Ponny som stoppar

Pernilla79

Trådstartare
Hej! Skulle behöva lite tips om en ponny som har börjat stanna på tävlingar vid hoppning & även nu träningar.
Vi har kollar upp honom & han får regelbunden kontroll av fysio.
Han bockar ofta med vid vanlig träning om han inte får ex galoppera m.m.
Min dotter har börjat visa att detta är inte ok!
Hur hade ni gjort? Något mer än att vara bestämd? Han ser verkligen ut att g
 
När du säger att ni kollat upp honom, vad menar du då? Är han kollad på klinik av veterinär? Har ni kollat sadel? Tänder?
 
Du skriver att din dotter har börjat visa att detta inte är okej, vad menar du? Hästen vrålar just nu till er att han inte mår bra. Lyssna på honom istället för att kräva att han bara slutar och se till att han utreds tills ni hittar vad som felas och åtgärda det.
 
Hej! Skulle behöva lite tips om en ponny som har börjat stanna på tävlingar vid hoppning & även nu träningar.
Vi har kollar upp honom & han får regelbunden kontroll av fysio.
Han bockar ofta med vid vanlig träning om han inte får ex galoppera m.m.
Min dotter har börjat visa att detta är inte ok!
Hur hade ni gjort? Något mer än att vara bestämd? Han ser verkligen ut att g
Han tycker kanske helt enkelt inte att det är roligt att hoppa.
 
Ryttaren kanske drar i mun och dunsar på ryggen. Kanske ont i frambenen när hästen landar eller stel och otränad i bakbenen så det är jobbigt att hoppa. Rid ut i skogen ett par månader och kolla om det blir bättre.
 
Hej! Skulle behöva lite tips om en ponny som har börjat stanna på tävlingar vid hoppning & även nu träningar.
Vi har kollar upp honom & han får regelbunden kontroll av fysio.
Han bockar ofta med vid vanlig träning om han inte får ex galoppera m.m.
Min dotter har börjat visa att detta är inte ok!
Hur hade ni gjort? Något mer än att vara bestämd? Han ser verkligen ut att g


Om den funkat en längre period med träning och tävling, för att plötsligt börjar visa motstånd - då markerar den ju tydligt att något i kroppen / ridningen inte är ok.

En häst är logisk. Om den protesterar finns det en orsak.

Vad är billigast tror du - att ta hand om en mindre skada nu, eller tvinga runt den tills den går sönder ordentligt och måste rehab:as i x antal månader?

- Sluta "markera att det inte är ok".
- Ta den till klinik.
- Låt den vila från hoppningen ett tag.
 
Ok skriver lite till alla..
han är kollad & han har inga fel. Rygg, ben. Hade en inflammation för ett år sedan vilade i 6 månader.
Han är nyligen kollad hos vet & även tandläkare & sadelmakare.
Så nä inga fel & han har vilat från hoppningen.
Min dotter använder inte spö eller så. Utan bara rösten att det inte är ok.
3 tränare tror på att han testar henne.
Så jag är fundersam. Det jag kan tro är att han då har tröttnat ev. Men det ser verkligen ut annars som att han tycker det är kul. Han är pigg & framåt & suger sig på hinder ( det han inte stoppar på då ) Ofta är det första hindret sen hoppar han med öronen framåt.
 
Om den funkat en längre period med träning och tävling, för att plötsligt börjar visa motstånd - då markerar den ju tydligt att något i kroppen / ridningen inte är ok.

En häst är logisk. Om den protesterar finns det en orsak.

Vad är billigast tror du - att ta hand om en mindre skada nu, eller tvinga runt den tills den går sönder ordentligt och måste rehab:as i x antal månader?

- Sluta "markera att det inte är ok".
- Ta den till klinik.
- Låt den vila från hoppningen ett tag.
Svarade nedanför. Vi är inga djurplågare - klart vi har kollat honom! :)
Han är fräsch & frisk.
 
Du skriver att din dotter har börjat visa att detta inte är okej, vad menar du? Hästen vrålar just nu till er att han inte mår bra. Lyssna på honom istället för att kräva att han bara slutar och se till att han utreds tills ni hittar vad som felas och åtgärda det.
Svarade nedanför ...
 
Om den funkat en längre period med träning och tävling, för att plötsligt börjar visa motstånd - då markerar den ju tydligt att något i kroppen / ridningen inte är ok.

En häst är logisk. Om den protesterar finns det en orsak.

Vad är billigast tror du - att ta hand om en mindre skada nu, eller tvinga runt den tills den går sönder ordentligt och måste rehab:as i x antal månader?

- Sluta "markera att det inte är ok".
- Ta den till klinik.
- Låt den vila från hoppningen ett tag.
Har han hoppats mycket? Även den mest hoppglada häst tröttnar när det blir för mycket. Kolla upp honom, är han OK låt honom slippa hoppa i vinter. Till våren kan ni prova lite, men ta det väldigt lugnt!
Tack! Han har vilat i 6 månader..
men min tanke är lite detta att han har tröttnat helt enkelt
 
Ryttaren kanske drar i mun och dunsar på ryggen. Kanske ont i frambenen när hästen landar eller stel och otränad i bakbenen så det är jobbigt att hoppa. Rid ut i skogen ett par månader och kolla om det blir bättre.
Har svarat nedanför med. Hon är lätt i handen.
Tack för svar!
 
Om den funkat en längre period med träning och tävling, för att plötsligt börjar visa motstånd - då markerar den ju tydligt att något i kroppen / ridningen inte är ok.

En häst är logisk. Om den protesterar finns det en orsak.

Vad är billigast tror du - att ta hand om en mindre skada nu, eller tvinga runt den tills den går sönder ordentligt och måste rehab:as i x antal månader?

- Sluta "markera att det inte är ok".
- Ta den till klinik.
- Låt den vila från hoppningen ett tag.
En sak till - står i inlägget att vi har kollat upp honom..
känns lite som ett påhopp istället för tips ;)
 
Hästar kan ju tröttna, så jag skulle låta bli att hoppa under någon månad för att se om det förbättras. Göra något annorlunda, de flesta hästar brukar tycka om att ridas ut eller tömköras.
Ulla Håkansons Ajax är väl det bästa exemplet på en hopphäst som tröttnat, han omskolades till dressyrhäst och blev OS-medaljör.
 
Hade en inflammation för ett år sedan vilade i 6 månader.
OK - där tror jag att ni har felet. Han har alltså bara varit igång i sex månader efter en belastningsskada (inflammation). Din beskrivning får det att förefalla att ni har gått väl fort framåt - i synnerhet som ni stött på problem. Grundstrategin vid problem är att gå tillbaka och inte forcera innan det fungerar. En häst som stått sex månader måste man i princip börja om med. Har ni tagit professionell hjälp med igångsättning?

En inflammation beror oftast på en ridning (inkl underlag, utrustning, tränare etc) och ett träningsupplägg som inte passar den aktuella individen. Vilka omtag har ni gjort efter skadan?
 
Hästar kan ju tröttna, så jag skulle låta bli att hoppa under någon månad för att se om det förbättras. Göra något annorlunda, de flesta hästar brukar tycka om att ridas ut eller tömköras.
Ulla Håkansons Ajax är väl det bästa exemplet på en hopphäst som tröttnat, han omskolades till dressyrhäst och blev OS-medaljör.
Tack. Han har vilat 6 månader från hoppning...
men tror att det kan vara så ändå...
 

Liknande trådar

Hästhantering För cirka 5 månader sen köpte vi dotterns första ponny, "världens tryggaste och snällaste barnponny". Provridningen gick ok, dottern var...
Svar
13
· Visningar
2 966
Senast: Mabuse
·
Hästhantering Jag har en unghäst som backar ur transporten så fort jag försöker stänga bommen. Vi har tränat MYCKET, minst 2 gånger i veckan under fem...
2
Svar
21
· Visningar
1 835
Träning hej, har haft min ponny som är från irland i snart två år (blir 8 i år) o i början var han livrädd för bommar på marken, alltid jätte...
Svar
9
· Visningar
1 489
Senast: sorbifolia
·
Ridning Hej! Har precis fått hem en ponny som mest varit riden av små barn och alltså inte så komplicerat. Nu är hon hos mig och jag har börjat...
Svar
2
· Visningar
853
Senast: Mabuse
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp