Hingst till min övervuxna ridponny?

hetluft

Trådstartare
Hej! Nästa år vill jag betäcka min övervuxna ridponny. Tyvärr är hon okänd, imp från danmark. Jag funderar antingen på en halvblodshingst och behålla avkomman själv eller en ridponnyhingst för att då sälja avkomman. Hur jag gör beror på hur mitt liv ser ut om ett år. Har ni någon aning var man skulle kunna registrera eventuell avkomma? Hade avkomman kunnat bli godkänd eller är det endast ponnykorsning som gäller?

Sedan undrar jag om ni har något tips på bra hingstar? Eftersom att hon är okänd så vill jag ha en hingst som man vet förvärvar sig bra! Är det en ridponnyhingst får den inte ge stort utan bör väl ligga runt C- liten D-ponny då mitt sto är 152 cm.

Mitt sto är korrekt i sin exteriör. Typisk ädel ridponnytyp. Kanske något korta framben och liiiite veka framkotor. Hon är kompakt och har har kort rygg så hingsten får inte vara på gränsen där. Hingsten får gärna vara högställd med väl ansatt lite längre hals. Det gör inget om hingsten är långlinjerad. Jag vill förbättra gångarterna speciellt traven och galoppen. Så en ädel gångartshingst lurar jag på. Temperamentet på hingsten är mycket viktigt. Mitt sto har en del nerv så en cool hingst är att föredra. Det gör dock inget om den har mycket power men den ska vara självsäker och stadig i hanteringen samt lämna fölungar med fint temperament. Alla hästar är individer men ofta brukar man ju se tendenser till lugnt eller hetsigt temperament. hos avkommorna.

Jag ska lägga upp en bild när jag tagit en bra!
 
Sv: Hingst till min övervuxna ridponny?

Efter som är så pass stor och du inte har någon aning om stammen, så hade jag i ditt fall avlat för att behålla. Med andra ord valt en stor hingst som passade sto och mig. Om det sedan slår igenom så att det blir en ponny, ja då hade man fått fundera på att sälja.
Men det är ett lotteri som all avel och det är svårt att veta vad som kommer att finnas i avkomman.
 
Sv: Hingst till min övervuxna ridponny?

Ja det låter ju helt klart vettigt. Det är endast korsningsponny som gäller som registrering i detta fall va?
 
Sv: Hingst till min övervuxna ridponny?

Var du ska/kan registrera fölet kommer mycket att bero på vad du väljer för hingst. Om du t ex väljer Nobel (godkänd stor hingst i ASVH) så kan du mycket enkelt registrera fölet där enligt samma regler som gäller för andra hästar med känd stam på fädernet och okänd på mödernet.
En welsh hingst t ex gör att du kan regga den hos det förbundet o s v.

Så om du satsar på att få en stor avkomma och väljer en godkänd hingst så är ASVH nog det bästa alternativet.
 
Sv: Hingst till min övervuxna ridponny?

Är det någon som har tips om hingst eller hingstar att undvika? Vet ni vilka hingstar som godkänner okända ston. Har bestämt mig för att använda en stor halvlodshingst om något eller några år om mitt sto visar sig hållbar.

Hon har som sagt korta framben och något kort men ändå väl, kanske något lågt, ansatt hals. Hon har ganska långa kotor. Så dessa saker vill jag förbättra. Jag letar efter en lätt, modern och typstark hingst. En hingst med långa framben och en liggande bog. Jag vill ha en stor hingst då hon själv endast är runt 150 cm hög. Storleken kan självklart vara svår att förutse men en hingst som man vet ger stort känns som ett bra val. Jag har kollat en del på Desperado, Blue Hors Zack, Sir Donnerhall II. Eftersom att jag inte har några direkta tävlingsambitioner så är även ett mycket gott lynne något som måste prioriteras. Jag vill alltså ha en mycket ridbar, trevlig avkomma.

Bilder på mitt sto:

photo.php


photo.php
 
Sv: Hingst till min övervuxna ridponny?

De flesta hingsthållare har inga problem med att låta hingsten gå till okända ston.

Jag tycker att du ska titta på Bellagio, han har en fantastisk typ och är dessutom rätt så stor.
 
Sv: Hingst till min övervuxna ridponny?

Är hon brännmärkt eller har du hittat något utländskt chip på henne ?
 
Sv: Hingst till min övervuxna ridponny?

Ja det låter ju helt klart vettigt. Det är endast korsningsponny som gäller som registrering i detta fall va?

Jag har en individ som är e. quarterhingst (känd stam), u. ponnysto med okänd stam men reigsterad som "ponnysto av korsningstyp" (egentligen renrasig vbl-travare men inte registread som föl och jag fick lite att fundera på när "passtvånget" infördes och stoet var tvunget att registreras och STC gick bort av ålders- och kostnadsskäl).
Avkomman blev via SH registrerad som "korsningshäst" vilket är intressant då moderns lilla storlek slog igenom och hon är en liten D-ponny (eller möjligen maxad C om jag är dålig på att mäta).
 
Sv: Hingst till min övervuxna ridponny?

Hon har utländskt chip och är registrerad som korsningsponny i danmark.

Bellagio ser fin ut och hade nog kunnat passa exteriört. Lite dåliga omdömen i hoppningen dock. Någon som vet om han anses ha ett bra temprament?
 
Sv: Hingst till min övervuxna ridponny?

Några hingstförslag
Canterbury
Dalwhinnie
JJ RayBan
Last Liberty
Sir Oldenburg
Zaladin MI
 
Sv: Hingst till min övervuxna ridponny?

Jag har alla dom hingstarna förutom Last Liberty på min lista. Ska kolla upp honom och fortsätta forska i vilken som hade passat bäst!
 

Liknande trådar

Avel Lämplig hingst till d-ponny sto, 144 cm, imp Irland, rör sig fantastiskt och hoppar även, meriter upp till LA dressyr. Avkomman ska...
2
Svar
33
· Visningar
4 133
Senast: Fiorano
·
Avel Vi har ett sto imp Polen, reggad som svensk ridponny. Stoet är maxad D, bra klipp i henne i all ridning och hoppning,bra kapacitet i...
Svar
1
· Visningar
893
Senast: cirkus
·
Avel Hej allihopa! Tänkte om det var någon mer än jag som ska betäcka med ponnyhingstar nästar år och som tycker att det kan va ganske...
2 3 4
Svar
69
· Visningar
8 884
Senast: moonstruck
·
Avel Har nu bestämt mig att betäcka mitt ena sto. Vill gärna ha lite tips om hingst. Hon är snyggt sto ser nästan ut som en hingst...
Svar
9
· Visningar
1 646

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Uppdateringstråd 29
  • Ännu en tråd om hundfoder
  • Black & tan?

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp