Polisbrutalitet i sverige

Jodå nog vet jag att det blev friande dom. precis som i alla fall av oprovocerad misshandel och dödsskjutningar som Stockholmspolisen gjort sig skyldiga till de senaste 15 åren.

Inte konstigt folk vill se en ändring av rättsväsendet.

Vänta lite nu. Du för fram saker som (du påstår att) förundersökningsledaren sagt. Samma förundersökningsledare som INTE överklagade den frikännande domen till högre instans då han ansåg det var en väl motiverad dom som skulle hålla för en ny prövning. Samtidigt som du kritiserar tingsrättsdomen.

Tappade förundersökningsledaren förnuftet eller väljer du bara vad av hans åsikter du vill föra fram som sanna?

(jag är väldigt tveksam till korrektheten i flera av dina påståenden men jag orkar inte läsa om förundersökningen)
 
Nej, det var ju straff nog att hon fick blåmärke på skinkan.



Är uppväxt på en, I fallet Eric Torell är "innergården" mer att jämföra med en park. Pojken stod dessutom fullt synligt bredvid buskarna ute i solen inte ens 2 meter från poliserna.

Du var där förstår jag? På innergården alltså, så du vet?

Är du intresserad av att diskutera, eller vill du mest spotta ur dig dina åsikter?
 
Vänta lite nu. Du för fram saker som (du påstår att) förundersökningsledaren sagt. Samma förundersökningsledare som INTE överklagade den frikännande domen till högre instans då han ansåg det var en väl motiverad dom som skulle hålla för en ny prövning. Samtidigt som du kritiserar tingsrättsdomen.

Tappade förundersökningsledaren förnuftet eller väljer du bara vad av hans åsikter du vill föra fram som sanna?

(jag är väldigt tveksam till korrektheten i flera av dina påståenden men jag orkar inte läsa om förundersökningen)

Det är väl inget förundersökningsledaren avgör, utan åklagaren, och ingen åklagare har mig veterligen överklagat en friande dom mot poliser
 
Hrm. Det är åklagaren som är förundersökningsledare...

I så fall får du gärna förklara varför det ständigt står skrivet att förundersökningsledaren har överlämnat "materialet" till åklagare. I de fall jag jag sätt snack om förundersökningsledare, är det utredande polis som har titeln.
 
I så fall får du gärna förklara varför det ständigt står skrivet att förundersökningsledaren har överlämnat "materialet" till åklagare. I de fall jag jag sätt snack om förundersökningsledare, är det utredande polis som har titeln.

Det finns utredningar som leds av polisiära förundersökningsledare och det finns utredningar som leds av förundersökningsledare som är åklagare.
 
I så fall får du gärna förklara varför det ständigt står skrivet att förundersökningsledaren har överlämnat "materialet" till åklagare. I de fall jag jag sätt snack om förundersökningsledare, är det utredande polis som har titeln.

För att I vissa fall när det gäller enklare brott (tex snatteri, stöld, trafikbrott, ofredande etc) är polisen förundersökningsledare. De är det även om det krävs spaning för att veta vem som är misstänkt. I grövre brott, brott i nära relation, ungdomsbrott osv är det alltid åklagare som är förundersökningsledare.

När det gäller poliser misstänkta för brott är det dock alltid, oavsett, en åklagare som är förundersökningsledare. Så I fallet med dödsskjutningen av Erik Torell som du uttalade dig om var det åklagaren som var förundersökningsledare.

Utredande polis är sällan förundersökningsledare. I de fall det är polisiär förundersökningsledare är det istället en särskilt utsedd förundersökningsledare.

I båda fallen sköter sedan utredande poliser eller civilanställd hos polisen själva utredningen utifrån de direktiv förundersökningsledaren ger.
 
Tänkte bara lämna den här 101an för dom som inte fattar vad dom håller på med.
 

Bifogade filer

  • 3B44AC23-5C0B-4D6D-A624-480A1E2B4A4E.jpeg
    3B44AC23-5C0B-4D6D-A624-480A1E2B4A4E.jpeg
    73,2 KB · Visningar: 94
En kolumn om varför det inte är så oproblematiskt att kontrollera folk utifrån gruppantaganden där en grupp överrepresenterade, även om det kan förklaras eller berättigas.samt framförallt hur det som priviligerad grupp eller person är otroligt svårt att sätta sig in i verkligheten för icke priviligerade

https://www.aftonbladet.se/nyheter/kolumnister/a/e832e9/sa-satter-sig-statsrasismen-i-kroppen

"Att fransk polis har en förkärlek för att jaga unga män med afrikanska eller karibiska rötter är en helt okontroversiell åsikt. Alla vet att det är så. Få protesterar. Många tycker att det är bra, för det är väl ändå de som ställer till med problem?
Fransmän måste enligt lag alltid kunna identifiera sig och polis har har rätt att kontrollera ID-handlingar och genomföra kroppsvisitering utan någon särskild misstanke. Detta har gjort de polisiära rastrakasserierna mer eller mindre institutionaliserade."

....

"Som vit går det aldrig att fullt ut förstå hur nedbrytande processen är, hur den formar beteenden och begränsar handlingsutrymmen. Men man kan få vissa glimtar. En vän med nordafrikanska rötter som i förbifarten berättar hur han varit försenad och missat bussen eftersom ”en arab som springer inte ser bra ut”. En svart fransman i min omedelbara närhet som kunde bli ID-kontrollerad tre gånger om dagen av samma kvarterskonstapel, men aldrig någonsin i mitt sällskap. Också när vi var i Sverige och såg en polispatrull drogs hans händer automatiskt till fickorna: Har jag mitt pass på mig?

Så sätter sig statsrasismen i kroppen"
 
Som det der ut i dag... de som inte kan få riktiga jobb och bidra till BNP blir väktare, poliser och politiker
Sån tur jag har haft som hade ett låtsasjobb utan att bidra till BNP (där jag dessutom blev utsatt för våld och hot) och som tack vare ett låtsasjobb ledde till....ett riktigt jobb? Eller ett delvis nytt låtsasjobb? Hur ska jag tänka här?
 
Sån tur jag har haft som hade ett låtsasjobb utan att bidra till BNP (där jag dessutom blev utsatt för våld och hot) och som tack vare ett låtsasjobb ledde till....ett riktigt jobb? Eller ett delvis nytt låtsasjobb? Hur ska jag tänka här?

Troligen är du inte på riktigt utan hela du är på låtsas? Och därför kan du hoppa mellan en massa låtsasjobb sådär? 🤔

😂

Pegasus har väl uttryckt sig tidigare med ett avancerat akademikerförakt med. Det är nog rätt få jobb kvar som kvalificerar som "riktiga"

Det absolut roligaste tycker jag är att det är bla Pegasus riktiga skattepengar som betalar ut den alldeles äkta lönen till nästan alla med låtsasjobben 😎
 
Troligen är du inte på riktigt utan hela du är på låtsas? Och därför kan du hoppa mellan en massa låtsasjobb sådär? 🤔

😂

Pegasus har väl uttryckt sig tidigare med ett avancerat akademikerförakt med. Det är nog rätt få jobb kvar som kvalificerar som "riktiga"

Det absolut roligaste tycker jag är att det är bla Pegasus riktiga skattepengar som betalar ut den alldeles äkta lönen till nästan alla med låtsasjobben 😎
bra tanke! Men jag tänker om jag kanske delvis sitter på ett låtsasjobb utan att bidra till något så kanske jag kan gå hem och begära bidrag? Så slipper jag delvis låtsasjobba? Eller har jag ljugit i mitt CV där det finns låtsasjobb, då förlorar jag ju mitt jobb nu, för det var ju delvis tack vare mitt låtsasjobb som jag fick detta jobb... Jag är så förvirrad nu. Vet inte vad jag ska göra.
 
Som det der ut i dag... de som inte kan få riktiga jobb och bidra till BNP blir väktare, poliser och politiker
Det där påståendet hör man så ofta. Ändå träffar man på en del väktare som sitter på hyggliga utbildningar. Som kanske använt väktarjobbet som extra under studietiden och sen blivit kvar. eller ville prova nåt nytt men insåg att deras tidigare jobb var rätt sjysst och gått tillbaka.

Skulle också vilja se vad som hänt om man inte haft dessa yrkesgrupper. Men på avstånd då 😅

Nyfiken på om du ser på städ, butiksjobb, receptionstjänster osv på samma sätt?
 
Vet du vad tidszoner är? Är det fullgott dagsljus i Danmark (och Göteborg) nog tusan är det fullgodt dagsljus i Stockholm
Nu blandar du ihop äpplen och päron. Tidszonerna följer jordens rotationsaxel, solljuset beror också på jordens lutning. På vintern går solen inte ens upp i norra Sverige, men tidszonen är fortfarande samma som i södra Sverige.

Nu var det väl inte vinter vid tillfället ni pratar om och den eventuella skillnaden i solljus mellan Köpenhamn och Stockholm vid det tillfället lägger jag mig inte i, jag vänder mig bara emot antagandet att tidszon och solljus hör ihop.

Mvh,
Lady_S
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp