Ponnyn Mira attackerades av hund – fick 30 bett

Bukefalos 30 år!

Tidigt på lördagsmorgonen hittades 24-åriga ponnyn Mira svårt skadad i sin hage vid Norf ridskola i Norrköping.
– Först trodde vi att vi skulle få ta bort henne, säger ridskolechefen Madeleine Åström.

Förjävligt.
Och länsstyrelsen "mörkar", vill inte erkänna att det är varg osv heter det i sociala medier. Att en älg fick avlivas inte långt från Norrköping för ett bara ett litet tag sedan efter att ha blivit attackerad av hund verkar glömt. Den var också biten precis överallt, men framför allt i nosen som gjorde att beslut om avlivning togs. Detta hade kunnat sluta på samma sätt 😭

Förjävligt.
Och länsstyrelsen "mörkar", vill inte erkänna att det är varg osv heter det i sociala medier. Att en älg fick avlivas inte långt från Norrköping för ett bara ett litet tag sedan efter att ha blivit attackerad av hund verkar glömt. Den var också biten precis överallt, men framför allt i nosen som gjorde att beslut om avlivning togs. Detta hade kunnat sluta på samma sätt 😭
Att lösa hundar biter ihjäl vilt är tyvärr inget nytt. Jägare hittar ihjälbitna rådjur i skogen då och då, oftast har hundägare ingen aning om vad deras pälsklingar gör när de springer lösa i skogen.

Fast av alla scenarios känns det ändå minst troligt.
Jag gissar på lös hund utan inkallning och att ägaren flydde scenen för att slippa konsekvenser. Eller som tidigare skrivits en hund utan ägare inom synhåll. .
Eller inte. I veckan så fick en familj sina två kaniner ihjälslagna när kaninerna gick i hagen på tomten. Detta inte långt ifrån där ponnyn blev skjuten på av kriminella.

Eller inte. I veckan så fick en familj sina två kaniner ihjälslagna när kaninerna gick i hagen på tomten. Detta inte långt ifrån där ponnyn blev skjuten på av kriminella.
Visst händer hemska saker med uppsåt också, men statisktiskt sett i gruppen "hundar som biter/dödar husdjur och vilt" lär det vara förhållandevis sällsynt. Är det värt risken att åka fast och bli av med hunden om man inte har något otalt med hästägaren liksom?
Jag säger inte att de nödvändigtvis bryr sig om hunden, men tycker man att blodsport med hund är kul och har en hetsig hund vill man säkert inte bli av med den.
Sjukt folk som dödar husdjur för skojs skull är lite en annan femma.

Visst händer hemska saker med uppsåt också, men statisktiskt sett i gruppen "hundar som biter/dödar husdjur och vilt" lär det vara förhållandevis sällsynt. Är det värt risken att åka fast och bli av med hunden om man inte har något otalt med hästägaren liksom?
Jag säger inte att de nödvändigtvis bryr sig om hunden, men tycker man att blodsport med hund är kul och har en hetsig hund vill man säkert inte bli av med den.
Sjukt folk som dödar husdjur för skojs skull är lite en annan femma.
Finns ju tyvärr även dumt folk som släpper sina hundar i får hägn så de ska få "leka lite". :banghead:

Jag tror jag läste att dom fick ta bort ponnyn? Men sedan var det någon som skrev att det var en annan Mirre?

Det där kan omöjligt vara aggtråd, ser ut som hon huggits med nånting, taggtråd river.
Jag tänkte att det såg ut som att hon hade rullat sig och råkat hamna på taggtråd. Säger dock inte att det var det som hände, bara att det såg ut som det 🤔

Om någon hade huggit henne så kan hon omöjligt ha stått kvar och en person skulle inte kunna få in så många hugg på en häst som lätt springer ifrån den? 🤔

Liknande trådar

Hästnyheter

Bukefalos, Radannonser

Allmänt, Dagbok

Barn

Hund

Katt, Andra Djur

• Kattsnack 12
  • Kattnamn från sagor?

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka