PostNord - köra ut paket

På samma sätt som att PostNord istället för att klaga på kunderna att de inte hämtar paketen fort nog och det blir trångt hos ombuden, borde se till kundens behov av att samla ihop sina ärenden och hämta alla paket på en gång - och anpassa lagerlokaler efter det. Om de nu då inte vill köra ut till kunden.

Det är så basic marknadsföring så det är löjligt. Kundens Behov.
Att ombuden borde anpassa sina lokaler menar du? Det är ju inte PostNord som driver lagerhållningen hos ombuden. Och PostNord gör sitt bästa, men det är liksom inte bara att bygga ut lagerhyllorna hos ombuden. Men visst, det skulle säkert gå att bygga stora hämtlager långt utanför tätorterna, där det är billigt och enklare att bygga än där folk bor.
 
Att ombuden borde anpassa sina lokaler menar du? Det är ju inte PostNord som driver lagerhållningen hos ombuden. Och PostNord gör sitt bästa, men det är liksom inte bara att bygga ut lagerhyllorna hos ombuden. Men visst, det skulle säkert gå att bygga stora hämtlager långt utanför tätorterna, där det är billigt och enklare att bygga än där folk bor.
:banghead: Så du menar det är utlämningsställets fel att Postnord inte ställer krav på dem när det gäller lagringsutrymmen? Eller tecknar avtal med dem utan att ha koll?

Givetvis är Postnord ansvarig för vilka underleverantörer de använder sig av och vilka faciliteter dessa har. Och om de avsvär sig ansvaret och skyller på underleverantörerna för att det är upp till dem så förtjänar de all kritik de fått och en massa till. Det är usel företagspolitik att inte ta ansvar för sin produkt och sina underleverantörer.
 
Bristen pa "customer service" ar helt fascinerande. Det AR inte svart att fa ihop om man ar villig att satta kunden forst och tillgodose kunden's intressen.

Nar USPS (som levererar 16 billioner paket per ar) fick valet att "fixa problemen" eller att bli privatiserat (for ganska manga ar sedan nu) skickades personal pa kurs i kundbemötande, okade oppettider, la om rutiner, anstallde mer personal for att oka effectisering, och gjorde det enklare for konsumenten att bade lamna in och fa hem post.
De bjuder med UPS, Fedex, och de andra for att kora ut for foretag som Amazon och vinner ofta budet da de har storre tackning runt landet an nagon annan och har sa mycket fast och extra personal att de kor ut pa helger och kvallar (det ar oftast deltidsanstallda som kor de rutterna)
Numera levereras paketen hem till folk, varje kund valjer om de vill ha paket signerade eller inte, vilket ju beror pa var man bor. Jag vill fa paketen pa bordet pa verandan utanfor dorren under vintern nar det regnar, och utanfor verandan nar det ar sommar och sol. Det fungerar. Jag satter en skylt som sager "Var snall och lamna forsandelser har".

Numera ar kunderna nojda, USPS tacker upp sina kostnader och gor en vinst, de federala politikerna ar nojda och det fungerar.
 
Självklart är det många gånger samma person(er) som kör turerna även om det luckrats upp och folk inte har fasta distrikt på samma vis och varierar arbetsuppgifterna, det skulle vara en schemamässig mardröm att ha som policy att alternera hela tiden för sakens skull.
Inte bara schemamässig. Även mänsklig. Jag blev sjuk av allt hattande och sa till , avstod även löneförhöjningen . Men facket gick inte med på det, jag skulle få mina pengar. Till slut var väggen där och jag slutade i förtid.
 
Det går ju tex att lösa med att erbjuda utkörning under topparna. Eller flexibla lokaler. Så länge det möter kundens behov.
Jag är nyfiken, flexibla lokaler - hur tänker du då? Att man ska hyra en extra lokal under de värsta högtiderna som ligger intill butiken? Fast det är inte säkert att alla butiker med postutlämning har någon lokal intill som postnord kan hyra. Eller hur tänkte du? :)
 
Att mäta fel i förhållande till vad man får? Eller feltillverkade skor? Är kapitalism?

Att leverera en usel tjänst som gör kunderna förbannade är ju generellt sett inte lönsamt och posten går mycket riktigt med stor förlust. Vilket om de tillverkade spadar eller mobiltelefoner istället för samhällstjänst förr eller senare skulle bli konkurs. Det kan möjligen likna ett monopol, vilka det bör finnas begränsningar mot i marknadsekonomin, men då borde det gå med vinst. Det är snarare stat och kommuns leksaksförsök till marknadsekonomi med samhällstjänster som inte hör hemma där än kapitalism om det skulle luta åt den sidan.
Fast ... problemen med postnord kom väl när det inte var statligt längre?
 
Jag är nyfiken, flexibla lokaler - hur tänker du då? Att man ska hyra en extra lokal under de värsta högtiderna som ligger intill butiken? Fast det är inte säkert att alla butiker med postutlämning har någon lokal intill som postnord kan hyra. Eller hur tänkte du? :)
Ett dragspelshus , typ.
 
Bristen pa "customer service" ar helt fascinerande. Det AR inte svart att fa ihop om man ar villig att satta kunden forst och tillgodose kunden's intressen.

Nar USPS (som levererar 16 billioner paket per ar) fick valet att "fixa problemen" eller att bli privatiserat (for ganska manga ar sedan nu) skickades personal pa kurs i kundbemötande, okade oppettider, la om rutiner, anstallde mer personal for att oka effectisering, och gjorde det enklare for konsumenten att bade lamna in och fa hem post.
De bjuder med UPS, Fedex, och de andra for att kora ut for foretag som Amazon och vinner ofta budet da de har storre tackning runt landet an nagon annan och har sa mycket fast och extra personal att de kor ut pa helger och kvallar (det ar oftast deltidsanstallda som kor de rutterna)
Numera levereras paketen hem till folk, varje kund valjer om de vill ha paket signerade eller inte, vilket ju beror pa var man bor. Jag vill fa paketen pa bordet pa verandan utanfor dorren under vintern nar det regnar, och utanfor verandan nar det ar sommar och sol. Det fungerar. Jag satter en skylt som sager "Var snall och lamna forsandelser har".

Numera ar kunderna nojda, USPS tacker upp sina kostnader och gor en vinst, de federala politikerna ar nojda och det fungerar.
Okej, för första gången är jag impad/avundsjuk på något i USA :cautious::meh:

Plus, wtf - usa valde att inte privatisera något som vi gjorde :banghead::banghead::banghead: känner mig som i tvärtomvärlden.
 
:banghead: Så du menar det är utlämningsställets fel att Postnord inte ställer krav på dem när det gäller lagringsutrymmen? Eller tecknar avtal med dem utan att ha koll?

Givetvis är Postnord ansvarig för vilka underleverantörer de använder sig av och vilka faciliteter dessa har. Och om de avsvär sig ansvaret och skyller på underleverantörerna för att det är upp till dem så förtjänar de all kritik de fått och en massa till. Det är usel företagspolitik att inte ta ansvar för sin produkt och sina underleverantörer.
:banghead: På dig själv.

Självklart är det PostNords fel att folk handlar enormt mycket mer på nätet nu, jämfört med för några år sedan, eller hur? Och självklart är det PostNords fel att det kanske inte finns bättre lokaler att tillgå? Eller skulle du föredra att det blir ombud långt från allt annat, ute i industriområden kanske, där många sällan har några anledningar att åka? Eller är det bättre att de ligger typ i närheten av där folk brukar vara?

Jag vet åtminstone ett ombud som blev av med pakethanteringen för vissa postnummer, pga platsbrist. Vilket ledde till att många fick betydligt längre till ombudet istället. Det ser inte jag heller som en bra lösning.

De enda gångerna jag fått "påminnelse" om att hämta ut paket pga platsbrist är i jultider, när folk blir som galna när det gäller att handla och skicka paket, och jag anser inte att det är vettigt att anpassa lagerstorleken efter extrema toppar. Eller kanske du är villig att betala 3-4 gånger mer för frakten, jämfört med idag?

Etc, etc, etc.
 
Jag har tyvärr fått anledning till att tänka på den här tråden på sistone.

Beställde två muggar från England som kom till Sverige 3/6. Jag skulle få dem dagen efter. Det fick jag inte. Jag skulle få det två dagar efter. Fick jag inte. 7/6 skulle de har försökt köra ut det till mig, fick besked om att jag skulle få hämta ut det. Fick ingen avi. Måndag 10/6 påstår de att de försökt köra ut det och försökt kontakta mig. Jag var hemma.
På tisdagen fick jag äntligen en uthämtningsavi så glad i hågen går jag för att hämta ut paketet. När jag kommer tilk utlämningsstället säger de att det hörs att innehållet har gått sönder. När jag öppnade det hade en mugg gått i 16 bitar. Aldrig mer Postnord!
Visa bifogad fil 31506
Fast det där kan hända oavsett om det är postnord, schenker, dhl, bring, ups eller annan. Jag ser ofta hur pakethanteringen är och det gäller att paketen är väl emballerade. Jag har sett paket med den röda glas-märkningen slängas på flak, så tyvärr är inte det ett problem enbart för postnord snarare branschen i sig, sen hanterar nog postnord majoriteten av paketen.

Har godset skadats ska man anmäla det snarast för att få det ersatt.
 
:banghead: På dig själv.

Självklart är det PostNords fel att folk handlar enormt mycket mer på nätet nu, jämfört med för några år sedan, eller hur? Och självklart är det PostNords fel att det kanske inte finns bättre lokaler att tillgå? Eller skulle du föredra att det blir ombud långt från allt annat, ute i industriområden kanske, där många sällan har några anledningar att åka? Eller är det bättre att de ligger typ i närheten av där folk brukar vara?

Jag vet åtminstone ett ombud som blev av med pakethanteringen för vissa postnummer, pga platsbrist. Vilket ledde till att många fick betydligt längre till ombudet istället. Det ser inte jag heller som en bra lösning.

De enda gångerna jag fått "påminnelse" om att hämta ut paket pga platsbrist är i jultider, när folk blir som galna när det gäller att handla och skicka paket, och jag anser inte att det är vettigt att anpassa lagerstorleken efter extrema toppar. Eller kanske du är villig att betala 3-4 gånger mer för frakten, jämfört med idag?

Etc, etc, etc.
Jobbar du på postnord? Med inställningen att lägga ansvaret för problem på kunderna så jobbar man på att bli av med dem.
 
PostNord är lika statligt som det alltid varit, men nu är det gemensamt statligt med Danmark, vilket är en stor del av problemen. Skulle PostNord kunna slippa Danmark, och brevhanteringen, så skulle de nog kunna få ordning på det mesta.
Om posten slipper att hantera brev så kommer det givetvis minska klagomålen på brevhanteringen.
 
Problemet för Postnord är att de måste spara in överallt det går för att täcka upp de miljardförluster de gör varje år i Danmark, verksamheten i Sverige går med stort plus men måste ändå sänka sina kostnader. Den vansinnesaffären kan vi tacka den borgerliga regeringen för och särskilt Centerpartiet och Maud Olofsson som drev ingen om den.
 
Om posten slipper att hantera brev så kommer det givetvis minska klagomålen på brevhanteringen.
PostNord måste enligt lag hämta och lämna brev fem dagar i veckan, och då kan man inte anpassa utdelning och hämtning efter det faktiska behovet, och därmed kostar det enorma summor pengar att hantera, i förhållande till de intäkter de får in.
 
PostNord är lika statligt som det alltid varit, men nu är det gemensamt statligt med Danmark, vilket är en stor del av problemen. Skulle PostNord kunna slippa Danmark, och brevhanteringen, så skulle de nog kunna få ordning på det mesta.
Nja, jag minns inte exakt all info när jag senast läste om detta (för självklart har detta ämne talats om förut på buke :D) och det var något som privatiserade postnord, men jag minns inte detaljerna just nu och har huvudvärk. Ber om ursäkt.
 
Nja, jag minns inte exakt all info när jag senast läste om detta (för självklart har detta ämne talats om förut på buke :D) och det var något som privatiserade postnord, men jag minns inte detaljerna just nu och har huvudvärk. Ber om ursäkt.
"PostNord AB bildades genom samgåendet mellan PostDanmark A/S och Posten AB 2009. Moderbolaget PostNord AB är ett svenskt publikt bolag med koncernkontor i Solna. PostNord ägs till 40 % av den danska staten och till 60 % av den svenska staten. Rösterna fördelas 50/50 mellan ägarna. "

Källa: https://www.postnord.com/sv/om-oss/
 

Liknande trådar

Samhälle Hej, fick ett brev från postnord om moms och tull på mitt paket från England. Trodde jag skulle behöva betala moms men när jag acceptera...
Svar
4
· Visningar
627
Tjatter I denna evighetslånga vinter så måste det vara fler än jag som längtar efter våren. Och vad passar då bättre än en omgång med Secret...
23 24 25
Svar
482
· Visningar
13 887
Senast: Barbabelle
·
Övr. Hund När jag kom hem från jobbet nu ikväll kom ett sms om att ett paket jag beställt med fryst färskfoder (24x500g) kommer att leveraras...
Svar
3
· Visningar
526
Senast: __sofia__
·
Tjatter Eftersom allmänna påtryckningar gjort sig hörda, efterlysningstråd startats och anmälningar har börjat ramla in redan innan tråden...
89 90 91
Svar
1 817
· Visningar
67 762
Senast: Jeps
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Senast tagna bilden XV
  • Vildkattungar
  • Diarré

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp