PostNord - köra ut paket

Fast det du beskriver är betydligt mer stad än jag bodde. Det påverkar nog med. Närmsta stad är 6 mil bort. Inga matkassar etc körs ut därute på landet osv. Dvs det blev mindre uppgifter och mer landsbygdsbetonat än det hade varit närmare en stad? Och då kanske lättare det blir en och samma lantbrevbärare på linjen. Kan kanske vara svårt ens ha säg tre linjer och sex personer som ska rotera, för det finns inte riktigt jobb för de tre som inte kör då. Just för så mkt av det du beskriver inte var aktuellt. Företagscenter är ju bata öppet ett par h på fm och ett par h på em vissa dagar i veckan. Så det räcker ju inte riktigt till för uppgifter tex

På det mindre kontoret jag jobbade hade jag ungefär samma, FC en kväll i veckan (det är ofta många fler arbetsuppgifter kopplade till det än bara de timmarna man tar emot kunderna), Linas matkasse i större omfattning faktiskt än i staden, två företags- och värdelinjer, fem lantbrevbärarlinjer och två stadsbrevbärarlinjer samt under ganska lång tid även tidningsutdelning på lördagar. Centralorten där har ungefär 4000 invånare.
 
Ja, personER är ju det jag skriver. Ett par stycken som roterar. För mig var det bra att köra någon gång var tredje vecka så att jag var uppdaterad, delade man distrikt med någon som gjorde minsta möjliga administration runt turerna så var det lite för länge om det gick tre veckor mellan gångerna.
Då är det inte konstigt att folk, där det funkar, känner att de har sin brevbärare, även om det kan variera en del.
 
Det är ett brev! :banana: Så det ska eftersändas! Men om den anses vara för skrymmande och skickas direkt till ombudet så ska jag kunna ta kontakt med postnord och be dem eftersända till rätt adress. Jag t.o.m tog en skärmbild av den biten för säkerhets skull :sneaky: utifall de får för sig att säga senare att det inte alls går.
Jag har lärt mig den hårda/dyra vägen att ALDRIG lita på PostMords chat-kundservice. Spara skärmbilder på allt.
 
På det mindre kontoret jag jobbade hade jag ungefär samma, FC en kväll i veckan (det är ofta många fler arbetsuppgifter kopplade till det än bara de timmarna man tar emot kunderna), Linas matkasse i större omfattning faktiskt än i staden, två företags- och värdelinjer, fem lantbrevbärarlinjer och två stadsbrevbärarlinjer samt under ganska lång tid även tidningsutdelning på lördagar. Centralorten där har ungefär 4000 invånare.

Fast åter. Det körs inte ut några matkassar. Det finns ingen möjlighet få en matkasse utkörd. Närmsta företagscenter var flera mil bort. Ingen stadslinje. Inga brevlådor som tömdes på kväll eller helg. Inga tidningar på helg. Osv osv. Det var och är landet på riktigt. På gott och ont.
 
Jag har lärt mig den hårda/dyra vägen att ALDRIG lita på PostMords chat-kundservice. Spara skärmbilder på allt.
Det är messengerappen så gamla konservationer finns kvar i min mobil :sneaky::up: men jag sparade en skärmbild också för säkerhets skull. Jag hoppas att det stämmer iallafall! Eller främst att det skickas som ett brev utan någon omväg via något ombud :nailbiting:
 
Fast åter. Det körs inte ut några matkassar. Det finns ingen möjlighet få en matkasse utkörd. Närmsta företagscenter var flera mil bort. Ingen stadslinje. Inga brevlådor som tömdes på kväll eller helg. Osv osv. Det var och är landet på riktigt. På gott och ont.

Oj, det måste verkligen varit litet. Jag kollade nu och den orten med minst antal invånare där jag kört stadsbrevbäring hade 2015 en befolkningsmängd på ca 950 personer.
 
Det är en lantbrevbärare och en bil. Posten kommer sorterad med annan transport och hon hämtar upp de paket som ska med hos paketombudet.

Låter som hon utgår från en depå då. En förändring som gjort att ett par av mina tidigare kollegor numera jobbar med annat.
 
Oj, det måste verkligen varit litet. Jag kollade nu och den orten med minst antal invånare där jag kört stadsbrevbäring hade 2015 en befolkningsmängd på ca 950 personer.
Fast då kanske man inte ska kalla det för stads? Nog finns det ett samhälle. Men att det i det lilla samhället bedrevs någon "stadsbrevbärning" kändes rätt orimligt. Men om definitionen stads- används för minsta samhälle - så ja då fanns det säkert. Även om det inte verkade vara samma personer som körde i samhället som lantbrevbärningen. Förrän sista åren då.

Varför kalla det för stads- egentligen? Nyfiken igen bara :)
 
Jag vet inte om jag håller med om sovjetunionen ... detta problem låter snarare som kapitalism för mig :grin:
Att mäta fel i förhållande till vad man får? Eller feltillverkade skor? Är kapitalism?

Att leverera en usel tjänst som gör kunderna förbannade är ju generellt sett inte lönsamt och posten går mycket riktigt med stor förlust. Vilket om de tillverkade spadar eller mobiltelefoner istället för samhällstjänst förr eller senare skulle bli konkurs. Det kan möjligen likna ett monopol, vilka det bör finnas begränsningar mot i marknadsekonomin, men då borde det gå med vinst. Det är snarare stat och kommuns leksaksförsök till marknadsekonomi med samhällstjänster som inte hör hemma där än kapitalism om det skulle luta åt den sidan.
 
Att leverera en usel tjänst som gör kunderna förbannade
Det är ungefär lika illa som när lokala butiker klagar över att folk beställer produkter över nätet och får det hemlevererat, istället för att handla hos dem. De utgår ifrån sig själva istället för kundens behov. OM det visar sig att ens kunder uppskattar att kunna sitta hemma i soffan och klicka hem varor och få dem levererade; så lägg ut de egna produkterna till försäljning på nätet också då? Vill kunderna ändå köpa konkurrenternas varor, så ändra sortimentet till det de vill ha?

På samma sätt som att PostNord istället för att klaga på kunderna att de inte hämtar paketen fort nog och det blir trångt hos ombuden, borde se till kundens behov av att samla ihop sina ärenden och hämta alla paket på en gång - och anpassa lagerlokaler efter det. Om de nu då inte vill köra ut till kunden.

Det är så basic marknadsföring så det är löjligt. Kundens Behov.
 
Det är ungefär lika illa som när lokala butiker klagar över att folk beställer produkter över nätet och får det hemlevererat, istället för att handla hos dem. De utgår ifrån sig själva istället för kundens behov. OM det visar sig att ens kunder uppskattar att kunna sitta hemma i soffan och klicka hem varor och få dem levererade; så lägg ut de egna produkterna till försäljning på nätet också då? Vill kunderna ändå köpa konkurrenternas varor, så ändra sortimentet till det de vill ha?

På samma sätt som att PostNord istället för att klaga på kunderna att de inte hämtar paketen fort nog och det blir trångt hos ombuden, borde se till kundens behov av att samla ihop sina ärenden och hämta alla paket på en gång - och anpassa lagerlokaler efter det. Om de nu då inte vill köra ut till kunden.

Det är så basic marknadsföring så det är löjligt. Kundens Behov.
Grekiska för postnord.
 
Fast då kanske man inte ska kalla det för stads? Nog finns det ett samhälle. Men att det i det lilla samhället bedrevs någon "stadsbrevbärning" kändes rätt orimligt. Men om definitionen stads- används för minsta samhälle - så ja då fanns det säkert. Även om det inte verkade vara samma personer som körde i samhället som lantbrevbärningen. Förrän sista åren då.

Varför kalla det för stads- egentligen? Nyfiken igen bara :)

Det finns en viss skillnad vilka bestämmelser som gäller för utdelning vid stads- och lantbrevbäring. Bland annat placering av postlådor, brevlådor (de gula alltså, som man lägger avgående i) samt hantering av paket. Jag kan inte bestämmelserna superbra, oftast har vi haft någon på kontoret som ska vara påläst på det som är med och råder vid placering av postlådor och fastighetsboxar till exempel.

Men som exempel så får det på lantbrevbärarlinjer bara i undantagsfall vara mindre än 200 meter mellan två stopp medan den regeln inte finns vid stadsbrevbäring.
 
Det är ungefär lika illa som när lokala butiker klagar över att folk beställer produkter över nätet och får det hemlevererat, istället för att handla hos dem. De utgår ifrån sig själva istället för kundens behov. OM det visar sig att ens kunder uppskattar att kunna sitta hemma i soffan och klicka hem varor och få dem levererade; så lägg ut de egna produkterna till försäljning på nätet också då? Vill kunderna ändå köpa konkurrenternas varor, så ändra sortimentet till det de vill ha?

På samma sätt som att PostNord istället för att klaga på kunderna att de inte hämtar paketen fort nog och det blir trångt hos ombuden, borde se till kundens behov av att samla ihop sina ärenden och hämta alla paket på en gång - och anpassa lagerlokaler efter det. Om de nu då inte vill köra ut till kunden.

Det är så basic marknadsföring så det är löjligt. Kundens Behov.
Fast att ha en lokal stor nog för de extrema topparna av paket blir ju också rätt vansinnigt. Det skulle ju också bli en kostnad som läggs på frakten.
 
Det blir ju feltänk från början då. Om tjänsten är att leverera paket till kund så ska ju lagren anpassas efter det; annars ska ju inte Postnord leverera via ombud utan ha ett eget lager. Kunderna köper ju en tjänst. Annars är det ju som att affärer skulle klaga på kunderna för att de handlar för mycket, för det blir ju så tomt på hyllorna då och de hinner inte fylla på.

Kundens behov måste ju vara utgångsläget.
Det är ungefär lika illa som när lokala butiker klagar över att folk beställer produkter över nätet och får det hemlevererat, istället för att handla hos dem. De utgår ifrån sig själva istället för kundens behov. OM det visar sig att ens kunder uppskattar att kunna sitta hemma i soffan och klicka hem varor och få dem levererade; så lägg ut de egna produkterna till försäljning på nätet också då? Vill kunderna ändå köpa konkurrenternas varor, så ändra sortimentet till det de vill ha?

På samma sätt som att PostNord istället för att klaga på kunderna att de inte hämtar paketen fort nog och det blir trångt hos ombuden, borde se till kundens behov av att samla ihop sina ärenden och hämta alla paket på en gång - och anpassa lagerlokaler efter det. Om de nu då inte vill köra ut till kunden.

Det är så basic marknadsföring så det är löjligt. Kundens Behov.
Det funkar inte riktigt så i praktiken dock. Artikeln är ju från juletid och näthandeln har ökat något ENORMT det senaste. Om jag beställer ett paket från ellos så skickas det till mitt närmaste utlämningsställe, i mitt fall är det ett litet ICA som har både posten + DHL/schenker. Den butiken har ju ett begränsat utrymme för paket vilket betyder att om det blir fullt ligger andra paket kvar på terminalen tills det finns plats.

Det är alltså inte för att göra posten en tjänst du blir ombedd att hämta tidigare utan för att andra kunder (som dig) också ska få möjlighet att hämta ut sina paket.

Det går inte att jämföra den extrema press som blir under jul med resten av året. Om ICAs paketutlämning bara är runt 20% belastad kring hela året men det drar på som fan över jul så finns det ju inte riktigt någon annan lösning? Det vore i så fall att helt enkelt skippa utlämningsställen totalt så att alla får hämta sina beställningar på terminalen istället.
 
Fast att ha en lokal stor nog för de extrema topparna av paket blir ju också rätt vansinnigt. Det skulle ju också bli en kostnad som läggs på frakten.
Tja, det är så med allt, de flesta branscher behöver redundans och budgetera för det. Om folk inte kan få varmt i huset för att det är ovanligt kallt och elnätet havererar eller det är slut på ägg i affären till påsk eller glassen tar slut i kiosken vid stranden så reagerar folk. Det samma gäller när posten inte kan hantera paket vid jul.

Vill man behålla kunderna så får man ge dem den service de önskar.
 
Fast att ha en lokal stor nog för de extrema topparna av paket blir ju också rätt vansinnigt. Det skulle ju också bli en kostnad som läggs på frakten.
Det funkar inte riktigt så i praktiken dock. Artikeln är ju från juletid och näthandeln har ökat något ENORMT det senaste. Om jag beställer ett paket från ellos så skickas det till mitt närmaste utlämningsställe, i mitt fall är det ett litet ICA som har både posten + DHL/schenker. Den butiken har ju ett begränsat utrymme för paket vilket betyder att om det blir fullt ligger andra paket kvar på terminalen tills det finns plats.

Det är alltså inte för att göra posten en tjänst du blir ombedd att hämta tidigare utan för att andra kunder (som dig) också ska få möjlighet att hämta ut sina paket.

Det går inte att jämföra den extrema press som blir under jul med resten av året. Om ICAs paketutlämning bara är runt 20% belastad kring hela året men det drar på som fan över jul så finns det ju inte riktigt någon annan lösning? Det vore i så fall att helt enkelt skippa utlämningsställen totalt så att alla får hämta sina beställningar på terminalen istället.
Det går ju tex att lösa med att erbjuda utkörning under topparna. Eller flexibla lokaler. Så länge det möter kundens behov.
 
Det funkar inte riktigt så i praktiken dock. Artikeln är ju från juletid och näthandeln har ökat något ENORMT det senaste. Om jag beställer ett paket från ellos så skickas det till mitt närmaste utlämningsställe, i mitt fall är det ett litet ICA som har både posten + DHL/schenker. Den butiken har ju ett begränsat utrymme för paket vilket betyder att om det blir fullt ligger andra paket kvar på terminalen tills det finns plats.

Det är alltså inte för att göra posten en tjänst du blir ombedd att hämta tidigare utan för att andra kunder (som dig) också ska få möjlighet att hämta ut sina paket.

Det går inte att jämföra den extrema press som blir under jul med resten av året. Om ICAs paketutlämning bara är runt 20% belastad kring hela året men det drar på som fan över jul så finns det ju inte riktigt någon annan lösning? Det vore i så fall att helt enkelt skippa utlämningsställen totalt så att alla får hämta sina beställningar på terminalen istället.
Jo det är faktiskt att göra posten en tjänst att hämta paket snabbt om deras utlämning ställen är underdimensionerade. Sen kan det även vara att göra sig själv och grannen en tjänst men man kan välja en annan leverantör också.
 
Jag hyser en elak tanke om att de faktiskt inte har några paket med sig när de åker ut... De bara noterar att ingen var hemma.
För min del vet jag att hos mig försöker de inte ens. Runt kl 11:00 brukar noteringen stämplas att man minsann försökt nå mig, men att jag förmodligen legat under sängen och spelat död.
Problemet är bara att deras enda posttur på min vischa når mig vid 16:00 +/- 15min.

Det spelar ingen roll om jag är hemma eller inte.
 

Liknande trådar

Samhälle Hej, fick ett brev från postnord om moms och tull på mitt paket från England. Trodde jag skulle behöva betala moms men när jag acceptera...
Svar
4
· Visningar
641
Tjatter I denna evighetslånga vinter så måste det vara fler än jag som längtar efter våren. Och vad passar då bättre än en omgång med Secret...
23 24 25
Svar
482
· Visningar
14 425
Senast: Barbabelle
·
Övr. Hund När jag kom hem från jobbet nu ikväll kom ett sms om att ett paket jag beställt med fryst färskfoder (24x500g) kommer att leveraras...
Svar
3
· Visningar
534
Senast: __sofia__
·
Tjatter Eftersom allmänna påtryckningar gjort sig hörda, efterlysningstråd startats och anmälningar har börjat ramla in redan innan tråden...
89 90 91
Svar
1 817
· Visningar
68 484
Senast: Jeps
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp