Positiv feedback på ridfilmer

Är du intresserad av att köpa hästen? Tror i så fall att det är en perfekt häst till dig.

Tycker inte att det var något direkt farligt med stolsitsen. Den längden på stigläder skall du nog ha.

Någon skrev att hästen inte har några wow-gångarter och det håller jag med om att den inte hade på det sättet du rider nu men den har gångarter att plocka fram. Inte på OS-nivå kanske men strax där inunder eller så :D

Seriöst så tror jag att det finns en hel del att plocka fram där. Det som tex saknades i traven var lite tryck i bakbenen men det är inget som du skall kludda med nu.

Experten har talat :angel::D
Det är faktiskt i dom banorna jag tänker också, hon har vilat sen i augusti pga ryttarbrist så då är det inte konstigt att hon tappat massa muskler m.m.

Jag är faktiskt på väg att köpa hästen, håller på och löser alla praktiska delar runt ett hästköp just nu, så lite pirrigt är det. :)
 
Finns ngt positivt att säga om den här filmen? ☺️ Har precis börjat rida honom och själv har han varit igång ngn månad efter att inte ridits på 1 år så vi är ringrostiga båda två
Härlig go häst.

Det ser ut som om den har en del egen motor?

Den skulle behöva lite mer fram men utan att öka farten eller bli springig. Samt att du skulle behöva lätta lite på handen (eller kanske är släppa fram ett bättre utryck). Detta för att den inte skall krulla ihop sig så.

Tex ser den väldigt trevlig ut sista delen av en långsida (runt 50 sekunder in i filmen). Hela hästen växer då under dig.

Tror att ni kan bli ett ekipage som ger ett ganska pampigt intryck bara ni får ordning på bärigheten.

Mycket bra att du rider lätt och att du försöker jobba på rakt spår. Tror att voltarbete inte är det ultimata arbetssättet för den hästen just nu. Öppna-och förvänd öppna känsla på fyrkantspåret kanske är mer rätt nu. Ofta halvhalt för att stämma av tempot utan att bli hängande i handen.

Glömde i galoppfilmen ser det ut som du lättar rumpan från sadeln. Om det är så så är det jättebra. Han orkar nog inte riktigt galopp (eller trav) under nedsittning på ett tag än.

Tycker det ser ut som om du har en hel del känsla för hur du skall rida hästen.
 
Senast ändrad:
Då försöker vi väcka lite liv i tråden igen, här kommer mitt senaste tillbud inget flashigt och säkert helt åt skogen också, provridit en häst:


Vad har ni för positiv feedback angående den här pållen och kanske även hur jag rider också? Första gången jag rider på pållan.
Ser ut som en helt vanlig, trevlig häst i mina ögon. Med lite hjälp av tränare så att du lär dig att inverka, så kan det säkert bli jättebra. Kortare tyglar med en massa drivning som du fångar upp i handen, så blir det mycket bättre!
 
Härlig go häst.

Det ser ut som om den har en del egen motor?

Den skulle behöva lite mer fram men utan att öka farten eller bli springig. Samt att du skulle behöva lätta lite på handen (eller kanske är släppa fram ett bättre utryck). Detta för att den inte skall krulla ihop sig så.

Tex ser den väldigt trevlig ut sista delen av en långsida (runt 50 sekunder in i filmen). Hela hästen växer då under dig.

Tror att ni kan bli ett ekipage som ger ett ganska pampigt intryck bara ni får ordning på bärigheten.

Mycket bra att du rider lätt och att du försöker jobba på rakt spår. Tror att voltarbete inte är det ultimata arbetssättet för den hästen just nu. Öppna-och förvänd öppna känsla på fyrkantspåret kanske är mer rätt nu. Ofta halvhalt för att stämma av tempot utan att bli hängande i handen.

Glömde i galoppfilmen ser det ut som du lättar rumpan från sadeln. Om det är så så är det jättebra. Han orkar nog inte riktigt galopp (eller trav) under nedsittning på ett tag än.

Tycker det ser ut som om du har en hel del känsla för hur du skall rida hästen.

Tack för mkt bra input!
En hel del motor kan man säga ja då han gått på travet tills för bara några veckor sen tog han bettet och bara ångade på i en väldans fart så sen dess har enorma framsteg gjorts!
Precis jag står alltid lite i lätt sits i galoppen :)
Angående min hand så har jag sen detta filmades insett att han lugnar ner sig enormt när jag lättar på handen :)
 
Ser ut som en helt vanlig, trevlig häst i mina ögon. Med lite hjälp av tränare så att du lär dig att inverka, så kan det säkert bli jättebra. Kortare tyglar med en massa drivning som du fångar upp i handen, så blir det mycket bättre!
Precis, så jag tänker med en tränare kan hjälpa med mycket. :)
 
Tycker ni gör ett jättebra jobb allihop utifrån där ni är nu. Att utvecklas och bli bättre i sin ridning är ju något som de flesta kan med rätt vägledning.

Däremot att förvalta det man kan just nu på bästa möjliga sätt är inte alltid helt lätt.

Tycker också hästarna är trevliga. Positiva till arbete och trevliga individer med bra grundgångarter.

Blir själv sååå ridsugen. Hade dock nog inte vågat lägga ut en film. Trots över 30 år på hästryggen så rider jag som en kratta. Visst jag kan få hästen att jobba och så men det ser inte snyggt ut.

Tömkörning är snarare min melodi.

Fortsätt kämpa. Jag tycker ni gör ett arbete som är klart med beröm godkänt!
 
Jag är faktiskt på väg att köpa hästen, håller på och löser alla praktiska delar runt ett hästköp just nu, så lite pirrigt är det. :)

Åh, så spännande! Den ser väldigt trevlig ut och det är ju precis den typen av häst som många av oss vanliga hobbyryttare behöver. :)
Jag har en häst på foder som jag har tänkt köpa och hon tillhör nog ungefär samma kategori som den du provred. Snäll och okomplicerad med lagom stora gångarter.
Har inte så mycket filmat när jag rider men här är en kort snutt när vi hoppar serie.
 
Tycker ni gör ett jättebra jobb allihop utifrån där ni är nu. Att utvecklas och bli bättre i sin ridning är ju något som de flesta kan med rätt vägledning.

Däremot att förvalta det man kan just nu på bästa möjliga sätt är inte alltid helt lätt.

Tycker också hästarna är trevliga. Positiva till arbete och trevliga individer med bra grundgångarter.

Blir själv sååå ridsugen. Hade dock nog inte vågat lägga ut en film. Trots över 30 år på hästryggen så rider jag som en kratta. Visst jag kan få hästen att jobba och så men det ser inte snyggt ut.

Tömkörning är snarare min melodi.

Fortsätt kämpa. Jag tycker ni gör ett arbete som är klart med beröm godkänt!
Här tycker jag att jag rider som en kratta och lägger upp filmer ändå, :laugh:
Rider du inte just nu när du säger att du blir ridsugen?
 
Åh, så spännande! Den ser väldigt trevlig ut och det är ju precis den typen av häst som många av oss vanliga hobbyryttare behöver. :)
Jag har en häst på foder som jag har tänkt köpa och hon tillhör nog ungefär samma kategori som den du provred. Snäll och okomplicerad med lagom stora gångarter.
Har inte så mycket filmat när jag rider men här är en kort snutt när vi hoppar serie.
Ser riktigt trevlig ut, måste va perfekt att ha på foder först och sen kunna köpa i efterhand. :up:
 
Tack, det är lite så jag känner. Hennes trav kändes sjukt snabb fast det ser inte ut att gå så snabbt och galoppen är helt fantastiskt. Jag vet att jag hamnade mycket i stolsits i den sadeln, men det var nog mest för att jag ville ha lite kortare läder. Ny häst, vill inte ha långa läder och inget stöd ifall hon skulle få för sig å busa lite (vilket hon inte gjorde tack och lov). Var bra att någon kunde filma så jag ser hur jag själv rider, tycker jag behöver sträcka lite på mig också och inte sitta så framåtlutad. Men jag håller med dig med en bra tränare så ska det nog gå och få ordning på alltihopa. :)

@Buck Nä, hon är nog inte så mycket wow just nu, men jag tror nog att hon kan bli riktigt bra för mig som första häst. Nu ska jag strax iväg till banken och se vad dom säger, sen blir det till att jaga veterinär om allt går vägen. :P

Hm vad jag gissar på är att stolsitsen inte beror på dina läders längd, utan att sadeln inte passar dina ben (aningen för långa kåpor?) och att sadeln ser ut att ligga i bakvikt på hästen då du sitter lite på bakvalvet? Det är då alltså inte ditt fel att det är svårt att få till sitsen :)

Hamnar du i stolsits är det dessutom supersvårt att sitta upprätt! Din tyngdpunkt hamnar liksom bakom rumpan om du sträcker på dig, och man kompenserar det då med att luta överlivet framåt. Om du ställer dig i lätt sits har du då svårt att föra bak skänkeln utan att få känslan att ,an tippar framåt. Och sträcker du upp dig får du känslan att tippa bakåt :). Även hästen blir oftast mer spänd och mindre nöjd om man sträke rpå sig fr mycket då, eftersom man kommer sätta sig på bakvalvet. :)
 
Slänger in senaste klippet på mig och medryttarhästen :) Vi är lite ringrostiga båda två, pålle har varit skadad och jag har inte ridit för instruktör på ett par år och lagt mig till med ett helt gäng ovanor. Underskänklarna hoppar och far :p Behövs mer driv framåt också, han kommer inte riktigt fram till handen och skulle behöva kliva på betydligt mer. Men det är svårt att sitta ner i traven :angel:

 
Hm vad jag gissar på är att stolsitsen inte beror på dina läders längd, utan att sadeln inte passar dina ben (aningen för långa kåpor?) och att sadeln ser ut att ligga i bakvikt på hästen då du sitter lite på bakvalvet? Det är då alltså inte ditt fel att det är svårt att få till sitsen :)

Hamnar du i stolsits är det dessutom supersvårt att sitta upprätt! Din tyngdpunkt hamnar liksom bakom rumpan om du sträcker på dig, och man kompenserar det då med att luta överlivet framåt. Om du ställer dig i lätt sits har du då svårt att föra bak skänkeln utan att få känslan att ,an tippar framåt. Och sträcker du upp dig får du känslan att tippa bakåt :). Även hästen blir oftast mer spänd och mindre nöjd om man sträke rpå sig fr mycket då, eftersom man kommer sätta sig på bakvalvet. :)
I och för sig sa de som har hästen att den sadeln hamnade man lätt i bakvikt, så det ligger nog något i det där. Har faktiskt inte tänkt på det förut. Jag trodde alltid det berodde på ryttaren.
 
Slänger in senaste klippet på mig och medryttarhästen :) Vi är lite ringrostiga båda två, pålle har varit skadad och jag har inte ridit för instruktör på ett par år och lagt mig till med ett helt gäng ovanor. Underskänklarna hoppar och far :p Behövs mer driv framåt också, han kommer inte riktigt fram till handen och skulle behöva kliva på betydligt mer. Men det är svårt att sitta ner i traven :angel:

Det syntes att underskänklarna hoppar och far som du själv säger, du skulle nog se om du inte kan rida för en instruktör så du blir av med alla dina ovanor igen då. Annars såg det väldigt trevligt ut. :P
 
Det syntes att underskänklarna hoppar och far som du själv säger, du skulle nog se om du inte kan rida för en instruktör så du blir av med alla dina ovanor igen då. Annars såg det väldigt trevligt ut. :P

Det skulle jag gärna göra, tro mig! Tyvärr är det inget jag själv kan bestämma då jag inte äger hästen själv :) Får hjälp av en vän då och då, jättebra att bara ha någon som kollar :)
 
I och för sig sa de som har hästen att den sadeln hamnade man lätt i bakvikt, så det ligger nog något i det där. Har faktiskt inte tänkt på det förut. Jag trodde alltid det berodde på ryttaren.

Visst var det din video jag kommenterade nu btw... ? :o hopaps jag inte blandade ihop ^^

Ja, en sadel som int epassar ryttaren spelar störe roll än många tror! Jag har detta problem nästan jämt dp mina ben är väldigt korta och väldigt ofta rider i minst 17" sadlar... Men om de också ofta hamnar i bakvint undrar jag om sadeln verkligen passar hästen, även om den nu skulle ligga bra an mot hästen. :)
 

Liknande trådar

Samhälle I tråden om religion togs det upp att det var fel att vården erbjöd samtalsstöd till patienter hos en präst när kurator hade semester...
11 12 13
Svar
258
· Visningar
10 589
Senast: Enya
·
Hästvård Min häst är född 2005 och är alltså 19 år. Jag har haft henne i 9 år. Hon kommer från Irland med okänd historia och har haft en del...
Svar
1
· Visningar
421
Senast: Sirap
·
Övr. Grenar Hej jag köpte 2019 en travare. 155cm hög på 16 år. såhär när jag ser tillbaka på det, så stod Trollet alltid inne i ladugården när jag...
2
Svar
31
· Visningar
3 094
Senast: nullo-modo
·
Tjatter I denna evighetslånga vinter så måste det vara fler än jag som längtar efter våren. Och vad passar då bättre än en omgång med Secret...
23 24 25
Svar
482
· Visningar
13 961
Senast: Barbabelle
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp