Polisbrutalitet i sverige

Du vill verkligen inte se något som tyder på minsta skevhet gentemot afroamerikaner..

Jo då, jag tror det finns en viss diskriminering gentemot afroamerikaner i rättssystemet. Om ca 53% av alla som är dömda för mord är afroamerikaner borde de även utgöra ca 53% av de som blivit bevisade oskyldiga, men som du skrev är den siffran 61%. Det är en viss skillnad. Men det är långt ifrån att säga att statistiken med överrepresentationer på flera hundra procent är meningslös.

Nej det är inget sidospår.

Frågan om hur många som är oskyldigt dömda är ett sidospår från om hudfärg påverkar risken att bli skjuten av polisen. Studien jag länkade kollar på exempelvis på hur sannolikt det är att polisen skjuter när de tror att någon sträcker sig efter ett vapen som egentligen är en körkort eller dylikt. Där spelar hudfärgen ingen roll. Även om personen har ett vapen spelar hudfärgen ingen roll. Det har inget att göra med hur domstolar dömer.
 
Jo då, jag tror det finns en viss diskriminering gentemot afroamerikaner i rättssystemet. Om ca 53% av alla som är dömda för mord är afroamerikaner borde de även utgöra ca 53% av de som blivit bevisade oskyldiga, men som du skrev är den siffran 61%. Det är en viss skillnad. Men det är långt ifrån att säga att statistiken med överrepresentationer på flera hundra procent är meningslös.



Frågan om hur många som är oskyldigt dömda är ett sidospår från om hudfärg påverkar risken att bli skjuten av polisen. Studien jag länkade kollar på exempelvis på hur sannolikt det är att polisen skjuter när de tror att någon sträcker sig efter ett vapen som egentligen är en körkort eller dylikt. Där spelar hudfärgen ingen roll. Även om personen har ett vapen spelar hudfärgen ingen roll. Det har inget att göra med hur domstolar dömer.

Du tog upp att mörkhyade står för en majoritet av morden. Jag utgick då från att det är personer dömda för mord vi räknar.
Du kopplade sen ihop att den gruppen därför är mer kriminell och därför oftare utsätts för våld av polis. Och I förlängningen oftare skjuts av polis, utan att det primärt beror på hudfärg.

För att man ska kunna använda siffran om dömda för mord kräver det att dess a personer verkligen är rättvist och korrekt dömda. Annars faller hela ledet.

Där är en siffra på att mörkhyade i betydligt högre grad än ljushyade har blivit bevisligen oskyldigt dömda relevant. Det är dubbelt så många afroamerikaner som kaukasier som konstaterat oskyldigt dömda.

Och då är frågan vad bäringen är på att afroamerikaner står för 53% av alla mord, och om den siffran kan användas till något alls.

Så nej statistiken över oskyldigt dömda är inget sidospår. Den har ett direkt påverkan på hållbarheten i en bärande länk i din argumentationskedja.

Tillägg. Nu är du på lägen där polisen uppfattar en misstänkt drar vapen. Vad har det att göra med min ursprungsfråga som du startade det här spåret utifrån? Den om obeväpnade personer som inte gör motstånd. Eller menar du polisen uppfattar att de försöker dra vapen?
 
Ännu ett tillägg till Blue.

Du handskas vårdslöst med statistik. Om 53% dömda för mord är afroamerikaner och 61% av de som bevisats oskyldigt dömda är afroamerikaner innebär det inte en diskrepans på 61-53 =8 %

För ska man mäta diskrepansen måste man kolla på vilka som bevisats oskyldiga och hur. I sammanhanget där 61% förekommer handlar det enbart om fall där man med hjälp av DNA kunnat bevisa den dömda personen är oskyldig. Dvs alla fall där DNA saknats eller där DNA inte säkrats faller utanför. Så då behöver man t ex se om DNA säkras i samma utsträckning när det gäller fall med mörkhyade misstänkta eller offer.

Teoretiskt visar en granskning kanske att siffran är fullt relevant att använda och visar en korrekt fördelning. Lika teoretiskt kan det vara en ofantlig skevhet och grym bias I siffran. Kanske polisen tar DNA i enbart en bråkdel av fall med mörkhyade misstänkta eller mörkhyade offer, men i samtliga fall där en ljushyad är inblandad.

Det är så många lager att gräva i innan man kan hålla en siffra för sann.

I sammanhanget bör man även veta vad det var för etnicitet på de som sen blev dömda. Alltså om en mörkhyad man oskyldig döms, sen frias med hjälp av DNA och den bevisad skyldige döms - vad hade denne för etnicitet?

Allt det påverkar hur den "riktiga" statistiken ser ut, och vilka den består av. Åt båda håll.
 
Du tog upp att mörkhyade står för en majoritet av morden. Jag utgick då från att det är personer dömda för mord vi räknar.
Du kopplade sen ihop att den gruppen därför är mer kriminell och därför oftare utsätts för våld av polis. Och I förlängningen oftare skjuts av polis, utan att det primärt beror på hudfärg.

För att man ska kunna använda siffran om dömda för mord kräver det att dess a personer verkligen är rättvist och korrekt dömda. Annars faller hela ledet.

Där är en siffra på att mörkhyade i betydligt högre grad än ljushyade har blivit bevisligen oskyldigt dömda relevant. Det är dubbelt så många afroamerikaner som kaukasier som konstaterat oskyldigt dömda.

Och då är frågan vad bäringen är på att afroamerikaner står för 53% av alla mord, och om den siffran kan användas till något alls.

Så nej statistiken över oskyldigt dömda är inget sidospår. Den har ett direkt påverkan på hållbarheten i en bärande länk i din argumentationskedja.

Du har inget sinne för proportioner. Låt oss ta det högsta estimatet om hur många som är oskyldigt dömda, d.v.s 5%. Låt oss ignorera att den siffran inte ens är aktuell för mord, som anses ha en längre andel oskyldigt dömda. Låt oss säga att det det är enbart afroamerikaner som blir oskyldigt dömda, ingen annan någonsin. Låt oss ignorera att mord på afroamerikaner oftare går olösta och att dessa gärningsmän med 90% sannolikhet är afroamerikaner. Då utgör fortfarande afroamerikaner 13% av befolkningen men begår istället ca 40% av morden. Menar du seriöst att hela min argumentationskedja beror på om mörkhyade begår ca 40% eller 53% av morden? För mig spelar det ingen roll, det är en gigantiskt överrepresentation oavsett.

Detta har återigen ingenting med studien jag länkade att göra. Som visar att polisen inte skjuter svarta oftare än vita i liknande situationer. Utan det var mitt helt personliga tyckte att det inte är så konstigt att afroamerikaner har fler interaktioner med polisen med tanke på statistiken vi diskuterar. Blanda gärna inte ihop resultatet från studien med något som du upplever som "min argumentationskedja".
 
Ännu ett tillägg till Blue...

Okej jag håller inte men, men låt oss strunta i procentsatser. Om vi har någon sinne för proportioner så kan vi enas att afroamerikaner är grovt överrepresenterade i brottslighet även med de mest de mest extrema estimaten om orättvis behandling och diskriminering. Som i mitt inlägg ovan. Därför tycker jag inte det är konstigt om afroamerikaner har fler interaktioner med polisen som potentiellt kan leda att de blir skjutna.
 
Du har inget sinne för proportioner. Låt oss ta det högsta estimatet om hur många som är oskyldigt dömda, d.v.s 5%. Låt oss ignorera att den siffran inte ens är aktuell för mord, som anses ha en längre andel oskyldigt dömda. Låt oss säga att det det är enbart afroamerikaner som blir oskyldigt dömda, ingen annan någonsin. Låt oss ignorera att mord på afroamerikaner oftare går olösta och att dessa gärningsmän med 90% sannolikhet är afroamerikaner. Då utgör fortfarande afroamerikaner 13% av befolkningen men begår istället ca 40% av morden. Menar du seriöst att hela min argumentationskedja beror på om mörkhyade begår ca 40% eller 53% av morden? För mig spelar det ingen roll, det är en gigantiskt överrepresentation oavsett.

Detta har återigen ingenting med studien jag länkade att göra. Som visar att polisen inte skjuter svarta oftare än vita i liknande situationer. Utan det var mitt helt personliga tyckte att det inte är så konstigt att afroamerikaner har fler interaktioner med polisen med tanke på statistiken vi diskuterar. Blanda gärna inte ihop resultatet från studien med något som du upplever som "min argumentationskedja".

Nej jag menar att din argumentationskedja I stort utgår från en mer rättvis behandling av afro amerikaner än som finns.

Som jag skrev innan så ifrågasätter jag även den extrema statistik som finns "åt andra hållet" . Men att inte ta hänsyn till att mörkhyade generellt i USA få en annan behandling än ljushyade gör att det blir extremt vanskligt försöka hävda statistik som sanning. Och det är vad jag anser du gör.

Din studie är en studie. En studie som hävdar motsatsen är en annan studie. Det går inte att bara välja vilken som är sann, utan då måste man gräva både länge och djupt för att reda ut att all källdata är korrekt och avspeglar en verklighet utan bias och så vidare.

Det går att visa vad man vill med statistik. På gott och ont.
 
Okej jag håller inte men, men låt oss strunta i procentsatser. Om vi har någon sinne för proportioner så kan vi enas att afroamerikaner är grovt överrepresenterade i brottslighet även med de mest de mest extrema estimaten om orättvis behandling och diskriminering. Som i mitt inlägg ovan. Därför tycker jag inte det är konstigt om afroamerikaner har fler interaktioner med polisen som potentiellt kan leda att de blir skjutna.

Överrepresenterade ja, absolut. Men att därifrån anse det gör det rimligt att de även utan att provocera polis löper högre risk bli dödade av polis, nej. Men här är vi oense igen om jag förstått dig rätt, för du menar att de intw löper högre risk än ljushyade att bli det i likvärdiga situationer. T ex obeväpnade sträcker sig efter körkortet och polisen tolkar det som de sträcker sig efter vapen.
 

Nej jag menar att din argumentationskedja I stort utgår från en mer rättvis behandling av afro amerikaner än som finns.

Som jag skrev innan så ifrågasätter jag även den extrema statistik som finns "åt andra hållet" . Men att inte ta hänsyn till att mörkhyade generellt i USA få en annan behandling än ljushyade gör att det blir extremt vanskligt försöka hävda statistik som sanning. Och det är vad jag anser du gör.

Din studie är en studie. En studie som hävdar motsatsen är en annan studie. Det går inte att bara välja vilken som är sann, utan då måste man gräva både länge och djupt för att reda ut att all källdata är korrekt och avspeglar en verklighet utan bias och så vidare.

Det går att visa vad man vill med statistik. På gott och ont.

Visa då dessa studier istället för att komma med vilda spekulationer.
 
Din studie är en studie. En studie som hävdar motsatsen är en annan studie. Det går inte att bara välja vilken som är sann, utan då måste man gräva både länge och djupt för att reda ut att all källdata är korrekt och avspeglar en verklighet utan bias och så vidare.

Det finns bara tre stycken till dags datum (eller åtminstone fram tills nyligen) som har kollat på detta specifikt. Alla tre visar samma sak. De andra två är dock baserade på lokala dataset. En avser bara Ohio om jag minns rätt. Studien som är länkad representerar absolut den bästa kunskap som finns att tillgå om hur det faktiskt förhåller sig. Det finns dock gott som statistik som du nämner, ofta lösryckt och missvisande. Det är inte forskning.

Men här är vi oense igen om jag förstått dig rätt, för du menar att de intw löper högre risk än ljushyade att bli det i likvärdiga situationer.

Ja, och här utgår jag ju ifrån de enda forskningsresultaten som har kollat på detta specifikt. Det är väl ändå det vi måste utgå från? Om du kan visa en enda studie som har fått ett motsatt resultat så får du gärna länka.
 
Delvis till Blue, delvis allmänt.

Vid snabb googling hittade jag på några minuter inte mindre än tre studier som visar att poliser är mer benägna att skjuta en mörkhyad misstänkt än en ljushyad. Oavsett om den misstänkte är beväpnad eller obeväpnad. Åtminstone en av studierna innehöll en simulering med poliser, där de oftare sköt om den misstänkte var mörkhyad.

Det skulle dock sannolikt gå exakt lika fort att hitta tre studier som visar på att der absolut inte är någon skillnad. Och troligen går det att gräva fram en studie som visar att polisen var mer benägen skjuta vita.

Haken är att det går inte lika snabbt och sannolikt att avgöra vilken/vilka studier som sant avspeglar verkligheten. Om man letar lite mer hittar man t ex studier som visar att poliser är mer benägna att skjuta mot misstänkta av samma etnicitet som de själva. Dvs ljushyade poliser är mer benägna att skjuta mot ljushyade misstänkta, och mörkhyade mot mörkhyade misstänkta.

Om man för exemplet stannar där och återigen för exemplet utgår från att den senast nämnda studien är sann inser man att för att kunna tolka de andra studierna behöver veta etniciteten på de poliser som ingått i de studierna.

Det är det här jag far efter. Att man kan hitta studier och statistik för i princip vad man vill. Man kan slå hål på "motståndarsidans" statistik och studier med motstatistik och motstudier. Oavsett vilken sida man står på.

Det finns ju en anledning att det finns så mycket studier med så skiftande resultat i ämnet. Det är en debatt som pågått extremt länge och utan att gå i mål.

Däremot så bortom statistik och studier är det något man både kan fundera och diskutera över varför det dyker upp mycket medialt uppmärksammade filmer på mörkhyade personer som drabbas av övervåld från polis, medan det inte alls finns lika många avseende ljushyade personer. Varför så ofantligt få dödsskjutningar av polis i USA leder till någon form av åtal eller ens sanktion, varför det är sådan stor skillnad mellan delstater avseende dödligt polisvåld, varför det är sån skillnad mellan dödligt polisvåld I USA och de flesta andra västerländer. Och varför USAs poliskår skulle vara befriad från rasism som påverkade arbetet.
 
Hrm.. jag startade denna tråden för att u.s.a-tråden ville slippa OT.

Även om jag själv anser att dessa ämnen har ett samband och inte anser att den senaste diskussonen är irrelevant här.. så kanske det blir roligare om u.s.a. behandlas i den tråden, så de som är intresserade av det men inte denna tråden får läsa också?
 
Hrm.. jag startade denna tråden för att u.s.a-tråden ville slippa OT.

Även om jag själv anser att dessa ämnen har ett samband och inte anser att den senaste diskussonen är irrelevant här.. så kanske det blir roligare om u.s.a. behandlas i den tråden, så de som är intresserade av det men inte denna tråden får läsa också?

Ja tolkning av studier och statistik är universell. Dvs det spelar ingen roll om det är svenska data eller amerikanska data, baksidan med att tolka siffror utan sammanhang och utan att veta på vilja grundvalar de uppkommit är desamma.

Men absolut jag kan släppa USA-spåret! Sorry!
 
Vänligen källhänvisa

Du kan googla själv, prova "police shooting bias" t ex. Som tydligt framgick av mitt tidigare inlägg så ser jag ingen som helst mening med statistik och motstatistik och studier och motstudier. Det har aldrig fört en diskussion framåt. Jag förklarade varför I föregående inlägg. Och TS vill gärna återgå till trådstarten om svenskt polisvåld.
 
Du kan googla själv, prova "police shooting bias" t ex. Som tydligt framgick av mitt tidigare inlägg så ser jag ingen som helst mening med statistik och motstatistik och studier och motstudier. Det har aldrig fört en diskussion framåt. Jag förklarade varför I föregående inlägg. Och TS vill gärna återgå till trådstarten om svenskt polisvåld.

Googlar du på det du föreslår får du fram forskningsresultat som visar att det inte är någon bias.

Länka som sagt. Åtminstone till en av de du hänvisar till.
 
Du kan googla själv, prova "police shooting bias" t ex.

Det är ett omöjlighetsuppdrag om man faktiskt vill förstå vad man läser. Jag vet att den finns många studier med slutsatser som "racial bias" och "probability of getting shot by police is higher when being black" eller dylikt utan att ha kontrollerat för faktorer som exempelvis hur många interaktioner de har med polisen. Det tar tid att verifiera att en studie faktiskt visar det man är ute efter. Där äpplen jämförs med äpplen.

Som tydligt framgick av mitt tidigare inlägg så ser jag ingen som helst mening med statistik och motstatistik och studier och motstudier. Det har aldrig fört en diskussion framåt. Jag förklarade varför I föregående inlägg. Och TS vill gärna återgå till trådstarten om svenskt polisvåld.

Nej inte jag heller. Jag menar dock inte att frågan är såpass simpelt att googla fram en studie som säger "police bias" utan att läsa och förstå exakt vad de menar med det.
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp