Bukefalos 28 år!

PostNord - köra ut paket

Men beställ inte hem grejer då. Köp dem i stan eller beställ så du får hämta ut paketet på ett upphämtningsställe.
Jag tror inte många skulle kunna handla på nätet om man resonerar på det sättet och det är betydligt mer praktiskt att få 30 kg foder levererat hem än att hämta det på stan eller på ett utlämningsställe om man inte har tillgång till bil (vilket många människor faktiskt inte har).

Bevisligen har ex. Postnord insett samma sak eftersom de kör ut gratis en andra gång vid en bestämd tidpunkt (då man såklart håller sig hemma).
 
Bevisligen har ex. Postnord insett samma sak eftersom de kör ut gratis en andra gång vid en bestämd tidpunkt (då man såklart håller sig hemma).
Fast där har du ju redan waste:at en massa onödig tid när ingen var hemma första gången. Vet man att man inte är hemma sätter man rimligtvis upp en fullmakt som säger att det är okej att lämna paketet någonstans där man vill ha det lämnat, tex på farstun.

De allra flesta bolag gör 3 st leveransförsök utan kostnad. I alla fall de med bra service. Men det är ju fortfarande onödigt för både miljön och kurirens tid att låta de åka ut fast man inte är hemma.

Alla sändningar går att spåra dessutom, så håller man lite koll vet man när de kommer.
 
Fast där har du ju redan waste:at en massa onödig tid när ingen var hemma första gången. Vet man att man inte är hemma sätter man rimligtvis upp en fullmakt som säger att det är okej att lämna paketet någonstans där man vill ha det lämnat, tex på farstun.

De allra flesta bolag gör 3 st leveransförsök utan kostnad. I alla fall de med bra service. Men det är ju fortfarande onödigt för både miljön och kurirens tid att låta de åka ut fast man inte är hemma.

Alla sändningar går att spåra dessutom, så håller man lite koll vet man när de kommer.
Har jag frågat (jag vill ju också ha hem mina paket), det gick tyvärr inte. Ska det levereras med signatur lämnar de inte ut paket utan signatur även om jag ger dem fullmakt att ställa det ex. utanför dörren.

Alla sändningar går att spåra men leveranstid varierar, det går alltså inte att veta att vid beställning vilken dag paketet kommer levereras. Alla arbeten tillåter inte att man tar ledigt med en dags varsel. Förutsatt då att det hinner levereras den dagen det står att paketet körs ut, annars får man ta ledigt nästa dag också. I säkerhetsfall bör man nog ta ledigt redan när man ser att paketet landat i ens stad. Har varit med om flera fall där jag fått paketet innan det ens dykt upp på skärmen att det lastats för utleverans. Samt lämna bort hunden.

Men ja, självklart är det onödigt för miljön men så länge det inte går att få ett mer exakt leveransdatum eller tid är det tyvärr omöjligt för människor som inte arbetar hemifrån att alltid vara hemma. Till och med jag som jobbar halvtid och är ledig 1-3 vardagar i veckan kan beställa från internet om man har såna krav.
 
Har jag frågat (jag vill ju också ha hem mina paket), det gick tyvärr inte. Ska det levereras med signatur lämnar de inte ut paket utan signatur även om jag ger dem fullmakt att ställa det ex. utanför dörren.
Var det PostNord?
Jag jobbar på DHL Express och där ser kurirerna gladeligen att folk satt upp fullmaktslappar. Givetvis underskrivna med signatur, annars är det ingen giltig fullmakt. Samma sak på TNT eller UPS. Fullmakt är giltigt och den scannar man sedan in och lägger elektroniskt tillsammans med resten av kundens frakthandlingar.
 
Var det PostNord?
Jag jobbar på DHL Express och där ser kurirerna gladeligen att folk satt upp fullmaktslappar. Givetvis underskrivna med signatur, annars är det ingen giltig fullmakt. Samma sak på TNT eller UPS. Fullmakt är giltigt och den scannar man sedan in och lägger elektroniskt tillsammans med resten av kundens frakthandlingar.
Det är Postnord, det är de som kör ut från alla de olika butiker jag beställer foder.
 
Vilken bra tråd! Jag har gått och funderat på om jag kan fortsätta beställa hundmat från zooplus nu när jag flyttat till lägenhet, förut bodde jag på landet och det fanns alltid någon på gården som kunde ta emot paketet.
Jag har hittills köpt i butik för att undvika att behöva hämta ut svintunga paket som jag knappt orkar bära, men nu ska jag nog våga prova!

Är det alltså GLS jag ska välja om jag vill köpa från zooplus? Lämnar de utanför dörren om man inte är hemma?
 
Jag beställer från animail. De har hemleverans utan kvittens så de ställer paketet på trappen. Man får även fylla i portkod om man har sån. Det har aldrig strulat.

Jag brukar också beställa från Animail. Visst har paketet alltid anlänt men inte alltid till min dörr. Jag bor på nummer 15. Det står tydligt nummer 15 på huset. Ibland har paketet varit på nummer 13. Eller nummer 18. Alltså inte ens ingången precis intill utan ett par ingångar bort. Hus nummer 18 är dessutom i en annan byggnad.
 
Vilken bra tråd! Jag har gått och funderat på om jag kan fortsätta beställa hundmat från zooplus nu när jag flyttat till lägenhet, förut bodde jag på landet och det fanns alltid någon på gården som kunde ta emot paketet.
Jag har hittills köpt i butik för att undvika att behöva hämta ut svintunga paket som jag knappt orkar bära, men nu ska jag nog våga prova!

Är det alltså GLS jag ska välja om jag vill köpa från zooplus? Lämnar de utanför dörren om man inte är hemma?
Väljer du GLS så körs det ut av Schenker. Väger det över 20 kg så kör de ut, under 20 kg får hämtas hos ombud. De lämnar inte utanför dörren (vet dock inte vad som gäller vid fullmakt).
 
Men beställ inte hem grejer då. Köp dem i stan eller beställ så du får hämta ut paketet på ett upphämtningsställe.
Men... Det finns ett antal anledningar till att jag vill köpa hem direkt till dörren.

1. Jag har ingen bil. Att köpa i affär innebär ett antal byten med buss om jag vill ha ett högkvalitativt foder/sand. Väldigt osmidigt, och jag kan bara bära lite åt gången.

2. Det är billigare. Som student vill jag gärna hålla nere kostnaderna men ändå ge min katt bra produkter och hög livskvalité. Köper jag över nätet så hålls kostnaderna nere.

3. Jag ska kunna beställa i större mängder. Billigare och smidigare för mig.

Som student som har ungefär 2 timmars skola om dagen på vardagar så är jag alltså knäpp som vill ha hemkörning?
Hade jag fått veta att de var på väg igår så hade jag väntat hemma och tagit emot paketet. Det handlade om en kvart av mitt liv. Nu är det en stor process om hur jag ska kunna få hem min sand.
 
En gång när jag saknade ett paket/brev så kollade jag på fraktbolagets sida (minns inte om det var PostNord) och där stod det "mottagaren vägrar ta emot försändelsen" O_o Jag hade inte ens fått någon avi! Så den åkte tillbaks till en terminal och sorterades igen :cool: och kom tillbaks till utlämningsstället några dagar senare.
Ibland är det intressant att följa försändelsernas väg. :angel:
 
De allra flesta bolag gör 3 st leveransförsök utan kostnad. I alla fall de med bra service. Men det är ju fortfarande onödigt för både miljön och kurirens tid att låta de åka ut fast man inte är hemma.
Håller med där, vet inte hur många gånger jag kört ut till folk som inte är hemma dagtid, förståeligt dock då dom flesta jobbar men då får dom isåfall gärna se till att ha någon annan som kan ta emot. Folk verkar glömma bort att även chaufförerna jobbar dagtid och kör inte ut kvällar då dom är hemma.
 
Håller med där, vet inte hur många gånger jag kört ut till folk som inte är hemma dagtid, förståeligt dock då dom flesta jobbar men då får dom isåfall gärna se till att ha någon annan som kan ta emot. Folk verkar glömma bort att även chaufförerna jobbar dagtid och kör inte ut kvällar då dom är hemma.
Beror på bolag, PostNord kör även ut på eftermiddag/kväll men det är inget man kan beställa som första utkörning (dock som andra). Att se till att någon annat tar ju emot går kanske att göras om man vet när utkörningen kommer ske inom några timmars tidsram men jag känner ingen som vill sitta hemma hos mig 8 timmar i sträck i tre dagar för att vänta på ett paket.
 
UPS är motsatsen till PostNord... Jag hade beställt ett par ridstövlar från England och såg på nätet att de hade kommit fram till UPS här i Västerås och väntade på utkörning. Då jag inte skulle vara hemma, så ringde jag till UPS och sa att de inte behövde köra ut dem, utan att jag skulle hämta paketet hos dem istället.
Ungefär såhär lät samtalet:
Jag: Jag kommer inte att vara hemma, så ni behöver inte köra ut paketet. Jag hämtar det hos er istället.
UPS: Vi måste göra ett utkörningsförsök.
Jag: Men jag är ju inte hemma.
UPS: Men vi måste göra ett utkörningsförsök.
Jag: Men det är ingen mening, jag är ju inte hemma.
UPS: Vi måste göra ett utkörningsförsök.

Det slutade med att dom gjorde sitt utkörningsförsök till mig som bor ungefär 2 mil från deras paketcentral, men eftersom ingen var hemma så fick jag sedan hämta paketet hos dem istället... :crazy::confused::banghead:
Jag har råkat ut för samma, det är för att de ska lämna en lapp i lådan så man kan kontakta dom om hur man vill få paketet levererat/hämtat. Minns att lappen har något särskilt nummer som gör att man kan logga in på något sätt och ändra hur man vill göra med paketet via deras hemsida eller liknande.
Har bara haft tur när jag fått paket och behövt ringa kundtjänst m.m.
 
Min brevbärare kommer två gånger samma dag om hon hinner och knör ner tom Testsgram-lådan i min brevlåda (låsbar men jag låser inte). :love:
 
Jag beställde hem 18 kg kattsand från Zooplus just för att det ska levereras hem till dörren. Idag började jag undra hur långt paketet kommit, och spårar paketet på PostNords hemsida. Där har de skrivit följande:

"Det gick inte att leverera. Ett meddelande har lämnats på leveransadressen"

Vilket inte är sant. Jag gick hemifrån en halvtimme innan de påstår att de varit här, så givetvis vet jag inte huruvida det är sant. MEN de har inte lämnat något meddelande. Inte nere vid porten, inte vid anslagstavlan, inte på dörren eller genom brevinkastet. Kan de då kräva att jag ska betala x antal hundra kronor för att de ska köra ut mitt paket igen, eller hade de gjort det gratis ändå?

Hur fungerar det här egentligen?

Edit: enligt affärens hemsida så kan man boka kostnadsfri utkörning om man missat första utkörningen, om paketet väger 20+ kilo. Så är det kört i mitt fall bara för att mitt paket kommer väga 18-19 kilo?

Postnord är ökända på att tjorva med beställningar från zooplus. I princip alla jag känner har suttit och väntat och så ljuger posten om att dom försökt leverera :meh:

Tipset brukar vara: välj andra leverantören från zooplus (schenker?)

(Vi fick hämta vårat zoopluspaket, postnords serviceställe "utan service" öppet vardagar 8-9 :laugh: jippie!)
 

Liknande trådar

Samhälle Hej, fick ett brev från postnord om moms och tull på mitt paket från England. Trodde jag skulle behöva betala moms men när jag acceptera...
Svar
4
· Visningar
664
Tjatter I denna evighetslånga vinter så måste det vara fler än jag som längtar efter våren. Och vad passar då bättre än en omgång med Secret...
23 24 25
Svar
482
· Visningar
15 270
Senast: Barbabelle
·
Övr. Hund När jag kom hem från jobbet nu ikväll kom ett sms om att ett paket jag beställt med fryst färskfoder (24x500g) kommer att leveraras...
Svar
3
· Visningar
556
Senast: __sofia__
·
Tjatter Eftersom allmänna påtryckningar gjort sig hörda, efterlysningstråd startats och anmälningar har börjat ramla in redan innan tråden...
89 90 91
Svar
1 817
· Visningar
69 554
Senast: Jeps
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Optimala foderrutiner?
  • Vilken ras passar mig?
  • Guldfasanerna

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp