Ponny, okänd härstamning

Dolly

Trådstartare
Hej! Funderar på att betäcka ett B-ponnysto. Men hon har okänd härstamning(ras också) Och vill helst ha en något större (typ c-ponny, liden D) och kraftigare ponny att betäcka med, kanske islandshäst? Men hennes avkommor kan väl inte avelsgodkännas el liknande p.g.a att det ej finns någon härstammning el. ras? Måste man då betäcka med en godkänd hingst el räcker det med en helt "vanlig" hingst som passar stoet. Vill ju att fölets mamma och pappa ska stå med i passet åtminståne. Och får man igentligen betäcka med en islandshäst ifall man inte betäcker ett islandsto?
Vart kan man hitta hingstar igentligen? Det är så jobbigt att gå igenom varenda hingst på rasföreningarnas hemsidor för att kolla vart hingsten står någonstans. Har ju ingen lust att åka land och rike runt bara för att betäcka.

Det kanske blev dåligt förklarat, ni får fråga om ni inte fattar :P
 
Sv: Ponny, okänd härstamning

Vad menar du med "vanlig" hingst? Tänker du "buskavla"?
Du ska såklart använda en godkänd hingst som har löst licens och för språngrulla, det är det viktigaste. Du får då pappans hela härstamning + mammans namn och regnr. i fölets pass. Sen vilken hingst du ska använda är ju svårt att säga eftersom det är okänt på ditt sto. Hon kan ju ha både stort och smått bakom sig så det är svårt att säga avkommans storlek.
Har du tänkt dig naturlig betäckning? Inte semin? Då kanske du ska titta på t.ex New Foresthingstar eller Connemara. Det finns en del ridponnyhingstar på naturlig också. Om du säger i vilken region du bor så är det lättare för oss att hitta tänkbara hingstar. (Vad gäller islandshingstar så tror jag dom bara betäcker islandsston):
Mia
 
Sv: Ponny, okänd härstamning

Hur ser din häst ut? Hur vill du att fölet ska bli? Storlek?
Varför funderar du på en Islandshäst, kompleterar de ditt sto bra?
I och med att ditt sto inte har någon stam så blir det ju inte de bästa papprena på fölet, men jag skulle ju ändå valt att ta en bra, godkänd hingst, för att öka möjligheterna att fölet blir så bra som möjligt. Att ta en icke godkänd hingst som står nära kanske blir billigare i betäckningskostnad, men fölet blir ju inte billigare än andra föl sedan. Och det blir svårare att ev. sälja sedan som unghäst.
Ang. att det är jobbigt att leta igenom listorna på godkända hingstar, det är det nog värt kan jag tycka. Har man inte tid/ork med det, hur ska det sedan gå?

Lycka till, och lägg gärna in bilder på stoet!
 
Sv: Ponny, okänd härstamning

Är ponnyn en import? Annars kanske du kan genom lite dektitivarbete hitta bakgrunden på din ponny. Skulle underlätta om vi får se lite bilder på
henne.
Men som alla säger är det bättre att välja avelsgodkänd hingst.
 
Sv: Ponny, okänd härstamning

Med vanlig hingst menade jag en icke godkänd, kanske inte ens premierad hingst. Ordet vanlig" var kanske fel ord att använda.
Så det är enbart avelsgodkända hingstar man får avla med? Då så :)
Anledningen till att jag ville avla med en islandshäst var för att de är ju lite större och viktbärande.

Stoet är ingen import, men, ja, hon har ingen stam, okänd ras och okänd uppfödare. Man vet bara att hon är född -03. :confused:

Någon som vet hur man kan lista ut stammen på denna? :P

Jag vill hitta en hingst inom skaraborg.
 
Sv: Ponny, okänd härstamning

Islandshingstar betäcker bara islandsston - så det kan du slå ur hågen.

Jag har själv betäckt ett okänt sto nu i år med en godkänd Welsh hingst. Ungen kommer att kunna reggas i WPB och/eller ASRP. Vi åkte omkring 25 mil enkel resa för att få betäcka med just denna hingst.
 
Sv: Ponny, okänd härstamning

Man kan hitta mycket även på "okända" ponnyer! Det är jätteroligt att leka detektiv.

Kolla med den du köpte ponnyn av, vad vet den personen? Vem köpte den personen av, varifrån, när? Har den personen i sin tur köpt ponnyn eller ramlar man kanske på uppfödaren redan där? Får man reda på en plats eller ett område kan man visa bilder och höra på t.ex. ridskolor om någon känner igen hästen osv.

Det är en klar fördel att hitta vad det kan finnas i stoet om storleken är viktig på avkomman.
 
Sv: Ponny, okänd härstamning

Det är så jobbigt att gå igenom varenda hingst på rasföreningarnas hemsidor för att kolla vart hingsten står någonstans
.

Om du inte ens orkar titta var hingstarna står någonstans, undrar jag hur du skall orka ta hand om ett föl, när det väl kommer.
Nej, ligg du på sofflocket och låt dom med energi och ork att ägna sig åt avel.
 
Sv: Ponny, okänd härstamning

Men naturlig betäckning eller kan du tänka dig semin? Då finns det många hingstar att välja bland men det kostar ju lite mer.
 
Sv: Ponny, okänd härstamning

Ja, visst är det kul att leka detektiv :P Ska testa det du föreslog.
 
Sv: Ponny, okänd härstamning

Hur kan du säga så när du inte ens känner mig?! :mad: Det är faktiskt så att det är massor av hingstar, datan är seg och så får jag kopiera ortsnamnen, klistra in på eniro och söka, det tar flera minuter per hingst! Sen vet jag knappt vart jag ska leta heller!
 
Sv: Ponny, okänd härstamning

Hur kan du säga så när du inte ens känner mig?! :mad: Det är faktiskt så att det är massor av hingstar, datan är seg och så får jag kopiera ortsnamnen, klistra in på eniro och söka, det tar flera minuter per hingst! Sen vet jag knappt vart jag ska leta heller!

Och de flesta uppfödare ägnar betydligt mer tid än så på att hitta rätt hingst till rätt sto, vi talar månader, inte minuter!
 
Sv: Ponny, okänd härstamning

Hur kan du säga så när du inte ens känner mig?! :mad: Det är faktiskt så att det är massor av hingstar, datan är seg och så får jag kopiera ortsnamnen, klistra in på eniro och söka, det tar flera minuter per hingst! Sen vet jag knappt vart jag ska leta heller!

Förmodligen för att du uttryckte dig på ett sådant sätt i första inlägget att det kan tolkas så...
Det tar tid att hitta rätt hingst, man vill ju få de bästa förutsättningarna, eller hur?
Först skulle jag inriktat mig på en eller ett par raser man kan tänka sig passar ditt sto, sedan skulle jag börja leta efter hingstar inom rasen du valt som skulle kunna passa extriört.
Kolla upp de olika härstammningarna, sök på vad som lämnat vad o.s.v. Buke är många gånger en guldgruva när det gäller sådan information!

Kan du inte beskriva ditt sto, extriört, gångartsmässigt, styrkor och svagheter, så blir det lättare för oss att komma med förslag. :laugh:
 
Sv: Ponny, okänd härstamning

först får jag väl be om ursäkt för att jag blev arg, och det var inte meningen att låta så lat :P

Men men tillbaka till ämnet, jag känner att jag velar lite vad gäller raserna, men jag är väldigt sugen på att betäcka med en Welsh sektion B. De är lagom stora och så fantastiskt fina!

Min ponny är 116cm, ädel men ändå muskulös. Det är troligtvis dartmoor i henne. Hon är rättställd i benen eller vad man ska säga, möjligtvis lite tåvid i bak. Extriört kan jag inte säga så mycket, jag kan inte sånt :P Men de som träffat henne blev imponerade i alla fall. Jag har fått höra "minifrieser" och "quarter". Men det hjälper kanske inte så mycket. Hennes styrkor är väl att hon gärna arbetar, ju fortare desto bättre. Hon har ett hjärta av guld :)
När hon skrittar sätter hon bakhoven framför framhovens spår.
Svagheterna är väl att hon är så respektlös, men det kan ju ha något med uppfostran att göra:angel: fast jag har bara haft henne sedan december. Men vi jobbar på det. Hon vill gärna gå åt sitt håll. Sen är hon ju så liten!
Skulle tro att en ca 130cm hög Welsh passar henne bra, vad tror ni? Då blir kanske avkomman en lite större B-ponny. Då skulle den kanske bli en fin tävlingsponny :)
 
Sv: Ponny, okänd härstamning

Om hon jämförts med Frieser och Quarter så låter det som hon är lite åt det grövre hållet?
Med en Welsh kat B så är det nog fullt möjligt att få en stor B-ponny, har du kollat på SWF:s sida? ( Svenska welsh och Cobföreningen)
Där har de samlat alla hingstar som har licens. Inom Welshrasen är det så att hingstarna inte måste göra något prov eller liknande för att bli godkända utan man kan lösa licens bara de är friska..
Så försök kolla upp vilka meriter och poäng hästen har, under en flik står alla hingstar som är visade med över 40 poäng, dessa skulle nog jag riktat in mig på först och främst. Ungefär inom vilket område hade du tänkt att hingsten skall stå? Lättare att hjälpa dig då. ;)
Och betäcker du med en welsh så kan du regga den som Welsh partbreed som Cirkus nämnde.
 
Sv: Ponny, okänd härstamning

Nu har jag nog bestämt mig för vilken hingst jag vill använda. Men innan jag betäcker har jag bara några frågor att få svar på.

Först och främst, Vilka kostnader uppstår i samband med att jag betäcker, fram tills att fölet blir fött?

Hur ofta måste/bör jag ultraljuda min ponny?

Om stoet är frisk hela dräktighetstiden, måste vet ändå så titta till mitt sto, när och hur ofta då?

Tror mitt sto brunstar nu, ska jag då köra iväg henne till hingsten om drygt två veckor?

Blir det för sent på året att betäcka mitt sto om ca två veckor?
 
Sv: Ponny, okänd härstamning

Du kan gå in under radannonser här på buke, tjänster arb och hjälp
så har du efterlysningar där kan du börja med att annonsera om hjälp
att hitta bakgrunden till din ponny.
 
Sv: Ponny, okänd härstamning

Nu har jag nog bestämt mig för vilken hingst jag vill använda. Men innan jag betäcker har jag bara några frågor att få svar på.

Först och främst, Vilka kostnader uppstår i samband med att jag betäcker, fram tills att fölet blir fött?
Vanliga kostnader är språngavgift + SH avgift + Dygnsavgift under betäckningstiden. Sen beror det på om du vaccinerar ditt sto el ej. I övrig så kostar det inget mer förrän 3 mån innan fölet kommer, då ska du öka på fodret.

Hur ofta måste/bör jag ultraljuda min ponny?
Det är helt upp till dig. Jag brukar u-ljuda vid d 16 + 90 men en del väljer att göra det oftare och andra inte alls.

Om stoet är frisk hela dräktighetstiden, måste vet ändå så titta till mitt sto, när och hur ofta då?
Behövs inte alls om stoet är friskt.

Tror mitt sto brunstar nu, ska jag då köra iväg henne till hingsten om drygt två veckor?
Se till att komma några dagar innan beräknad brunst så hon hinner aklimatisera sig innan brunsten.

Blir det för sent på året att betäcka mitt sto om ca två veckor?
Det kan bara du själv svara på, hur sent vill du ha föl? Jag ska ev betäcka ett sto om 3v. så allt går.
 

Liknande trådar

Avel Hej! Har en maxad b-ponny som jag funderar på att betäcka nästa år och skulle vilja att avkomman blir stor C eller allra helst D-ponny...
Svar
18
· Visningar
2 477
Senast: pews1972
·
Avel Hej! Funderar på att betäcka mitt sto till våren. Hon står som okänd härstamning i passet, och detsamma gäller den tilltänkta hingsten...
Svar
8
· Visningar
1 166
Senast: Görel
·
Avel Hej! Nästa år vill jag betäcka min övervuxna ridponny. Tyvärr är hon okänd, imp från danmark. Jag funderar antingen på en...
Svar
12
· Visningar
2 018
Senast: hetluft
·
Avel Funderar på att köpa en ponny som pga att ägaren inte registrarde hästpasset i tid (av lathet)på och därför inte kan använda rätt sto...
Svar
5
· Visningar
1 614
Senast: Karro333
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp