Potatismos

Nej! Det är det som är så underbart Awesome!

Man kan bara klyfta äpplena i fyra och dumpa dem i ugnen i 20-40 minuter beroende på sort. (kortast tid för transparant blanche, stavn?) Pressa dem i pressen ned i en skål. Röra ned ganska lite socker och slänga i en burk att ha i kylen ett par veckor :D.

Detta funkar även med random minismå vildäpplen som man hittar lite varsomhelst i grannskapet. Blir lite mörkare och amprare mos bara. (längre i ugnen, mer socker, ev koka efter)

Dock om man ska ha ngt som håller ska man säkert hälla i mycket mer socker och koka eller ngt, men det är inte mitt gebit.

Jämfört med att sätta upp världens gigantiskaste Electrolux med slangar och koka äpplena är det super easy peasy. (brr ja jag har lånat fasters gigantiska grej ett år)

Ska köra med rosenkvitten idag, men då ska jag koka dem i tio minuter i lite vatten istället, och ta bort kärnorna. (efter att ha testat fyra olika metoder förra året kom jag fram till att detta nog är den bästa.). Ev koka resultatet lite med socker. Kärnorna från rosenkvitten i potatispressen blev lite lite bittert. Smakar som typ ... citronmarmelad, hehe.
Men varför berättar du detta i slutet av oktober när äpplena är typ slut i grannskapet ☹️☹️☹️☹️☹️☹️☹️☹️
 
Alltså fetthalten i det där? Är det inte typ 30 % fett i chips, och sen blanda det med gräddmjölk?

Jag blir iofs sugen på att klocka mig själv när jag gör mos från grunden, för det går snabbt! Gissar max 15 min?
Jag vill inte ens... 😂
Jag tittar nu på ännu en video och hon har redan fipplat med chipsen betydligt längre än jag någonsin spenderat på vanligt mos - och det ser fortfarande ut som tapetklister.
 
Som @hastflicka skrev så kan man köpa 100% torkad, riven potatis för s k instant mash utomlands. Men då måste man förstås blanda i någon form av mjölk, ev smör och kryddor själv. De flesta av de här produkterna verkar inte vara tänkta för att tillverka slätt potatismos att ha som tillbehör, utan moset ska ofta vara fyllning, stekas osv.

Nej, de potatis flingor jag ser i butiker har (pa grund av den har traden har jag faktiskt last bruks anvisning) ar tankta for precis samma typ av mos som i Sverige. Flingorna "smalter ihop" till en mos nar man kokar dem i vatten eller mjolk och ar fardigkryddade med E-amnen, smor smak och liknande.:yuck:
 
Nej, de potatis flingor jag ser i butiker har (pa grund av den har traden har jag faktiskt last bruks anvisning) ar tankta for precis samma typ av mos som i Sverige. Flingorna "smalter ihop" till en mos nar man kokar dem i vatten eller mjolk och ar fardigkryddade med E-amnen, smor smak och liknande.:yuck:

Plötsligt börjar jag förstå varför folk mixtrar med chips... :cautious:

Jag har mest kollat på de produkter som tillverkas i Asien. (Var det inte i Saudi du sett något sådant?)
 
Absolut. Men det är bara onödigt att påstå att man inte kan påverka genom ord. Vilket var det jag svarade på. Och precis som man som känslig inte kan förvänta sig hänsyn, får man som oförstående räkna med mothugg om man skriver nått som kan misstolkas. Det är inte den oförstående som sitter på hela rätten att få uttrycka sig. Även om folk gärna vill ha det så.
Fast det blir lite utanför sammanhanget nu. För gången var ju ungefär såhär;

A) vem äter ens sånt (underförstått; jag tycker att det är så hemskt att jag inte förstår hur någon kan äta det frivilligt, sagt i en skämtsam ton)
B) tycker du jag är dålig som gillar det?
A) nej det tycker jag inte
B) fast min upplevelse är att du tycker så

Och sen fortsätter det och landar i att om man har en psykisk sjukdom, DÅ hade man faktiskt kunnat må mycket sämre av att läsa det första inlägget. Och ja, självklart är det så. Men det är sedan länge utrett att det inte fanns någon sådan tanke eller mening att se ner på den som gillar pulvermos. Varför inte acceptera detta utan fortsätta älta? Det är här jag menar att man letar efter anledningar att bli kränkt. Det spelar inte längre någon roll vad avsikten var.
 
Jag vill inte ens... 😂
Jag tittar nu på ännu en video och hon har redan fipplat med chipsen betydligt längre än jag någonsin spenderat på vanligt mos - och det ser fortfarande ut som tapetklister.
Det enda positiva jag kan se är att man slipper smöraromerna. Det är de som får mig att sky pulvermos. Här får man istället den delikata smaken av frityrolja. Mmmm....
 
Där är det väl Bärta som slåss om potatisarna som rullar längs backen på torget?
Det har jag något svagt minne av!

Det jag tänkte på nu var när någon- jag och namn!- grävde ner knölar och andra stod och tittade på, kände på dem och var allmänt skeptiska till det här med potatis, hur i all sin dar skulle det här ens gå att äta liksom, men upp kom det potatis och så fascinerade de blev. Jag log när jag lyssnade på det stycket, jag menar, tänkt att det har funnits människor som har varit skeptiska till något som är basvara för oss i dag, det var vackert på något vis.

Utvecklingen går så fort nu så att för att ens väcka ett uns av känslor i oss kommer man på att tex göra potatismos av chips. Det är inte som att uppfinna hjulet igen utan som att mala ner hjulet och bygga upp det till en planka och säga WOW, typ.
 
Färskpotatis är för vattnig för att bli bra i mos. Det ska vara mjölig potatis som King Edward om moset ska bli bra. Det klistrar inte. Fast potatis blir inget vidare som mos.
Har faktiskt inte med vatten att göra utan stärkelsemängd! Färskpotatis är väldigt stärkelserik, fast vinterpotatis (det vi köper som ”fast potatis”) ligger mitt emellan och mjölig potatis (inkl. mandelpotatis, potatisarnas överlägsna överhet om du frågar mig!) är stärkelsefattig.

Ju mer stärkelse desto mer klister, och ju mer man mekaniskt bearbetar stärkelsen desto klistrigare blir den. Därav att det går bra att mosa färskpotatisen på tallriken, men dåligt att vispa ihop mos! Ju fastare potatis desto mindre ska man vispa.
 
Snart dyker den här tråden upp i semmelversion. Stuvad semla, semmelmos eller kanske deep fried semla?

Jag har ätit en efterrätt baserad på potatismos. Kommer inte ihåg så mycket mer än att det var kardemumma och vispad grädde till, och oväntat gott.

(Superhipstrig restaurang i Tjeckien, så jag är rätt säker på att det inte var relaterat till de experimentella semlorna.)
 
Har faktiskt inte med vatten att göra utan stärkelsemängd! Färskpotatis är väldigt stärkelserik, fast vinterpotatis (det vi köper som ”fast potatis”) ligger mitt emellan och mjölig potatis (inkl. mandelpotatis, potatisarnas överlägsna överhet om du frågar mig!) är stärkelsefattig.

Ju mer stärkelse desto mer klister, och ju mer man mekaniskt bearbetar stärkelsen desto klistrigare blir den. Därav att det går bra att mosa färskpotatisen på tallriken, men dåligt att vispa ihop mos! Ju fastare potatis desto mindre ska man vispa.
Det förklarar varför jag aldrig förstått det där med att vispa moset. Jag använder alltid fast potatis, är bättre potatissmak på den. Efter potatisen är mosad häller jag bara i vätskan i omgångar och rör runt.
 
Det förklarar varför jag aldrig förstått det där med att vispa moset. Jag använder alltid fast potatis, är bättre potatissmak på den. Efter potatisen är mosad häller jag bara i vätskan i omgångar och rör runt.
Jag gillar riktigt fluffigt potatismos och vispar därför. Då är det mjölig potatis som gäller!

Den svenska skörden av mjölig potatis var hemsk 2022, det var något med vädret (antar jag) som gjorde det omöjligt att få tag i bra mjölig potatis. Den var för stärkelserik och blev klister om man gjorde mer än att snabbt stompa ihop. 2023 verkar vara bättre, nu kan man äntligen göra toppenfluffigt mos igen! 😊
 
Jag har ätit en efterrätt baserad på potatismos. Kommer inte ihåg så mycket mer än att det var kardemumma och vispad grädde till, och oväntat gott.

(Superhipstrig restaurang i Tjeckien, så jag är rätt säker på att det inte var relaterat till de experimentella semlorna.)
Det finns en helt enormt fantastisk indisk efterrätt som är morotsbaserad med kardemumma och annat. :love: På tal om typ... rotsaker antar jag. 😅
 
Har faktiskt inte med vatten att göra utan stärkelsemängd! Färskpotatis är väldigt stärkelserik, fast vinterpotatis (det vi köper som ”fast potatis”) ligger mitt emellan och mjölig potatis (inkl. mandelpotatis, potatisarnas överlägsna överhet om du frågar mig!) är stärkelsefattig.

Ju mer stärkelse desto mer klister, och ju mer man mekaniskt bearbetar stärkelsen desto klistrigare blir den. Därav att det går bra att mosa färskpotatisen på tallriken, men dåligt att vispa ihop mos! Ju fastare potatis desto mindre ska man vispa.
Mormor hade alltid och enbart King Edward även som hel potatis till allt. Funkade bra att mosa ihop med hennes såsiga mat :love:. Håller med om att mandelpotatis är nr 1 och funderar lite på om jag kanske föredrar potatis med mindre stärkelse? Levde i många är med villfarelsen att kokt potatis inte är gott, men det visade sig bara handla om sort. Finns det något stapeldiagram med stärkelsemängd per sort för potatisnördar?

Under ovan nämnda fas försökte jag alltid "piffa till" potatisen för att slippa äta den hel och kokt, och då försökte jag mosa färskpotatis. Minns att det blev en vattnig sörja och att besvikelsen var stor. Vinterpotatis har jag av samma anledning gett motsvarande behandling med tapetklister som följd.
 
Mormor hade alltid och enbart King Edward även som hel potatis till allt. Funkade bra att mosa ihop med hennes såsiga mat :love:. Håller med om att mandelpotatis är nr 1 och funderar lite på om jag kanske föredrar potatis med mindre stärkelse? Levde i många är med villfarelsen att kokt potatis inte är gott, men det visade sig bara handla om sort. Finns det något stapeldiagram med stärkelsemängd per sort för potatisnördar?

Under ovan nämnda fas försökte jag alltid "piffa till" potatisen för att slippa äta den hel och kokt, och då försökte jag mosa färskpotatis. Minns att det blev en vattnig sörja och att besvikelsen var stor. Vinterpotatis har jag av samma anledning gett motsvarande behandling med tapetklister som följd.
Jag gillar mjölig potatis när man ska göra stekt potatis 😋 Blir sådär krispig i kanterna. Hittar du ett sånt diagram så får du hojta! Bakpotatis brukar vara mjölig och funka toppen i mos.
 
Det finns en helt enormt fantastisk indisk efterrätt som är morotsbaserad med kardemumma och annat. :love: På tal om typ... rotsaker antar jag. 😅

Just det! Den behöver jag lära mig att göra! :d

@Milosari @Praefatio det finns definitivt potatistabeller för knölälskare. Tror inte att jag har någon liggande, men jag brukar använda mandel, Marilyn eller Amadine till mos, Cherie eller idaho till klyftor, Ratte till potatissallad... Om man var tvungen att välja ett baslivsmedel som det enda man får äta resten av livet skulle jag definitivt välja potatis!
 
Jag äter extremt sällan potatis har jag kommit på via tråden, oftast då det serveras på restaurang egentligen. Jag tror jag skulle välja bröd, eller ris.
 

Liknande trådar

Mat När jag var barn åt jag en maträtt flera gånger hos en kompis som jag minns att jag tyckte var suveränt gott. Det var några slags...
Svar
14
· Visningar
1 369
Senast: Eli
·
Mat Från början var det bara jag och mannen som skulle vara hemma ikväll och fira nyår. Hans önskemål var då att vi skulle äta kotlett och...
2
Svar
20
· Visningar
1 316
Senast: Ullmerkott
·
  • Artikel
Dagbok Den 7 Februari 2023 ändrade jag mitt liv för alltid. Jag gick upp för en bro som en man kom ner som kvinna. Det var en ganska kall...
14 15 16
Svar
307
· Visningar
40 180
Senast: Tranan
·
Mat Har ni något gott recept på någon god dressing eller sås som är snabb och lätt att göra, som är mild och som inte innehåller en massa...
5 6 7
Svar
129
· Visningar
6 028
Senast: Enya
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp