Polisbrutalitet i sverige

Jag skulle INTE använda kvällsblaskorna som källa. Mycket förvrids och överdrivs där.
Jag ser ju bara nu under Covid-19 hur de rapporterar om vården i Sverige. Det är rent ut sagt förjävligt hur skeva skildringar de gör. Enstaka händelser målas upp som något som är vanligt förekommande.
Tyvärr säljer sån typ av repotage mera nummer än sannsade rapporteringar, oavsett tema.

Fast det är väl ganska orelevant? Sakerna som tas upp har ju hänt, oavsett vilken källa man använder för att ta upp exemplet.
 
Som anhörig till amfetaminmissbrukare så måste säga att jag beundrar polisen. När de har kommit för att rädda anhörig till den galna missbrukaren så har det naturligtvis varit stökigt, på grund av att missbrukaren har varit helt galen, men polisen har alltid skött sig bra. Hårda tag när det behövts men väldigt mjuka och ödmjuka mot anhöriga. Då har dessa poliser gång på gång blivit spottade på, slagna, vrålade åt, vid så många tillfällen. Man måste nog ha sett en amfetamingalen person för att förstå hur farliga de är.
Missbrukaren har delvis från mellanöstern, så denne är absolut i riskgruppen för att bemötas med rasism. Däremot så har missbrukaren en helt annan uppfattning. Denne är alltid utsatt för polisen brutalitet, och har helt förvrängd syn på situationen. Missbrukaren och anhörig bor i stadsdel där det är många olika nationaliteter och som bedöms i media socioekonomiskt svagt område.
Visst finns det många knäppgökar (och förfärliga incidenter) inom poliskåren, men många är så himla bra poliser.
 
https://www.sydsvenskan.se/2011-05-16/terroristjakten-som-gick-fel

Sedan är det väl inte demografin etniska svenskar som bor i hus/lägenhet i ett hyfsat område som är de som ser polisen som fiende och/eller blir dåligt behandlade, så det är inte konstigt att få här har dåliga erfarenheter av den svenska polisen.

Fråga unga killar från 'orten hur de behandlas om ni vill ha en hyfsad jämförelse. Människor som finns i vita medelklassområden i USA eller i Sverige är inte de som blir regelbundet stannade av polisen och krävs på id, misstänkliggörs av polisen, varnade av polisen,misshandlade och nedskjutna av polisen, precis som i Sverige med då inte misshandlade och ffa inte dödade lika ofta. Vissa politiker har ju krävt att man ska zoner in och ut från förorter där alla som kör bil och/eller går ska stannas och visiteras. Tror knappats att de menar Lidingö eller Bromma. För bor du i ett särskilt område, särskilt segregerat (iofs något mer segregerat än Lidingö, Danderyd, Djursholm och liknande får man leta länge efter) och socioekonomiskt utsatt område då är du redan automatiskt misstänkt för brottslighet.

Sk racial profiling pågår ständigt i Sverige även om det tyvärr inte fått samma uppmärksamhet som i USA där det faktiskt diskuteras istället för att som här sopas under mattan. De flesta som finns här på Buke är samma demografi som i USA som litar på och gillar polisen och inte utsatts för övervåld.

https://www.svt.se/nyheter/lokalt/skane/malmo-polisen-kallade-ungdomar-for-blattajavlar

Tror ni verkligen att enskilda poliser är den enda med de åsikterna. Jamen det är väl bra att en polismästare är bestört och det ska skrivas en internanmälan. Blev det ens en utredning och en varning? Njaaaa.

https://www.svt.se/nyheter/inrikes/olaglig-kartlaggning-av-romer

Ja det är naturligtvis inte bra att föra ett illegalt register enbart baserat på etnisk tillhörighet, inklusive barn, men oj då, det visste vi inte att det gjordes och det var ett misstag och vi ska sluta med det - eftersom polisen naturligtvis inte känner till lagstiftningen. Utredde polisen någonsin vem/vilka som var ansvariga för registret, ännu mindre att de fick en reprimand, ännu mindre att de avskedades, ännu, ännu mindre för att de brutit mot en av Sveriges viktigaste och mest grundläggande lagar? Njaaaa
 
Relevant är det väl om det pressen skriver är sant eller inte?
Vet vi att artiklarna återberättar händelseförloppen till 100% och inte utelämnar viktig info?

Fast länkarna var väl snarare till för att exemplifiera situationer relaterade till tråden, än att vara diskussionsunderlag? Det blir ju lite som att påstå att det inte hänt, eftersom det är Aftonbladet som skrivit om det. Vill man veta mer grundligt om fallen, räcker knappast en artikel oavsett utan man måste googla. Men jag kanske har fel, jag uppfattade tråden mer om polisens eventuella brutalitet och rasism i Sverige, snarare än att diskutera speciella fall mer ingående.
 
Fast länkarna var väl snarare till för att exemplifiera situationer relaterade till tråden, än att vara diskussionsunderlag? Det blir ju lite som att påstå att det inte hänt, eftersom det är Aftonbladet som skrivit om det. Vill man veta mer grundligt om fallen, räcker knappast en artikel oavsett utan man måste googla. Men jag kanske har fel, jag uppfattade tråden mer om polisens eventuella brutalitet och rasism i Sverige, snarare än att diskutera speciella fall mer ingående.

Kanske är jag som missuppfattat trådens ämne. Jag uppfattade länkarna till artiklarna som ett bevis på att övervåld slätades över.
Jag har svårt att fatta en åsikt om just den saken baserat på tidningsartiklar.
 
Det första exemplet ledde alltså till att åklagare startade utredning efter en vecka. Aktoriteter på området hävdar att det ska ta max 1h.
Utredningen startade med att förhöra offrets flickvän som satt medicinerad på psyk. Om hans personlighet. Hans vänner på plats förhördes sedan angående om han var våldsam.
Senare fick de frågor om vad de sett.
Några månader (!) senare förhördes några av poliserna.

Vittnen sa att flera poliser legat på den livlösa kroppen.

Rättsläkaren skrev att dödsorsaken var tryck mot rygg och bröst.

Ändå tog åklagaren bort rättsläkarens utlåtande. Och hävdade att uppgifterna om poliserna som använt tryck mot hans rygg när han låg på mage var icke trovärdiga.

Åklagaren hävdade att eftersom han dog på sjukhuset inträffade dödsorsaken där, genom en spya. Ingen medicinsk expert styrker detta.

Sedan lades utredningen ner eftersom ingen begått någon handling som kan påminna om ett brott.

Tror du mig inte kan du ju kolla upp ekots prisbelönta dokumentär.

Jag räknar inte de händelser jag beskrivit här som en utredning. Jag tycker att åklagaren gjort sig skyldig till ett angrepp på individen som dog men även poliskåren, rättsystemet och samhället i stort.
Ja ett fall för över tio år sedan, som ledde till att man förbättrade rutinerna. Sker det fortfarande?
 
Som uppvuxen i ett utav "Sveriges mest utsatta områden" så har jag sett och upplevt min beskärda del utav polisbrutalitet, ja.

Att det inte är lika uppmärksammat i Sverige (eller att folk till och med tror att det inte förekommer) beror helt klart på att det är minoritetsgrupper som framför allt blir utsatta. Finns flera exempel men @polisbrutalitetiorten är ett bra ig-konto om man vill läsa mer, rätt säker på att @action4humanity_se även har bra info också.
 
Hur klär man sig så att det syns att man är svensk kvinna? (jag är uppriktigt nyfiken)

Svensk folkdräkt antingen den traditionellt svenska eller också egna landskapets folkdräkt... men jag vet inte om jag vill köra moppe i långkjol... Det skulle iofs kanske vara en syn...

Men huckle eller hätta får ej användas, då det kan misstas för niqab...
 
Senast ändrad:

Nej men de måste vara godkända av polisen efter en kurs som hålls av polisen, så polisen har ett visst ansvar för att se till att olämpliga personer, som den på IG, inte beviljas ett förordnande.

https://polisen.se/lagar-och-regler...tbildning/grundutbildning-for-ordningsvakter/

"Skulle in till akuten och kolla upp mitt högerben som jag tidigare under dagen hade skadat på grund av en polisjakt där de jaga fel killar så då fick jag och min vän bli tacklade istället, åker in till akuten senare mot natten och då helt oprovocerat så agerar väktarna på detta viset, hann inte vara i sjukhuset mer än 2 minuter utan att detta hann hända"

Låter som hyvens killar

Att han blev haffad efter två minuter på sjukhuset bör rättsväsendet ha en eloge för. Snabbt och bra jobbat.
 
"Skulle in till akuten och kolla upp mitt högerben som jag tidigare under dagen hade skadat på grund av en polisjakt där de jaga fel killar så då fick jag och min vän bli tacklade istället, åker in till akuten senare mot natten och då helt oprovocerat så agerar väktarna på detta viset, hann inte vara i sjukhuset mer än 2 minuter utan att detta hann hända"

Låter som hyvens killar

Att han blev haffad efter två minuter på sjukhuset bör rättsväsendet ha en eloge för. Snabbt och bra jobbat.

Du menar de två killarna som oskyldigt blev jagade av polisen vilket resulterade i ett brutet ben? Yup! Verkligen skickligt polisarbete där. Och att lägga ner någon med ett brutet ben. Bra där.
 
Jag har lite besvär med att föra en diskussion baserat på fall där polisen friats I domstol. Att det ändå ska ligga till grund för en diskussion om polisbrutalitet och att polisen gjort fel.

Oaktat det så ställer man antal ingripanden polis gör varje år mot antal fall där det går fel så är det - tack och lov - få fall som går fel (även inkluderat de där polisen trots tragisk utgång inte bedömts göra fel)

Att sträva efter en helt felfri yrkeskår tror jag är en utopi oavsett vilken yrkeskår man försöker applicera det på. Människor kommer begå misstag. Vissa människors misstag, däribland polisers, kan få en mycket större konsekvens än andras. Det är svårt att komma ifrån, tyvärr.

Jag avundas inte poliser som arbetar i ingripandeverksamhet, och de utmaningar de möter i sitt arbete.

Det jag ser man kan göra är att hela tiden lära och arbeta för att misstag inte ska upprepas. Men jag ser det som sagt som en utopi att skapa en felfri yrkeskår som inte begår misstag. Jag ser det även som uteslutet att t ex avskeda personer som friats i domstol.
 
Du menar de två killarna som oskyldigt blev jagade av polisen vilket resulterade i ett brutet ben? Yup! Verkligen skickligt polisarbete där. Och att lägga ner någon med ett brutet ben. Bra där.

Jisses, om polisen vill att man stannar så gör man det. Du tycker det är rätt att gasa i det läget? Bara det i sig är ett brott.
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Shettistråden del II
  • Stora shoppingtråden II
  • Födda 2022

Omröstningar

Tillbaka
Upp