PNH tjatter part III...

Sv: PNH tjatter part III...

Muraja; ska låna en häst där för just nu är jag hästlös, hjälper bara till med en häst 2 dagar i veckan så henne kan jag inte precis ta med mig. Det är klart att det hade varit kul att öva med sin hästpartner men att flyga en häst är nog så påfrestande för den om man aldrig gjort det innan, vilket inte kanske e så vanligt:laugh:, så då hade det nog fått vara för en 8veckors kurs eller något.
Ska på en kurs som heter getting to know my horse. Det är en vecka liberty, en vecka online,en vecka freestyle och en vecka finesse.

Har lånat en quarterhäst av en från trakten som verkar vara på min level så det ska nog bli kanon
 
Sv: PNH tjatter part III...

Du är så himla klok:bow::bow::bow:
Precis så där är det ju! Så skönt att höra från någon annan de där tankarna man fnular på i sin ensamhet.
 
Sv: PNH tjatter part III...

Dessa ögonblick är ju underbara!:love:
Jag har tyvärr inte haft möjlighet att utvecklas så mycket i hop med min häst på sista tiden eftersom han har varit sjuk, men det är inget som är så illa att det inte är bra för nåt....
Det känns att han börja knyta sig mer till mig efter allt pysslande jag har hålt på med medan har mådde som sämst och fortfarande håller på med. Däremot ät det lite svårt att känna den där riktiga samhörigheten, när man inte gör något tillsammans, tycker jag. Förstår ni hur jag menar??

Nu har jag faktisk fått lov att promenera lite med honom och det känns skönt, fast det än så länge bara är 10 minuter om dagen.

Men han har blivit så odräglig nu pga all upplagrad energi och brits på stimuli, så han hittar på bus och ret hela tiden. Han går mycket o slänger med huvudet när man går med honom och får för sig ibland att bocka som en tok när han inte vet vad han ska göra av all energi. Detta är inget han gör i vanliga fall utan bara för att han är så understimulerad. Men hur tycker ni jag ska göra när han gör detta? Just nu kör jag på att skaka lätt i ledrepet och om han inte lysnnar backar jag honom några steg lugnt och försiktigt, men så att han får något o tänka på.

Dessutom retar han mig jämt och ständigt med att ta ner huvudet för att äta och tyvärr är han så skicklig på att göra det utan förvarning eller lägger helt enkelt i så mycket kraft att jag inte kan stå emot, så han lyckas ofta med att få sin lilla grästuss. Finns det några sätt jag kan vänja honom av med detta. Just nu slits jag ju hit och dit när han kastar sig över gräset och jag är övertygad om att han gör detta mest för att han tycker det är roligt o se min hjälplöshet....:D
 
Sv: PNH tjatter part III...

Ja, jag förstår dig precis !
Hästarna tycker inte att man är så himlans rolig när man inte gör nånting med dom, för dom tycker verkligen att borsta mocka o pussas inte är tillräckligt, speciellt om det är hästar som är vana vid mer och tycker om att hela tiden bli stimulerade.
Det var ju så min spiral gick lite neråt, och som jag nu lyckats återuppta :love:
Jag är så himla glad varje dag nu, just nu är det verkligen min ljuspunkt !
 
Sv: PNH tjatter part III...

oj, längesen jag skrev nu.
orkar inte uppdatera allt som hänt under veckorna, men idag var iaf manne och jag ute och tog en promenad.
tänkte köra lite ledarskap så bad honom backa, men då blev han skitsur och skrapade med hoven åt mig varav jag röt till..
efter det backade han utan sådana protester =p
känns som allt har med ledarskapet att göra..vad tycker ni jag ska göra för övningar?
problemet är att nu efter att han hade ont av sadeln har han blivit jättesur vid hanteringen, kan räcka att man går förbi och han börjar "hota" (dvs. hugga mot en i luften)..
vad tror ni man kan göra? det hjälper inte att direkt säga till, kanske för stunden men ne..
 
Sv: PNH tjatter part III...

En massa friendly game!:) Jag tror att det är lösningen på dina problem. Och när han biter åt dig så flytta bort honom från dig, markera att så får han inte göra och sedan friendly game igen!

Iser- min häst var oxå sådär matfixerad förut han har lärt sig genom att jag har backat bort honom varje gång han har kastat sig över gräset. Och sedan viktigast av allt, du måste bjuda honom på gräs! Låt honom få äta, men du bestämmer när och var! Belöna honom med detta när han gått ordentligt några steg och backa honom när han kastar sig ner över grästuvan själv. Detta har iaf hjälpt mig och min häst!
 
Sv: PNH tjatter part III...

Tack för tipset! jag är väl lite rädd att han ska bli mer matfixerad om han får lov att ta gräs i bland, men det kanske är obefogat?

I går var han faktisk inte lika jävlig på detta, men det är ju ingen garanti för att han inte är det idag;)

När han väl har fått ner huvudet får jag ju jobba lite för att få upp det igen. Men ska jag strunta i det och bara be honom backa fast han har fullt upp med att äta och sen gå till phas4 om han inte backar?

När han står i stallgången står han oftast snällt stilla, men så fort man passera hans huvud ska han vara på o knuffa o buffla och naffsas. Han har väl alltid varit lite så, men det blir värre nu nar vi inte kan träna så mycket. Vad ska jag göra när han hålle rpå så här?
 
Sv: PNH tjatter part III...

okej, vad är friendly game?
eller ja, jag kan kolla upp det. tack för tipset.
när han hugger så brukar jag vända bort hans huvud så att han inte får "komma nära".

de två senaste dagarna har det gått riktigt bra, iaf om man ser hur det varit de andra dagarna.
han har stått uppbunden i bara grimskaftet utanför en boxdörr.
han blir "snällare" när han har något att pilla med så jag funderar på om dethär med huggandet bara är att han är uttråkad i gången.

i tisdags fyllde han 10 år och var helt gudomligt snäll, då var nästan samma snälla häst tillbaka.

igår var han också rätt snäll, högg dock ett par ggr men tror det var för att han var hungrig just då.
tog iaf en mysig tur barbacka och med hackamore (vet att det kanske sitter lite långt ner) och han lyssnade helt super på det.

26892985.jpg


(ps. om man varit ute o ridit o är påväg tillbaka och jag kanske hoppat av o går med honom en bit men sen stannar, då får jag röra honom vart jag vill och t.ex. dra i schabraket. men inte i stallgången så är väl att han har dåliga minnen från när han hade ont.
han har ju jämt varit världens snällaste annars. ds.)
 
Sv: PNH tjatter part III...

Du kanske ska prova parellis naturliga hackamore och deras barbackapad? Deras pad e med något mockaliknande så man inte glider av i första taget!:o
Bara en tanke... Och friendlygame...är vad det låter som!
 
Sv: PNH tjatter part III...

hur ser det hackamoret ut?

______

kl.

manne har bytt box nu, förut stog han bredvid ett jättetjurigt sto som sparkade i boxväggen och var allmänt sur.
numera står han i en box högre upp i gången med vägg mot grannen istället för galler, och det har faktiskt blivit bättre!
kan väl kanske varit så att han inte fick sova på natten och var därför grinig?
slänger in en bild på honom :love:
26936241.jpg


i höstas red jag i repgrimma vilket gick bra,
http://proxy1.pixbox.se/arkivet/synligt_27/22490000-22499999/640x480/22497669.jpg?0
 
Senast ändrad:
Sv: PNH tjatter part III...

Det e en repgrimma med tyglar och grimskaf i ett! Gå in på parelli och kolla!:D
 
Sv: PNH tjatter part III...

Har ni förresten hittat till parellisweden s egna forum? Om inte kika dit!!!!! Jättefiiiin sida och man slipper bli hackad på utav andra antipnh! =)
 
Sv: PNH tjatter part III...

Hej hej alla

Är det någon som känner någon som tar hand om "problemhästar"?

Har en familj som är inackorderade i vårat stall. Deras häst, Stacey -en nordsvensk, håller på o stegrar sig när man ska rida på henne. Tjejen som rider henne är 18år o har mycket erfarenhet MEN är inte lugn o harmonisk i sig själv!

Jag har ridit hästen för ett tag sen och då gjorde hon inget alls. Men man "kan inte" rida ut med henne själv hon vill ha en till häst med.

Hon har varit hos kiropraktorn och blivit behandlad. Men jag tror inte att hon och tjejen som rider henne går ihop. Hon är väldigt hård och kräver o kräver medans Stacey försöker förgäves att förstå!

Stacey är en extrem go häst. Hon vill ha mycket gos o pussar :love: . Hon kan gå lös för hon följer en vart man än går, bara hon får känna personen först. Alltså hon är helt underbar, inte något jag bara skriver.

Snälla är det någon som känner nån som har mycket erfarenheter som kanske vill köpa henne för en liten symbolisk summa så hör gärna av er.
 
Sv: PNH tjatter part III...

En bild från dena vackra vår dag!
 
Sv: PNH tjatter part III...

Japp, inte ett ord på läääänge :o

Kan uppdatera med att allting går fortfarande super för mig
Jag är sjukt glad över allting, det bara flyter på och går framåt :)
Väntar bara på det dära bakslaget som kommer komma :devil:

nån mer? :D
 
Sv: PNH tjatter part III...

Jag e sällan här numera utan e på pnhsweden och tjattrar!:D Kul för dig att allt går bra! Mina har värkänslor av alla de slag...:o
 
Sv: PNH tjatter part III...

Haha, då kanske alla andra är där med :p

Joo,min med :p men mest solslö är hon :angel:
Häromdagen försökte hon gå åt andra hållet när jag skulle hämta henne, hon ville hellre stå o sova i solen :devil:
Men hon gav sig så snälllt sen o kom sen :p
 
Sv: PNH tjatter part III...

Jag tror nog de flesta e där! CS, Toria, Lotus mfl....
 
Sv: PNH tjatter part III...

Hej!

Har alla flytt eller? hah:)
Men för er som fortfarade tittat in här vill jag bara säga att det är väl ingen som har missat den nya sidan som heter www.shareparelli.com där man kan blogga och prata med andra parelli fantaster från hela världen! Självklart finns det en Sweden grupp! Vi kan ju inte vara sämre än Danmark! :) http://www.shareparelli.com
 
Senast ändrad:

Liknande trådar

Kropp & Själ Jag har ett hus som jag funderar på att flytta till permanent, det ligger i grannkommunen men också i ett annat län. Jag är för...
Svar
2
· Visningar
227
Senast: manda
·
Skola & Jobb Ska på intervju imorgon på ett ställe som jag tidigare har jobbat på via ett bemanningsföretag. Bara 2 veckor vid två olika tillfällen...
Svar
9
· Visningar
617
Senast: alazzi
·
Övr. Barn Vi tillbringar emellanåt en del tid tillsammans med barnens två kusiner och deras föräldrar. När vi gör det blir det uppenbart att vi...
2
Svar
23
· Visningar
2 327
IT & mobiler Har köpt ett par Marshall Minor III- hörlurar. De har en tendens att lossna ut örat och jag har tappat dom ett par gånger. Är det kört...
Svar
0
· Visningar
349

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp