Polisanmäld Strasserverkare

Sv: Polisanmäld Strasserverkare

knasan skrev:
Jag undrar varför inte våra hovslagare skulle vara kapabla att verka barfotahästar så som de alltid gjort? Varför Strasser och AANHCP och vildhästmetoden? Vad vet de som inte våra vanliga hovslagare vet? Undrar verkligen!

Det va en bra fråga, svaret finns förmodligen i pengar avseende sk nyuppfunna verkningsmetoder som inte är naturliga för den enskilda individen men som många "nysökare" med mer begränsad kunskap lätt faller i tro om vilket tyvärr endast i allt för många fall orsakar lidande för den enskilda individen. Hovisarnas jobb är att utifrån kunskap,fakta,forskning se till den enskilda individens bästa välbefinnande, skodd eller oskodd utifrån slitage,halt underlag mm.

Ju mer utbildning och kunskap man införskaffar sig, ju större förståelse får man över hur lite man vet. :confused:
 
Sv: Polisanmäld Strasserverkare

så du tycker att det naturliga för hästen är att ha ett par järnskor fastspikade i hoven? ibland undrar man...
direkt citat från dig: "verkningsmetoder som inte är naturliga för den enskilda individen"
Den verkningsmetod jag håller på med koncentrerar sig i hög grad på den enskilde individen och dess särskilda behov. Dessutom är den framtagen i samarbete med tamhästar och genom att iakkta vilda hästars hovar.
Men den är inte bara ny (om man kallar 15 år för nytt), den har även visat sig fungera!

Men jag antar att människor som du inte kommer att kunna börja tro på detta förrän en häst i din närhet blir verkad på detta sätt. Men tills dess kan du ju fråga dig: varför klagar så många av de som verkas av vanliga hovslagare på att barfota inte är något för deras hästar? Ofta är det så att de som får det att fungera antingen har en häst med exceptionella hovar, en kompetent barfotaverkare till hjälp eller en hovslagare som är bra på att verka barfotahovar. Notera att detta inte är något de får lära sig normalt på hovslagarskolorna!
 
Sv: Polisanmäld Strasserverkare

emindy skrev:
1. så du tycker att det naturliga för hästen är att ha ett par järnskor fastspikade i hoven?


2. Men jag antar att människor som du inte kommer att kunna börja tro på detta förrän en häst i din närhet blir verkad på detta sätt.


Hej.

1. Ungefär lika "naturligt" som att ha skav av sadeln på ryggen, sår av bettet i mungipan, eller märken efter sporrarna i sidan. Fel saker i händerna på fel personer blir till ett lidande för våra hästar. Tyvär så verkar det som hovraspen blivit ett nytt gissel för våra kära hästar.

2. Vi hovisar arbetar för hästen bästa, därav vårt yrkesval. Vi har även sett baksidorna av det du varmt förespråkar, hästägare som ringer från helt andra delar av landet och gråter i telefonen för att oskickliga barfotaverkare har utsatt deras hästar för mycket lidande.




Mvh stuv
 
Sv: Polisanmäld Strasserverkare

och det är just därför man måste se över vem man egentligen anlitar samt vad man själv gör för konstigheter!
Det finns bra och dåliga utövare av allting! Jag har haft en kund som fått hem en lånehäst och kallat ut mig akut för att hovarna haft så uppenbart felverkade hovar, av en hovis.
Och jag VET att det finns folk som far ut och verkar utan att veta vad de pysslar med, på samma sätt som det finns folk som far ut och slår på skor utan att veta vad de gör. Jag tycker inte att något av det är särskilt bra.
 
Sv: Polisanmäld Strasserverkare

emindy skrev:
så du tycker att det naturliga för hästen är att ha ett par järnskor fastspikade i hoven?

Nej det tycker jag inte och så skrev jag inte heller. Om du inte har läskuskap utifrån vad jag skrev kommer du heller aldrig heller kunna skaffa dig mer kunskap. Jag gick in här för att delge dom som söker kunskap tips o svar utifrån erfarenhet,forskning,fakta och så är du den första som enligt detta forums regler ger mig ett svar som klart bryter mot gällande regler. Vore trevligare om du i stället hälsade mig välkommen till "ert" forum. :confused:

Stuv: Så rätt så rätt, du e en riktig kompis.
 
Sv: Polisanmäld Strasserverkare

[QUOTE Jag har haft en kund som fått hem en lånehäst och kallat ut mig akut för att hovarna haft så uppenbart felverkade hovar, av en hovis..[/QUOTE]

Så du bedriver yrket profisionellt liksom jag,kul. Då skulle jag vilja veta vad ditt företag heter samt vilket reg.nummer du innehar hos skattemyndigheten, för det är väl ingen "hemlighet" Í annat fall går det ju alltid att se utifrån dom kvitton du ger dina kunder.

Fast det e klart, det behövs inte. Alla nödvändiga uppgifter finns ju redan här på din registrering. :confused:

Ha det bra kollega.
 
Sv: Polisanmäld Strasserverkare

Lånar knapp

VAR kom DÅLIGA hovslagare in i bilden? En DÅLIG skoning är lika illa som en DÅLIG verkning och en DÅLIG hovslagare (oavsett om han verkar eller skor) är lika illa som en DÅLIG barfotaverkare. Skit ger skit varifrån det än kommer.

Så kan vi lämna avarterna utanför diskussionen, både vad det gäller barfotaverkare och hovslagare. Det finns individer med bristande yrkesutövning (om nu barfotaverkare kan kallas yrke, men vi gör det nu för enkelhetens skull).

Sen har jag en annan fråga till barfotaverkarna. VAD gör ni med ett föl med uppenbar felställning? Vi kan ta min toka som ex, som föddes med böjda och krokiga framben, och en utåtvriden bakhov (vriden från strax ovanför kotan och ner, med resultat att ena bakhovens tå pekade utåt). Fölet hade dessutom svaga böjsenor bak vid födseln och trampade nästan igenom och hade tårna en aning i luften bak.

Ni rings ut när fölet är 8 dagar gammalt, det har då spontanrätat frambenen en del men är fortfarande skev och dessutom böjd i frambenen (bockbent), även genomtrampningen bak har spontanrättat sig en del men tån är fortfarande en aning i luften bägge bak. Den vridna bakkotan har inte förändrats sedan födseln.

Så, ni barfotaverkare, vad GÖR ni? (Ni kan få bilder om ni vill, om än inte de bästa)
 
Sv: Polisanmäld Strasserverkare

du har rätt, de spanska hästarna förökade sig i vilt tillstånd i ca 200 år innan flera av nybyggarnas hästar slog följe med dom och utökade flocken ännu mer. blandade ihop... :o men eftersom antalet mustanger var uppe i över 2 milj innan vi började utrota dom så kan det väl inte lidit större nöd på dem?? hur många försvann första året då?? källa, källa ?? :banana:
 
Sv: Polisanmäld Strasserverkare

Det kan man ju bara spekulera över. Men man kan ju tänka sig ett räkneexempel säg att vi börjar med ettt sto o en hingst. Första fölet vid 3 år hälften av fölen överlevde första tiden o sedan en medellivslängd på 10 år vilket alla tydligen tycker verkar lågt.
Då skulle vi efter 400 år haft ca 1000 000 000 000 mustanger! Jag har förenklat matematiken lite vilket ger en klart lägre siffra än vad det egentligen skulle vara.
PL
 
Sv: Polisanmäld Strasserverkare

Då skulle vi efter 400 år haft ca 1000 000 000 000 mustanger! Jag har förenklat matematiken lite vilket ger en klart lägre siffra än vad det egentligen skulle vara

Tror det är lite att förenkla det hela Peter. I verkliga livet påverkas flockens antal av rovdjur, naturens krafter, smärre skador som får ödestigra konsekvenser m.m. Det gör att populationen inte exploderar i antal. Ska man göra rättvisa jämförelser med medellivslängden bör man nog ta bort de frånfall som inte sker i vår vård.
Det är inte många tamhästar som rovdjur tar i vårt land ;) och blir det missväxt kompenserar vi det med att ruinera oss på foder :eek: och uppstår det skador blir det Helsingborg (här nere i södern) med efterföljande banklån, även om försäkringen täcker en del :crazy:

Filisoferar
Rolle på Österlen
 
Sv: Polisanmäld Strasserverkare

Hur menar du då att vi skall mäta medellivslängden på vilda hästar efersom den nu har kommit som ett argument i den här diskussionen.
I naturen är det svält rovdjur o diverse skador som drar ner medellisvslängden, att ta bort allt sånt o sen säga att medellivslängden är 20-30 år säger ju ingenting. Det som drar ner medellivslängde på tamhästar är ju en massa andra saker som dålig prestation skador pga felaktig användning hovproplem att folk inte kan ha kvar hästar mm. Det går inte att försöka plocka bort vissa saker o sen jämföra vad medellivslängden skulle kunnat vara. Eller att jämföra medellivslängd på den ena sidan med maxlivslängd på den andra.
PL
 
Sv: Polisanmäld Strasserverkare

Jo det är just det som är problemet. Vi har tagit bort de naturliga farorna och, ofta i ren välvilja, förkortar hästens liv med felaktig hantering istället.
Om man då har plockat bort de naturliga orsakerna till för tidig död borde våra tamhästar leva bra mycket längre....men gör de det :confused:
Därför anser jag att vi skulle tänka efter före lite mer, bara för att man gjort en sak i hundra år bertyder det inte att det är rätt nu eller att det inte finns något som är bättre.

När det gäller medellivslängden (mll) har jag inte hittat något som säger att hästen lever längre i vår vård än i vilt tillstånd.
Läste för något/ra år sedan i en tysk skrift att medellivslängden i tyskland låg på under 10 år :eek: och att den vanliga dödsorsaken var problem med hältor av olika slag.

Jag håller med om att man inte ska blanda ihop mll och max livslängd även om bägge parametrarna kan vara intressanta.

Rolle på Österlen
 
Sv: Polisanmäld Strasserverkare

Jag har inte heller hittat ngt om medellivslängd men oftast är medellivslängden på vilda djur kortare än folk tror. Om man som i mitt exempel plockar bort 50% tidigt döda(troligen en väl hög siffra) så skulle man få en stabil population vid en medellivslängd på ung 6,5 år. 10 år ger en fördubbling på varje generation! Jag kan alltså mycket väl tänka mig att våra 15 år är mer än vildhästarnas.
Att sen en massa hästar slås ut i "onödan" kan jag väl hålla med om. Ofta vill folk inte vänta särskillt länge på att hästen skall bli frisk eller behålla en häst som inte går att rida vilket kanske inte är så konstigt med tanke på vad det kostar att hålla en häst. Sen går det inte att komma ifrån att ridning od sliter på hästar även när det görs på rätt sätt.
Barfotafolkets resonemang att vildhästar lever 20-30 år bara för att de är barfota ser jag personligen som helt osant. Så stort är inte problemet med stammens tillväxt.
Sen är hovproblem inte en av de större utslagsorsakerna.
PL
 
Sv: Polisanmäld Strasserverkare

I naturen överlever endast dom starkaste,mest exteriört korrekta individerna,övriga faller snabbt offer som föda för rovdjuren.

Bara ett litet tips. Kolla gärna på Animal Planet ngn gång när dom visar ett program utifrån hur rovdjur jagar och på ett mirakulöst sätt snabbt sållar ut den svagaste individen i en bytesflock. Dom svaga,sjuka,halta,hovömma individerna hinner vi människor aldrig se då dom redan samma natt fallit till föda. Så är det i naturen.

Vad nu detta har med polisanmäld Strasserverkare att göra. :confused:
 
Sv: Polisanmäld Strasserverkare

Hej!
Nu har jag inte haft tid att läsa genom trådarna i detta ämne men jag skulle ändå vilja, som någon slags motvikt, säga att jag har fyra hästar som är Strasseverkade , lever i lösdrift och som används på ett normalt sätt. De har utmärkt hälsa och jag kommer inte att gå tillbaka till den "gamla" hästhållningen. Det som jag tycker måste sägas är att det krävs ett speciellt intresse för hovar och hovvård för att hålla en högpresterande barfotahäst. Tjingeling!
 
Sv: Polisanmäld Strasserverkare

Sen är hovproblem inte en av de större utslagsorsakerna.

Nä, men nu närmar vi oss tråden igen ;) Frågan är ju vad följderna blir om hovarna inte fungerar som de ska. Om man plockar bort en stor del av den stötdämpande effekten i hoven måste ju kotled och vidare upp ta upp stötarna...kan man tänka sig ;)

Rolle på Österlen
 
Sv: Polisanmäld Strasserverkare

Om man nu verkligen tar bort en stor del av den stötdämpande effekten ända upp till kotan. Detta är inte visat. En undersökning som jag läste om hade visat en viss minskning av stötdämpningen i hoven men inte upp till kotan.
PL
 

Liknande trådar

Foder & Strö Man skall höra mycket för öronen trillar av. Senaste påståendet jag har hört är att betfor enligt en bekant inte skulle vara bra för...
2 3
Svar
53
· Visningar
3 635
Senast: MiniLi
·
Samhälle Har precis läst en låst artikel i Göteborgs-Posten där de intervjuat tre kvinnor som fått kontaktförbud utfärdade mot män". Männen har...
Svar
14
· Visningar
1 287
Hästvård Den gamla tråden verkar ha dött ut så hoppas det är okej att jag startar en ny! Här kan vi dela med oss av hur det går med våra skadade...
8 9 10
Svar
190
· Visningar
14 865
Samhälle Lyssnar just nu på denna. Oerhört intressant. Regeringen säger att det skall finnas noll tolerans mot mäns våld mot kvinnor, men...
2
Svar
20
· Visningar
2 073

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Akvarietråden IV
  • Guldfasanerna
  • Katter och spädbarn

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp