Politik for dummies

Jag har bara erfarenhet av att bo i bostadsrätt, och det är ju fullständigt omöjligt att få ens 10% att bemöda sig komma till årsstämman, och andelen som vill engagera sig mer än så är nästintill obefintlig.
En bostadsrättsförening är väl knappast en företrädare för det ideella föreningslivet?

En fungerande förening är en förening där funktionärerna får bra betalt för sitt arbete. Inte i pengar, men i gemenskap, glädje, upplevelser och inspiration.

Har man kul så funkar föreningen. det är en urgammal sanning.
 
Men Timbro (som ju finansieras av Svenskt Näringsliv) som du länkade till, de kallar sig väl förvisso inte nyliberala, men de flesta skulle nog hålla med om att vad de brukar säga passar in under etiketten?
Och? Vad finansieras av LO och liknande. Kan inte du berätta det också, tack.
 
De passar in ganska bra, de driver ganska extrema teser från ganska extrema perspektiv emellanåt. Men det tycker jag andra tankesmedjor också gör - som ligger ganska långt från realpolitiken. Lite av deras roll. Det finns ingen riktig representation av det sedan när man ska rösta. Utom möjligtvis det där 200-rösterspartiet (som kan ha vuxit sen dess , har inte kollat).

Det verkar för övrigt vara mer ett riktigt stolleparti snarare än någon representant för nyliberalism. Räckte med att läsa ett enda inlägg så blev det glasklart.

https://www.liberalapartiet.se/
Nu var inte det frågan? Men det är bra mycket mer pengar bakom högertankesmedjor överlag.
Är det? Du skrev att svenskt näringsliv sponsar Tibro. Vad sponsras andra av? Vet du?
 
Flamman?

Om man är intresserad av detta finns massor att läsa. En länk på buke är inte alltid sanningen. Ids inte argumentera mer än så.
Uppenbarligen?

Och alltså, min poäng var framförallt att det förekommer nyliberalism, även om aktörerna kanske inte vill sätta etiketten på sig själva. Timbro var ett exempel på det, som jag drog en parallell till för enkelhetens skull eftersom att tankesmedjan nämnts i tråden redan. Sedan förstår jag inte riktigt vad du är ute efter, om du nu redan haft massor att läsa om saken.
 
Flamman?

Om man är intresserad av detta finns massor att läsa. En länk på buke är inte alltid sanningen. Ids inte argumentera mer än så.
Är Aftonbladet bättre så står det om det här också, https://www.aftonbladet.se/ledare/a/eEnpdR/svenskt-naringsliv-ager-dina-tankar


Om själva rapporten, från Arena Opinion (som du säkert vet finansieras av LO!)

"Rapporten visar att Svenskt Näringsliv är den största finansiären av tankesmedjor och forskningsinstitut i Sverige. Bland annat genom Timbro, finansierade genom Stiftelsen Fritt Näringsliv, Institutet för Näringslivsstudier (IFN) samt Ratio. Olika organisationer inom näringslivet lägger ca 250 miljoner kronor årligen på denna typ av verksamheter. Progressiva eller fackligt finansierade tankesmedjor, som Katalys, Arena Idé och Futurion beräknas tillsammans få ekonomiskt stöd på ca 25 miljoner kronor årligen, det vill säga en tiondel."

https://arenaopinion.se/kalender/ra...samhallsideerna-om-de-svenska-tankesmedjorna/
 
Jag är också mycket engagerad i 6 timmars arbetsdag. Jag har under min kandidat bara pluggat fram till kl 12. Och gissa vad? Jag är en av de enda som var klar i tid. Många sitter i panik och skriver på sina diskussioner fortfarande, jag var klar för nästan två veckor sedan. Jag blir så otroligt mycket mer effektiv när jag får använda den tiden jag är som mest effektiv och sedan kan vila hjärnan resten av tiden. Så vill jag arbeta i framtiden.
Jag tycker också att sjukvård är otroligt viktigt ihop med naturen, miljön och våra lantbrukare. Jag kan tyvärr inte få in allt jag tycker är viktigt i samma parti. Men jag lutar åt några stycken som passar in i det mesta iaf.
Tanken med 6 timmars arbetsdag är ypperlig för de yrken där effektivitet går att ha.

Men hur gör du som lärare, lär du ut mer på färre timmar? Fler lärare när det redan är brist?

Vården? Opererar läkaren effektivare? Hur lugnar du en orolig dement snabbare?

Många av de yrken där det i dagsläget är brist är skattefinansierade låglönejobb. Skulle bli enorma skattehöjningar om de anställda skulle jobba mindre med samma lön.
 
Tanken med 6 timmars arbetsdag är ypperlig för de yrken där effektivitet går att ha.

Men hur gör du som lärare, lär du ut mer på färre timmar? Fler lärare när det redan är brist?

Vården? Opererar läkaren effektivare? Hur lugnar du en orolig dement snabbare?

Många av de yrken där det i dagsläget är brist är skattefinansierade låglönejobb. Skulle bli enorma skattehöjningar om de anställda skulle jobba mindre med samma lön.
Inom vården är det ett stort problem att folk inte orkar. Det är mycket sjukskrivningar och till slut flyr folk till annat. Även om man inte hinner med lika många patienter osv på kortare dag så skulle det potentiellt kunna gå runt ekonomiskt ändå om de anställda faktiskt orkar med sina jobb och väljer att stanna långsiktigt.
Det gäller nog fler yrken än vårdyrken. Sjukskrivningar och rekryteringar kostar stora summor.

Jag är rätt säker på att man har gjort ganska framgångsrika försök inom vården, men minns inga detaljer nu. Någon annan kanske har koll.
 
Tanken med 6 timmars arbetsdag är ypperlig för de yrken där effektivitet går att ha.

Men hur gör du som lärare, lär du ut mer på färre timmar? Fler lärare när det redan är brist?

Vården? Opererar läkaren effektivare? Hur lugnar du en orolig dement snabbare?

Många av de yrken där det i dagsläget är brist är skattefinansierade låglönejobb. Skulle bli enorma skattehöjningar om de anställda skulle jobba mindre med samma lön.
Jag tycker det borde vara mindre fokus på tid per dag och mer på tid per vecka. Personligen tycker jag en 24-timmars arbetsvecka hade varit fint. Då kunde man förlägga tiden utefter vad som behövs i verksamheten.
 
Jag tycker det borde vara mindre fokus på tid per dag och mer på tid per vecka. Personligen tycker jag en 24-timmars arbetsvecka hade varit fint. Då kunde man förlägga tiden utefter vad som behövs i verksamheten.
Jag är inte lika säker på att många är beredda att ställa om sin levnadsstandard till hälften av den japanska. Framförallt skulle det drabba dem som inte själva kan försörja sig (även om man skulle kunna hoppas att en av de grupperna, de arbetslösa skulle bli något färre.).

Jag tror att vi behöver ta ett betydligt mindre steg om vi ska hitta något som kan accepteras och lösas utan att människor far illa.

Men, jag tycker att det ska finnas en stor flexibilitet att just anpassa efter människors egen vilja. Heltid ska inte behöva vara norm.
 
Men är det någon som tror på de rödgrönas kriminalpolitik? Nu har de ju regerat i åtta år igen och det har enbart blivit värre. Gängen blir bara värre och polisen står handfallen. Låter det inte som om vi borde testa helt andra taktiker nu när denna visat sig värdelös?
En effektiv åtgärd, mot den ökade gängbrottsligheten, vore att:

A: Stänga ner hela Internet, bara sådär, så får vi börja kommunicera andra metoder.

B: Stänga mobilnäten, se ovan.

Snabba åtgärder

Den snabba och effektiva kommunikationen gör det lätt för brotttslingarna att hålla samband och planera, förutom att sälja sina "produkter".

Fast det allra mest effektiva, är att jobba förebyggande, t.ex. i förskolan, skolan, med uppsökande social verksamhet, och genom att säkerställa att alla både barn och föräldrar har jobb och känner sig som en del av samhället.

Naturligtvis ska brott utredas och beivras, men att enbart ägna sig att driva in folk i hopplöshet, samtidigt som man skickar polisen på dem, har aldrig fungerat, och kommer aldrig att fungera.

Det är snarare vägen till en eskalerande våldsspiral, bort från demokrati.

Inse att det tar många år att jobba förebyggande och kräver mycket resurser, det räcker inte att ta varandra i hand och sjunga "We shall overcome" en gång...
 
Det handlar om att framförallt idrottsföreningarna dragit på sig ohemula kostnader för anläggningarna, mycket i Bingolottovågen på 90'talet, och sen tvingat föräldrar att finansiera skötseln genom diverse ideella (eller?) insatser. Och nu vill inte ungarna vara med längre och föräldrarna drar en suck av lättnad. Och för varje unge så förlorar föreningarna i snitt 3 bidragande vuxna. För det är familjer o grannar som fått betala alla dessa kakburkar, salami, lotter, strumpor, tandborstar!! ja, gu vad skit en fick köpa. Och stå i kiosk, skjutsa, panta, skjutsa igen, stå i tombola på marknader, festplats och cuper. Allt för att ett A-lag i division sex skulle ha en perfekt gräsmatta.
Snarare var det så att i den tidiga nyliberala vågen under sent 1980-tal och 1990-tal, så var det "modernt" att kommunerna "skänkte" idrottsanläggningar till föreningslivet , eller mer eller mindre tvingade föreningar att ta över hela driftsanvaret för anläggningar, för att sänka kommunens kostnader, men under täckmantel av att föreningarna skulle få en möjlighet att själva styra över anläggningarnas "utveckling".

Det handlade egentligen inte ett dugg om bingolotto, när det dök upp, så var det egentligen grädden på moset, alltså att ha råd med resor och träningsläger.

Det här var samtidigt som man började göra resultatenheter av kommunala lokaler och tvinga olika kommunala verksamheter att betala varandra för att nyttja varandras lokaler, och att istället för att innebandyklubben kunde använda skolans gymnastiksal gratis för träning på kvällstid, så skulle klubben betala hyra till kommunen, som "åt upp" aktivitetsbidraget, vilket tvingade ungarna att sälja kakor, bingolotter strumpor och annat...
 
@strawberrysylt den här valkompassen på Dagens Nyheter (https://www.dn.se/valkompass/) tycker jag var en av de bättre jag gjort, då det finns förklaringar kring varje påstående/fråga, argument för och emot samt möjlighet att se hur de olika partierna har svarat i frågan och möjlighet för dig att välja upp till tre ”hjärtefrågor”.
Ja, den funkade bra i praktiken också (även från mobil). Känns som att den tog mer hänsyn till hjärtefrågor och därmed ger lägre till partier man absolut inte vill ska få inflytande.

05E8EBA8-BB66-4464-BFB5-AF2954F711C2.jpeg
 
@strawberrysylt den här valkompassen på Dagens Nyheter (https://www.dn.se/valkompass/) tycker jag var en av de bättre jag gjort, då det finns förklaringar kring varje påstående/fråga, argument för och emot samt möjlighet att se hur de olika partierna har svarat i frågan och möjlighet för dig att välja upp till tre ”hjärtefrågor”.

Tyckte den var bra fram till jag fick resultatet 🤣
 

Bifogade filer

  • 8CB5199C-DF98-44DE-A0E0-E9486B274043.jpeg
    8CB5199C-DF98-44DE-A0E0-E9486B274043.jpeg
    57,7 KB · Visningar: 48
Jag tycker jag får en bra uppfattning var läget ligger genom att kolla/lyssna på utfrågningarna och debatterna inför valen. Man får såklart sortera endel men visar rätt bra enligt mig var partierna är idag.

Gärna tillfällen då det inte är bara partiledaren .
 
Med just valkompasser ska man vara medveten om att det är en genomgång av ett antal just nu aktuella sakfrågor och även om det blir en del ideologi också så kommer den i skymundan.

Så det går att få ganska hög poäng på partier som man aldrig skulle kunna rösta på, eftersom man tycker hyfsat lika i just nu aktuella sakfrågor - men skulle bara frågorna varit annorlunda så kunde poängen varit väldigt låg.

Man vill ju gärna rösta på ett parti som dels har hyfsad samsyn på sakfrågor idag, och där man vet att även nästa omgång sakfrågor som dyker upp de kommande 5 åren sannolikt är något man har hyfsad samsyn i. ( I eget fall, trots att KD kommer in på en tredje plats så skulle det vara helt otänkbart som röst av mer än ett skäl.)

Då är ideologi - dvs varför svaren är som de är mycket viktigare.
 
Senast ändrad:

Liknande trådar

Hundhälsa Hej! Skriver här för att höra om någon varit med om något liknande. Brukar ju finnas klokt folk här inne som kanske har erfarenhet om...
Svar
13
· Visningar
4 474
Senast: Dopy
·
Äldre Ja, det är ju ett tag till valet kanske, men de två tidigare val då jag fått rösta, har slutat med att jag röstat blankt, eftersom jag...
14 15 16
Svar
315
· Visningar
25 997
Senast: piggelin
·
J
Hästmänniskan Känner mig som en känslo bomb redo att sprängas när som helst :( Har haft ett otroligt tufft år, och ännu är det inte över...
Svar
10
· Visningar
3 355
Senast: Fille
·
Övr. Barn Ursäkta ett långt inlägg, men jag hoppas på hjälp! Vår son Z upplever sig bli mobbad av en flicka, J i hans klass. De går i 4:an...
3 4 5
Svar
82
· Visningar
7 549
Senast: Aliide
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Stora shoppingtråden II
  • Skadade hästar och konvalescenter
  • Hingstval 2024

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp