Politik for dummies

Strängare straff hjälper på så vis att det tar längre tid för livsstilskriminella att få komma ut och begå nya brott. Men för övrigt är det andra regler för rättegångar som behövs, exempelvis det här med att i Sverige är det enbart vad som sägs på rättegången som gäller, oavsett vad som sagts tidigare under förhör. Det betyder att den åtalade i lugn och ro kan dikta ihop en historia och sedan är det den som gäller under rättegången. Så är det inte i andra länder och det måste ändras även i Sverige. Å andra sidan är våra fängelser redan överbelagda och det problemet kommer ju öka om det skulle gå att dömma flera brottslingar... Nej, fler poliser hjälper knappast, det är effektivare användande av de som redan finns som behövs.
Jag tänker att just kriminalitet är en sån sak som inte riktigt går att utvärdera på bara 8 år? Tex förebyggande åtgärder ska ju hindra kommande generation från att bli kriminella, om det ger effekt kommer det ta tid innan det märks. Plus att regeringen inte haft möjlighet att fullt ut bedriva sin politik med tanke på läget med mandatfördelning, budget osv.
 
Jag ser nog ingen som driver en sådan linje. Inte ens de partier som ligger längst till höger. Jag har nog aldrig träffat en svensk med den åsikten. En enstaka amerikan har vädrat såna åsikter.
Det är nog sant att ingen, eller möjligtvis någon enstaka, uttrycker sådana åsikter rakt ut, men det är uppenbart att det är åt det hållet vi är på väg.
 
Strängare straff hjälper på så vis att det tar längre tid för livsstilskriminella att få komma ut och begå nya brott. Men för övrigt är det andra regler för rättegångar som behövs, exempelvis det här med att i Sverige är det enbart vad som sägs på rättegången som gäller, oavsett vad som sagts tidigare under förhör. Det betyder att den åtalade i lugn och ro kan dikta ihop en historia och sedan är det den som gäller under rättegången. Så är det inte i andra länder och det måste ändras även i Sverige. Å andra sidan är våra fängelser redan överbelagda och det problemet kommer ju öka om det skulle gå att dömma flera brottslingar... Nej, fler poliser hjälper knappast, det är effektivare användande av de som redan finns som behövs.
Nu i det jag skrev om så gällde frågan hur man ska arbeta förebyggande, inte hur man ska hindra folk från att komma ut "för tidigt". Och ang det så finns det bra med forskning kring det också. Jag har sett ett flertal dokumentärer m.m. som visar att personer i "hemlika" fängelser som får en möjlighet att komma in i samhället på ett bra sätt, får utbildning och struktur i tillvaron och hjälp att komma in på arbetsmarknaden, de löper en mycket(!) mindre risk att falla tillbaka i kriminalitet jämfört med de som hamnar i vanligt fängelse. Dvs: hårdare/tuffare och längre straff är inte nödvändigtvis den mest effektiva metoden för att få ordning på de dömda.

Däremot är det enligt mig självklart att man ska få ett lämpligt "straff". Jag tror inte att det är möjligt att hinna ändra livsstil på bara någon månad om man innan tyckt att det är rätt att utsätta någon för exempelvis rejäl misshandel.

Sedan behövs det allmänt bättre satsning på psyskisk ohälsa också. Jag har tex haft en i min närhet som varit inskriven på psyk efter självmordsförsök. Som sedan kontaktade vården igen, rädd att det höll på att åter igen gå åt helvete. Personen fick ny medicin och så skulle de höras av efter någon vecka för att se hur det gick. Inget hände. När personen efter någon månad kontaktade vården igen så hade det "glömts bort" eller något att de skulle kolla av hur allt gick. Kan även tilläggas att personen tjatat om att få komma till bra psykolog, men nej, det går inte, allt är fullt och det är mer än 1 år långa väntetider verkar det som, om nu inte det också är bortglömt :grin:

Om en person som försökt ta sitt liv behandlas så illa av vården, då är det kanske inte konstigt att personer som istället riktar sitt dåliga mående mot andra inte heller får den vård de behöver. Framförallt inte innan det gått så långt att de kanske haft ihjäl någon annan. Även där behövs förebyggande arbete (dvs bättre psykvård) mer än strängare straff.
 
Det är nog sant att ingen, eller möjligtvis någon enstaka, uttrycker sådana åsikter rakt ut, men det är uppenbart att det är åt det hållet vi är på väg.
Jag är inte riktigt av samma uppfattning. Jag upplevde som ung tiden innan 90-talskrisen som mer åt det hållet. Eller menar du att exempelvis den höga institutionaliseringsgrad av omvårdnad vi har i Sverige är en sådan effekt? Där vi satsar stora pengar på att professionen ska ta hand om behoven, snarare än som i en del andra länder förlita sig på släkt eller allmosor?

På många sätt tycker jag svenskt mänskligt samarbete är en riktigt unikt god egenskap som vårt sätt att leva har givit i resultat. Med tillit och med en önskan om att få med sig gruppen, snarare än direkt auktoritär orderläggning. Den ligger till grund för förmågor och imponerar emellanåt stort internationellt - och ibland skapar den frustration.

Men det finns så många aspekter på en sådan frågeställning, så jag tycker nog att bara svepande hävda att vi är på väg mot att skita i varandra inte riktigt stämmer med den verklighet jag lever i. Men samtidigt kan stämma i andra verkligheter och ur andra aspekter än de jag får upp tankar om.
 
Visst bor du i Skåne? Tror liberalerna där har en helt annan syn på SD än vad stora delar på landet har. Här uppe hos mig är det en helt annan inställning
Jag får ju information även på nationell nivå eftersom jag är representant året ut så jag hör ju allt
 
Men det finns så många aspekter på en sådan frågeställning, så jag tycker nog att bara svepande hävda att vi är på väg mot att skita i varandra inte riktigt stämmer med den verklighet jag lever i. Men samtidigt kan stämma i andra verkligheter och ur andra aspekter än de jag får upp tankar om.
Jag upplever inte heller nån utveckling mot "sköt dig själv och skit i andra" Tvärtom ser jag att vi verkligen bryr oss. Nattvandrare på stan, ett blomstrande föreningsliv, grannsamverkan mot brott, grannar som hjälper varann när det krisar, folk som spontant ställer upp i ideellt arbete.

Min bygd kan inte vara något Sverigeunikt.
 
Jag upplever inte heller nån utveckling mot "sköt dig själv och skit i andra" Tvärtom ser jag att vi verkligen bryr oss. Nattvandrare på stan, ett blomstrande föreningsliv, grannsamverkan mot brott, grannar som hjälper varann när det krisar, folk som spontant ställer upp i ideellt arbete.

Min bygd kan inte vara något Sverigeunikt.
Generellt har ju Sverige en extrem kris när det kommer till föreningsliv, ingen vill engagera sig.
 
Generellt har ju Sverige en extrem kris när det kommer till föreningsliv, ingen vill engagera sig.
Extrem kris vill jag inte gå med på. Gamla föreningar har svårt att rekrytera. Men det startas nya typer av föreningar och nya sätt att engagera sig. Min pyttelilla kommun har flera hundra i sitt föreningsregister.

Jag har varit föreningsaktiv sedan mitten av 70-talet och det har sett ungefär likadant ut hela tiden
 
Samhället i stort glider allt mer och mer åt höger, idag är det ute att försöka samarbeta på något sätt med andra, man ska bara sätta sig själv i främsta rummet och helt strunta i andra. Så för att partierna ska kunna få några röster, måste de tona ner de där bitarna som innehåller att man ibland kan behöva ta hänsyn till andra.
Mjo, det känns som att vi blir mer och mer neoliberala utan att vilja kännas vid det.
 
Mjo, det känns som att vi blir mer och mer neoliberala utan att vilja kännas vid det.
Som sagt, jag ser inte det och vill inte kännas vid det som någon pågående riktning. I början av 90-talet var det mer tydligt, där ungdomsförbundet MUF var aktiva och ganska framgångsrika. Jag tycker strömmar av konservatism, auktoritära strömmar , protektionism och isolationism är både mer påtagliga och oroande.

Kanske helt olika kretsar?
 
Som sagt, jag ser inte det och vill inte kännas vid det som någon pågående riktning. I början av 90-talet var det mer tydligt, där ungdomsförbundet MUF var aktiva och ganska framgångsrika. Jag tycker strömmar av konservatism, auktoritära strömmar , protektionism och isolationism är både mer påtagliga och oroande.

Kanske helt olika kretsar?
Men Timbro (som ju finansieras av Svenskt Näringsliv) som du länkade till, de kallar sig väl förvisso inte nyliberala, men de flesta skulle nog hålla med om att vad de brukar säga passar in under etiketten?
 
Men Timbro (som ju finansieras av Svenskt Näringsliv) som du länkade till, de kallar sig väl förvisso inte nyliberala, men de flesta skulle nog hålla med om att vad de brukar säga passar in under etiketten?
De passar in ganska bra, de driver ganska extrema teser från ganska extrema perspektiv emellanåt. Men det tycker jag andra tankesmedjor också gör - som ligger ganska långt från realpolitiken. Lite av deras roll. Det finns ingen riktig representation av det sedan när man ska rösta. Utom möjligtvis det där 200-rösterspartiet (som kan ha vuxit sen dess , har inte kollat).

Det verkar för övrigt vara mer ett riktigt stolleparti snarare än någon representant för nyliberalism. Räckte med att läsa ett enda inlägg så blev det glasklart.

https://www.liberalapartiet.se/
 
De passar in ganska bra, de driver ganska extrema teser från ganska extrema perspektiv emellanåt. Men det tycker jag andra tankesmedjor också gör - som ligger ganska långt från realpolitiken. Lite av deras roll. Det finns ingen riktig representation av det sedan när man ska rösta. Utom möjligtvis det där 200-rösterspartiet (som kan ha vuxit sen dess , har inte kollat).

Det verkar för övrigt vara mer ett riktigt stolleparti snarare än någon representant för nyliberalism. Räckte med att läsa ett enda inlägg så blev det glasklart.

https://www.liberalapartiet.se/
Men alltså, min poäng var att det återfinns nyliberalism hos fler än de som uttryckligen säger att de har åsikterna. :) Jag tror förresten att det var @Migo som länkade till en artikel om att en stor del av alla tankesmedjor som ges utrymme här är ägda av exempelvis Svenskt Näringsliv och ger uttryck för liknande åsikter/är åt höger.
 
Men alltså, min poäng var att det återfinns nyliberalism hos fler än de som uttryckligen säger att de har åsikterna. :) Jag tror förresten att det var @Migo som länkade till en artikel om att en stor del av alla tankesmedjor som ges utrymme här är ägda av exempelvis Svenskt Näringsliv och ger uttryck för liknande åsikter/är åt höger.
Och jag håller delvis med eftersom vi låtit nyliberalism prägla vissa delar av politiken så länge att vi nästan inte tänker på det. Men att den är i växande ställer jag mig mycket frågande till.

Det finns andra tankesmedjor med andra inriktningar som får mycket plats i media. Arena och Tiden är exempel.
 
Generellt har ju Sverige en extrem kris när det kommer till föreningsliv, ingen vill engagera sig.
Det handlar om att framförallt idrottsföreningarna dragit på sig ohemula kostnader för anläggningarna, mycket i Bingolottovågen på 90'talet, och sen tvingat föräldrar att finansiera skötseln genom diverse ideella (eller?) insatser. Och nu vill inte ungarna vara med längre och föräldrarna drar en suck av lättnad. Och för varje unge så förlorar föreningarna i snitt 3 bidragande vuxna. För det är familjer o grannar som fått betala alla dessa kakburkar, salami, lotter, strumpor, tandborstar!! ja, gu vad skit en fick köpa. Och stå i kiosk, skjutsa, panta, skjutsa igen, stå i tombola på marknader, festplats och cuper. Allt för att ett A-lag i division sex skulle ha en perfekt gräsmatta.
 
Det handlar om att framförallt idrottsföreningarna dragit på sig ohemula kostnader för anläggningarna, mycket i Bingolottovågen på 90'talet, och sen tvingat föräldrar att finansiera skötseln genom diverse ideella (eller?) insatser. Och nu vill inte ungarna vara med längre och föräldrarna drar en suck av lättnad. Och för varje unge så förlorar föreningarna i snitt 3 bidragande vuxna. För det är familjer o grannar som fått betala alla dessa kakburkar, salami, lotter, strumpor, tandborstar!! ja, gu vad skit en fick köpa. Och stå i kiosk, skjutsa, panta, skjutsa igen, stå i tombola på marknader, festplats och cuper. Allt för att ett A-lag i division sex skulle ha en perfekt gräsmatta.
Jag har bara erfarenhet av att bo i bostadsrätt, och det är ju fullständigt omöjligt att få ens 10% att bemöda sig komma till årsstämman, och andelen som vill engagera sig mer än så är nästintill obefintlig.
 

Liknande trådar

Hundhälsa Hej! Skriver här för att höra om någon varit med om något liknande. Brukar ju finnas klokt folk här inne som kanske har erfarenhet om...
Svar
13
· Visningar
4 477
Senast: Dopy
·
Äldre Ja, det är ju ett tag till valet kanske, men de två tidigare val då jag fått rösta, har slutat med att jag röstat blankt, eftersom jag...
14 15 16
Svar
315
· Visningar
26 028
Senast: piggelin
·
J
Hästmänniskan Känner mig som en känslo bomb redo att sprängas när som helst :( Har haft ett otroligt tufft år, och ännu är det inte över...
Svar
10
· Visningar
3 366
Senast: Fille
·
Övr. Barn Ursäkta ett långt inlägg, men jag hoppas på hjälp! Vår son Z upplever sig bli mobbad av en flicka, J i hans klass. De går i 4:an...
3 4 5
Svar
82
· Visningar
7 553
Senast: Aliide
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp