Polisbrutalitet i sverige

Som uppvuxen i ett utav "Sveriges mest utsatta områden" så har jag sett och upplevt min beskärda del utav polisbrutalitet, ja.

Att det inte är lika uppmärksammat i Sverige (eller att folk till och med tror att det inte förekommer) beror helt klart på att det är minoritetsgrupper som framför allt blir utsatta. Finns flera exempel men @polisbrutalitetiorten är ett bra ig-konto om man vill läsa mer, rätt säker på att @action4humanity_se även har bra info också.

Fast det där poliabrutalitetiorten verkar till största delen handla om ordningsvaktsvåld i orten? Inte för det är mindre fel för det är en ordningsvakt, men det är svårt lasta en yrkeskår för vad en annan gör.

Sen är stora problemet att diskutera händelser att veta vad som egentligen hände. Det är otroligt sällan två motstående sidor har samma version av ett händelseförlopp - och det är som utomstående mellan skitsvårt och omöjligt att utifrån berättelserna avgöra vad som är sant.

Där är mobilkameror och liknand enormt värdefullt, för de ger en möjlighet att - om hela förloppet eller kritiska delar av det filmats - faktiskt kunna bedöma just vad som hände. Och utan film skulle antagligen George Floyd inte haft en chans att få upprättelse ens om han överlevt och kunnat berätta sin version.. :/

Men lika lite som man automatiskt kan tro på en polis version, lika lite kan man automatiskt tro det var övervåld för en person säger det var det och har skador efter ett ingripande.
 
Fast det där poliabrutalitetiorten verkar till största delen handla om ordningsvaktsvåld i orten? Inte för det är mindre fel för det är en ordningsvakt, men det är svårt lasta en yrkeskår för vad en annan gör.

Sen är stora problemet att diskutera händelser att veta vad som egentligen hände. Det är otroligt sällan två motstående sidor har samma version av ett händelseförlopp - och det är som utomstående mellan skitsvårt och omöjligt att utifrån berättelserna avgöra vad som är sant.

Där är mobilkameror och liknand enormt värdefullt, för de ger en möjlighet att - om hela förloppet eller kritiska delar av det filmats - faktiskt kunna bedöma just vad som hände. Och utan film skulle antagligen George Floyd inte haft en chans att få upprättelse ens om han överlevt och kunnat berätta sin version.. :/

Men lika lite som man automatiskt kan tro på en polis version, lika lite kan man automatiskt tro det var övervåld för en person säger det var det och har skador efter ett ingripande.

Jag håller med till en viss del och polisen har ett särskilt utsatt jobb där förtroende är lätt att mista och svårt att bygga upp bland de grupper de jobbar med mest. Det är därför det är extra viktigt att just polisen uppfattas som korrekta, neutrala och ffa inte rasistiska https://forte.se/artikel/brist-pa-tillit-gor-polisen-maktlos/ är en intressant artikel om hur svårt det är för polisen. De har dessutom själva gått ut med att zoner runt socioekonomiskt utsatta områden skulle göra mer skada än nytta och att vad de behöver arbeta med är förebyggande innan ungdomarna hamnar i grov kriminalitet.

Att det förekommer övervåld från polisen och kanske ffa ordningsvakternas sida vad gäller ungdomar från 'orten tror jag att få kan tvivla på, ärligt. Men, eftersom polisen i princip alltid har tolkningsföreträde så blir det en ond spiral, ju lägre förtroende polisen har hos gruppen ungdomar, desto mer väntar de sig att bli illa behandlade av rasistiska poliser och desto mer provocerar de.

Just det här tyckte jag var extra intressant:

– Tyvärr finns ingen tillit till polisen över huvud taget här. För även om nio av tio poliser beter sig bra så räcker det med att en inte gör det. Det var en polis här som gick runt och muddrade ungdomar och bad dem dra ner byxorna, alltså kalsongerna, för att se att de inte hade något olagligt på sig, det blir förnedrande, säger Aram... I vissa miljöer kanske ett dåligt ingripande inte får så stora konsekvenser. Men om polisen gör ett dåligt ingripande i ett socioekonomiskt utsatt område, där många har ett lågt förtroende för polisen, kan det i värsta fall leda till upplopp, säger han.

... Aram har gång på gång försökt förklara för ungdomarna att alla poliser inte beter sig så där som polisen som muddrade dem, men det är svårt att vända en förtroendekris som är så djup. Det är inte bara det att många unga känner att de blir dåligt bemötta av polisen. Det är också alla skjutningar och brottsutredningar som läggs ner.

Att poliser, som jag gav en tidigare länk till, sitter i piketbussen på väg till ett upplopp i Rosengård med ungdomar med utlandsfödda föräldrar och säger:

På filmen hörs också polismännens interna prat i polisbussen om den misstänkte.

”Den lille apajäveln. Jag ska göra han steril när jag får tag på honom.”
”Ja han ska ha sig duktigt med stryk så han inte kan stå på benen”, svarar en kollega.

Senare säger en polis:
”Jag håller med han gubben på Ica: ”ni är komna till fel kommun, blattajävlar'”.

Då ska man inte vara polis, alternativt stationeras i ett välbärgat område med etniska svenskar. Så man slipper blattejävlarna.
 
Vi vita kvinnor är nog inte den grupp som främst drabbas av polisbrutalitet. Nu ska jag erkänna att jag är dåligt påläst när det kommer till just polisbrutalitet i Sverige, så jag vet inte hur utbrett det är. Men jag tänker att en bör bara ödmjuk inför att det finns andra grupper som drabbas av rubricerat problem där vi vita kvinnor sannolikt är väldigt förskonade, och därmed inte ser vad andra ser. Ja, precis som det fungerar med privilegium överlag alltså.
Kanske inte bara sådär, men jag tror om man beter sig illa så blir det nog annat oavsett om man är vit kvinna eller inte.

Jag har bara hört om någon enstaka skottlossning där polisen skjutit någon, men samtidigt har det varit via media och där får man inte hela bilden vad som egentligen hände.

Känns som det händer "mer" (eller vad man ska skriva) på ordningsvakt sidan än hos polisen, men det kanske inte är samma sak då de inte har skjutvapen på samma sätt. Svårt egentligen att veta, jag kanske är naiv som inbillar mig att vissa fall där polisen varit inblandad att den som blir drabbad troligen "förtjänat" det på ett eller annat sätt, kanske inte lydit polisen order osv. Säger inte att alla fall är så, men min uppfattning.
 
Jag håller med till en viss del och polisen har ett särskilt utsatt jobb där förtroende är lätt att mista och svårt att bygga upp bland de grupper de jobbar med mest. Det är därför det är extra viktigt att just polisen uppfattas som korrekta, neutrala och ffa inte rasistiska https://forte.se/artikel/brist-pa-tillit-gor-polisen-maktlos/ är en intressant artikel om hur svårt det är för polisen. De har dessutom själva gått ut med att zoner runt socioekonomiskt utsatta områden skulle göra mer skada än nytta och att vad de behöver arbeta med är förebyggande innan ungdomarna hamnar i grov kriminalitet.

Att det förekommer övervåld från polisen och kanske ffa ordningsvakternas sida vad gäller ungdomar från 'orten tror jag att få kan tvivla på, ärligt. Men, eftersom polisen i princip alltid har tolkningsföreträde så blir det en ond spiral, ju lägre förtroende polisen har hos gruppen ungdomar, desto mer väntar de sig att bli illa behandlade av rasistiska poliser och desto mer provocerar de.

Just det här tyckte jag var extra intressant:



Att poliser, som jag gav en tidigare länk till, sitter i piketbussen på väg till ett upplopp i Rosengård med ungdomar med utlandsfödda föräldrar och säger:



Då ska man inte vara polis, alternativt stationeras i ett välbärgat område med etniska svenskar. Så man slipper blattejävlarna.

Hur ska man skapa en felfri poliskår? Som kan ingripa med fullt förtroende?

Jag tror inte någon inte skulle önska sig det. Men jag ser det som en utopi, jag har beskrivit mer utförligt i tidigare inlägg. Ser du det som möjligt?

Sen ang inte tillit - när man ser 8-9 åringar som inte respekterar polis och beter sig illa mot polis handlar det snarare om en bristande tillit på grund av inställning och fördom än dåliga erfarenheter. Dvs det finns en ökande andel unga som har en negativ ingångspunkt. Och som gärna ser den polis av 10 (eller av 100, eller av tusen) som betett sig illa än ser de 9, 99 eller 999 som inte gör det.

Tilliten är jätteviktig, men den kan troligen inte ensamt uppnås till 100% ens med en 100% felfri poliskår.
 
Kanske inte bara sådär, men jag tror om man beter sig illa så blir det nog annat oavsett om man är vit kvinna eller inte.

Jag har bara hört om någon enstaka skottlossning där polisen skjutit någon, men samtidigt har det varit via media och där får man inte hela bilden vad som egentligen hände.

Känns som det händer "mer" (eller vad man ska skriva) på ordningsvakt sidan än hos polisen, men det kanske inte är samma sak då de inte har skjutvapen på samma sätt. Svårt egentligen att veta, jag kanske är naiv som inbillar mig att vissa fall där polisen varit inblandad att den som blir drabbad troligen "förtjänat" det på ett eller annat sätt, kanske inte lydit polisen order osv. Säger inte att alla fall är så, men min uppfattning.

Ja, du är oerhört naiv och omedveten om hur privilegierad du är. Du blir garanterat behandlad annorlunda som vit kvinna även om du beter dig riktigt illa.

INGEN förtjänar att bli illa behandlad av polisen. De är de enda i det civila samhället som har rätt att använda våld och det är något som de ska respektera och inte använda i onödan. Sedan kan det givetvis uppstå situationer där en misstänkt blir skadad pga att hen gjort våldsamt motstånd. Men även i den situationen ska polisen endast använda minsta möjliga våld. Givetvis har jag också förståelse för att det är ett hårt och otacksamt yrke att vara polis och att de ibland får bära hundhuvudet för samhällets systemfel.

Polisen ska lagföra personer, sedan är det upp till domstolen att bedöma eventuell skuld och straff. Det är INTE polisens jobb.

Det jag vill se mer är att bra poliser ordentligt tar avstånd från rötäggen, det är fortfarande för mycket missriktad kåranda som gör att för många håller tyst. Det, och en på vissa ställen vidrig jargong och attityd gentemot "buset" gör att många tappat förtroendet för polisen. Jag vill också se att nya poliser får bättre grund redan i utbildningen men även sedan de börjat jobba med ett ordentligt mentorssystem så inte gröna poliser hamnar i en sådan situation igen som den där Eric sköts ihjäl.
 
Hur ska man skapa en felfri poliskår? Som kan ingripa med fullt förtroende?

Jag tror inte någon inte skulle önska sig det. Men jag ser det som en utopi, jag har beskrivit mer utförligt i tidigare inlägg. Ser du det som möjligt?

Sen ang inte tillit - när man ser 8-9 åringar som inte respekterar polis och beter sig illa mot polis handlar det snarare om en bristande tillit på grund av inställning och fördom än dåliga erfarenheter. Dvs det finns en ökande andel unga som har en negativ ingångspunkt. Och som gärna ser den polis av 10 (eller av 100, eller av tusen) som betett sig illa än ser de 9, 99 eller 999 som inte gör det.

Tilliten är jätteviktig, men den kan troligen inte ensamt uppnås till 100% ens med en 100% felfri poliskår.

Sedan kan man fråga sig hur poliskåren ska kunna få förtroende när man hör hur vissa "vanliga människor" uttrycker sig. Sannolikt har de även samma tonläge om polisen vid matsalsbordet med barnen. Det är inte vidare förvånande att stor andel av våldsdemonstranterna kommer från ordnade hem men med öppet poliskritisk inställning. Tänker bland annat på Hannes Westberg m.fl.
 
Kanske inte bara sådär, men jag tror om man beter sig illa så blir det nog annat oavsett om man är vit kvinna eller inte.

Jag har bara hört om någon enstaka skottlossning där polisen skjutit någon, men samtidigt har det varit via media och där får man inte hela bilden vad som egentligen hände.

Känns som det händer "mer" (eller vad man ska skriva) på ordningsvakt sidan än hos polisen, men det kanske inte är samma sak då de inte har skjutvapen på samma sätt. Svårt egentligen att veta, jag kanske är naiv som inbillar mig att vissa fall där polisen varit inblandad att den som blir drabbad troligen "förtjänat" det på ett eller annat sätt, kanske inte lydit polisen order osv. Säger inte att alla fall är så, men min uppfattning.

Det finns garanterat fall där den utsatte hävdat polisbrutalitet men polisen inte använt ens ett uns mer våld än som krävts, och personen själv genom sitt agerande provocerat fram våldsanvändningen.

Men, hur många gånger har du som vit kvinna t ex blivit stoppad och kontrollerad av polisen bara sådär ändå?

För främst män med utländsk härkomst i vissa områden är det vardag att bli stannad och kontrollerad av polis. Enbart för att de är män av utländsk härkomst, befinner sig i ett specifikt område vid en specifik tid på dygnet etc. Naturligtvis kan det bero på att det är ett brottsutsatt område, att det I området främst är unga män med utländsk härkomst som står för brottsligheten osv. Dvs polisen behöver inte gjort minsta fel med sina kontroller.

Men det visar otroligt tydligt att det hur man än vrider på det finns vissa privilegier med att vara t ex vit kvinna i Sverige.

Risken att bli skjuten av polis i Sverige ens om du spårar ur är väldigt liten. Men de som blivit det - oavsett om de spårat ur eller inte - är oftast inte kvinnor. (Har någon kvinna skjutits till döds av polis i Sverige? Jag kommer inte på någon på rak arm). De är I en överväldigande majoritet av fallen (eller ev i alla fallen) män. Bara att vara man ökar risken att polisen ska använda våld. Det kan givetvis förklaras det med med att män är generellt fysiskt starkare, mer benägna att använda våld, är statistiskt sett oftare beväpnade osv. Men det är en bedömning på gruppnivå i stort. Gruppen vita kvinnor bedöms generellt inte på gruppnivå lika benägna att använda våld och får sannolikt en långt mer individualiserad bedömning innan de utsätts för våld av polisen.
 
Senast ändrad:
Kan faktiskt inte se problemet där. Vi har inte hört båda sidor, vad som fick ov att agera osv. Av den anledningen bör man vara försiktig med kritiken där.
 
@athena_arabians Utifrån statistiken använder de nyutbildade oerfarna sina skjutvapen väldigt mycket mindre och mer sällan än mer erfarna kollegor dock. Jag tycker inte det är minsta fel på dina förslag, utan mer som utveckling av diskussionen.

Screenshot_20200603_202256.jpg
 
Jag har träffat en hel del poliser i mitt liv. Min bror missbrukade en hel del droger som han blandade med alkohol och blev väldigt farlig. Detta skedde under en lång period och jag kan garantera att alla poliser gjorde ett grymt jobb när de hanterade min påtända farliga brorsa. En gång fick de ta i med hårdhandskarna då han hotade att slå ihjäl den kvinnliga polisen och var väldigt aggressiv och stökig.

De har också stannat kvar en stund varje gång för att lugna oss. Jag har aldrig känt mig otrygg på något vis kring poliser utan alltid haft ett förtroende för dom.
 
Apropå tillit/förtroende, det här var positivt att läsa.

"Bland de svenska samhällsinstitutionerna fortsätter polisen att vara den aktör som innehar störst förtroende. Det visar 2020 års Förtroendebarometer som presenterades idag, onsdagen den 11 mars.

I den 24:e upplagan av Förtroendebarometern framgår det att polisen fortsätter ha ett högt förtroende. Årets barometer visar en ökning med två enheter till 73 procent och är polisens högsta notering sen mätningarna startade. Resultatet innebär även att polisen fortsätter vara den samhällsinstitution som innehar högst förtroende."

https://polisen.se/aktuellt/nyheter/2020/mars/fortsatt-okat-fortroende-for-polisen/

100% förtroende är som sagt en utopi. Men nästan 3 av 4 har alltså förtroende för polisen.

2017 låg förtroendet för polisen på 54% I samma sorts mätning som jämförelse.
 
Det finns garanterat fall där den utsatte hävdat polisbrutalitet men polisen inte använt ens ett uns mer våld än som krävts, och personen själv genom sitt agerande provocerat fram våldsanvändningen.

Men, hur många gånger har du som vit kvinna t ex blivit stoppad och kontrollerad av polisen bara sådär ändå?

För främst män med utländsk härkomst i vissa områden är det vardag att bli stannad och kontrollerad av polis. Enbart för att de är män av utländsk härkomst, befinner sig i ett specifikt område vid en specifik tid på dygnet etc. Naturligtvis kan det bero på att det är ett brottsutsatt område, att det I området främst är unga män med utländsk härkomst som står för brottsligheten osv. Dvs polisen behöver inte gjort minsta fel med sina kontroller.

Men det visar otroligt tydligt att det hur man än vrider på det finns vissa privilegier med att vara t ex vit kvinna i Sverige.

Risken att bli skjuten av polis i Sverige ens om du spårar ur är väldigt liten. Men de som blivit det - oavsett om de spårat ur eller inte - är oftast inte kvinnor. (Har någon kvinna skjutits till döds av polis i Sverige? Jag kommer inte på någon på rak arm). De är I en överväldigande majoritet av fallen (eller ev i alla fallen) män. Bara att vara man ökar risken att polisen ska använda våld. Det kan givetvis förklaras det med med att män är generellt fysiskt starkare, mer benägna att använda våld, är statistiskt sett oftare beväpnade osv. Men det är en bedömning på gruppnivå i stort. Gruppen vita kvinnor bedöms generellt inte på gruppnivå lika benägna att använda våld och får sannolikt en långt mer individualiserad bedömning innan de utsätts för våld av polisen.
Jag trodde frågan i tråden riktade sig mer generellt och inte till ett specifikt kön. När jag jobbade natt kom polisen fram till mig när jag var och lossade på ett ställe. Var inget mer än det, de frågade lite saker jag svarade sen åkte de. Har man rent mjöl i påsen så vinner man på att va ärlig.
Kan tänka mig att det hade blivit helt annan utgång om jag ej varit trevlig och ej svarat på frågorna.
 
Jag trodde frågan i tråden riktade sig mer generellt och inte till ett specifikt kön. När jag jobbade natt kom polisen fram till mig när jag var och lossade på ett ställe. Var inget mer än det, de frågade lite saker jag svarade sen åkte de. Har man rent mjöl i påsen så vinner man på att va ärlig.
Kan tänka mig att det hade blivit helt annan utgång om jag ej varit trevlig och ej svarat på frågorna.

Men snälla, som vit kvinna ska det mycket till innan de tar i med hårdhandskarna. Som vita är vi oerhört privilegierade i de allra flesta situationer och att inbilla sig att vi skulle bli lika behandlade om vi vore färgade är tondövt och okunnigt med tanke på dagens samhälle.
 
Men snälla, som vit kvinna ska det mycket till innan de tar i med hårdhandskarna. Som vita är vi oerhört privilegierade i de allra flesta situationer och att inbilla sig att vi skulle bli lika behandlade om vi vore färgade är tondövt och okunnigt med tanke på dagens samhälle.

Tillhör man en grupp som sköter sig gentemot polis kommer det att avspeglas i bemötandet från polis gentemot alla individer i gruppen. Det är grundläggande psykologi.

Poliser kommer att agera mer rasistiskt/sexistiskt/klassnedvärderande ju mer de varit i tjänst. Helt enkelt för att de kommer att anpassa sitt bemötande efter det bemötande de får själva av respektive grupp.
 
Tillhör man en grupp som sköter sig gentemot polis kommer det att avspeglas i bemötandet från polis gentemot alla individer i gruppen. Det är grundläggande psykologi.

Poliser kommer att agera mer rasistiskt/sexistiskt/klassnedvärderande ju mer de varit i tjänst. Helt enkelt för att de kommer att anpassa sitt bemötande efter det bemötande de får själva av respektive grupp.

Som vanligt är du ute och snurrar i de rasistiska, misogyna och empatilösa tassemarkerna.
 
Som vanligt är du ute och snurrar i de rasistiska, misogyna och empatilösa tassemarkerna.

Inte lätt att förklara för en människa som analyserar utifrån hur hon vill att världen ska vara och inte efter hur den är. Världen är rasistisk, sexistisk och klassuppdelande. Människor beter sig olika på gruppnivå. Det är bara för dig att acceptera eller så fortsätter du blunda.
 
Senast ändrad:
Inte lätt att förklara för en människa som analyserar utifrån hur hon vill att världen ska vara och inte efter hur den är. Världen är rasistisk, sexistisk och klassuppdelande. Människor beter sig olika på gruppnivå. Det är bara för dig att acceptera eller så fortsätter du blunda.

Och du anser dig för svag för att dra ditt strå till stacken för att åstadkomma en förändring då? Lite som en vekling som alltid väljer den lätta vägen?
 
Men du kan inte ens jämföra svenska poliser med USA:s rasistiska mördarsquads. Där skjuter de ju alla med mörkare hudfärg än vit. ..onstigt att han blev skjuten men det är oerhört tragiskt. Poliserna mår säkert dåligt över det.

Jag vet faktiskt inte vart jag ska börja... Läs de studier från Harvard och andra som finns tillgängliga så ser du att hudfärg inte är en faktor i USA när polisen skjuter ihjäl folk. Inte när man jämför äpplen med äpplen. Det är t.o.m så att vita har en lite högre risk att bli dödade av polisen om de befinner sig i en liknande situation som en mörkhyad.

En större andel svarta skjuts ihjäl ja, men det beror främst på att de är socioekonomiskt utsatta och därmed begår fler brott och har fler interaktioner med polisen. Det beror INTE på att polisen väljer att skjuta oftare om personen är mörkhyad. Det är inte heller så att vita polisen har en större benägenhet att skjuta svarta än poliser ur någon annan etnisk grupp.

Du har blivit lurad av virala videos och ett narrativ som finns.
 
Och du anser dig för svag för att dra ditt strå till stacken för att åstadkomma en förändring då? Lite som en vekling som alltid väljer den lätta vägen?
Jag är snäll mot alla människor oavsett etnicitet/kön/klass så jag gör definitivt min beskärda del, och mer därtill då jag tar stort samhällsansvar både i jobbet och privat.
 
Jag trodde frågan i tråden riktade sig mer generellt och inte till ett specifikt kön. När jag jobbade natt kom polisen fram till mig när jag var och lossade på ett ställe. Var inget mer än det, de frågade lite saker jag svarade sen åkte de. Har man rent mjöl i påsen så vinner man på att va ärlig.
Kan tänka mig att det hade blivit helt annan utgång om jag ej varit trevlig och ej svarat på frågorna.

Du missar poängen, prova läs igen.
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp