Ponnyförälder startar namninsamling mot stilhoppning

Sv: Ponnyförälder startar namninsamling mot stilhoppning

troligtviskommer de rida bättre ju äldre de blir och ju mer de rider och tränar.......övning ger färdighet... hur tror du det såg ut för Rolf göran bengtsson när han var 14 å red ponny? att säga att det inte kommer gå på stor häst sen är ju bara löjligt. Det är skillnad att rida ponny, man rider ponny på ett annat sätt än stora hästar. Och dessa som rider i sm är från 10 år och kanske inte ridit mer än några år. så kan man förvänta sig att man rider som RGB då? och att man kommer rätt på alla hinder alltid? hoppar du ens själv?

ne bättre med tillrättavisande ifall en ryttare sycker/sliter för mkt i mun, eller använder sporrar och spö felaktigt, både på ponny och häst.

Jättebra med stilbedömning, men INTE på ett mästerskap.
:bow::bow::bow:

Och precis som du säger så ska det inte spela någon roll vem man är eller vem man känner. Det ska vara resultaten i hoppningen som räknas, inte vem som känner vem eller tränar för vilken tränare.

2007 red jag stilbedömning och den punkten fanns där. Dock vet jag att domaren som dömde den stilbedömningen är så seriös att hon skulle skita i rosa utrustning och liknande. Men det är klart, en sådan punkt i händerna på fel domare, då kan det ju bli snett! :crazy:

Nog kan man kringgå det med att som någon nämnde ha en cup inbakad i de vanliga klasserna. Sista gången jag red stilbedömning var det så. Dock vet jag inte om det var förbjudet i TR då eller om det kom senare.

Hur förbundet kan besluta något så idiotiskt som att förbjuda klubbar att ha stilbedömning i annat än egen klass, det är ju en gåta?! :confused:
Men tyvärr har ju förbundet fler än en gång tagit konstiga beslut... :grin:

Om man kommer fel på hinder ofta, då dras ju vad jag förstått poängen ner på flera punkter, i allafall har jag sett kommentarer om just det som motivation till en sämre poäng.

Håller med om att det nog är fler än en som kan få svårigheter när de går över på stor häst om man bedömer ridningen på filmerna.
För övrigt så tror jag det är svårt att "träna att rida stor häst" på en ponny! Rida stor häst måste man nog ha en stor häst till!

kl

Det är ju inte själva stilridningen i sig som namninsamlingen vänder sig emot, utan sättet det genomfördes på och att hoppning är en sport fri från subjektivt tyckande!

2 av de sk domarna är egentligen inte ens utbildade, nog borde man kunna kräva åtminstone det på ett SM?

Kommentarer i stil med att ekipaget var för färgglatt, att håret på ryttaren inte var uppsatt på ett speciellt sätt, att det ska vara svarta stövlar eller att ponnyn inte var knoppad har ingenting med hoppning eller barnets ridning att göra!

Stilhoppning, visst sjäva idén är bra, MEN det ska inte vara avgörande för resultatet på ett SM!
Skapa en egen cup, egna klasser, ett hedersomnämnande för "bästa" ryttare eller nåt och ge f-n i att trycka ned ungarna med onödiga kommentarer om utseende!
Vill de att alla ska se ut som dressyrekipage?

En effektiv och "snäll" ridning behöver inte per definition vara "vacker", det kan faktiskt se ut som hej-kom-och-hjälp-mig, men funkar för den ponnyn/hästen :devil:

Var inte domarna korrekt utbildade?! Herregud, då kan det ju bli vilken godtycklig bedömning som helst! :eek:

De stildomare jag har erfarenhet av är både korrekt utbildade och lämpliga för sin uppgift, och jag har inte sett någon knasig bedömning där färgen på utrustningen och annat trams spelat roll!

För övrigt så har jag när jag tävlat dressyr inte heller upplevt att domare varit så partiska att utrustningen spelat roll! Visst, kommer någon med trasig kavaj, skitigt träns osv, då kommer ju en dressyrpoäng att bli lägre.
Jag är ingen "skyldocka" när jag tävlar dressyr, jag har förutom att jag har en annan sadel och skydd när jag hoppar samma utrustning. Vilket har fungerat hur bra som helst!

En effektiv och "snäll" ridning behöver inte per definition vara "vacker", det kan faktiskt se ut som hej-kom-och-hjälp-mig, men funkar för den ponnyn/hästen
Ser det ut som 'hej kom och hjälp mig' så är den väl allt annat än just effektiv?

Hur kan man tillåta att barn får lära sig rida så? (som Malin på videon?) Träna dom från första början att det spelar ingen roll HUR du vinner, bara du vinner. 'Ridsporten Vill' säger jag bara.

Hopptävling på optimaltid, finns det?

Effektiv ridning behöver inte vara vacker. Ridningen kan vara fokuserad och konsekvent utan att se bra ut (och utan att för den skull vara osjysst mot hästen).

Nu vet vi ju inte vad tränaren sa till Malin när hon kom ut. Hon verkade vid tillfället vara ett barn som ville mer än hon kunde, men det betyder inte att någon sagt åt henne att rida så, en del är födda till tävlingsmänniskor. Uppenbarligen har någon däremot talat henne till rätta eftersom man inte ser henne rida så numera...

Nej, hopptävling på optimaltid finns inte annat än möjligtvis på klubbtävlingar. Ska jag vara ärlig tycker jag inte att det behövs heller. Vi har bedömning A och bedömning två faser A+A som inte bara undviker att snabbast vinner utan även undviker rangordning via tid helt och hållet. Det är bra för både nya ryttare och nya hästar att enbart behöva tävla mot sig själva och helt i linje med RFs policy om att tävlingar för barn inte ska vara resultatinriktade.
/Lady_S

Jag tycker definitivt stilbedömning SKA vara en del av SM.
När man ser en del ponnyryttare rida vill man ju gråta.
Definitivt inte alla,vissa rider och inverkar mkt bra på sina ponnyer,medan ett stort antal bara gasar på som dårar.

För min del har det gått så långt att jag inte besöker ponnytävlingar längre!

Då kontrar jag med att båda kvalen i ponny-SM borde gå i bedömning A. Då är det ingen tidshoppning förrän om medaljerna i finalen och jag har fullt förtroende för att de som tagit sig dit är fullt kapabla att rida en tidshoppning! Resultatet skulle heller inte påverkas av subjektiva bedömningar som det blir med stilbedömning.
/Lady_S

En effektiv och "snäll" ridning behöver inte per definition vara "vacker", det kan faktiskt se ut som hej-kom-och-hjälp-mig, men funkar för den ponnyn/hästen
Då frågar jag; vad är effektiv ridning för er?

Hon verkade vid tillfället vara ett barn som ville mer än hon kunde, men det betyder inte att någon sagt åt henne att rida så, en del är födda till tävlingsmänniskor.
En 10-åring går väl inte banan själv? En 10-åring väljer väl inte själv att ta sådana svängar som hon gjorde? En 10-åring som aldrig blivit uppmanad att 'piska mer' skulle väl inte helt plötsligt gå på som fasen med spöet mitt i en ritt?

...

Effektiv ridning för mig är när samspelet mellan ryttare och häst fungerar bra.
När man kommit fram till ett sätt att rida som hästen trivs med och som gör att man får maximal utdelning på små hjälper.
Att det sedan kanske inte är "vackert", att man t ex inte har händerna där "regelboken" föreskriver det, spelar absolut ingen roll.

fattar vad du menar, det behöver inte vara 10-mässig-bild-snygg-sits, perfekt i varje språng. Däremot ser ju ett bra utgångsläge ungefär likadant ut. Händerna är på samma plats för att det är där den ger en rät linje från armbåge till bett ex, eller skänkeln, ligger ju mitt för ryttaren sas, hälen i ungefär lodplan. Sedan är ju sits aldrig statisk, men korrigeringar ska ju heller inte behövas göra konstant genom en ritt och ska heller inte bli så tydlig (gå så långt från utgångsläget) för då var den ju just inte så effektiv. Så för mig kan inte en bra, effektiv sits se ut som hej-kom-och-hjälp-mig.

En 10-åring går väl inte banan själv? En 10-åring väljer väl inte själv att ta sådana svängar som hon gjorde? En 10-åring som aldrig blivit uppmanad att 'piska mer' skulle väl inte helt plötsligt gå på som fasen med spöet mitt i en ritt?
Nej, mest troligt gick hon inte banan själv, men det betyder inte att hon inte hade egna idéer. Vad det gäller spöanvändning har jag sett ett barn på eget bevåg använda spöet för mycket, både tränaren och föräldern blev chockade. Självklart talade de barnet till rätta och barnets spöanvändning kom säkert från något som det hade sett, så det hade ju lärt sig det någonstans, men INTE från tränaren eller föräldrarna!

fattar vad du menar, det behöver inte vara 10-mässig-bild-snygg-sits, perfekt i varje språng. Däremot ser ju ett bra utgångsläge ungefär likadant ut. Händerna är på samma plats för att det är där den ger en rät linje från armbåge till bett ex, eller skänkeln, ligger ju mitt för ryttaren sas, hälen i ungefär lodplan. Sedan är ju sits aldrig statisk, men korrigeringar ska ju heller inte behövas göra konstant genom en ritt och ska heller inte bli så tydlig (gå så långt från utgångsläget) för då var den ju just inte så effektiv. Så för mig kan inte en bra, effektiv sits se ut som hej-kom-och-hjälp-mig.
Fast nu utgår du ifrån att alla hästar är likadana och de är de ju inte. En "framtung" häst kanske behöver högre händer än vad skolboken säger, en "stjärnkikare" lägre t ex. Det går liksom inte att säga att alla hästar ska ridas på ett speciellt sätt. Jag hävdar fortfarande att det är på träning man kan korrigera sits och inverkan, en stildomare kan hjälpa "skolboksekipagen", men att tro att stildomaren på 60 sekunder ska kunna komma med en mirakellösning till ekipagen som jobbat i månader och år för att lista ut hur en viss häst ska ridas... Jag tvivlar.
/Lady_S

Nej, mest troligt gick hon inte banan själv, men det betyder inte att hon inte hade egna idéer. Vad det gäller spöanvändning har jag sett ett barn på eget bevåg använda spöet för mycket, både tränaren och föräldern blev chockade. Självklart talade de barnet till rätta och barnets spöanvändning kom säkert från något som det hade sett, så det hade ju lärt sig det någonstans, men INTE från tränaren eller föräldrarna!

Fast nu utgår du ifrån att alla hästar är likadana och de är de ju inte. En "framtung" häst kanske behöver högre händer än vad skolboken säger, en "stjärnkikare" lägre t ex. Det går liksom inte att säga att alla hästar ska ridas på ett speciellt sätt. Jag hävdar fortfarande att det är på träning man kan korrigera sits och inverkan, en stildomare kan hjälpa "skolboksekipagen", men att tro att stildomaren på 60 sekunder ska kunna komma med en mirakellösning till ekipagen som jobbat i månader och år för att lista ut hur en viss häst ska ridas... Jag tvivlar.
/Lady_S

Halleluja till det!Som min gamla morfar sa:"Var sko ska ha sin smörja"

Jättebra med stilbedömning, men INTE på ett mästerskap.

Häst-världen är en stor ankdamm och det ska inte spela nån roll vem som känner vem, speciellt inte på ett mästerskap.
Bedömningssporter är alltid svårt för smaken är tyvärr som baken, trots att det finns kriterier som det ska bedömmas utifrån.

Håller med!!

Sedan är det väl ett hett ämne om barn skall bedömas öht :crazy:

Stilhoppning för vuxna borde det i så fall vara

Liknande trådar

• Artikel Artikel
Hästnyheter Årets upplaga av ponny-SM i hoppning går under veckan av stapeln i Malmö. Sundsvall representeras av tre ryttare i form av Näsets...
Svar
0
· Visningar
396
Senast: Gunnar
·
  • Artikel Artikel
Hästnyheter Ridsportförbundet har publicerat regelverket för årets ponny-SM i hoppning inomhus. I den första SM-klassen ingår Svenskt Mästerskap i...
Svar
0
· Visningar
657
·
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Jag var verkligen SÅ otaggad inför hopptävlingen, ångrade mig något så fruktansvärt att jag hade anmält mig och gick i flera dagar och...
Svar
0
· Visningar
731
Senast: cassiopeja
·
  • Artikel Artikel
Hästnyheter Till helgen startar årets upplaga av Ridsport Ponny Cup. Serietävlingen i hoppning som går in på sin 23:e årgång. ... Källa / Läs mer...
Svar
0
· Visningar
471
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Vilken ras passar mig?
  • Smitare - hur gör ni?
  • Kanin dräktighet