Ponnyhingst som nedärver bra temperament

• Avel
  • Trådstartare Trådstartare Angel
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 12
  • Visningar Visningar 1 604

Angel

Trådstartare
Har nu fått i uppdrag av vän att rota lite bland ridponnyhingstarna efter en som nedärver bra temp.
Stoet som ska betäckas är en d-ponny, belgienimport men okänd stam. Är av fullblodsmodell med mycket nerv och (lite väl) snabb i huvudet. Hoppar bra och har trevliga gångarter med skritten och galoppen som bästa. Möjligtvis lite grovt ansatt hals.
Letar alltså efter en hingst med lite storlek och massa som ger lugnt temp och bra hals.
Behöver inte vara en ridponnyhingst men bör stå på semin eller någonstans i mellansverige.

Sv: Ponnyhingst som nedärver bra temperament

Det finns flera Importer som har temperament test på sina bruksprov, även kan man se på de svenska testen vilka siffror hingstarna har fått på sitt temperamnt.
Jag vet att det är lite känsligt att diskutera temperamnet på hingstar, men det finns flera med lite massa, bra gångarter och som har supertemperament!

Tänkte bara att det är ännu bättre att få höra omdömen från någon som träffat hingstarna i fråga än att bara titta på siffror.

Tack för pm:et Rodde!

Men det kan bli fel en del uppfattar hingstar på ett sätt andra på ett annat sätt, man bättre är att resa runt och titta på hingstarna och be hingstägarna visa dem.
Tyvärr finns det inget hingsttåg för ponnyhingstar, det skulle vara jättekul att delta på ett sådant.
Asrp har dragit igång hingstshow isamband med sin premiering det var kul, men kom inte så många hingstar iår men hoppas på bättre uppslutning nästa år.
SysÖstra Sveriges Ponnyförening ordnade hingstvisning 2005 men det kom inga och tittade, lite tråkigt faktiskt.
2004 var det en ganska stor hingstvisning med många ponnyhingstar utanför Kalmar med massor av publik jättekul hoppas att det kan bli igen.
Det är väl lite svårt att bara tala med hingstägarna man får nog dessvärre åka runt, men det kan ju vara kul att besöka hingstrna i sin hemmiljö och se hur dom beter sig!

just lugnt temp och bra hals tycker jag att connemarahingsten Grange Flynn Sparrow (ståri uppsala o finns nog på semin.) nedärver.
Sen är han väldigt trevlig o rida o ha o göra med för övrigt.

Dressyr_flicka skrev:
Jag tycker du ska satsa på en welshponny-hingst, welshen är en otroligt trevlig ras.

Welshar är jättetrevliga (har en själv) men man kan inte säga att alla har ett bra temperament precis som man inte kan göra med någon annan ras. Sen är de aningen för små och en cobhingst skulle nog inte passa på henne rent typmässigt.
Med tanke på hur mycket nerv det är i stoet så blir det bättre om det skulle nedärvas till en större ponny ifall det skulle bli så.

Varför betäcka stoet överhuvudtaget om hon inte har bra temperament? Vad ska du ha avkomman till? Ponnyer ska i första hand hanteras av barn, då måste de ha ett bra temperament. Vad säger att avkomman får bra temperament för att hingsten har det, men inte stoet? De som föder upp ponnyer har i många fall svårt att sälja sina avkommor. Där finns färdiga föl som man kan se psyket på. Färdiga och klara! Köp ett sådant istället!
:smirk:

Till Älvan ------>
Är som sagt inte min häst utan jag hjälper bara till med hingstletande!!

Stoet har bra temperament men är mycket känslig. Är en import så vi vet inte riktigt vad hon har varit med om men det syns att det är en hel del. Alltså vet vi inte riktigt vad som kommer av hantering och "vad som verkligen är henne".
Skulle inte göra något om hon fick ett lika känsigt föl men vi letar efter en hingst med bra temp precis på samma sätt som man i vanliga fall försöker hitta en hingst som kompletterar stoet "svagheter".

Senast ändrad:

Tycker absolut att ni ska prova... men vänta gärna med föl nr 2 några år o utvärdera ettan först.
Det finns Nerviga ston som för den delen inte har fel på psyket eller är svårhanterade för det.
En väns häst är just så. Gudasnäll o gör allt du ber om...men reagerar fort. Men oj vad de har plockat rosetter i hoppning...just för hennes känslighet.
Skillnad om det nerviga blir farligt....att de blir oberäkneliga o elaka. Eller kastar sig för allt när man rider...

Angel skrev:
Har nu fått i uppdrag av vän att rota lite bland ridponnyhingstarna efter en som nedärver bra temp.
Stoet som ska betäckas är en d-ponny, belgienimport men okänd stam. Är av fullblodsmodell med mycket nerv och (lite väl) snabb i huvudet. Hoppar bra och har trevliga gångarter med skritten och galoppen som bästa. Möjligtvis lite grovt ansatt hals.
Letar alltså efter en hingst med lite storlek och massa som ger lugnt temp och bra hals.
Behöver inte vara en ridponnyhingst men bör stå på semin eller någonstans i mellansverige.

Connemarahingsten Grange Flynn Sparrow står strax utanför Uppsala. Han borde kunna passa väldigt bra på den typen av sto. Han är själv mycket snäll och cool i alla lägen, ett barn skulle kunna hantera honom, och de avkommor jag har sett verkar ha fått hans temperament. Du kan se och läsa om honom på Gräns stuteris hemsida. Länk finns på Svenska Connemara Sällskapets hemsida.

ge

jag håller med. vi har använt flynn på vårt sto som i beskrivningen av tempramentet låter likt stoet i tråden.
och vår avkomma e helt underbar o ha o göra med.
vaken men absolut inte dum o nervig.
dessutom har han en väldigt fin hals :D

Liknande trådar

Avel Jag har ett sto som med sannolikhet ska betäckas under våren. Hon har inte haft föl tidigare och är e. Majim G ue. Bernstein. Modern rör... 2
Svar
20
· Visningar
3 405
Senast: Jate Volim
·
Avel Hej, Behöver hjälp med kvalitativa tips på lämplig hopphingst till mitt sto e. A-Dur - Nicolars (Dansk oldenburgarhingst) för framtida...
Svar
10
· Visningar
1 993
Senast: dobbis
·
Avel Hej allihopa! Tänkte om det var någon mer än jag som ska betäcka med ponnyhingstar nästar år och som tycker att det kan va ganske... 2 3 4
Svar
69
· Visningar
9 644
Senast: moonstruck
·
Avel Jag har lite funderingar inför ev betäckning 2016 - gäller att vara ute i god tid... ;-) Stoet är f 2010, med stammen Don...
Svar
17
· Visningar
4 201

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Göra i Borlänge?
  • Lekstuga
  • Tandfen utan kontanter

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka