Bukefalos 28 år!

Okänd härstamning/ Hästpass

Karro333

Trådstartare
Funderar på att köpa en ponny som pga att ägaren inte registrarde hästpasset i tid (av lathet)på och därför inte kan använda rätt sto och hingst som föräldrar på i passet, det fick tydligen inte gå över ett år för att man då inte kunde bevisa att det var "rätt föräldrar till fölet". Så i passet står det nu okänd härstamning. Är det något problem? Det är en hingst ( som snart är valack) så "fölet" ska inte användas i avel. Kan det bli problem den dagen man ev ska sälja hästen? Har förstått att den dagen hästen ev behöver slaktas så får man betala istället för att få betalt. Vad är annars skilnaden. Kan man i efterhand blodtypa föräldrarna och fölet och då få ett korrekt pass och är det lönt mödan och pengarna som jag antar att det kostar?
 
Sv: Okänd härstamning/ Hästpass

Jag tror att det är så att säljaren helt enkelt inte har velat lägga ner pengarna på att få stammen med i passet. För det går om man DNA testar bägge föräldrarna och avkomman, men det kostar en del att göra det.
Så har du tillgång till bägge föräldrarna kan du få det gjort och få med stammen i passet.
 
Sv: Okänd härstamning/ Hästpass

Är stammen "något värd"? Dvs bra stam? Eller en exklusiv ras? Annars kan det väl kvitta.
 
Sv: Okänd härstamning/ Hästpass

Det stämmer. Slakterierna bryr sig, lite förenklat, bara om ifall man kan äta köttet eller inte. De lever ju på att "förädla råvaran", från slaktkropp till människomat de säljer vidare.

Utan pass blir det ju problem, kanske är det vad TS tänker på?
 
Sv: Okänd härstamning/ Hästpass

Ponnyn har pass men eftersom den var över ett år när den fick passet så fick den "okänd härstamning" och den enligt dem som gör passet skulle kunna ha varit behandlad med något så att den inte kan bli "människomat". Härstamningen är inte värd att betala för att få med i passet, men skulle det vara bra för nån annan anledning? Är ny på sånt här:)
 

Liknande trådar

Hästvård Mitt 17 åriga gotlandsruss fick ifjol somras en lättare fångkänning tyvärr när hon var hos hingsten på betäckning. Resultatet av...
2
Svar
24
· Visningar
3 153
Senast: Tagliabue
·
Avel Hej! Funderar på att betäcka ett B-ponnysto. Men hon har okänd härstamning(ras också) Och vill helst ha en något större (typ c-ponny...
2
Svar
24
· Visningar
3 139
Senast: Dolly
·
A
Hästmänniskan Hejsan! Skulle vilja bolla lite tankar och funderingar med likasinnade här på forumet! Bakgrund! Jag själv 28 årig elit ryttare...
10 11 12
Svar
229
· Visningar
36 611
Senast: Lobelia
·
Avel Eftersom det varit många diskussioner här gällande hästar med okänd stam i passet och huruvida det går att ändra på detta i efterhand...
Svar
4
· Visningar
940
Senast: Veronika
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hotellrum eller stuga
Tillbaka
Upp