Ponnyn stegrar och vägrar

Bukefalos 30 år!

Veterinär har känt igenom hästen otroligt noggrant, alltså typ utrett, två ggr och nu har jag också bokat en utredning för att se om vi ska gå vidare med röntgen trots att hon inte hittat något tidigare. Håller tummarna för att vi kan lista ut vad det är🤞
Om en människa går till en läkare med en smärta någonstans krävs det ju ofta någon form av djupare undersökning än endast att känna igenom för att kunna lokalisera smärta. Det är ju inte alltid en inre smärta blir värre av att någon trycker på rätt område bara, det kan ju handla om tillfälliga plötsliga smärtor från organ som inte blir värre eller startar igång bara för att någon klämmer någonstans. Jag tänker det är samma med hästar, men säkert ännu svårare eftersom de troligen döljer smärtreaktioner mer instinktivt än vad vi människor gör hos läkaren.

Bra att du ska göra en till utredning men jag hade funderat på att kanske ta ut någon annan veterinär om denna ännu en gång bara känner igenom utan att hitta något? Precis som en människa kan behöva gå till olika läkare för att till slut hitta vad som är fel. Och tänk vad många människor som går runt med smärta som ingen läkare ens lyckas lösa. Och då är vi ändå människor och kan kommunicera vad och hur det gör ont, till skillnad från en häst.. :(

Håller med är inte det här med långa vilor från tiden hästar arbetade skiten ur sig hos militär ridskolor jordbruk osv.

Jag har aldrig planerat in den typen av vila jag heller utan vika har skett när jag varit sjuk och inte orkat.
En häst som varit med om mycket kan behöva få gå och skrota lite i upp till en månad eller mer för att smälta alla intryck och landa i sig själv. Det har jag sett mer än en gång.

Det har du säkert men majoriteten hästar har ont. Särskilt en som fungerar så pass bra i övrigt.
Fast den här låter det ju som den fått åka runt en hel del. Ingen vet vad som hände på Irland, den importerades och har hunnit byta ett par hem på relativt kort tid. Självklart ska den utredas så man vet att den inte har ont någonstans, men ibland måste de även få landa och smälta allt som hänt, efter de utretts.

Hej alla och tack för svar!

Ska till veterinären nu i veckan och ska efter det röntga. Ska be dem att kolla kissing spines och annat som kan orsaka detta beteendet, tänker att det är värt pengarna för en bra röntgen

OM de inte skulle hitta något (kommer göra oroligt grundligt denna gång) så hoppas vi på att vila kan göra jobbet

Tack ännu en gång till alla svar!

Hej alla och tack för svar!

Ska till veterinären nu i veckan och ska efter det röntga. Ska be dem att kolla kissing spines och annat som kan orsaka detta beteendet, tänker att det är värt pengarna för en bra röntgen

OM de inte skulle hitta något (kommer göra oroligt grundligt denna gång) så hoppas vi på att vila kan göra jobbet

Tack ännu en gång till alla svar!
Be dem kolla nacke/hals noga också. Problem där kan också ge sådär plötsliga/sällsynta reaktioner. Låter bra att ni ska kolla noga👍

Liknande trådar

• stark på uteritt med andra hästar
  • Kan vi prata om lösgjordhet?
  • Träning, råd
  • Irländsk import och beteende

Hästnyheter

Bukefalos, Radannonser

Allmänt, Dagbok

Barn

Hund

Katt, Andra Djur

Hästrelaterat