Bukefalos 28 år!

Polisbrutalitet i sverige

Jag vet faktiskt inte vart jag ska börja... Läs de studier från Harvard och andra som finns tillgängliga så ser du att hudfärg inte är en faktor i USA när polisen skjuter ihjäl folk. Inte när man jämför äpplen med äpplen. Det är t.o.m så att vita har en lite högre risk att bli dödade av polisen om de befinner sig i en liknande situation som en mörkhyad.

En större andel svarta skjuts ihjäl ja, men det beror främst på att de är socioekonomiskt utsatta och därmed begår fler brott och har fler interaktioner med polisen. Det beror INTE på att polisen väljer att skjuta oftare om personen är mörkhyad. Det är inte heller så att vita polisen har en större benägenhet att skjuta svarta än poliser ur någon annan etnisk grupp.

Du har blivit lurad av virala videos och ett narrativ som finns.

Jag tycker du utelämnar en hel del i din argumentation.

Hur många vita har blivit dödade av amerikansk polis under samma eller liknande förutsättningar som de uppmärksammade fall där mörkhyade personer blivit det?

T ex för ett mindre brott, obeväpnade, när de varit samarbetsvilliga och inte gjort motstånd etc. Nu tänker jag enbart på fall där det kan bevisas att det varit så, inte när det enbart påstås varit det.

Jag tycker inte man ska överdriva problem, men heller inte simplifiera dem. Eller gömma dem i statistiken.
 
Jag tycker du utelämnar en hel del i din argumentation.

Hur många vita har blivit dödade av amerikansk polis under samma eller liknande förutsättningar som de uppmärksammade fall där mörkhyade personer blivit det?

T ex för ett mindre brott, obeväpnade, när de varit samarbetsvilliga och inte gjort motstånd etc. Nu tänker jag enbart på fall där det kan bevisas att det varit så, inte när det enbart påstås varit det.

Jag tycker inte man ska överdriva problem, men heller inte simplifiera dem. Eller gömma dem i statistiken.

Vad har du för belägg för att svarta "mördas" av polis men inte vita?

Blue hänvisar till studier.

Om du går efter videos är det inte svårt att hitta liknande fall med vita.

 
Hur många vita har blivit dödade av amerikansk polis under samma eller liknande förutsättningar som de uppmärksammade fall där mörkhyade personer blivit det?

Ungefär dubbelt så många. Men de blir inte uppmärksammade på samma sätt.

T ex för ett mindre brott, obeväpnade, när de varit samarbetsvilliga och inte gjort motstånd etc. Nu tänker jag enbart på fall där det kan bevisas att det varit så, inte när det enbart påstås varit det.

Det är precis dessa faktorer som de har hänsyn till när de undersöker en sån här sak. Jag uppmuntrar dig att gräva lite i detta, och upptäcka att narrativet som black lives matters och andra driver inte riktigt stämmer överens med verkligheten.
 
Apropå tillit/förtroende, det här var positivt att läsa.

"Bland de svenska samhällsinstitutionerna fortsätter polisen att vara den aktör som innehar störst förtroende. Det visar 2020 års Förtroendebarometer som presenterades idag, onsdagen den 11 mars.

I den 24:e upplagan av Förtroendebarometern framgår det att polisen fortsätter ha ett högt förtroende. Årets barometer visar en ökning med två enheter till 73 procent och är polisens högsta notering sen mätningarna startade. Resultatet innebär även att polisen fortsätter vara den samhällsinstitution som innehar högst förtroende."

https://polisen.se/aktuellt/nyheter/2020/mars/fortsatt-okat-fortroende-for-polisen/

100% förtroende är som sagt en utopi. Men nästan 3 av 4 har alltså förtroende för polisen.

2017 låg förtroendet för polisen på 54% I samma sorts mätning som jämförelse.

Tilliten till polisen har alltid varit hög, det är hur den bryter ner demografiskt som är det intressanta imo. Naturligtvis kan vi aldrig få en perfekt poliskår, det är en omöjlighet, men det polisen och andra myndigheter måste sträva efter är att få ökat förtroende bland de grupper där förtroendet idag är lågt. Jag har själv stort förtroende för den svenska polisen, jag vet att de kommer att behandla mig rättvist och korrekt. Men jag är inte en manlig tonåring från 'orten som har sett och hört om hur vänner, eller jag själv, blivit behandlade av poliser, även om de är en minoritet.

Att hatet mot polisen kryper längre och längre ner i åldrarna är en skrämmande utveckling. Jag kommer ihåg när polisen kom på besök när jag gick i lågstadiet och berättade om vad de gjorde och tålmodigt svarade på frågor och hur man alltid kunde lita på dem och vi trodde på dem och visste att om vi såg något eller det hände oss något skulle vi alltid prata med polisen. http://polistidningen.se/2020/04/blatten-i-arresten/ tycker jag är intressant för att det är en polis som kommer från en etnisk minoritet som beskriver sina upplevelser. Javisst det är en minoritet och ingen av dem skulle antagligen se sig själv som rasist, men det är en omedvetet vit privilegium som lyser igenom.

Det blir en ond cirkel, en majoritet av brott klaras upp pga att allmänheten litar på polisen och därför vittnar om vad de sett. I många av det som utmärks som problemområden så finns inte den tilliten vilket gör att ingen är beredd att vittna, vilket gör att polisen inte klarar upp brott vilket i sin tur gör att folk litar ännu mindre på polisen. Naturligtvis är det ett farligt och psykiskt krävande jobb att vara polis, att utsättas för glåpord, hot och våld, men samtidigt, det är en del av arbetet med att vara polis, det är därför de har samhällsmonopol att använda våld lagligt och de bör, ska, veta vad de kan vänta sig när de går polisutbildningen.

Jag har just intervjuat flera Frivårdsinspektörer för ett arbete och de talar alla om vikten av ett förebyggande arbete av sociala myndigheter, skolan, vården och polisen, och vikten av poliser som bygger ett långsiktigt förtroende för människorna som bor i området de arbetar i, och ffa ser dessa människor som individer, vilket skulle göra att färre klienter kommer till dem efter avtjänat straff. 18-åringen som körde ihjäl en familj nyligen framkom det att polisen förgäves varnat för att han for illa och var en fara för sig själv och andra sedan han var i tioårsåldern.

Jag tror att för att återfå iaf en del av förtroendet för polismyndigheterna i de grupper och områden där det behövs som mest, så måste dels poliser med de åsikter som uttrycktes i bussen på väg till Rosengård handskas med snabbt och hårt. Det ska inte räcka med en intern reprimand och en notis i personalakten. Det minsta som krävs är att de omplaceras till ett område där de inte behöver interagera med grupper de uppenbarligen har fördomar mot.

Quis custodiet ipsos custodes. Så länge uppfattningen är att poliser och åklagare håller varandra om ryggen så kommer tilliten att förbli låg och ja, hatet mot polisen i de utsatta områdena växa. Precis som den har gjort i USA även om den amerikanska polisen är långt mer extrem än den svenska någonsin kan bli.

Om du gjorde en liknande förtroendebarometer i USA skulle antagligen polisen där också få högt förtroende, för det har den - hos den vita majoriteten av befolkningen. Men nu pratar vi inte om den delen av befolkningen utan den del som vi ser demonstrerar i USA, minoriteten som George Floyd, Breanna Taylor, Aubrey Amaud, tillhörde.
 
Det där var ingen trevlig kommentar, men säger väl detsamma då du verkar missa min poäng också. 🙄

Jag vet inte vad du tyckte var otrevligt med den, men jag avsåg inte att vara otrevlig. Jag kan dock inte göra annat än förklara att du missade poängen, och rekommendera dig att läsa igen. Ditt svar visar på att du fortfarande uttalar dig utan att ha förstått vad det innebär att vara priviligerad kontra att inte vara det. Ergo det handlar inte om beteende etc.
 
Ungefär dubbelt så många. Men de blir inte uppmärksammade på samma sätt.



Det är precis dessa faktorer som de har hänsyn till när de undersöker en sån här sak. Jag uppmuntrar dig att gräva lite i detta, och upptäcka att narrativet som black lives matters och andra driver inte riktigt stämmer överens med verkligheten.

Jag har läst statistik i den mån jag hittat oberoende objektiv sådan. Men jag kan varken få ihop det du framför - eller t ex blm:s tolkning. Därmed inte sagt att någondera av dem är varken fel eller rätt.
 
Att ett större antal i absoluta nummer vita skjuts är inte konstigt med tanke på att de utgör 76% av befolkningen i USA. https://www.census.gov/quickfacts/fact/table/US/IPE120218

Det intressanta är hur det bryts ner när man ser på dödsskjutningarna i relation till etnisk minoritetstillhörighet. https://www.statista.com/statistics/585152/people-shot-to-death-by-us-police-by-race/

Då ser man hur ett oproportionerligt antal (i relation till befolkningsandel) African Americans som har blivit skjutna av polisen.
 
Att ett större antal i absoluta nummer vita skjuts är inte konstigt med tanke på att de utgör 76% av befolkningen i USA. https://www.census.gov/quickfacts/fact/table/US/IPE120218

Det intressanta är hur det bryts ner när man ser på dödsskjutningarna i relation till etnisk minoritetstillhörighet. https://www.statista.com/statistics/585152/people-shot-to-death-by-us-police-by-race/

Då ser man hur ett oproportionerligt antal (i relation till befolkningsandel) African Americans som har blivit skjutna av polisen.

Statistiken blir väldigt missvisande när du bortser från borttstatistiken beroende på etnisk minoritetstillhörighet.

Läs Blues inlägg nedan:
Jag vet faktiskt inte vart jag ska börja... Läs de studier från Harvard och andra som finns tillgängliga så ser du att hudfärg inte är en faktor i USA när polisen skjuter ihjäl folk. Inte när man jämför äpplen med äpplen. Det är t.o.m så att vita har en lite högre risk att bli dödade av polisen om de befinner sig i en liknande situation som en mörkhyad.

En större andel svarta skjuts ihjäl ja, men det beror främst på att de är socioekonomiskt utsatta och därmed begår fler brott och har fler interaktioner med polisen. Det beror INTE på att polisen väljer att skjuta oftare om personen är mörkhyad. Det är inte heller så att vita polisen har en större benägenhet att skjuta svarta än poliser ur någon annan etnisk grupp.

Du har blivit lurad av virala videos och ett narrativ som finns.
 
Tilliten till polisen har alltid varit hög, det är hur den bryter ner demografiskt som är det intressanta imo. Naturligtvis kan vi aldrig få en perfekt poliskår, det är en omöjlighet, men det polisen och andra myndigheter måste sträva efter är att få ökat förtroende bland de grupper där förtroendet idag är lågt. Jag har själv stort förtroende för den svenska polisen, jag vet att de kommer att behandla mig rättvist och korrekt. Men jag är inte en manlig tonåring från 'orten som har sett och hört om hur vänner, eller jag själv, blivit behandlade av poliser, även om de är en minoritet.

Att hatet mot polisen kryper längre och längre ner i åldrarna är en skrämmande utveckling. Jag kommer ihåg när polisen kom på besök när jag gick i lågstadiet och berättade om vad de gjorde och tålmodigt svarade på frågor och hur man alltid kunde lita på dem och vi trodde på dem och visste att om vi såg något eller det hände oss något skulle vi alltid prata med polisen. http://polistidningen.se/2020/04/blatten-i-arresten/ tycker jag är intressant för att det är en polis som kommer från en etnisk minoritet som beskriver sina upplevelser. Javisst det är en minoritet och ingen av dem skulle antagligen se sig själv som rasist, men det är en omedvetet vit privilegium som lyser igenom.

Det blir en ond cirkel, en majoritet av brott klaras upp pga att allmänheten litar på polisen och därför vittnar om vad de sett. I många av det som utmärks som problemområden så finns inte den tilliten vilket gör att ingen är beredd att vittna, vilket gör att polisen inte klarar upp brott vilket i sin tur gör att folk litar ännu mindre på polisen. Naturligtvis är det ett farligt och psykiskt krävande jobb att vara polis, att utsättas för glåpord, hot och våld, men samtidigt, det är en del av arbetet med att vara polis, det är därför de har samhällsmonopol att använda våld lagligt och de bör, ska, veta vad de kan vänta sig när de går polisutbildningen.

Jag har just intervjuat flera Frivårdsinspektörer för ett arbete och de talar alla om vikten av ett förebyggande arbete av sociala myndigheter, skolan, vården och polisen, och vikten av poliser som bygger ett långsiktigt förtroende för människorna som bor i området de arbetar i, och ffa ser dessa människor som individer, vilket skulle göra att färre klienter kommer till dem efter avtjänat straff. 18-åringen som körde ihjäl en familj nyligen framkom det att polisen förgäves varnat för att han for illa och var en fara för sig själv och andra sedan han var i tioårsåldern.

Jag tror att för att återfå iaf en del av förtroendet för polismyndigheterna i de grupper och områden där det behövs som mest, så måste dels poliser med de åsikter som uttrycktes i bussen på väg till Rosengård handskas med snabbt och hårt. Det ska inte räcka med en intern reprimand och en notis i personalakten. Det minsta som krävs är att de omplaceras till ett område där de inte behöver interagera med grupper de uppenbarligen har fördomar mot.

Quis custodiet ipsos custodes. Så länge uppfattningen är att poliser och åklagare håller varandra om ryggen så kommer tilliten att förbli låg och ja, hatet mot polisen i de utsatta områdena växa. Precis som den har gjort i USA även om den amerikanska polisen är långt mer extrem än den svenska någonsin kan bli.

Om du gjorde en liknande förtroendebarometer i USA skulle antagligen polisen där också få högt förtroende, för det har den - hos den vita majoriteten av befolkningen. Men nu pratar vi inte om den delen av befolkningen utan den del som vi ser demonstrerar i USA, minoriteten som George Floyd, Breanna Taylor, Aubrey Amaud, tillhörde.

Jag tycker inte 51% förtroende är bra. Jag tycker det är helt uruselt. Apropå att polisen alltid haft högt förtroende.

Sen är precis som du skriver tilliten mycket mycket sämre i vissa områden/bland vissa grupper. Och jag håller helt med det är förebyggande som behövs. Men än mer av samhället och staten i stort än polisen. För den attityd som finns och frodas hos många unga, som ser kriminalitet som en eftersträvansvärd livsstil osv, den är inget som varken beror på polisen i sak eller kan åtgärdas av polisen i sak. Det handlar om så mycket mer långtgående problem, som utanförskap, låga framtidsförväntningar etc etc

Jag har ingen patentlösning på det. Men den som löser det kommer kunna lösa en hel massa andra länkade problem.

Men att hävda att den minoritet av polisen som beter sig skit (för de finns, tyvärr) är anledningen blir skevt. Än mer om den låga tilliten t ex grundas på felaktiga antaganden, fördomar och "skrönor". Sen är det mänskligt att tro på det som är enkelt, som passar in, som inte kullkastar ens tro på en närstående osv osv osv. Dvs precis samma effekter som finns i många andra delar av samhället. "Han skulle aldrig våldta", "hon skulle aldrig göra så, hon måste blivit provocerad" och liknande är samma mekanism. Och full mänsklig. Så om din storebror eller idol eller förälder eller - du fattar - säger att polisen grep denne fast denne var oskyldig, att polisen använde övervåld fast denne inte gjorde motstånd etc så blir det sanning. Och alla känner tillslut nån som vet nån som...

Så det är ett skitstort problem att lösa med sjukt många bottnar. Där polisen är en del och en viktig del. Och där de gör stora insatser förvisso, men det finns än mer att göra.

Men så ofta simplifieras det. På alla nivåer. Det var soc som inte reagerade, skolan slog inte larm, polisen gjorde eller gjorde inte, området är segregerat, skolan har för få lärare osv osv. Men till syvende och sist är det oftast staten och samhället som failat. Lagar som inte räcker till. T ex som i fallet med den unge synnerligen livsstilskriminelle som tillslut körde ihjäl en människa. Det är inte ett eller ens fel, utan det är en lång räcka brister och ett stort systemfel.

Och jag tycker polisen ska ha sin del av ansvaret och skulden. Men varken mer eller mindre.

Jag är sjukt partisk i frågan då jag är allmänt less på "polisen gör inget de/åklagaren lägger bara ner utredningarna" t ex. Samtidigt som det I de allra flesta fall (det finns självklart pissdåligt skötta utredningar och felaktiga beslut) helt enkelt beror på att det utifrån lagar, rekvisit och bevisläge inte gick att göra annat. Ibland synligt direkt men alla inblandade har ändå försökt. Sen förstår jag känslan som utsatt/brottsoffer. Men jag skulle generellt önska mindre sökande av syndabockar och mer sökande av "varför blir det såhär, hur kan man förändra". Jag tror alla skulle vinna på det, även där man inte kan enas. (Polisen och unga män som inte har höga tankar om polisen kommer troligen aldrig få samma syn på hur man på bästa sätt löser ett gemensamt problem ;))
 
Jag trodde frågan i tråden riktade sig mer generellt och inte till ett specifikt kön. När jag jobbade natt kom polisen fram till mig när jag var och lossade på ett ställe. Var inget mer än det, de frågade lite saker jag svarade sen åkte de. Har man rent mjöl i påsen så vinner man på att va ärlig.
Kan tänka mig att det hade blivit helt annan utgång om jag ej varit trevlig och ej svarat på frågorna.

Jag snabbgooglade lite för att se om jag kunde hitta något om att en kvinna blivit ihjälskjuten av polis. Hittade ingen vid en snabb sökning. Däremot hittade jag ett par fall där knivbeväpnade kvinnor som attackerat/hotat polis blivit skjutna i benen. Eter att polisen först skjutit varningsskott och i ett fall efter att även först pepparsprayats utan resultat.

Jag hittade flera exempel på män som haft kniv/tillhygge och skjutits till döds. Utan att först ha pepparsprejats, varningsskott etc. (Naturligtvis finns knivbeväpnade män som "bara" skjutits I benet med.)

Det är det som är poängen. Redan som kvinna har du större "spelutrymme", möts av en annan approach och kan bete dig värre/mer hotfullt innan du möts av allvarligt våld av polisen, än vad en man kan.

Som vit kvinna kan du lalla runt klockan två på natten i luvtröja med luvan uppdragen och se nästan hur skum ut du vill utan att du bara därför bli kontrollerad av polis. Som man med utländsk härkomst löper du markant större risk att bli kontrollerad i samma situation på samma tid och samma plats. Utan annan anledning än att du är just är en utländsk man under nämnda omständigheter på nämnd plats.

I ditt exempel så en ung man kunde mycket väl varit exakt lika trevlig, bemött polisen exakt som du gjorde osv. Men fått ett helt annat bemötande av polisen. Hur ärlig och rent mjöl i påsen han än hade.

Tillägg. För att slippa det ska skruvas till en genusdiskussion så är det exakt samma mekanismer i att en ung man rejält berusad kan ragla halvnaken genom en mörk park klockan tre på natten utan att därför löpa särskilt stor risk att bli våldtagen. Medan en kvinna löper markant större risk bli våldtagen med samma berusning, samma klädsel, samma tid och samma park. Här är det mannen som är den privilegierade i egenskap av man. Han kan inse det och ta med det när han uttalar sig i frågan. Eller så kan han blunda för det och börja yra om saker som att det måste bero på något kvinnan gjort eftersom han aldrig blivit erbjuden sex ens den natten när han kröp genom parken helnäck medan han vrålade sätt på mig...
 
Jag vet faktiskt inte vart jag ska börja... Läs de studier från Harvard och andra som finns tillgängliga så ser du att hudfärg inte är en faktor i USA när polisen skjuter ihjäl folk. Inte när man jämför äpplen med äpplen. Det är t.o.m så att vita har en lite högre risk att bli dödade av polisen om de befinner sig i en liknande situation som en mörkhyad.

En större andel svarta skjuts ihjäl ja, men det beror främst på att de är socioekonomiskt utsatta och därmed begår fler brott och har fler interaktioner med polisen. Det beror INTE på att polisen väljer att skjuta oftare om personen är mörkhyad. Det är inte heller så att vita polisen har en större benägenhet att skjuta svarta än poliser ur någon annan etnisk grupp.

Du har blivit lurad av virala videos och ett narrativ som finns.
Finns det videos på när vita kvävs av att en polis sätter knäet i nacken och kväver dem när det enda de gjort var titta på fåglar i en park?
Finns det videos på när polisen kastar omkull en 15-årig vit flicka i baddräkt och slår hennes huvud i backen?
eller finns det videos på när de arresterar en vit flicka på 7 år i skolan för att hon tog en extra mjölk-Festis i bamba?
Alla dessa Videos på när svarta dödas och misshandlas av polis är inte en slump och om det hade skett samma med vita hade det med all säkerhet varit känt. Ja, de skjuter många vita också men jag tror trots det på att mörka är överrepresenterade. Det finns aldrig utrymme för att resonera, när det är en mörk så skjuter de direkt.
Det finns så många fall och de är filmade så man ser vad som händer:
När de åkte på health-check till en gravid tjej i ett reservat så sköt de henne på fläcken trots att hon var obeväpnad. Anhöriga var oroliga att hon var deprimerad och skulle försöka begå självmord.
En svart kvinna ville ha hjälp att få sin utvecklingsstörde son till bilen (han var stor och ville inte alltid lyda mamma), hon hade tidigare fått hjälp att lyfta honom till bilen när han skulle t Dr. Man ser på bodycam att kvinnan nöjt tar sin väska och går till bilen småpratande med polisen och pojken börjar gå men krånglar lite och blir skjuten på fläcken .

du får gärna posta länk till en vetenskaplig undersökning som visar något annat.
 
Att ett större antal i absoluta nummer vita skjuts är inte konstigt med tanke på att de utgör 76% av befolkningen i USA. https://www.census.gov/quickfacts/fact/table/US/IPE120218

Det intressanta är hur det bryts ner när man ser på dödsskjutningarna i relation till etnisk minoritetstillhörighet. https://www.statista.com/statistics/585152/people-shot-to-death-by-us-police-by-race/

Då ser man hur ett oproportionerligt antal (i relation till befolkningsandel) African Americans som har blivit skjutna av polisen.

African Americans (13% av befolkningen) har ju även stått för majoriteten av alla mord (homicide) i USA de senaste 40 åren så det är inte så konstigt att de är oproportionerligt representerade i våldsamma interaktioner med polisen. När studier kollar på om hudfärg är en faktor som påverkar någons sannolikhet att bli skjuten i en interaktion med polisen så säger de nej.

"Mr. Fryer, the youngest African-American to receive tenure at Harvard and the first to win a John Bates Clark medal, a prize given to the most promising American economist under 40, said anger after the deaths of Michael Brown, Freddie Gray and others drove him to study the issue. [...] when it comes to the most lethal form of force — police shootings — the study finds no racial bias. [...] “It is the most surprising result of my career,” said Roland G. Fryer Jr., the author of the study and a professor of economics at Harvard."

https://www.nber.org/papers/w22399.pdf
 
Jag tycker inte 51% förtroende är bra. Jag tycker det är helt uruselt. Apropå att polisen alltid haft högt förtroende.

Sen är precis som du skriver tilliten mycket mycket sämre i vissa områden/bland vissa grupper. Och jag håller helt med det är förebyggande som behövs. Men än mer av samhället och staten i stort än polisen. För den attityd som finns och frodas hos många unga, som ser kriminalitet som en eftersträvansvärd livsstil osv, den är inget som varken beror på polisen i sak eller kan åtgärdas av polisen i sak. Det handlar om så mycket mer långtgående problem, som utanförskap, låga framtidsförväntningar etc etc

Jag har ingen patentlösning på det. Men den som löser det kommer kunna lösa en hel massa andra länkade problem.

Men att hävda att den minoritet av polisen som beter sig skit (för de finns, tyvärr) är anledningen blir skevt. Än mer om den låga tilliten t ex grundas på felaktiga antaganden, fördomar och "skrönor". Sen är det mänskligt att tro på det som är enkelt, som passar in, som inte kullkastar ens tro på en närstående osv osv osv. Dvs precis samma effekter som finns i många andra delar av samhället. "Han skulle aldrig våldta", "hon skulle aldrig göra så, hon måste blivit provocerad" och liknande är samma mekanism. Och full mänsklig. Så om din storebror eller idol eller förälder eller - du fattar - säger att polisen grep denne fast denne var oskyldig, att polisen använde övervåld fast denne inte gjorde motstånd etc så blir det sanning. Och alla känner tillslut nån som vet nån som...

Så det är ett skitstort problem att lösa med sjukt många bottnar. Där polisen är en del och en viktig del. Och där de gör stora insatser förvisso, men det finns än mer att göra.

Men så ofta simplifieras det. På alla nivåer. Det var soc som inte reagerade, skolan slog inte larm, polisen gjorde eller gjorde inte, området är segregerat, skolan har för få lärare osv osv. Men till syvende och sist är det oftast staten och samhället som failat. Lagar som inte räcker till. T ex som i fallet med den unge synnerligen livsstilskriminelle som tillslut körde ihjäl en människa. Det är inte ett eller ens fel, utan det är en lång räcka brister och ett stort systemfel.

Och jag tycker polisen ska ha sin del av ansvaret och skulden. Men varken mer eller mindre.

Jag är sjukt partisk i frågan då jag är allmänt less på "polisen gör inget de/åklagaren lägger bara ner utredningarna" t ex. Samtidigt som det I de allra flesta fall (det finns självklart pissdåligt skötta utredningar och felaktiga beslut) helt enkelt beror på att det utifrån lagar, rekvisit och bevisläge inte gick att göra annat. Ibland synligt direkt men alla inblandade har ändå försökt. Sen förstår jag känslan som utsatt/brottsoffer. Men jag skulle generellt önska mindre sökande av syndabockar och mer sökande av "varför blir det såhär, hur kan man förändra". Jag tror alla skulle vinna på det, även där man inte kan enas. (Polisen och unga män som inte har höga tankar om polisen kommer troligen aldrig få samma syn på hur man på bästa sätt löser ett gemensamt problem ;))

Jag brukar läsa polistidningen för att kolla vad som händer och fastnade för den här artikeln https://polistidningen.se/2019/09/han-har-sett-gangvaldet-vaxa-fram/ Jag håller med om att det inte finns några enkla patentlösningar - och att misstankarna och fördomarna finns på båda håll. Men myndigheterna och polisen som en del av den samhällsstrukturen har alltid ett absolut övertag och måste därför hållas till en högre standard.

Men ser vi på utvecklingen i USA är det den vi närmar oss i Sverige, med kriminella i flera led i utsatta etniskt segregerade områden med ökat våld som tyvärr det inte är svårt att se kommer att utveckla sig till våldsbrott mot polisen - nu pratar jag inte stenkastning och att skära upp hjulen på polisbilar. Jag har studerat just etnisk segregation och brottslighet i mindre kommuner i norr och det är intressant att det inte finns samma segregation och även misstroende/hat mot polisen i mindre glesortskommuner generellt. Där har även nysvenskar ofta stort förtroende för polisen, möjligtvis för att de inte är på plats sådär jätteofta ;)

Skämt åsido, som forskning i princip alla länder visar är den egentliga grundorsaken socioekonomisk utsatthet och medföljande etnisk segregation när minoritetsbefolkningarna i högre grad än majoriteten är fattigare och som följd också mer utsatta för brott och kriminella. Frågan hur det ska lösas är alldeles för stor för någon individ eller skulle jag säga staten. Det handlar i mycket om en förändrad samhällsstruktur som kräver att majoriteten ger upp vissa av sina privilegier, vilket jag har mina tvivel om att det kommer att ske. vad som kan göras, tror jag, är ett mycket närmare samarbete mellan sociala myndigheter, vården, skolan och polisen.

Talar du med ungdomarna i förorten så är de inte dumma på något sätt, tvärtom. Däremot har många av dem alldeles för unga gett upp hoppet om livet. Vad de ser runt omkring sig är äldre med pengar som de tjänat genom ffa knark, polisen som kommer med blåljus och plockar in deras förebilder som sedan kommer ut och skryter om hur hårda de är. Som killen i en artikel jag länkade till tidigare, de här ungdomarna har ofta fått mycket stryk hemma, de är vana vid våld, de bryr sig inte även om polisen tar till hårda tag.

Jag tror att segregationen, alieneringen från Sverige börjar i segregerade skolor. Kanske vi likt USA på 1960-talet behöver börja bussa ungdomar så vi får icke-segregerade skolor?
 
Ungefär dubbelt så många. Men de blir inte uppmärksammade på samma sätt.



Det är precis dessa faktorer som de har hänsyn till när de undersöker en sån här sak. Jag uppmuntrar dig att gräva lite i detta, och upptäcka att narrativet som black lives matters och andra driver inte riktigt stämmer överens med verkligheten.
Spelar ingen roll om de är dubbla till antalet, man får kolla procentuellt och i vilka situationer de blir skjutna.
I många stater är svarta en minoritet men är ändå en majoritet av dem som blir skjutna. Statistiken visar att det farligaste man kan göra är dödas till svart man i Usa.
posta gärna länkar till undersökningar du hänvisar till.
 
Spelar ingen roll om de är dubbla till antalet, man får kolla procentuellt och i vilka situationer de blir skjutna.

Ja det är precis vad man ska göra, istället för att basera sin tro kring "rasistiska mördarsquads" på en handfull, av många tusentals, videos där polisen dödar en annan människa. När man kollar på i vilka situationer så finns det ingen skillnad.

I många stater är svarta en minoritet men är ändå en majoritet av dem som blir skjutna. Statistiken visar att det farligaste man kan göra är dödas till svart man i Usa.
posta gärna länkar till undersökningar du hänvisar till.

Se inlägg #74, där har jag länkat.
 
Ja det är precis vad man ska göra, istället för att basera sin tro kring "rasistiska mördarsquads" på en handfull, av många tusentals, videos där polisen dödar en annan människa. När man kollar på i vilka situationer så finns det ingen skillnad.



Se inlägg #74, där har jag länkat.
Ursäkta men om jag förstår dig rätt så anser du att USA:s polis inte har problem med diskriminering i hur de behandlar svarta?
Ok. Märkligt nog verkar en stor del av den amerikanska befolkningen ha en annan uppfattning.
För mig är det väldigt provocerande att du som svensk kommer och påstår att det så många svarta, vita och bruna människor vittnar om på plats i sitt land inte stämmer utan är sk fake News. Så de inbillar sig alltså?
Jag föreslår att du kollar in några sidor på Facebook om du vill vidga dina vyer. Tex ”Haka with standing rock” “the other 98%” är några som länkar många artiklar och händelser. Det finns tusentals andra sidor och grupper som delar mängder med material.
Det är nog tyvärr du som kollat lite för mycket fake News om du tror på det du skriver.
 
Ursäkta men om jag förstår dig rätt så anser du att USA:s polis inte har problem med diskriminering i hur de behandlar svarta?
Ok. Märkligt nog verkar en stor del av den amerikanska befolkningen ha en annan uppfattning.
För mig är det väldigt provocerande att du som svensk kommer och påstår att det så många svarta, vita och bruna människor vittnar om på plats i sitt land inte stämmer utan är sk fake News. Så de inbillar sig alltså?
Jag föreslår att du kollar in några sidor på Facebook om du vill vidga dina vyer. Tex ”Haka with standing rock” “the other 98%” är några som länkar många artiklar och händelser. Det finns tusentals andra sidor och grupper som delar mängder med material.
Det är nog tyvärr du som kollat lite för mycket fake News om du tror på det du skriver.

Allmänhetens uppfattning är inget bra mått på hur det ligger till. I synnerhet inte i sådana här frågor som gemene man extremt sällan stöter på.

Har du några som helst belägg mot de studier som Blue hänvisar till som visar att svarta inte är diskriminerade I dödsstatistiken?
 
Allmänhetens uppfattning är inget bra mått på hur det ligger till. I synnerhet inte i sådana här frågor som gemene man extremt sällan stöter på.

Har du några som helst belägg mot de studier som Blue hänvisar till som visar att svarta inte är diskriminerade I dödsstatistiken?

ABSTRACT
This paper explores racial differences in police use of force. On non-lethal uses of force, blacks and Hispanics are more than fifty percent more likely to experience some form of force in interactions with police. Adding controls that account for important context and civilian behavior reduces, but cannot fully explain, these disparities. On the most extreme use of force – officer- involved shootings – we find no racial differences in either the raw data or when contextual factors are taken into account. We argue that the patterns in the data are consistent with a model in which police officers are utility maximizers, a fraction of which have a preference for discrimination, who incur relatively high expected costs of officer-inv

Undersökningen du hänvisar till visar att det finns skillnader i bemötande som inte kan förklaras med annat än ras.
undersökningen har ju fler svagheter, den utgår ifrån 4 olika sorters data, bland annat data från tio olika orter. Det är ju lite smalt med tanke på olika staters sammansättning osv. Fanns tex Mississippi och Atlanta med? Fanns New York eller Chicago med osv. Jag är ingen expert eller forskare men jag förstår ändå att ett urval på tio orter i USA kan bli väldigt missvisande.
Jag vill se fler och bredare sammanställningar om jag ska tro på det. Dessutom bekräftade ju din länk att det fanns rasism i bemötandet av svarta och hispanics. Så? Grattis?
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp