Politik-ångest

Bukefalos 30 år!

Status
Stängd för vidare inlägg.
Jodå, jag har läst om skolfiaskot. Det händer mycket fiasko i den här kommunen och regionen i ärlighetens namn.
De flesta fiaskon beror på antingen inkompetens eller girighet.
Och det finns i alla kommuner och regioner.

Politiker, och tjänstemän med för den delen, har så oerhört svårt för att hålla sig undan de 7 dödssynderna.
Och det blir så dåligt av det.

Tyvärr bidrar parkeringskostnaderna till utarmningen av citykärnorna i allt som är mindre än storstad.

Ser nog hellre att man gör innerstäderna bilfria (med infartsparkeringar) och inte låter rika köpa sig trafikplats.
Ja det viktiga är att det inte skall gå alls att köpa sig förbi miljöåtgärderna.
De skall vara åtgärder för miljön som blir lika för alla.
En typ av ransonering.

Du får inte skita ner mer än din personliga kvot och det finns inte mer kvot att köpa.

De enda som skulle ha sagt att man ska övergå till elbil men köra mer bil och övergå till miljöflyg och flyta mer och ha vindkraftparker i känslig skog är ju vår regering. Men de vill inte ha klimatåtgärder alls så de säger inte heller detta -de vill ha mer bensinbilsåkande och mer fossilt flygande och kan möjligen tänka sig lite kärnkraft -erkänner att jag är förvånad över att de inte vill ha flisbränning eller oljekraftverk.
Men det är faktiskt bara SD som tycker så och de sitter inte med i Regeringen.

Det är den del som politiker kan styra över.
Den andra delen som du tar upp i inlägget är inget som jag har berört.

Men visst.
Dock behöver man först klara sig själv och sina egna behov.
Största hindret är att dygnet bara har 24 timmar och alla människor behöver vila också.

Det är dock viktiga saker som du skriver om.
Jag ser det som att samhället måste orka ta hand om allt som behöver tas om hand.
Och ser i nuläget att marginalerna är för små och att fler därför måste bidra med arbete.
Det räcker inte att hälla in pengar i verksamheter om det inte finns några människor att anställa för pengarna.
Det blir ingen hjälp eller samhällsservice av det.
Men om fler måste bidra med arbete och skatt, varför vill då regeringen slänga ut en massa människor som bidrar med arbete och skatt och är helt nödvändiga för att kommunerna ska fungera?

Om marginalerna är för små så har de ju inte råd med det.

De är som att de faktiskt slösar extra pengar -från små marginaler, för att lägga dessa pengar på att få ut folk vars utseende de inte gillar och förstöra biologisk mångfald och klimat. Bara för att de inte gillar folk med det utseendet, biologisk mångfald och klimat.

Jag har alltid litat på att M skulle göra allt de kan för att effektivt stötta industriell utveckling och göra landet rikare och vara kallt rationella, vetenskapliga.

Inte wowo irrationella mjukhjärnor.

Det gör inga människor, så det är bäst att vi avlivar dem direkt.
Det känns litet väl drastiskt tycker jag.
Och det har vissa andra bieffekter.
Förutom att det inte är förenligt med hur människor ser på själva livet ur ett etiskt perspektiv.

Det finns folk som står och skriker att andra skall lösa de problem som finns.
Och så finns det de som rent praktiskt försöker att lösa problemen.

De som skriker tillför inte så mycket.
De låter mest illa.

Det låter mer som Greenwashing tänker jag.

Det är klart att stora vindkraftsprojekt i Norrland och hugga skog försöker framstå som miljövänligt, men miljömuppar och klimataktivister föredrar nog i allmänhet om vindkraften ligger tex längs vägar. Sedan är det kanske diskussion om huruvida vindkraftparker ute i hav är bra eller dåligt. (tex hindrar trålning -positivt eller skadar hörseln hos marina djur-negativt, -har inte läst på så vet inte)

Alla företag försöker ju säga att de är miljövänliga om de har den minsta möjlighet att göra det speciellt skogsbolagen. Det är ju inte miljöaktivas fel.

Ja alla jag hört som pratar om klimat och miljö är speciellt på att minska konsumtion och körande av bil. Aldrig hört någon säga någonting annat.

De enda som skulle ha sagt att man ska övergå till elbil men köra mer bil och övergå till miljöflyg och flyta mer och ha vindkraftparker i känslig skog är ju vår regering. Men de vill inte ha klimatåtgärder alls så de säger inte heller detta -de vill ha mer bensinbilsåkande och mer fossilt flygande och kan möjligen tänka sig lite kärnkraft -erkänner att jag är förvånad över att de inte vill ha flisbränning eller oljekraftverk.

Så vem säger detta menar du? Vilken miljömupp har sagt att vi ska konsumera mer från Kina och köra jättejättemycket elbil? Och förstöra skogen?
"Ja alla jag hört som pratar om klimat och miljö är speciellt på att minska konsumtion och körande av bil. Aldrig hört någon säga någonting annat."? Så ser det inte alls ut, de är en liten del jämfört med alla som driver på för exploatering i klimatets namn, även organisationer som Naturskyddsföreningen är med på tåget. De som protesterar är ett litet antal ofta lokala som som verkligen bryr sig om miljön och ser hur stor påverkan de här projekten har. Den miljörörelse som fanns tidigare som gick ut på att värna miljön och med bred förankring i samhället är närmast död.

Aktier är inte alls låtsaspengar!!!!! Det är helt fel att behandla aktier som låtsaspengar som vi gör idag och låta pensionfonder förstöra aktiemarknaderna som hajar. Aktier är en finansieringsform för företag. Man ska äga dem i ett företag man älskar och tror på och man ska äga dem länge. Företag blir helt förstörda av den här spekulationen, fina företag som Boeing förstörs, som om aktien vore produkten inte flygplanen. Det är helt förfärligt! :arghh: För att inte tala om företag vars aktier är skyhöga medan lönsamheten är icke exiterande.
Ja det är ju då de blir just låtsaspengar.
Och förlorar sitt egentliga materiella värde.

På dig låter det som att de rika är hårt ansatta, en utsatt grupp som snart inte orkar mer. Statistiken säger att de vräker ut resurser i sällan skådad omfattning och verkligen föredrar att åka privatflyg till Mauritius framför att undsätta gamla slott med lokala hantverkare och därmed stötta bygden eller leverera stipendier till fattiga studenter.
Det är de rika som jag känner.
De jobbar hårt för att hålla igång sina företag och sina fastighetsbestånd.
Att beskatta deras förmögenhet skulle göra att de behövde sälja delar av företag eller fastigheter för att betala skatten.

Den ena handen vet inte alltid vad den andra handen gör.
Och någon fick för sig att spara, kosta vad det kostar vill.
"Men min budget ser i alla fall fin ut."

Det är alldeles för många människor som inte kan se helheten.
Vi kallar det för "ärtgärdet", man drar litet i ena änden och vet inte riktigt vare sig vad som kommer att hända i andra änden, eller var det händer.

Just det här är ett reellt problem inom både politik och förvaltning.
Och ofta orsaken till att det blir fel i stort och smått.
Kort sagt är det bristande kompetens som ligger bakom.

(I just din kommun så har skolförvaltningen precis råkat ut för en katastrofal härva av bristande kompetens.)
Ursäkta men vilken kommun har inte en mer eller mindre katastrofal härva av bristande kompetens när det gäller skolan.

För att inte tala om Skolverket
https://www.riksrevisionen.se/grans...satser-for-att-stodja-skolan-med-kunskap.html

Som svarade ngt i stil med -ingen hade sagt att vi måste stödja vårt arbete på vetenskap.

Sen är det förstås inte så att det omvända gäller heller, att de som är mot den "gröna" exploateringen därmed värnar om miljön, så är det verkligen inte. Men det ändrar inte att klimatrörelsen i betydande del har blivit en anti-miljörörelse och det är så sorgligt. Anledningen tror jag är att så få numera lever nära och av naturen och har tappat kontakten med den samtidigt som andra ideal och krafter tagit över för vad man strävar efter.

Senast ändrad:
Men om fler måste bidra med arbete och skatt, varför vill då regeringen slänga ut en massa människor som bidrar med arbete och skatt och är helt nödvändiga för att kommunerna ska fungera?
Ingen aning faktiskt.
Jag tycker att det är helt idiotiskt.

Men det kommer väl antagligen av den allmänna inkompetensen.
Den där man inte fattar vad effekterna blir av beslut som tas.
Bristande helhetssyn.
Ärtgärdet som jag skrev om tidigare.

Senast ändrad:
Ja absolut. Mycket mer miljövänligt. Om många kan sitta hemma/på kontoret och ha arbetsmöten via länk så kan hon ochså göra det. Hon behöver inte ut och resa och förstöra klimatet för att trumma in att folk ska minska utsläppen.

Man anordnar ju tex storbildskärm på torg, pubar, sportbarer m.m med olika evenemang från världens alla hörn så att folk inte behöver resa dit för att kolla
Du bryr dig väl inte om klimatet annars? Så varför när det gäller klimataktivister. Det är ju bara irrationellt.

Klaga på någon som reser på semester till Spanien istället.

Och du tycker att politiker och makthavare lyssnat på forskningen hitintills?
Ja visst är det lustigt hur fint det ska vara med akademisk examen ända tills dess akademikerna nämner klimatet. Då är det bara hittepå för M.

Men säg den politiker som inte vill besöka sjukhuset hellre än kristallhealern när de är sjuka.

(reviderar. säg den svenska politiker, maga gänget tror ju inte på vaccin och läkare utan mer på någon gud (oklart vilken) har jag för mig. Vilket ju iofs är mer av en rak linje.)

"Ja alla jag hört som pratar om klimat och miljö är speciellt på att minska konsumtion och körande av bil. Aldrig hört någon säga någonting annat."? Så ser det inte alls ut, de är en liten del jämfört med alla som driver på för exploatering i klimatets namn, även organisationer som Naturskyddsföreningen är med på tåget. De som protesterar är ett litet antal ofta lokala som som verkligen bryr sig om miljön och ser hur stor påverkan de här projekten har. Den miljörörelse som fanns tidigare som gick ut på att värna miljön och med bred förankring i samhället är närmast död.
Det här är bara inte korrekt. Naturskyddsföreningen vill inte förstöra "miljön".

Känns som ett sätt att slippa bry sig om klimatet och se ned på miljöengagerade personer.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

• Svensk politik 5
  • Cellförändringar
  • Social ångest eller annat?
  • Någon annan sjukskriven med samma ångest?

Hästnyheter

Bukefalos, Radannonser

Allmänt, Dagbok

Barn

Hund

Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka