Nu volvo 40, innan har det varit vw kombi och golf och alla har sätt ut som dom gjorde när dom kom ut från fabriken fast äldre.Vad kör du för bil?
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Nu volvo 40, innan har det varit vw kombi och golf och alla har sätt ut som dom gjorde när dom kom ut från fabriken fast äldre.Vad kör du för bil?
Nu volvo 40, innan har det varit vw kombi och golf och alla har sätt ut som dom gjorde när dom kom ut från fabriken fast äldre.
Du vill verkligen inte se något som tyder på minsta skevhet gentemot afroamerikaner..
Nej det är inget sidospår.
Jo då, jag tror det finns en viss diskriminering gentemot afroamerikaner i rättssystemet. Om ca 53% av alla som är dömda för mord är afroamerikaner borde de även utgöra ca 53% av de som blivit bevisade oskyldiga, men som du skrev är den siffran 61%. Det är en viss skillnad. Men det är långt ifrån att säga att statistiken med överrepresentationer på flera hundra procent är meningslös.
Frågan om hur många som är oskyldigt dömda är ett sidospår från om hudfärg påverkar risken att bli skjuten av polisen. Studien jag länkade kollar på exempelvis på hur sannolikt det är att polisen skjuter när de tror att någon sträcker sig efter ett vapen som egentligen är en körkort eller dylikt. Där spelar hudfärgen ingen roll. Även om personen har ett vapen spelar hudfärgen ingen roll. Det har inget att göra med hur domstolar dömer.
Skulle jag också vilja vara, hatar att blåsa även om jag nu mer vet hur utan att luften ska ta slut innan det piperDå beror det inte på det heller. Jag är med andra ord diskriminerad!![]()
Skulle jag också vilja vara, hatar att blåsa även om jag nu mer vet hur utan att luften ska ta slut innan det piper![]()
Du tog upp att mörkhyade står för en majoritet av morden. Jag utgick då från att det är personer dömda för mord vi räknar.
Du kopplade sen ihop att den gruppen därför är mer kriminell och därför oftare utsätts för våld av polis. Och I förlängningen oftare skjuts av polis, utan att det primärt beror på hudfärg.
För att man ska kunna använda siffran om dömda för mord kräver det att dess a personer verkligen är rättvist och korrekt dömda. Annars faller hela ledet.
Där är en siffra på att mörkhyade i betydligt högre grad än ljushyade har blivit bevisligen oskyldigt dömda relevant. Det är dubbelt så många afroamerikaner som kaukasier som konstaterat oskyldigt dömda.
Och då är frågan vad bäringen är på att afroamerikaner står för 53% av alla mord, och om den siffran kan användas till något alls.
Så nej statistiken över oskyldigt dömda är inget sidospår. Den har ett direkt påverkan på hållbarheten i en bärande länk i din argumentationskedja.
Ännu ett tillägg till Blue...
Du har inget sinne för proportioner. Låt oss ta det högsta estimatet om hur många som är oskyldigt dömda, d.v.s 5%. Låt oss ignorera att den siffran inte ens är aktuell för mord, som anses ha en längre andel oskyldigt dömda. Låt oss säga att det det är enbart afroamerikaner som blir oskyldigt dömda, ingen annan någonsin. Låt oss ignorera att mord på afroamerikaner oftare går olösta och att dessa gärningsmän med 90% sannolikhet är afroamerikaner. Då utgör fortfarande afroamerikaner 13% av befolkningen men begår istället ca 40% av morden. Menar du seriöst att hela min argumentationskedja beror på om mörkhyade begår ca 40% eller 53% av morden? För mig spelar det ingen roll, det är en gigantiskt överrepresentation oavsett.
Detta har återigen ingenting med studien jag länkade att göra. Som visar att polisen inte skjuter svarta oftare än vita i liknande situationer. Utan det var mitt helt personliga tyckte att det inte är så konstigt att afroamerikaner har fler interaktioner med polisen med tanke på statistiken vi diskuterar. Blanda gärna inte ihop resultatet från studien med något som du upplever som "min argumentationskedja".
Okej jag håller inte men, men låt oss strunta i procentsatser. Om vi har någon sinne för proportioner så kan vi enas att afroamerikaner är grovt överrepresenterade i brottslighet även med de mest de mest extrema estimaten om orättvis behandling och diskriminering. Som i mitt inlägg ovan. Därför tycker jag inte det är konstigt om afroamerikaner har fler interaktioner med polisen som potentiellt kan leda att de blir skjutna.
Visa då dessa studier istället för att komma med vilda spekulationer. |
Din studie är en studie. En studie som hävdar motsatsen är en annan studie. Det går inte att bara välja vilken som är sann, utan då måste man gräva både länge och djupt för att reda ut att all källdata är korrekt och avspeglar en verklighet utan bias och så vidare.
Men här är vi oense igen om jag förstått dig rätt, för du menar att de intw löper högre risk än ljushyade att bli det i likvärdiga situationer.
Vid snabb googling hittade jag på några minuter inte mindre än tre studier som visar att poliser är mer benägna att skjuta en mörkhyad misstänkt än en ljushyad
Hrm.. jag startade denna tråden för att u.s.a-tråden ville slippa OT.
Även om jag själv anser att dessa ämnen har ett samband och inte anser att den senaste diskussonen är irrelevant här.. så kanske det blir roligare om u.s.a. behandlas i den tråden, så de som är intresserade av det men inte denna tråden får läsa också?
Vänligen källhänvisa
Du kan googla själv, prova "police shooting bias" t ex. Som tydligt framgick av mitt tidigare inlägg så ser jag ingen som helst mening med statistik och motstatistik och studier och motstudier. Det har aldrig fört en diskussion framåt. Jag förklarade varför I föregående inlägg. Och TS vill gärna återgå till trådstarten om svenskt polisvåld.
Du kan googla själv, prova "police shooting bias" t ex.
Som tydligt framgick av mitt tidigare inlägg så ser jag ingen som helst mening med statistik och motstatistik och studier och motstudier. Det har aldrig fört en diskussion framåt. Jag förklarade varför I föregående inlägg. Och TS vill gärna återgå till trådstarten om svenskt polisvåld.