Potatismos

Potatis är jätteviktig i min kost :)
Men det gick inte jättebra med odlingen här i år det var ju så varmt och torrt borde kanske ha vattnat mer

Sen verkar jag ha fått något som äter hål i mina potatis :crazy: knäpparlarver :confused: så planen är att anlägga ett nytt potät land på andra sida huset

Favorit sort är Queen Anne tror jag King Edward är aldrig fel och så Maris Bard
Asterix ger oftast en bra skörd
Timo var en tidig god sort i år
 
Jag älskar potatis 😍
Så glad att jag bor i potatismecka där jag kan köpa i gårdsbutiken hos odlaren, finns massa sorter att välja mellan.
Mina kollegor har väldigt roligt åt mig när vi äter julbord, äter bara potatis 🥔
Och efterätt, massa efterrätt 😋
 
Jag älskar potatis 😍
Så glad att jag bor i potatismecka där jag kan köpa i gårdsbutiken hos odlaren, finns massa sorter att välja mellan.
Mina kollegor har väldigt roligt åt mig när vi äter julbord, äter bara potatis 🥔
Och efterätt, massa efterrätt 😋
På Finlandsfärjan blev äldre maken framför mig förgrymmad på sin hustru som tog potatisrätter - när de hade betalt för buffé så gällde det att äta det som var dyrt - inte det man tyckte om. Räkor, kött och dyr fisk skulle man ta oavsett vad man gillade att äta.
 
Plötsligt börjar jag förstå varför folk mixtrar med chips... :cautious:

Jag har mest kollat på de produkter som tillverkas i Asien. (Var det inte i Saudi du sett något sådant?)

Det fanns i Saudi, i Malaysia, i Dubai, men det finns bade har och i Canada och Mexico ocksa. Det ar helt enkelt ett annat satt att bearbeta potatisen sa man enkelt kan gora mos. Det smakar lika illa vilket som.

Har faktiskt inte med vatten att göra utan stärkelsemängd! Färskpotatis är väldigt stärkelserik, fast vinterpotatis (det vi köper som ”fast potatis”) ligger mitt emellan och mjölig potatis (inkl. mandelpotatis, potatisarnas överlägsna överhet om du frågar mig!) är stärkelsefattig.

Ju mer stärkelse desto mer klister, och ju mer man mekaniskt bearbetar stärkelsen desto klistrigare blir den. Därav att det går bra att mosa färskpotatisen på tallriken, men dåligt att vispa ihop mos! Ju fastare potatis desto mindre ska man vispa.

Tack! Har har vi alltid farskpotatis, nagon del av landet skordar potatis aret runt. Inte undra pa att det blir lim sa fort nagon sager visp i narheten av mos.

Jag äter extremt sällan potatis har jag kommit på via tråden, oftast då det serveras på restaurang egentligen. Jag tror jag skulle välja bröd, eller ris.

Jag ater ocksa mycket sallan potatis och jag har inte kokat potatis som man gor i Sverige sedan jag bodde i dar pa tidigt -80 tal.
Jag har kommit fram till att om jag gor nagot med potatisen gillar jag den, mos ar gott med gradde, smor, ost och kryddor ... men godast ar sma nypotatis som man rostar aldeles krispiga, eller rarakor som ocksa ar krispiga, eller klyftpotatis som man rostar sa den blir krispig ... Krispig ar viktigt ... men viktigast av allt ar att KRYDDA potatisen.
Om man nu maste ha kokt potatis anvander jag sma potatisar som jag skar i halften och kokar i buljong, det har nog hant 4-5 ganger under aren, Jag har dock blivit battre pa att anvanda potatis sedan barnbarnen kom till varlden och jag fixar mat som de ska ata ganska ofta.
 
Sen verkar jag ha fått något som äter hål i mina potatis :crazy: knäpparlarver :confused: så planen är att anlägga ett nytt potät land på andra sida huset

Oftast är det ju nyare land, desto fler knäpparlarver, så räkna inte med mindre angrepp till en början i nytt land.
 
Oftast är det ju nyare land, desto fler knäpparlarver, så räkna inte med mindre angrepp till en början i nytt land.
Vet inte säkert var det är men har odlat potatis länge på samma ställe så ett nytt land kanske inte är fel

Tillägg har ett ställe där jag ska prova no dig genom att läggs ut en hösilage bal som blivit dålig
 
Potatis är jätteviktig i min kost :)
Men det gick inte jättebra med odlingen här i år det var ju så varmt och torrt borde kanske ha vattnat mer

Sen verkar jag ha fått något som äter hål i mina potatis :crazy: knäpparlarver :confused: så planen är att anlägga ett nytt potät land på andra sida huset

Favorit sort är Queen Anne tror jag King Edward är aldrig fel och så Maris Bard
Asterix ger oftast en bra skörd
Timo var en tidig god sort i år
Är det små gula larver som bor i dem fortfarande?
Fick massor andra året jag odlade potatis på samma ställe ngn gång när jag var liten.
Lösningen skulle vara att byta plats konstaterade jag nog.
Numera har jag gett upp om potatis, det är så svårt :laugh: jag får knappt ngt. (inte ens i potiskruka som ska vara sååå himla lätt).
 
Nej, nej, nej ... INTE elvisp till potatismos, da blir det ju segt som lim.
Nej det har jag aldrig stött på. Det blir helt normalt. Men det är jobbigt att ta fram den :) Men det kanske beror på vispen iofs. Däremot kan man inte använda mixerstav, det blir helt hemskt. (testat, varpå googlat och konstaterat att det tydligen är allmänt att det inte går.)
 
Eller välling, beroende på konsistens. Jag har nog aldrig hört talas om gröt gjord på vetemjöl. Är jag obildad då?

Mannagryn ja, men vetemjöl har jag ändå tvek på gällande smaksensationen, trots att det går att hitta recept på nätet. Tex som ”lördagsgröt”. :nailbiting:
https://sv.wikipedia.org/wiki/Römmegröt
https://www.koket.se/flotgrot-med-socker-och-kanel
https://sv.wikipedia.org/wiki/Flötgröt

Nej bara svenskt sydlig :) tydligen. Norrmännen ska tydligen vara helt galna i ovanstående Römmegröt/Flötgröt (ätes med bär/fisk). Erkänner att jag är nyfiken. (stötte på i filmen Askeladden eller Bergakungen, som var jättebra btw :D kanske kräver viss smakpreferens.)

(Askeladden är Askungen fast pojke på norska. Askepotten är Askungen och flicka på Norska, tydligen. (att alla kön verkar finnas på Askbarn i norden verkar allmänt förekommande. Grimmisarna var antingen könsdiskriminerande (vilket de iofs var) eller så är Askbarn inte könligt diversifierat i Tyskland.)
 
På Finlandsfärjan blev äldre maken framför mig förgrymmad på sin hustru som tog potatisrätter - när de hade betalt för buffé så gällde det att äta det som var dyrt - inte det man tyckte om. Räkor, kött och dyr fisk skulle man ta oavsett vad man gillade att äta.
Oh! han tävlar med pappan på ICA Maxi som tvingade sina barn väga smågodiset utan påse på vågen :D så de inte skulle behöva betala för påsen.

(är ögonvittne, inte vandringslegend)
 

Liknande trådar

Mat När jag var barn åt jag en maträtt flera gånger hos en kompis som jag minns att jag tyckte var suveränt gott. Det var några slags...
Svar
14
· Visningar
1 369
Senast: Eli
·
Mat Från början var det bara jag och mannen som skulle vara hemma ikväll och fira nyår. Hans önskemål var då att vi skulle äta kotlett och...
2
Svar
20
· Visningar
1 316
Senast: Ullmerkott
·
  • Artikel
Dagbok Den 7 Februari 2023 ändrade jag mitt liv för alltid. Jag gick upp för en bro som en man kom ner som kvinna. Det var en ganska kall...
14 15 16
Svar
307
· Visningar
40 171
Senast: Tranan
·
Mat Har ni något gott recept på någon god dressing eller sås som är snabb och lätt att göra, som är mild och som inte innehåller en massa...
5 6 7
Svar
129
· Visningar
6 028
Senast: Enya
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp