PostNord - köra ut paket

Oj. Konstigt. Det systemet ska ha varit borttaget sen länge! Sjukt märkligt. Den arbetsledaren kan inte ha varit populär... Det var alldeles för sårbart med så smal kompetens hos arbetstagarna.

Googlade lite snabbt och tycks vara vanligt med rätt fasta turer? I många år i sträck. Och i nutid.

https://jordbrukaren.se/lantbrevbarare-en-viktig-yrkeskar/


https://www.svt.se/nyheter/lokalt/norrbotten/post-1

http://www.skargarden.se/efter-tio-ar-i-obornas-tjanst-nu-slutar-bedir/

https://www.gd.se/artikel/lantbrevbararen-saknar-kundkontakterna
 
Här har vi också haft samma som har kört, en periodväxlade det men med stora problem som följd och numera fungerar postnord relativt bra, med samma chaufför. Det märks omgående när det är vikarier eller sommarpersonal. Intressantast kan jag tycka var den sommarvikarien som tydligen tyckte att det sparade tid att stoppa all post i samma postlåda och låta oss andra sortera upp bland grannarna. Postlådorna är väldigt tydligt märkta med namn och adress så det var knappast det som var svårigheten.
Jag skulle tro att upphandlingarna ser lite olika ut för olika ställen, de annonser jag har sett när postnord söker folk har ibland varit enbart utdelning dagtid/vardag och ibland med varierande arbetstider.

Vilka upphandlingar menar du då? Arbetssättet är väldigt likriktat, det finns till och med ett rätt sätt att möblera...

Man kan ju hoppas att den sommarvikarien inte blev återkommande!
 
Vilka upphandlingar menar du då? Arbetssättet är väldigt likriktat, det finns till och med ett rätt sätt att möblera...

Man kan ju hoppas att den sommarvikarien inte blev återkommande!
Så du menar att varje Postnord kontor måste se ut på exakt samma sätt? Jag börjar förstå varför Postnord har så stora problem. O_o Men som sagt, här anställer de uppenbarligen till vissa turer så om de nu bryter mot postnords regler eller inte vet jag inte, men så ser det ut.

Antingen så skärpte hen till sig eller så blev hen av med jobbet, vi klagade åtminstone och det hela blev bättre. Det kan fortfarande hända att det kommer post till grannen ibland, men då är det sånt som verkar ha glidit in i annan post osv.
 
Tömmer brevlådor, transporterar värde, kör till avtalskunder, står i företagscenter till exempel.

Fast tömma postlådor osv gör de efter "sin" tur?

Liksom där jag bodde så de börjar på morgonen och sorterar och packar bilar osv. Sen under dagen så levererar de efter sin linje, tömmer lådorna osv och är in på ombud och hämtar/lämnar. Sen slutar de på em. De står inte i företagscenter. Och finns ingen låda som töms på kväll eller helg.

De jag känner de jobbar dagtid vardagar. Börjar typ 7 och slutar typ 16-ish.

Men de har/hade sin "slinga", år ut och åt in. Och när jag googlar så finns gott om tidningsartiklar från olika delar av landet där brevbäraren har just sin tur år efter år.

Det är fö samma tjej som delar ut min post här i trappuppgången i stan med alla gånger jag sett dem. Kanske är nån annan ibland men majoriteten är samma en.

Jag har tyckt det känns rimligt. Lär känna rutten liksom, oavsett om det är på moped genom stan eller bil mil efter mil på landsbygden. Vikariera brukade irra runt för att veta vilken gård som var Nilssons och vilken som var Petterssons. Är ju jättesvårt veta vilken gård som är vilken I en liten by. Postlåda är ju lätt, men hus..
 

Det står ju i flera av dem att de byts av? Att det är flera som kör. Tanken är att rotera på minst tre brevbärare så om en blir sjuk finns det ändå fler med samma kompetens som kan rycka in. De linjer jag körde kallade jag också för mina även om jag hade 7-8 stycken jag varierade mellan.
 
Så du menar att varje Postnord kontor måste se ut på exakt samma sätt? Jag börjar förstå varför Postnord har så stora problem. O_o Men som sagt, här anställer de uppenbarligen till vissa turer så om de nu bryter mot postnords regler eller inte vet jag inte, men så ser det ut.

Antingen så skärpte hen till sig eller så blev hen av med jobbet, vi klagade åtminstone och det hela blev bättre. Det kan fortfarande hända att det kommer post till grannen ibland, men då är det sånt som verkar ha glidit in i annan post osv.

Ja sorteringskammarna ska stå på ett visst sätt till exempel. Det finns ett särskilt sätt vagnar och sådant ska fördelas på med men det går inte alltid att genomföra eftersom kontoren är olika stora.

Det är ju lätt hänt att det blir fel någon gång ibland, mänskliga faktorn går ju inte komma ifrån men det får ju inte vara frekvent förekommande.
 
Fast tömma postlådor osv gör de efter "sin" tur?

Liksom där jag bodde så de börjar på morgonen och sorterar och packar bilar osv. Sen under dagen så levererar de efter sin linje, tömmer lådorna osv och är in på ombud och hämtar/lämnar. Sen slutar de på em. De står inte i företagscenter. Och finns ingen låda som töms på kväll eller helg.

De jag känner de jobbar dagtid vardagar. Börjar typ 7 och slutar typ 16-ish.

Men de har/hade sin "slinga", år ut och åt in. Och när jag googlar så finns gott om tidningsartiklar från olika delar av landet där brevbäraren har just sin tur år efter år.

Det är fö samma tjej som delar ut min post här i trappuppgången i stan med alla gånger jag sett dem. Kanske är nån annan ibland men majoriteten är samma en.

Jag har tyckt det känns rimligt. Lär känna rutten liksom, oavsett om det är på moped genom stan eller bil mil efter mil på landsbygden. Vikariera brukade irra runt för att veta vilken gård som var Nilssons och vilken som var Petterssons. Är ju jättesvårt veta vilken gård som är vilken I en liten by. Postlåda är ju lätt, men hus..

Det är just för att komma ifrån irrandet som det ska vara ett par stycken som roterar. Då har alla uppdaterad, bra kompetens på linjerna.

Det är inte ovanligt att man både kör lantbrevbäring, stadsbrevbäring och gör en del administrativt arbete samt företagscenter, kör företagsturer m.m. Man roterar bland arbetsuppgifterna. På slutet stod jag i företagscenter en kväll i veckan, körde paket vissa lördagar, Linas matkasse en vardagskväll i veckan, kunde en företagstur samt varierade på fyra lantbrevbärarlinjer och tre stadsbrevbärarlinjer. Det jag inte behövde göra var att tömma brevlådor söndagar.
 
Fast tömma postlådor osv gör de efter "sin" tur?

Liksom där jag bodde så de börjar på morgonen och sorterar och packar bilar osv. Sen under dagen så levererar de efter sin linje, tömmer lådorna osv och är in på ombud och hämtar/lämnar. Sen slutar de på em. De står inte i företagscenter. Och finns ingen låda som töms på kväll eller helg.

De jag känner de jobbar dagtid vardagar. Börjar typ 7 och slutar typ 16-ish.

Men de har/hade sin "slinga", år ut och åt in. Och när jag googlar så finns gott om tidningsartiklar från olika delar av landet där brevbäraren har just sin tur år efter år.

Det är fö samma tjej som delar ut min post här i trappuppgången i stan med alla gånger jag sett dem. Kanske är nån annan ibland men majoriteten är samma en.

Jag har tyckt det känns rimligt. Lär känna rutten liksom, oavsett om det är på moped genom stan eller bil mil efter mil på landsbygden. Vikariera brukade irra runt för att veta vilken gård som var Nilssons och vilken som var Petterssons. Är ju jättesvårt veta vilken gård som är vilken I en liten by. Postlåda är ju lätt, men hus..
Vi Har samma brevbärare i stan med. Brukar möta honom vid 12tiden när jag kommer in/går ut med hunden.
Tror nog bara det är någon annan när han är sjuk eller har semester..
 
Eller så var personen just populär, iom att ingen sa upp sig? :) Det är fö flera andra ställen det är likadant än, en som kör turen i normalfallet. @lil-sis har samma för det mesta med väl?

Pappa som också har lantbrevbärning har även han i skrivande stund samma person som kör 90% av gångerna. Jag frågade nyss när han ringde i annat ärende.

Jo det brukar vara samma som kommer.
 
Fick avi om gårdagens beställning från apotea 19 timmar efter att beställningen gjorts. Valde DHL denna gång.

Min nya mugg kom till Sverige från England igår, det ska bli intressant att se hur många veckor det behöver i Sverige innan det kommer fram till mig. Kunde tyvärr inte välja bort postnord.

DHL tappade bort mitt snordyra te från Frankrike. När jag till slut kunde få nytt av säljaren så dök det första paketet upp samma dag, helt magiskt. DHL var mkt hjälpsamma och letade och letade, påstod de iaf.
 
Det är just för att komma ifrån irrandet som det ska vara ett par stycken som roterar. Då har alla uppdaterad, bra kompetens på linjerna.

Det är inte ovanligt att man både kör lantbrevbäring, stadsbrevbäring och gör en del administrativt arbete samt företagscenter, kör företagsturer m.m. Man roterar bland arbetsuppgifterna. På slutet stod jag i företagscenter en kväll i veckan, körde paket vissa lördagar, Linas matkasse en vardagskväll i veckan, kunde en företagstur samt varierade på fyra lantbrevbärarlinjer och tre stadsbrevbärarlinjer. Det jag inte behövde göra var att tömma brevlådor söndagar.
Här är det 15 till 25 mil mellan vår lantbrevbärares utgångspunkt och de övriga arbetsuppgifterna du listar.
 
Hur menar du "ordinarie"? Det är mer typ femton år sedan som brevbärarna hade "egna" linjer som andra bara körde i undantagsfall. Såvida man inte är ny på jobbet, sommarjobbare eller envis nästanpensionär typ.

Självklart är det många gånger samma person(er) som kör turerna även om det luckrats upp och folk inte har fasta distrikt på samma vis och varierar arbetsuppgifterna, det skulle vara en schemamässig mardröm att ha som policy att alternera hela tiden för sakens skull.
 
Det står ju i flera av dem att de byts av? Att det är flera som kör. Tanken är att rotera på minst tre brevbärare så om en blir sjuk finns det ändå fler med samma kompetens som kan rycka in. De linjer jag körde kallade jag också för mina även om jag hade 7-8 stycken jag varierade mellan.

Då tolkar vi olika. Men det kan såklart vara så med, men står det att någon kört turen varje dag i x år tolkar jag det som de har just den.

Alldeles oavsett verkar det skilja en del dock, konstigt nog iom den hårda centralstyrningen, och på flera håll i landet kör en och samma såvida denne inte har semester eller är sjuk. Jag kan se fördelarna för kunden med det, men också efter det du berättar nackdelarna för kollegorna och postnord. Säkert därför de splittrade upp det där jag bodde förr.
 
Från samma webshop men de kom/kommer från olika länder så det är olika tillverkare, så det är ju möjligt att de skickade på olika sätt 🤔
Jag får se idag om den jag pratar med svarar idag på min fråga en gång för alla om det är ett brev eller ett paket 😂
Det är ett brev! :banana: Så det ska eftersändas! Men om den anses vara för skrymmande och skickas direkt till ombudet så ska jag kunna ta kontakt med postnord och be dem eftersända till rätt adress. Jag t.o.m tog en skärmbild av den biten för säkerhets skull :sneaky: utifall de får för sig att säga senare att det inte alls går.
 
Skumt att det hänger på den som skickar. Det borde rimligtvis vara Postnords egna tjänst oberoende sändaren.
Med foliehatt på så tänker jag att de vill tjäna pengar på att företag köper den tjänsten och lockar därmed kunder till företagen, så om någon hamnar i kläm pga ovetande företag eller för litet företag? Who cares liksom :cautious:
 
Har haft kunder som bett att få hemadressen på organisationens kuvert för posten praktiskt taget aldrig hittar deras brevfack, brevlåda trots att de ringt och diskuterat var den finns.

Antagligen kan det vara där pengarna försvinner? När man måste försöka leverera ett brev många gånger och det åker fram och tillbaka för att färden var för "effektiv" mätt effektiv som tid för runda inte mätt effektiv för levererat gods av glad och stolt brevbärare. Det bara måste bli dyrare? Även om de inte klarar av att mäta det. Att lita på brevbäraren Pelle är antagligen billigare än att mäta brevbärare X, Y och Z hårt. (Att lita på sjuksyster Pia är antagligen billigare än att... Att utbilda läraren Putte rejält och sedan lita på honom är antagligen billigare än att... och lägre sjukskrivning?)

Lite som Sovjetunionen och producera bara vänsterskor pga att man mäter antal sko. Men om man mäter per kilo blir det en tung sko och om man mäter par blir något annat fel... Det är ju inte billigt, det är inte effektivt, det blir bara dyrt och dåligt. Kan det vara så att vi, Sverige? Eller fler? inte lärt sig använda de här nya mätinstrumenten som givits så vi beter oss som gamla Sovjet i både skola, sjukvård och post. Dyrt, dåligt, ineffektivt men det kan inte hittas i siffrorna och det kan inte mätas bort?
Jag vet inte om jag håller med om sovjetunionen ... detta problem låter snarare som kapitalism för mig :grin:
 
Det är just för att komma ifrån irrandet som det ska vara ett par stycken som roterar. Då har alla uppdaterad, bra kompetens på linjerna.

Det är inte ovanligt att man både kör lantbrevbäring, stadsbrevbäring och gör en del administrativt arbete samt företagscenter, kör företagsturer m.m. Man roterar bland arbetsuppgifterna. På slutet stod jag i företagscenter en kväll i veckan, körde paket vissa lördagar, Linas matkasse en vardagskväll i veckan, kunde en företagstur samt varierade på fyra lantbrevbärarlinjer och tre stadsbrevbärarlinjer. Det jag inte behövde göra var att tömma brevlådor söndagar.

Fast det du beskriver är betydligt mer stad än jag bodde. Det påverkar nog med. Närmsta stad är 6 mil bort. Inga matkassar etc körs ut därute på landet osv. Dvs det blev mindre uppgifter och mer landsbygdsbetonat än det hade varit närmare en stad? Och då kanske lättare det blir en och samma lantbrevbärare på linjen. Kan kanske vara svårt ens ha säg tre linjer och sex personer som ska rotera, för det finns inte riktigt jobb för de tre som inte kör då. Just för så mkt av det du beskriver inte var aktuellt. Företagscenter är ju bata öppet ett par h på fm och ett par h på em vissa dagar i veckan. Så det räcker ju inte riktigt till för uppgifter tex
 
Självklart är det många gånger samma person(er) som kör turerna även om det luckrats upp och folk inte har fasta distrikt på samma vis och varierar arbetsuppgifterna, det skulle vara en schemamässig mardröm att ha som policy att alternera hela tiden för sakens skull.

Ja, personER är ju det jag skriver. Ett par stycken som roterar. För mig var det bra att köra någon gång var tredje vecka så att jag var uppdaterad, delade man distrikt med någon som gjorde minsta möjliga administration runt turerna så var det lite för länge om det gick tre veckor mellan gångerna.
 

Liknande trådar

Samhälle Hej, fick ett brev från postnord om moms och tull på mitt paket från England. Trodde jag skulle behöva betala moms men när jag acceptera...
Svar
4
· Visningar
629
Tjatter I denna evighetslånga vinter så måste det vara fler än jag som längtar efter våren. Och vad passar då bättre än en omgång med Secret...
23 24 25
Svar
482
· Visningar
13 911
Senast: Barbabelle
·
Övr. Hund När jag kom hem från jobbet nu ikväll kom ett sms om att ett paket jag beställt med fryst färskfoder (24x500g) kommer att leveraras...
Svar
3
· Visningar
527
Senast: __sofia__
·
Tjatter Eftersom allmänna påtryckningar gjort sig hörda, efterlysningstråd startats och anmälningar har börjat ramla in redan innan tråden...
89 90 91
Svar
1 817
· Visningar
67 854
Senast: Jeps
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp