Postmords fantastiska service!

IMG_20200616_141403.jpg

Paketet öppnat och tillplattat, dessutom avlämnat på trappen trots att vi var hemma och kunde ta emot. Förstår visserligen att brevbäraren inte ville knacka på med ett sånt paket..

Reklamerade och fick till svar att om inget saknas är det ju lugnt. Jo men hallå?
 
I dagens DN finns en folkbildande artikel :D om Postnord som i alla fall delvis förklarar krånglet de har med paketutlämning ..

De får tydligen inte gå in i en port om inte beställaren angivit portkoden. Då kör de bara fram (och därifrån) och sedan lämnar de meddelande om att de inte kunde leverera...
De har egentligen alla Sveriges portkoder men får bara använda dem när de delar ut brev!! 😱 Mycket märkliga lagar och regler.
 
I dagens DN finns en folkbildande artikel :D om Postnord som i alla fall delvis förklarar krånglet de har med paketutlämning ..

De får tydligen inte gå in i en port om inte beställaren angivit portkoden. Då kör de bara fram (och därifrån) och sedan lämnar de meddelande om att de inte kunde leverera...
De har egentligen alla Sveriges portkoder men får bara använda dem när de delar ut brev!! 😱 Mycket märkliga lagar och regler.

Fast det förklarar fortfarande inte varför de inte levererat till mig fast jag sett att de varit här... mitt hus har ingen kod (eller port för den delen) :meh:
 
I dagens DN finns en folkbildande artikel :D om Postnord som i alla fall delvis förklarar krånglet de har med paketutlämning ..

De får tydligen inte gå in i en port om inte beställaren angivit portkoden. Då kör de bara fram (och därifrån) och sedan lämnar de meddelande om att de inte kunde leverera...
De har egentligen alla Sveriges portkoder men får bara använda dem när de delar ut brev!! 😱 Mycket märkliga lagar och regler.
Fast jag bor på gård på landet och får samma SMS... (när jag ser att de inte varit vid huset ens)
 
https://www.dn.se/ekonomi/sa-later-postnord-medvetet-bli-att-leverera-ditt-paket/

Låst artikel men det lilla en kan läsa räcker ju för att bli förfärad.
En förklaring är att Postnord har gps-koll på sina förare. De kan se om bilen varit på plats, så en förare som vill fuska kan köra bilen förbi brevlådan utan att gå ur bilen.

----------------------------------------

Och då kan cheferna säga ”okej, hinner du om du aviserar alla hempaket direkt?” beskriver en anonym brevbärare för DN. Det vill säga att inte ens försöka dela ut paketen utan direkt meddela alla mottagare att ”brevet inte gått att dela ut” och sedan vidarebefordra det till ett uthämtningsställe.

-----------------------------------------

Helga Hedén är ofta i sin trädgård, inte minst för att sköta om de tre kaninerna Sally, Chilly och Poppy som bor i en inhägnad som hon har byggt. Paketet som hon väntar på och som är utlovat att anlända mellan klockan 17 och 22 är en tavla som hon ska ge bort i present och hon gissar att postbilen har paketet. Det finns bara en sak att göra, tänker hon – att försöka stoppa bilen.

Helga Hedén ser att postbilen gör en u-sväng och hon springer ut i gatan. Hon viftar och vinkar och får bilen att stanna. Hon kräver att få sitt paket.

– Chauffören gick ur bilen, visade paketet för mig och sa sedan att ”du får hämta paketet på ett utlämningsställe. För du var inte hemma”, berättar Helga Hedén.

Det blir en ordväxling. Det kan ju vara värt att påpeka att även om hon inte hade varit hemma så fanns det inget sätt för föraren att veta det, eftersom han inte gått ur bilen eller försökt ringa henne.

– Efter en hård ordfajt på gatan tog jag mitt paket, säger Helga Hedén.

Hon sa till chauffören att han kunde meddela sin chef att ”en jävla kärring insisterade på att få sitt paket”.

Tre dagar efter att Helga Hedén tvingar till sig sitt paket får hon ironiskt nog en pappersavi i ett kuvert med meddelande om att paketet inte gått att dela ut. Och att paketet nu kan hämtas ut på ett utlämningsställe.
 
Förra året gick Postnords svenska del enligt årsredovisningen med drygt 1 miljard i vinst, ersättningen till svenska VD:n var 35 miljoner (11 miljoner i avgångsvederlag). I ett bolag som är statligt ägt där ledande personer tillsätts av politiker, det visar vilka belopp det kan handla om för den som har de rätta politiska kontakterna. Det finns liksom ingen gräns för girigheten.
 
Visa bifogad fil 55424
Paketet öppnat och tillplattat, dessutom avlämnat på trappen trots att vi var hemma och kunde ta emot. Förstår visserligen att brevbäraren inte ville knacka på med ett sånt paket..

Reklamerade och fick till svar att om inget saknas är det ju lugnt. Jo men hallå?
Ser ut som det är en del luft i kartongen, då blir de så tillplattade när de töms ur container.
 
Fast det förklarar fortfarande inte varför de inte levererat till mig fast jag sett att de varit här... mitt hus har ingen kod (eller port för den delen) :meh:
Det hände oss häromdagen också. Maken VAR hemma, men ingen knackade på och försökte leverera ett paket. Sedan fick jag uppdatering i appen om att leverans hade misslyckats för att ingen var här. Det var klockan tio på förmiddagen. Jag fick sedan inte avisering förrän på eftermiddagen NÄSTA dag att jag kunde hämta paketet på utlämningsstället.

Det skickades från Nässjö den 19 augusti och kunde inte hämtas i Älmhult förrän den 25 augusti. Känns som liiiiiiiite lång leveranstid faktiskt.
 
Lite som jag, fast det är inte enbart postmords förtjänst. Mina senaste beställningar hos zooplus har tagit en evinnerligt lång tid men nu beställde jag mat och sand till katterna igår och fick nyss välja dag för hemleverans. Nu på torsdag, då jag jobbar och det är risk för regn, eller på fredag då jag är ledig och det är en lägre risk för regn. :up:
 
Skulle få ett paket. Då det inte kunde levereras till mig då jag inte var hemma så får jag vackert hämta ut det på den lokala bensinstationen (ditt det inte går att ta sig lagligt gående då rondellen har bara ett övergångs ställ). När jag har hämtat ut paketet, gått och handlat och håller på och packar upp mina saker får jag ett fint sms från postmord om att dom nu har levererat paketet hem till mig...
 
Igår fick jag en faktura. Den var daterad den 31/8 och skulle vara betald den 10/9. Det var den 21 september igår.

Ett lokalt företag skickade en faktura som var utskriven 15/8. Den skulle vara betald den 31/8. Jag fick den den 15/9. Så smidigt och enkelt det är att betala för sig i tid när det är postnord som levererar O_o
 
Jag har fram till nu haft en förhållandevis friktionsfri relation till postväsendet. Men nu har ett paket kommit bort. Enligt företaget jag beställt ifrån utlämnat till min brevlåda 4/9. Men jag har då inte sett röken av det :arghh: .
Jag som nästan aldrig köper nytt åt mig själv! Traderapaketen har minsann alltid landat som de ska i lådan.
 
Igår fick jag en faktura. Den var daterad den 31/8 och skulle vara betald den 10/9. Det var den 21 september igår.

Ett lokalt företag skickade en faktura som var utskriven 15/8. Den skulle vara betald den 31/8. Jag fick den den 15/9. Så smidigt och enkelt det är att betala för sig i tid när det är postnord som levererar O_o

Detta är mer regel än undantag tycker jag. Hur lätt är det att på ett företag få en faktura genom systemet igår, för att betala den för en vecka/månad sedan?
Snyggt är det ju också att få en påminnelse och efter det en räntefaktura, för att posten inte kan leverera.
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp