Bukefalos 28 år!

ponny eller häst?:S

H

hastgalen

hej ,va skulle ni valt om ni var jag ,jag ska välja mellan en valack hbl f-96 eller en korsningsponny f-01 ,hbl är utbildad LA dressyr och är verkligen lugnet själv om man säger så och har underbara steg ,ponnyn är inte ingångsatt men så nu är hon väldigt tjock :grin:men hon är jättesnäll pigg och framåt lite mer stressigare typen ,hon älskar att hoppa och tanken är väl att man ska kunna tävla lättare klasser när hon väl är igång då!jag är intresserad av båda dressyr hopp ,de lite svårt eftersom ja kan tävla ponny i två år till lixsom ,dessutom tävlar jag mest för skojskull kanske jag ska vänta två år och köpa halvblodet ?han är helt underbar verkligen !han är ju 1,64 och hon är 1,46 de är verkligen skillnad ,jag själv är 1,72 väger 58kg fyller 16år va skulle du valt om du var jag?:confused:tack för svar
 
Sv: ponny eller häst?:S

Finns det ingen möjlighet för dig att ha ponnyn tills du blir 18 och sedan om du fortfarande gillar hästen köpa den då? Ev. kan du ju tycka att den stora hästen är lite gammal och för lugn om två år. (eller inte, men då är det bara att köpa) Då kanske du heldre vill ha en annan häst. Framför allt om du vill kunna tävla hoppning oxå, vilket inte framgår om det är lämpligt med den stora hästen. säkert är att i stort sett alla ponnyer kan tävla i dressyr, så väljer du ponnyn kan du nog göra båda. :)
 
Sv: ponny eller häst?:S

Har inte tänkt på de riktigt men hon som har halvblodet vill sälja med en gång ,men kan va sant han var väldigt lugn och han börjar bli till åren med ,hon har mer framtiden för sig och jag får låna henne för köp av ägaren med!hon kan lite dressyr men de är bara lära henne isf jag har ju bra tränare med ,men du tycker inte jag är för lång hon är ju 1,46?:)
 
Sv: ponny eller häst?:S

Om du inte växer väldigt mycket så tror jag inte det är något problem att du skulle vara för stor. Jag har d-ponny (147,5cm) och är visserligen mkt kortare än dig, men min pålle skulle du inte se för lång ut på. Jag har haft medryttare som är 175 cm, kanske lite längre. och det har fungerat utmärkt. Hon är desstom av halvblod-fullblods typ, och hon kan enkelt klara en ryttare på 65 kg regelbundet, antagligen mer men jag är lite nojjig. Om du giller ponnyn och inte tror dig växa så mkt mer så skulle jag satsa på den, ponny tiden kommer inte tilbaka om man missar den. (eh, jag är ifs 22 och har ponny, men du förstår vad jag menar)
 
Sv: ponny eller häst?:S

Jag skulle valt hästen - utan tvekan. Men känn efter själv vad som är rätt för dig. :)
 
Sv: ponny eller häst?:S

Jag skulle också valt hästen, man får ju utan problem tävla stor häst utan att vara 18 år fyllda. Själv var jag ute och tävlade stor häst redan som 12-åring utan problem.

Halvblodet kan ju redan en del vilket kan hjälpa dig att utvecklas som ryttare (beroende på hur mycket du kan), och han kan säkert följa med i många år ännu. Han är även trygg, och en trygg vän är den bästa vän man kan ha, speciellt när det är ens första stora häst.

Visst, ponny kan du fortsätta rida även efter året du fyllt 18, men du får ju längre inte tävla och det kan ju vara lite trist. Längden på ponnyn är inget bekymmer, jag red själv ponny fram tills jag var 16 år och då var jag runt 180 cm lång.

Så lycka till i ditt val!
 
Sv: ponny eller häst?:S

Håller med dom som sagt hästen.

För mig känns det nästan självklart. Du har två år kvar att tävla ponny, h*n är inte igång för tillfället och ska alltså sättas igång till tävlingskondition (vilket tar tid, speciellt när h*n samtidigt ska bantas), du behöver dessutom själv lära hästen lite inom dressyren för att kunna tävla inom den grenen. När du väl är färdig med det så har du inte speciellt lång tid kvar att tävla ponny.

Köp hellre hästen då och utveckla dig själv istället, du kommer vinna mycket mer på det i längden :)
 

Liknande trådar

L
Ridning Hej Jag behöver rådfråga er i hästköpardjungeln. Jag har ett maxpris på 40 000 och letar efter en större D-ponny eller en liten...
Svar
11
· Visningar
1 422
Senast: Eme_liie
·
A
Hästmänniskan Hejsan! Skulle vilja bolla lite tankar och funderingar med likasinnade här på forumet! Bakgrund! Jag själv 28 årig elit ryttare...
10 11 12
Svar
229
· Visningar
36 725
Senast: Lobelia
·
Träning Måste bara höra om någon varit med om liknande även om detta inte är något problem jag har idag... För ca 2 år sedan (hösten 03) hade...
Svar
18
· Visningar
1 988
Avel Hoppas någon orkar/har lust att hjälpa mej! Satt och lurade runt och kollade lite på allbreedpedigree - parallelt med att jag kikade...
Svar
5
· Visningar
2 036
Senast: Marna
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Kattsnack 11 🐈‍⬛🐈
  • Avliva aggressiv hund
  • Uppdateringstråd 29

Hästrelaterat

  • Annonsera mera VII
  • Bett-dilemma
  • Föl 2020

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp