Polisanmäld Strasserverkare

Sv: Polisanmäld Strasserverkare

och? med det vill du säga att hästarna INTE blir äldre än tio år för då skulle det per automatik finnas hur mycket hästar som helst? konstigt resonemang

samma tycker jag om att man måste hålla hästen på stall med täcken, klippning och annat för att kunna använda den. Struntprat tycker jag!
Det är sådant resonemang som får folk att stänga in sina hästar i stallen för att de är rädda att deras dyra hästar skall skada sig i hagen.
 
Sv: Polisanmäld Strasserverkare

Jag vet inte varför du är otrevlig mot mig. Om du har tagit något som jag har skrivit som påhopp mot dig så var det inte meningen.

Trams eller inte, det är de som har den mesta erfarenheten. Det är inte särskilt svårt att tro på de siffrorna om man vet vad det är för häst man pratar om. Mitt inlägg om att de har lång livslängd var inte för att vetenskapligt jämföra med ridhästar, det överlåter jag åt andra.. Det är lätt att hänga upp sig på sådana detaljer. Min poäng är att Agrias snitt på 15 år i medelålder är förbluffande lågt och man kan ifrågasätta varför det är det. Jag tycker Camarguehästen är en intressant ras och deras hästhållning lika intressant.

Nej DU kanske inte skor för att du tycker det är skoj(du har säkert en jättebra anledning), men det finns många fler än du tror som gör det utan att fundera på varför! Och som är pigga att dömma ut vildhästverkning så fort de får höra något dåligt exempel.
 
Sv: Polisanmäld Strasserverkare

Snarare att jag inte tror på att vildhästar skulle bli 30 i snitt.
Den senare delen av ditt inlägg har ingeting med mina synpunkter att göra.
PL
 
Sv: Polisanmäld Strasserverkare

Jag upplever dig som otrevlig, ja. Men det kanske är en missuppfattning det är lätt hänt här. Det kan låta spydigt när man skriver...

Men det behöver vi inte diskutera här. Nu vet du att jag uppfattar dig som otrevlig när du skriver som du gör och nu vet jag att du inte är det (?)
Åter till ämnet...

Angående om vildhästar blir 30 eller inte, de dör troligtvis inte pga skor/inte skor ialla fall, eller? Men det är ju intressant om man kan förlänga en tamhästs liv och användbarhet genom att inte sko den tex. För att utreda det får man väl titta på tamhästar och jämföra de som går med skor resp de som inte går med skor och för att vara riktigt vetenskaplig ska de leva under exakt likadana förhållanden osv.
 
Sv: Polisanmäld Strasserverkare

Ja under om man inte åsidosätter användbarheten.
Jag har inget emot vildhästverkningens principer så länge den inte innebär att man åstadkommer en bruten tåvinkel för att till varje pris få hovbenet parallellt med marken, nu brukar ju de flesta hästar inte röntgas innan skoning så det kanske inte är ngt egentligt problem.
PL
 
Sv: Polisanmäld Strasserverkare

ag håller med Peter, var är dina källor? Att vilda djur har kortare medellivslängd än de som lever i fångenskap gäller inte bara hästar. Kolla med vilken djurpark som helst.

Vet inte om det jag som missuppfattar dig eller tvärt om ;) men jag höll med om ovanstående när jag påpekade att i så fall lever vilda hästar max 10 år??
Tror nog att "barnadödligheten" är högre i vilt tillstånd men jämför från två års ålder så blir det kanske mer rättvist.

Jag vill inte komma med pekpinnar, ber bara att man funderar på vad vi gör med hästarna och varför, eftersom de lever med stor sannolikhet kortare i vår vård än i vilt tillstånd :(

Det kanske bara är jag som tycker att medellivslängd på 15 år är kort tid. Men vi är nog fler som funderar på varför och vad vi gör med och mot våra hästar och försöker hitta svar. Jag har svårt att köpa förklaringar som "att så gör man och har alltid gjort" :eek: Jag vill gärna veta varför jag gör som jag gör.

Två miljarder flugor kan inte ha fel...ät skit :D

Med stor ödmjukhet
Rolle på Österlen
 
Sv: Polisanmäld Strasserverkare

Angående debatten om att hästar lever längre i fångenskap än i vilt tillstånd:

Ja det är ett faktum att dom lever längre som tamdjur men är det det som spelar roll? :confused:
Det är väl viktigare HUR dom lever?

Enligt mig är man en bra hästägare om hästarna är lyckliga, inte gamla...
I och för sig så lever en lycklig häst längre men det finns allt för många äldre hästar som går olyckliga i ett stall där allt är anpassat för människornas bekvämlighet, inte hästarnas.
 
Sv: Polisanmäld Strasserverkare

hur går den metoden till om jag får fråga? har ingen aning omvad det är :crazy:
 
Sv: Polisanmäld Strasserverkare

Nu svamlar du väl ändå rejält. ;) Hur kan du i en mening först skriva:
höll med om ovanstående när jag påpekade att i så fall lever vilda hästar max 10 år??
för att ett par meningar senare skriva:
eftersom de lever med stor sannolikhet kortare i vår vård än i vilt tillstånd
Hur ska du ha det egentligen? :confused: Sen har maximal livslängd inte så mycket med medellivslängden att göra, det är två vitt skilda saker. :angel:

När du läste Agrias uppgifter angående medellivslängden, hittade du någonstans av vilka anledningar som hästarna fått tas bort? :smirk: Visst finns det de som avlivas pga förslitningsskador, men det beror inte på att hästen är skodd eller inte. Sen finns det de som förolyckats, det har heller inget med skodd eller oskodd att göra. Med tanke på hur många hästar som faktiskt förolyckas så tycker jag att 15 år är en rätt bra medellivslängd, inte för att den inte borde vara högre! De senaste hästar som jag känner till som fått avlivas har en berott på cancer som inte längre gick att behandla, de övriga har varit benbrott i hage eller under löp. Inga av de hästarna blev tyvärr över 15 år, så de olyckorna och cancern drar ner medlet. En blev bara tre år. :(

Du har inga som helst källor som stödjer dina påståenden, bara historier och hörsägen. Det går inte att jämföra statistik med hörsägen, det går inte heller att jämföra statistik med statistik som är samlad och bearbetat på olika sätt. :cool:

Jag tycker att man självklart ska veta varför man gör si eller så, men då ska det vara grundat på fakta och inte hörsägner. :D
 
Sv: Polisanmäld Strasserverkare

Elisabethh skrev:
Jag upplever dig som otrevlig, ja. Men det kanske är en missuppfattning det är lätt hänt här. Det kan låta spydigt när man skriver...

Men det behöver vi inte diskutera här. Nu vet du att jag uppfattar dig som otrevlig när du skriver som du gör och nu vet jag att du inte är det (?)
Åter till ämnet...

Angående om vildhästar blir 30 eller inte, de dör troligtvis inte pga skor/inte skor ialla fall, eller? Men det är ju intressant om man kan förlänga en tamhästs liv och användbarhet genom att inte sko den tex. För att utreda det får man väl titta på tamhästar och jämföra de som går med skor resp de som inte går med skor och för att vara riktigt vetenskaplig ska de leva under exakt likadana förhållanden osv.

Mina hästar:

Ponny nr 1. Fick hjälp över till 'andra sidan' när han var 33 år gammal, då han senaste månaden innan tappat gnistan. Var skodd runt om, året om, till shan var 32. Var på ridläger för första gången i sitt liv när han var 31. Halvtidspensionerades när han var 32. heltidspensionerades aldrig.

Red hårt, reds mycket och reds helt utan förnuft vad gäller underlag, uppvärmning etc. Hade en tävlingskarriär inom ponnytrav, ponnygalopp och hoppning bakom sig. Aldrig halt en enda dag i sitt liv, sjuk en gång på 30 år (då han hade hormonobalans och fick typ anabola) och hade problem med kolik sista året pga av ålder och tandförlust.

Ponny nummer 2. Togs bort pga fång när han var 28. Hade inte fången tagit honom kunde han nog blivit GAMMAL, han hade utmärkta tänder och rejält hull att ta av på ålderns höst. Gick aldrig i pension utan var aktiv tills han fick fång, och tre veckor efter det togs han bort. Köptes som vanvårdad tvååring (Aldrig verkad t ex) och hade sen han var fyra år skor på sig året om.

Häst nummer 1: Togs bort pga fång (hon kunde inte ridas, kunde inte gå på bete men var inte påverkad av fången om hon inte reds. Däremot tyckte hon livet var PEST utan arbete och blev aggresiv) när hon var 20 år. Hade varit aktiv travhäst innan (kallblod). Haft skor i princip sen hon var två år, pga extrem hovömhet om hon gick barfota.

Häst nummer 2. nödslaktades två år och en månad gammal pga autoimmun sjukdom. Hade aldrig sett en sko på bild ens en gång.

Häst nummer 3: Skodd sedan han var fyra år, i princip året om. Skorna åkte av när det var längre viloperioder på sommaren ( t ex vid konvalescens). Blev triangelmärkt vid nio års ålder och är nu promenadpensionär. Han lever än, men han kunde varit i himlen om jag bara kryssat en annan ruta på livskadeintyget. Så vi räknar med honom som 'borta' eftersom han de facto är utdömd.


2 ponnyer, 2 hästar = 4 djur. 33+28+20+2+9=92. 92/4 = en medellivslängd på 23 år. Och då är medlet KRAFTIGT neddraget av tvååringen.

Om vi räknar valacken kvar bland de levande, eftersom han faktiskt är det blir det 83/3 = 27 ½ år i medelålder, medlet KRAFTIGT neddraget av tvååringen.

Och ska man ironisera så verkar de hålla bättre ju mer skor de har på fötterna ;)

Jag tror hållbarhet MER har med avel, hästhållning etc än skor eller inte skor. Alla mina går ute långa dagar i stora kuperade hagar, de har fri tillgång på stråfoder och de tränas omväxlande, och sällan på böjt spår och aldrig på djupt underlag.
 
Sv: Polisanmäld Strasserverkare

norpan skrev:
precis! och det bevisar ju att de utan problem klarar av att leva som en häst ska, trots all påstådd avel som enligt vissa ska ha förändrat hovhvaliten till den grad så att vi måste sko dom. det var väl det som var motargumentet??

ang påståendet hästar måste skos pga ryttare så klarar ju stona att bära på sina föl utan att hovarna slits bort...


Går dräktiga ston omkring på asfalt?
 
Sv: Polisanmäld Strasserverkare

Men hur många gånger måste man säga det för att det skall gå in???
Asfalt är INGA problem för en barfotahäst! Det sliter faktiskt inte så nämnvärt, iaf inte mer än grusväg. Eftersom barfotahästar har bättre stötdämpning tycker de inte att hårdheten är speciellt farlig heller. Dessutom halkar de inte på asfalten som skodda hästar ibland kan göra.
Det är grus som är jobbigt i början, och det finns massor av grus, sten och sand i öknen samt i mustangernas områden. Hoven anpassar sig...
 
Sv: Polisanmäld Strasserverkare

mirjada skrev:
Går dräktiga ston omkring på asfalt?

Asfalt är ingen fara för en barfotahov sålänge du inte rider uteslutande på asfalt. Barfota är BÄTTRE på asfalt än sko (Som lätt blir hal).

Dräktiga ston brukar inte göra speciellt mycket övht när de ställts av som ridhästar ;)
 
Sv: Polisanmäld Strasserverkare

"Om man presenterar en tes eller metod som i många delar går emot den gängse uppfattningen, så anser jag att det åligger den som presenterar den nya tesen att bevisa den, och det åligger resten av omvärlden att vara nyttigt kritiska. Processen kanske är lång och lite stelbent, men den är en bra försäkring till att vi använder rätt metoder."

Det är ngt jag också håller med om.
Jag är en sådan som inte köper allt även om det låter jättebra. Jag vill veta mer innan jag tar ställning till om det är ngt för mig och/eller min häst.

Men jag var med om en mkt mysko inställning en gång till just det.
En bekant till mig hade en "idé" som en kompis till mig ville veta mer om.
Mig behövde vederbörande inte övertala, jag var redan "frälst".
Men min kompis ifrågasatte på ett vänligt och mkt klokt sätt. H*n ville veta mer innan h*n köpte idén.
H*n blev då bemött med närmast snorkiga svar! :eek:
Det var ngt som förvånade mig mkt, jag tyckte det faktiskt var ett oseriöst sätt att bemöta en potentiell kund på!
 
Sv: Polisanmäld Strasserverkare

Hur ska du ha det egentligen? Sen har maximal livslängd inte så mycket med medellivslängden att göra, det är två vitt skilda saker.

Hmmmm...glömde jag sätta på dialektfiltret :D skämt åsido, här är en som kommer från Söders höjder...i Stan alltså ;)

Får väl ta det från början...Att djurlever längre i människans vård än i vildmarken är till största delen sant och...jag anser detsamma.
Om vi håller på den hypotesen och du samtidigt säger att 15 års medellivslängd (mll) i vår vård är rimligt och det fortfarande är så att de lever längre i vår vård måste de vilda leva kortare än 15 år mll. Därför antog jag att du ansåg att de lever kortare i vilt tillstånd, förslagsvis c:a 10 år mll, inte maximal, sorry om jag var otydlig. Hajarú tugget :D

Du har inga som helst källor som stödjer dina påståenden, bara historier och hörsägen. Det går inte att jämföra statistik med hörsägen, det går inte heller att jämföra statistik med statistik som är samlad och bearbetat på olika sätt.

Som jag sa är källorna om mll från uppäcksresande och hästfolk från andra delar av världen och de är samstämmiga vilket innebär att mll är över 20 år i vilt tillstånd enligt dessa.
Vilka är dina källor som hävdar motsatsen :cool: ;)

Okey, tråden börjar bli lång även om det är en intressant diskussion. Som jag sa förut, tänk varför:

Varför har vissa hästar täcken, de fryser, jo men varför fryser de.
Varför har vissa hästar järndojjor, de ömmar och sliter ner, jo men varför ömmar de och slits.
Varför lindas benen på vissa hästar, jo för att stabilisera, jo men varför behöver de extra stöd.

osv,osv....frågor som vi måste ställa oss redan från när vi planerar aveln och vidare i hästens liv. ;)

Som sagt det är ett intressant ämne...kunde kanske vara något att ta upp som diskussionsämne eller studiecirkel i föreningar och klubbar. Finns säkert de som redan gjort det och i så fall vore det ju intressant att höra vad de eventuellt kan ha kommit fram till :)

Rolle på Österlen
 
Sv: Polisanmäld Strasserverkare

- hålla hästen på stall med täcken, klippning och allt för att kunna använda den

Nej det klart att man inte behöver för att kunna använda den, om man med använda menar moderat motion utan direkt målsättning att utveckla den aeroba kapaciteten eller tränar hårt några gånger i veckan i ridhus. När min nordis var igång som mest tränade vi hoppning L 1.10-1.20 i ridhus en g/v och med den vinterpäls han sätter klippte jag honom därför att det åtminstone på människor inte är nyttigt med överhettning. Efter klippning orkade han mycket bättre, men fick i gengäld lov att ha på sig täcken för att inte frysa. Enda andra lösningen hade ju varit att sluta träna, och varför skulle jag ha gjort det när vi båda tyckte det var kul? Däremot klipper jag inte förrän det behövs och inte större del av kroppen än nödvändigt.

Klumpa inte ihop folk som om ni själva var de enda som vet hur det ska vara! Visst finns det ganska många som inte har vett att tänka vettigt för hästen, men de förändras knappast av att det skapas argumentationer här med folk som faktiskt vet vad de gör och anpassar det efter individ och situation. Det finns ett mönster i alla dessa trådar:

a) Jag har lösningen och alla andra vet inte vad de håller på med!
b) motreaktion
c) Jag har aldrig sagt a), jag säger att jag har en lösning och att det finns folk som inte vet vad de håller på med
möjligtvis d) suck, det vet vi redan

/Åsa, som börjar bli less och som f ö inte har något emot just emindy...
 
Sv: Polisanmäld Strasserverkare

Asa_S skrev:
- hålla hästen på stall med täcken, klippning och allt för att kunna använda den

Nej det klart att man inte behöver för att kunna använda den, om man med använda menar moderat motion utan direkt målsättning att utveckla den aeroba kapaciteten eller tränar hårt några gånger i veckan i ridhus. När min nordis var igång som mest tränade vi hoppning L 1.10-1.20 i ridhus en g/v och med den vinterpäls han sätter klippte jag honom därför att det åtminstone på människor inte är nyttigt med överhettning. Efter klippning orkade han mycket bättre, men fick i gengäld lov att ha på sig täcken för att inte frysa. Enda andra lösningen hade ju varit att sluta träna, och varför skulle jag ha gjort det när vi båda tyckte det var kul? Däremot klipper jag inte förrän det behövs och inte större del av kroppen än nödvändigt.

En annan synvinkel på klippning.

Jag bor på landet, långt från ära och redighet och sådan lyx som ridvolt och ridhus. Jag rider i naturen enbart. Mina hästar går ute cirka 12 h/dag på vintern, på nätterna står de i kallstall. De har det i princip som lösdrift, men jag stänger in dem i boxar nattetid. Klimatet är dock lösdrift och det är här det intressanta kommer.

Jag KLIPPTE valacken för att kunna rida OCH ha honom i kallstall. Det gick inte att förena vettigt. Endera var det bara att isolera stallet, eller klippa kraken och då såklart täcka för man låter inte en klippt häst stå i minus 25 otäckad.

Varför det inte gick ihop: I full päls blev han SVETTIG om han reds ordentligt. En svettig häst torkar inte speciellt bra i minus 25 och det tog eländes lång tid innan han blev torr, och han blev rätt nedkyld under tiden.

Och eftersom det är bättre och naturligare för hästen att stå i kallstall än varmstall, så klipptes han, och täckades för att ersätta pälsen. Och han kunde ridas ordentligt hela vintern, utan att bli nedkyld och förkyld etc pga lång, blöt päls som aldrig torkade. Dessutom kunde han gå ute mer tid/dag eftersom han slapp stå i stallet i flera timmar för att torka under lager av filtar innan han kunde få ett vanligt täcke på sig och gå ut.

Undrar vad Strasser skulle tycka om det? Jag gör något onaturligt (klipper) för att behålla något naturligt (kallstallet och mycket utevistelse).

Alternativet hade varit att bara motions/promenadrida på vintern.

Han SKOS och BRODDAS för att kunna ridas på vintern med.

Så vad är bäst - en häst som är helt naturlig men går och har tråkigt och inte jobbar (och dessutom får JAG tråkigt, jag har inte hästar för att de är gulliga, även om man senaste tiden kan tro det *ridabstinens*). Eller klippa, sko och brodda och se till att hästen får använda sin kropp och motionera och träna?

Jag vet ju vad jag tycker och vad jag valde..

Allt är inte svart eller vitt.

(och detta är inte riktat MOT den vars inlägg jag svarar på, det är en vidareutveckling av hennes inlägg, som fö var mkt bra)
 
Sv: Polisanmäld Strasserverkare

Som jag sa är källorna om mll från uppäcksresande och hästfolk från andra delar av världen och de är samstämmiga vilket innebär att mll är över 20 år i vilt tillstånd enligt dessa.

Vilka är de personerna, var finns den statistiken, under hur lång tid har faktasamlandet pågått, var är studierna utförda och under vilka förhållanden?

För en mll på 20 år så har du då individer som blir 40 år för att kompensera de föl som dör. Rovdjur, svält, torka eller skador förekommer inte eller ingår det individer i undersökningen/arna som blir betydligt över 40 år? Att enskilda individer skulle kunna nå en ålder av 20 år i det vilda kan säkert hända, men att mll skulle vara 20 år tror jag inte på förrän du kan redovisa dina källor bättre än "uppäcksresande och hästfolk". :D
 
Sv: Polisanmäld Strasserverkare

jag vänder mig inte egentligen emot klippning och täckning som sådan, även om det kanske låter så på mig när jag skenar iväg sådär... ;P
Vinterpäls ÄR varmt och den är faktiskt inte anpassad till vår entimmes träning utan snarare till miljön hästen vistas i resterande 23 timmar.

Det jag vänder mig emot är de som INTE tänker till. De som ser att kompisarna i stallet skall klippa och drar till med en helklippning "bara för att" och sedan måste täcka stenhårt hela vintern för att hästen inte ska frysa.
De som lyssnar när någon drar till med "men när du börjar rida på riktigt, då skor du va?"

Ni som tänker till och tänker själva skall ha en eloge! Mitt "tjat" är för att väcka de andra. Men sedan får ni ju mig att tänka till och lära mig ännu mer :D :bow:
 

Liknande trådar

Foder & Strö Man skall höra mycket för öronen trillar av. Senaste påståendet jag har hört är att betfor enligt en bekant inte skulle vara bra för...
2 3
Svar
53
· Visningar
3 631
Senast: MiniLi
·
Samhälle Har precis läst en låst artikel i Göteborgs-Posten där de intervjuat tre kvinnor som fått kontaktförbud utfärdade mot män". Männen har...
Svar
14
· Visningar
1 287
Hästvård Den gamla tråden verkar ha dött ut så hoppas det är okej att jag startar en ny! Här kan vi dela med oss av hur det går med våra skadade...
8 9 10
Svar
190
· Visningar
14 840
Samhälle Lyssnar just nu på denna. Oerhört intressant. Regeringen säger att det skall finnas noll tolerans mot mäns våld mot kvinnor, men...
2
Svar
20
· Visningar
2 073

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp