Postmords fantastiska service!

Det är beslutat på begäran av Postnord.
Som alternativ till att höja portot ännu mer. Inte begäran, önskemål.
För att det ses som ett bättre alternativ för den obligatoriska grundnivån av samhällsservice än att det ska kosta typ 25:- att skicka ett brev.
För att med den sjunkande brevmängden kommer portot fortsätta öka hela tiden och det är inte hållbart att fortsätta så. Då kommer det till slut vara en schimär att staten garanterar brevbäring i hela landet om priserna blir så att det är en orealistisk service att använda.
 
Problemet, som jag ser det, är som med kanal 1 och 2 på TV och Sveriges radio, posten ska lika mycket vara en "public service" som dem.
Frågan är hur det ska finansieras.

Det fungerade med enhetsporto och leveransplikt när det var många brev och alla hanteras av samma organisation. Kostnaden för det som är lätt och billigt att göra (korta sträckor i tätbefolkade områden) och det som är svårt och dyrt (avlägsna delar av landet och glesbefolkade områden) tar ut varandra.

Sedan fick andra bolag lov att "plocka russinen ur kakan" dvs. välja att bara göra de lätta, billiga leveranserna inom valda områden. Vilket ger möjlighet att prismässigt utkonkurrera Posten från de lönsamma delarna av verksamheten. Vilket gör att portot måste höjas för att kunna fortsätta verksamheten samtidigt som man förlorar ännu mer av kunderna på de platser där det finns andra alternativ.

Till slut finns bara tvånget att driva samhällsservicen kvar, men inget av modellen som stod för finansieringen.

Det fungerade väl hyfsat så länge det fanns tillräckligt med stora kunder som prioriterade att ha en leverantör som täckte in hela landet. Tills mängderna brev började sjunka radikalt.

Men grundproblemet är väl att man egentligen inte hanterat hur finansieringen av det som ska vara den grundläggande samhällsservicen ska fungera. Man tog bort förutsättningarna att kostnadsfördela mellan kunderna, men skapade inte någon ny modell för att ersätta denna med.
Det blir liksom råhöja priserna och/eller radikalt sänka servicen som är alternativen så länge man inte gör något med finansieringsmodellen.
 
Hur länge är det normalt att ett paket ligger kvar hos ombudet där det lämnades in innan det skickas iväg?
Jag köpte lite saker av en privatperson och hon lämnade in paketet i fredags kväll. Har fortfarande inte hänt något med paketet förutom att det står att det är registrerat och inlämnat av avsändaren enligt spårningsnummret. Vem kontaktar man? Säljaren, ombudet eller postnord?
Har aldrig varit med om att paketet ligger kvar hos ombudet förens max till dagen efter (eller över en helg då) och börjar bli orolig att något hänt...
 
Kul att de ändå berättar, hos oss har det inte kommit en postbil någon tis och torsdag på ett par år, men när jag påpekade det så handlade det enbart om att vi inte hade någon post de dagarna. Väldigt märkligt att vi aldrig har brev som kommer tis och torsdag utan enbart mån, ons och fredag? 🙄
Samma här
 
Hur länge är det normalt att ett paket ligger kvar hos ombudet där det lämnades in innan det skickas iväg?
Jag köpte lite saker av en privatperson och hon lämnade in paketet i fredags kväll. Har fortfarande inte hänt något med paketet förutom att det står att det är registrerat och inlämnat av avsändaren enligt spårningsnummret. Vem kontaktar man? Säljaren, ombudet eller postnord?
Har aldrig varit med om att paketet ligger kvar hos ombudet förens max till dagen efter (eller över en helg då) och börjar bli orolig att något hänt...
Oftast ligger det inte kvar hos ombudet utan det haltar efter i registreringen i appen/spårningen. Händer ganska ofta både för sambon och mig själv att paketen kommer fram och så har det ändå inte hänt något i appen.
 
Oftast ligger det inte kvar hos ombudet utan det haltar efter i registreringen i appen/spårningen. Händer ganska ofta både för sambon och mig själv att paketen kommer fram och så har det ändå inte hänt något i appen.

Ja, jag levererade en gång ett paket till mig själv och tryckte i appen kl 06 på morgonen, fick sms dagen efter att det var levererat.
 
Oftast ligger det inte kvar hos ombudet utan det haltar efter i registreringen i appen/spårningen. Händer ganska ofta både för sambon och mig själv att paketen kommer fram och så har det ändå inte hänt något i appen.
Hoppas att det är så! Köper sällan av privatpersoner utan mer företag och så brukar alltid appen uppdatera :) jag får hålla koll när posten kommer 😃
 
Svenska delen av Postnord går väl med vinst :/
Vinsten ökade med 35 % från föregående år och blev totalt över en miljard enligt senaste årsredovisningen (2019) och det trots helt vansinniga arvoden till de i ledningen, det är så stora belopp de får att jag trodde knappt det var sant när jag läste rapporten.
 
Men det är väl inte så mycket av det som går som BREV?

Det är finansieringen av den obligatoriska samhällsservicen genom brevportot som är avgörande för att brevbäringen ska köra "alla rundor till alla alla adresser i landet".
Att det går en massa mer varuleveranser och massor av varor till ombuden löser inte finansieringen av brevutdelningen. Servicenivån beslutas politiskt, om det bara handlade om det ekonomiska underlaget så skulle det inte ske någon brevbäring alls på många ställen i landet.

Har gor man inte skillnad pa brev eller paket ... om det ar addresserat till mig sa levereras det till mig. Overallt jag bott i USA har USPS (posten) gjort det om man inte har post box, da stannar det i lokalen, likasa om man uttryckligt ber dem halla posten.
 
Jag fick en handskriven avi den 22 december där det stod att jag efter kl 16 den 23 december kunde hämta en försändelse hos mitt ombud. Var där den 23 och det fanns inget. De kunde inte hitta försändelsen i datorn heller (det står alltså ett kollinummer på avin). Försökte igen i mellandagarna men det fanns inte då heller. Hen som hade skrivit avin har inte skrivit vem avsändaren är. När jag söker själv finns det ingen information om försändelsen heller. Reklamerade till kundtjänst som ville att jag skulle reklamera till avsändaren och att de skulle reklamera till postmord i sin tur. Förklarade igen att jag inte vet vem avsändaren är. Får då det här svaret; "Eftersom denna försändelse är ett vanligt 1:a-klassbrev inrikes registreras det inte i postflödet och vi kan inte se vem avsändaren är. Vi har inte möjlighet att eftersöka brevet och PostNord är inte ersättningsskyldiga för förlust, skada eller försening av 1:a-klassbrev inrikes." Jag ifrågasatte då varför lantbrevbäraren inte lämnade brevet direkt i brevlådan om det nu var ett brev och att de borde kunna se vilken lantbrevbärare som körde rutten och då fråga varför hen inte la brevet i lådan. Mitt postombud berättade att min försändelse inte var den enda som är försvunnen utan att en hel massa försändelser som skulle kunna hämtas den 23 december är spårlöst borta. Det lär väl dröja någon vecka igen innan jag får svar...

Jag kan ju inte säga att jag är ett dugg förvånad dock. Ordspråket "säkert som ett brev kommer med posten" har verkligen spelat ut sin roll. Häromdagen fick vi ett paket som skulle till någon helt annan. Inte en siffra var rätt, inte ens postnumret. Hade vi velat hade vi kunnat ta innehållet och varken avsändare eller köpare hade kunnat vet vart hens paket tog vägen. Nu är vi inte så oärliga utan vi tog reda på var personen bor och körde dit paketet. Vad pysslar de med egentligen där på postmord? Kanske är det lika bra att de lägger ner verksamheten helt och hållet. De gör ju inget annat än fel.
 
Nu måste jag ändå komma med lite ros till Postnord, kan vara att man har så låga förväntningar men ändå härligt att få bli positivt överraskad.

Jag hade en avisering att det skulle levereras paket idag mellan kl 10 och 16 (ok det är ju lite väl yvigt tidsspann men jobbar man ändå hemifrån, så...) Igår snöade det och blåste som satan och jag brydde mig inte om att ens försöka fixa infartsvägen (ca 100 meter men det driver igen på nolltid med åkrar på båda sidor).

Och idag har jag jobbat och inte haft tid att hålla på med någon snöröjning. Funderade lite på detta med paketet, men tänkte att antagligen säger de bara "vi kunde inte leverera det" eller möjligen, om det är ett snällt bud, så ringer de från ute vid vägen och så får jag pulsa fram dit lite kvickt.

Kl 15.30, ännu inget paket eller kontakt. Tänker trött att de har säkert bara kört förbi och skitit i det och skickar kanske något meddelande i morgon eller nästa vecka om att de inte kunnat leverera. Då knackar det på dörren, och där står budet med paket och lite post i famnen! Och jag bara "what! har du lyckats ta dig fram här?!" "ja, jag satte bilen och gick från vägen".

Som sagt, jag har kanske allt för låga förväntningar och det var ju inte en promenad med fara för livet - MEN jag blev ändå lite lätt rörd och glad över denna plikttrogna tjänstvillighet att leverera till dörren inom bestämd tid, trots att jag varken krattat manegen, sandat trappan eller skottat bort en enda snöflinga från vägen. :love:
 
Någon som vet hur frakt går från övre Norrbotten till södra Sverige? Jag har ett paket som skickades igår från Kiruna och med tanke på snöovädret trodde jag absolut det skulle bli försenat, men icke, paketet är nu i mellansverige och precis enligt schemat. Går paketen med tåg genom norrland?
Nope, de flyger om de ska långt. :)
Beroende på vädret kan jag vakna av postflyget när det kommer in för landning vid tvåtiden här vid Västerbottenskusten.
Till Sundsvall går de dock med lastbil, den går vid 22 härifrån.
Var väldigt imponerad när jag lämnade in ett paket på företagscenter (även tillgängligt för privatpersoner) och personen glatt meddelade att det skulle gå samma kväll och vara framme för mottagaren att hämta nästa dag! :bow:
 
Det är ju varken ovanligt eller ens konstigt att man får brev 5-15 dagar efter postning nu för tiden. Att ha 10 dagar på en faktura är fullständigt orimligt om du får det över post. Även 15 dagar är ett problem då man ska registrera och hinna attestera före betalning.

Jag fick i onsdags eller möjligen torsdags en faktura daterad 2 januari. Det är nästan imponerande långsamt :cautious:
 
Fick lapp i brevlådan, såndär handskriven när de inte kan lämna paketet i brevlådan pga gissningvis är för stort. Är paket från svärföräldrarna dock ingen aning hur stort det är.
Stod kan hämta tidigast 15/1 och jag tog mig ut idag lördag för hämta, behövde ändå handla och tänkte ta i samma veva. Men inget paket där fanns till mig "Kom på tisdag, borde det ha dykt upp" bah blir extra resa dit :meh:
 
Fick lapp i brevlådan, såndär handskriven när de inte kan lämna paketet i brevlådan pga gissningvis är för stort. Är paket från svärföräldrarna dock ingen aning hur stort det är.
Stod kan hämta tidigast 15/1 och jag tog mig ut idag lördag för hämta, behövde ändå handla och tänkte ta i samma veva. Men inget paket där fanns till mig "Kom på tisdag, borde det ha dykt upp" bah blir extra resa dit :meh:
Hoppas det kommer fram och inte försvinner spårlöst som mitt! Det jag inte fattar i sammanhanget är varför de har skrivit en avi för hand? I normalfallet får iallafall jag ett sms om att det inte gick att leverera och att jag får ett sms när det finns att hämta hos mitt ombud.
 
Till jobbet fick jag senast förra veckan några fakturor daterade runt jul och en runt 15 december.
Vi har en del fakturor som våra leverantörer skriver ut ca en vecka innan de skickar dem (varför har jag ingen aning om) men just de har jag koll på.
Det där är verkligen värdelöst! Jag har lagt in så många fakturor som det går så att de kommer direkt till banken eller via mail istället för som brev som skickas med posten för det är helt hopplöst att betala i tid annars men det lär väl knappast gå när det handlar om företag.
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Kattsnack 10
  • Bästa trimmern till kanin?
  • Hur länge är din hund ensam?

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp