alla sidor sen.
Kalle RB introvert-extrovert, blev tyvärr extremt introvert då jag var för tuff mot honom. Är dock bättre nu
Natesa pendlar emellan RB extrovert och RB introvert tror jag


3.Innate characteristics

Kimberley, känslig, låg i rang väldigt snäll

Wambezi, hög i rang. lojal och snäll

Tina mellan rang. snäll och lydig när hon FÖRSTÅR

Kalle, gör inte en fluga förnär. låg i rang. och lite blyg

Natesa osäker , nyfiken


4.Learned behavior:
Kimberley, väldigt lättlärd, var svårast att få henne lita på människor. När hon väl gjorde det blev hon lite dominant.

Wambezi. känslig,smart häst som gärna tänker själv när vi rider

Tina, osäker vid uteritt själv. ville gärna dra hemåt

Kalle, stannar och fryser fast vid rädsla, men kan lätt övertalas att allt är ok

Natesa. slutar tänka om han blir pressad och blir rädd



6.Talang
Kimberley, kanon jogg, älskade skogsturer

Wambezi, funkar bäst på ridbanan när han får tänka. (trail-övningar)

Tina, funkade bäst när vi jobbade med markövningar. och hoppning

Kalle, hoppning är det roligaste han vet. sen att få vara i skogen

Natesa- vet ej ännu. men skogridning enl ägaren


7.Huvudsaklig inriktning,

Kimberley- skogsmulle

Wambezi trail- pleasure

Tina skogen-hoppning och trail

Natesa- vet ej ännu vad som passar honom

Kalle hoppning-skogsmulle
 
Sv: PNH tjatter part III...

glömde skriva att
Kimberley är död
Tina har jag sålt
Kalle är utlånad
så de jag har kvar här hemma är
Wambezi och Natesa
 
Sv: PNH tjatter part III...

Vad KUL att så många orkat svara :bump: Helt otroligt vad beteenden tträffar mitt i prick på horsenalitys! Nu pyser jag till fjällen en vecka, ha det gott allihopa :)
 
Sv: PNH tjatter part III...

MMmmmums, fiiin pålle där! Fin prislapp på hamburgaren oxå!:D Nu ska vi köpa traktor!! Håll tummarna att det inte bara är skrot..
 
Jag gissa att lilla manen kommer bli glad att pappa köper en traktor.:p:banana:
Vrrummm vrrrummm

Atomiic - Vad var frågan? Jag har missat nåt naånstans.
 
Sv: PNH tjatter part III...

Det är skräckblandad förtjusning för Simon när det kommer till traktorer!:D
Jag har suttit och kikat på SC och undrar över den röda, blåa...stringen som man får efter varje level.. Är det level 1 genom alla-on line, liberty, freestyle och finesse? Eller är det röd string efter on line? Blå efter freestyle? Känner mig som Viktoria Silvstedt (kommentator) när hon blev tillfrågad vad hon tyckte om hockeymatchen so far -Jag vet inte, jag var och kissade!:rofl:
Jag tror Lotus förklarade detta förut men med mitt närminne e jag inte säker.. Eller får man diplom??:confused:
Usch, vi har snöstorm här.. Det faller inte ner utan blåser rakt åt sidan!
Lyllos min man som hämtar hö idag!!!:D

Kollade min kalender CS och jag börjar jobba den 4:e maj så jag e LEDIG när clinicen är!!!!!!!:bump:
Hur blir det nu när allt är nytt, jag menar levlarna? Hur undervisar Erika då? Pinsamt, jag har gått bakåt sen sist..:eek:Inte suttit upp eller några games... Oh, skiiiiit...
 

Liknande trådar

Kropp & Själ Jag har ett hus som jag funderar på att flytta till permanent, det ligger i grannkommunen men också i ett annat län. Jag är för...
Svar
2
· Visningar
274
Senast: manda
·
Ridning Hej! (det kanske är fel tråd men hoppas att det är ok) Min dotter har vid två tillfällen denna termin ramlat av en häst som har...
Svar
17
· Visningar
1 190
Senast: mamman
·
Hundhälsa Vår äldre hund (grönis) på 9 år som är väldigt kräsen i maten tycker att vår valps foder (Dogge professional puppy) är jättegott, han...
Svar
1
· Visningar
275
Skola & Jobb Ska på intervju imorgon på ett ställe som jag tidigare har jobbat på via ett bemanningsföretag. Bara 2 veckor vid två olika tillfällen...
Svar
9
· Visningar
656
Senast: alazzi
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp