Bukefalos 28 år!

Polisanmäla företag?

kolblakkur

Trådstartare
Jag nyttjade ångerrätten hos ett företag (hästinriktat) då produkten ej motsvarade mina förväntningar. Betalade mot postförskott och skulle därför få pengarna insatta på mitt konto.
Detta ska ha skett i fredags - ännu har inga pengar nått mitt konto vilket min bank tycker är konstigt. Jag har utan tvekan skrivit rätt kontonr och jag har ringt min bank och de kunde inte se att någon insättning var på väg.

Jag kommer ge företaget lite mer tid såklart (de kan t.ex ha skrivit fel kontonr), men om jag inte får mina pengar: hur går man till väga? Kan man polisanmäla ett företag? Kan man göra ett inkassokrav via KFM till ett företag?
 
Man börjar med att kontakta företaget, ofta följer de vissa betalningsrutiner. En del har sina in och utbetalningar utlagda externt, dvs ett annat företag/person sköter den biten, och därför är det tyvärr inte alltid att räkna med att pengarna ska komma med vändande post.
 
När vi betalar fakturor osv här på mitt jobb, så kommer de oftast till mottagaren en vecka efter att vi har kört iväg fakturan för betalning.
 
Givetvis är företaget kontaktat. Det är ett litet företag och de sköter faktureringen själva. Pengarna är dragna från deras konto säger de, men inga pengar har ännu nått mig. Som jag skrev så kommer jag att ge dem mer tid, just för att något kan ha gått fel eller så tar den inbetalningen längre tid. Men kan känna att måndag/tisdag nästa vecka är sista dagen med tålamod.
 
Givetvis är företaget kontaktat. Det är ett litet företag och de sköter faktureringen själva. Pengarna är dragna från deras konto säger de, men inga pengar har ännu nått mig. Som jag skrev så kommer jag att ge dem mer tid, just för att något kan ha gått fel eller så tar den inbetalningen längre tid. Men kan känna att måndag/tisdag nästa vecka är sista dagen med tålamod.

Be om ett kvitto på deras utbetalning.
 
Be om kvitto på utbetalningen eftersom du måste ha den för att gå vidare till din egen bank.

Utan kvitto på utbetalningen från dem, kan du lugnt utgå från att de inte återbetalat pengarna. Meddela att om kvitto inte skickas senast under morgondagen kommer du att vidta rättsliga åtgärder.
 
Nu hade pengarna kommit in! Skönt :) Kändes så märkligt, för jag vet att det är ett seriöst företag som jag dessutom beställt ifrån tidigare. Vore konstigt om de skulle börja med "sånt" :)Måste varit en "fnurra" i banköverföringen.
 
Jag är inte alls förvånad över att det tar lite tid, har väntat tre dagar på pengar från försäkringsbolag då det var den tiden det tog för banken att få in pengar på mitt konto. Även om FB hade skickat i väg pengar, så var processen i banken längre, det funkar ju liksom inte riktigt som typ Swich mellan privarpersoner.
 
Behöver inte vara en fnurra, det kan ta upp till en vecka för betalningar att levereras. Det är inte samma system som för privatpersoner som kan betala räkningar och göra överföringar över en dag.
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Jag vet inte riktigt under vilken underrubrik den här tråden bör ligga, så har den hamnat fel får moderator gärna flytta på den. I...
Svar
8
· Visningar
2 790
Senast: Denver
·
Ekonomi & Juridik Risk för att det blir en lång historia. Jag köpte en fyraårig häst från tyskland förra året. Jättefin och vi funkar bra ihop, alla...
4 5 6
Svar
104
· Visningar
15 646
Senast: SusieQ
·
Utrustning I slutet av augusti beställde jag ett träns mot postförskott. På hemsidan står det att deras mål är att kunden ska ha tränset innom 10...
Svar
18
· Visningar
1 307
Senast: Elshacera
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp