Ppid och andra problem-hur långt går man

Vad bra att de gjorde detta. Hade en häst med väldigt tydligt symtom innan (ja... det här blir med tredje cushinghäst, tyvärr, därav att jag lärde mig så mycket som möjligt om sjukdomen) och det gick inte att ta prov pga hennes sjukdom. Och då fick jag ingen medicin :( Hade önskad då att de bara hade skrivit ut prascent och försöka...denna häst var ju bara 9 år) Hade ingen annan möjlighet än att ta bort henne pga detta.
 
Hej!

Fast då vet du ju inte att det är artros. Det kan väl lika gärna vara subklinisk fång då med och då skulle ju hästen kunna bli bättre med medicinering mot PPID.

Jag hade tagit bort hästen oavsett, den verkar inte ha ett bra liv längre.

/Lavinia

Bettysmatte, nej. hon blev inte röntgad; fick bara klinisk undersökning. Röntgen säger inte så hemsk mycket. Det finns hästar med pålägring/bildar som inte ser bra ut, och mår toppen och det finns hästar vems bildar knappast visar något och som är jättehalt. Pga alla symptom innan, sätt hon gick, belastningsproblem och problem med böjprovet (kändes nästan elak att göra det och vet struntade att göra det i 4e ben pga hon inte längre tänkte plåga hästen, tror jag nog att det var en legim diagnos. Hade själv en häst med artros fram innan (med bildar) som hade exact samman symptom. Hovar är inte röntgend, men linjer på hovar, form och sätt de växar visar tyvärr kronisk fång (har tyvärr även erfarenhet i denna område och hovslagere håller fullt med).

Till de andra... jag har funderad en hel del om detta, och känslan säger nog att inte behandla henne. Som sagt var det bara strull med min shettis som hade cushing men även om de reagerar bra på medicin, då är det som efwa säger... de blir inte fullt frisk, de får komplikationer igen och det brukar vara fång. Jag får fråga mig om jag hjälper henne med att hålla på med medicinering eller om jag gör det bara för jag tycker det är svårt att veta att det blir dags.

Just nu har hon ingen smärtan så vid jag vet. Hon strular omkring i hagen, busar ibland litte mm, men det kan mycket bra beror pp förhöjd beta endorphine, som de brukar ha med PPID. Jag är mycket medveten att hon inte är frisk men tror nog inte att jag ska behandla henne. Bara hålla riktigt koll på henne och ta bort henne när hon får ont.
'Emellantid får jag kolla om jag hitter en (låne)kompis till var kallblodtravare, så att hon inte stannar kvar ensam när det är dags till hennes kompis.
 
Även jag skulle ta bort.
Om jag fattat allt rätt så är hästen 20 år gammal. Den har i flera år haft problem med sina ben. Om det är artros är omöjligt att säga utan rtg, men en häst bråkar inte på böjprov eller blir klapphalt av det pga fång. Utan då vägrar de lyfta eller vill ställa ner direkt. Så oavsett artros eller ej har hästen besvär med sina ben.

Ovanpå det så har den tydliga tecken på PPID och (tillhörande) låggradig fång.

Om man skulle behandla så det den kommer tillbaka till är "gräsklippare".

Är ovanstående rätt uppfattat så skulle jag ta bort den innan hösten. Hade det varit en ung häst som tidigare fungerat i arbete hade jag sagt att red ut varför den har ont i lederna, ta prov för PPID osv. Men den här hästen är 20 år och kommer knappast kunna "fixas" så den kan arbeta - och det är en risk den har ont av att bara gå i hagen.
 
Rent generellt har jag svårt för att förstå (och i allmänhet svårt för) att man behåller en häst som inte längre kan leva ett hästliv.

Att man får hålla vissa individer på ett magert bete kan jag ta, att vissa hästar kräver mer omsorg - sure. Men när hästen har en diagnos som gör att den aldrig kommer att kunna fungera som en HÄST då har jag svårt att se nyttan (utom för ägarens sargade hjärta) att hålla liv i den.

En häst kan inte koppla av i fåtöljen med en god bok och ändå njuta av tillvaron som livslångt sjuk. Den hittar sin livsglädje i att kunna utöva sina stäppdjursbeteenden som grund. Den finner i vissa fall njutning i att följa människan, arbeta med människan. När det inte ens går att hålla den flegmatiskt lagda hästen som pensionär i en hage utan att den har ont - låt den slippa lida.

Det är inte riktat till TS utan en allmän reflektion.
 
Jag skulle definitivt ta bort hästen, och möjligtvis även dens kompis med pålagringen som blir stressad av att vara ensam.

Låta dom åka till de göna ängarna tillsammans, verkar vara det besta för alla....

Det är ett himla svårt beslut att fatta, men du kommer känna att det är rätt när det är över. Jag grät varje dag i en månad innan jag tog bort min första häst, men jag har aldrig ångrat efteråt att jag gjorde det.
 
Lovisaleonora, Du här rätt i detta. Jag brukar tänka på samman sätt... hästar ska kunna leva ett vanligt hästliv. Pga detta kommer jag att ta bort henne när hon börjar vissa smärtan eller kanske innan vinter. Just nu visar hon ingenting, men hon är en kallblod och som sagt brukar PPIDhästar ha förhöjd beta-endorphine som fungerar som stark smärtstillande, men hon kommer att bli sämre. Men jag kommer inte att hålla på med blodprover, verterinärbehandlinger, medicin och hela grejen. Visst vet man inte om det är artros, men hon har problem i ben och lungarna. Inte på ett sätt att hon till nu inte kan njuta strulla omkring i hagen och busa ibland i egen takt, men hon har begränsningar och är redan fler år pensionär. Jag tror att hon har haft det ganska bra sista år och hon ska slippa lidande, när PPID komplikationer ställer till problem. Hon är ju som sagt 20 och PPID är absolut inte ovanligt på denna ålder. Det är väll lite naturen, som gör att de kan bli sjuk då-

Sorbifolia... jag har funderad om detta, men vet inte än. Även om hon har pålägring på ett knä , så känns det inte att hon har riktigt besvär av detta när hon strular omkring i hagen. (måste dock erkänna att denna häst är otrolig hård och visar ingenting... även med kolik måste man känna hästen bra för att se symptom) Min man, som har fotterna på marken tycker inte att vi ska ta bort travare (men okej... det är sin häst ) för att hon mår 'för bra'. Visst behöver vi då en (låne)kompis till henne innan vi tar bort kalbloden och får vi hoppas att hon nöjer sig med detta.Jag vet inte...
Men det är något vi får fundera över. Jag ska hålla riktigt koll på båda och försöka komma till slutsumman.
 
Hur gammal är din häst förresten, vilken symptom hade han och hur mår han idag?

Han var 17 år när han blev sjuk och 19 när han dog. Det var omöjligt att hålla honom i hull sista tiden trots dubbeldos prascend och han var så öm i sulorna att trots att han hade sulor med silicon under på så gick det inte att motionera honom. Det gick bra att bara gå i hagen men han kunde inte gå på grusvägen. Då började han snart halta. Han fick några månader på sig att ta sig i hull av veterinären men när han äntligen började lägga på sig så fick han fång igen. Eftersom han varit så fruktansvärt mager innan så hade vi diskuterade att ta bort honom av djurskyddsskäl så både jag och veterinären ansåg att när han fick fång igen så skulle han tas bort.
Hans symptom var de typiska med svullnad över ögonen, irriterade ögon och ofta ögoninfektioner, bukig, mager och han fällde sent och fick tjock päls. Mycket tjockare än han hade haft tidigare år. Jag har säkert glömt något symptom då det är 2,5 år sedan han dog.
 
Min hade inga riktigt typiska symptom på PPID (utom just pälsen) men han hade fått akut fång och då tyckte veterinären att vi skulle ta prov och behandla fången också. Men det var fången som var sista droppen , så efter bara 4 månader sa jag nä nu räcker det. En framtid i jordhage med hö, no way. En som gått hela livet på lösdrift på gräs, inte värdigt.
 
TinyWiny, okej. då gjorde du rätt med att ta bort hästen. Min häst är redan sen länge grassklippare, men inte mager. Har doch fettsamlingar på konstiga ställer, som inte bara finns med EMS men även med PPID. Såg samman hos min shettis med PPID. Han (första med PPID, bara 7 år) var i kliniken då och blev väldigt noga testat På EMS och PPID (förekommer också tillsammans) mén hade ganska tycligt Shithög ACTH och ingen EMS. Hade doch även kronisk leverinflammation med. Bara strul efterråd, precis som dig. Behandlad med medicin och allt, gick bra för en kort tid (tror att det var bara några månader) och sen blev det fång igen på backhovar.

Korven, du har också rätt. Min häst har gått på lösdrift iaf sen jag har haft henne... kommer inte att stänga in henne i jordhagen. Gjorde det en gång med en shettis och den blev väldigt deprimerad. Finns, tror jag, fler hästar som inte trivs i en jordhage.

Men ni bekräftiger bara mina tänkarna. Just nu ser det ut som hästen mår helt okej. Hon visar ingen smärtan, men jag vet att det kan beror på endorphine. Jag ska inte hålla på med blodprover och behandling som veterinär rekommanderade, men om hon får ont/visar smärta går hon till gröna ängarna. Jag ska även fundera om det kanske är bäst att ta henne bort innan vinter... men samtidigt bry hon sig inte om vinter. Det är var annan sto som tycker att det är jobbigt när det blir blött ut. Inte hon.

Sen ska jag fundera lite vad jag gör med var annan sto. Hon har pålägring, men visar inte någon besvär. Samtidigt är hon mycket fäst med min nordsvensk. Så et blir att ta bort båda, eller letar kompis (vet redan en tjej som kan tänka sig att låna ut en av hennes pensionärhästar), eller kolla om hon kan vara sällskapshäst hos en annan (men jag tror inte att jag gör det sista... jag tror att det blir alldeless för stressande för henne och man vet ju inte hur det går med fodervärd. Har dåligt erfarenhet med detta)
 
Ja i vårt fall fanns det inget val. Våran hade också fettdepåer trots att han var så mager. Vi behandlade med prascend i ett halvår ungefär och i början hjälpte det och han blev piggare men sedan gick det enbart åt fel håll :(
 
Bara för att din shettis inte svarade på Prascend betyder det inte att denna häst ska reagera på samma sätt... Jag har haft en häst som slutade svara men han mådde ju bra och var glad i flera år tills det hände.

Många många hästar kan få flera goda år med precis lika värdigt hästliv som tusentals andra hästar! Det är inte ens säkert att hon bara måste stå i grushage, det gäller främst hästar som också har ems.

Har svårt att förstå att man inte ens vill försöka behandla när behandling finns och kräver minimal insats att utföra samt att hästen inte enligt dig har ont eller mår dåligt i dagsläget.

Tänk om din häst kan få tre fina år till?
Varför vill du inte ge henne några månader till för att se om medicinering hjälper? Hjälper det inte så fine, då har du åtminstone gjort allt för din häst. Men tänk om det hade hjälpt och du inte gav det en chans?

Det är väl värt ett försök? :)

Du hittar massa info på ecir group.
 

Liknande trådar

Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
93
· Visningar
7 067
Kropp & Själ Det här kommer bli ett väldigt långt inlägg :angel: :p Jag är 31 år, har aldrig varit gravid, och började i vintras (december) få...
2
Svar
21
· Visningar
3 158
Senast: __sofia__
·
Hästvård Hejsan! Jag tror att jag skriver här för att kunna bolla min oro med någon som har nya tankar och idéer att ta upp med veterinären:)...
9 10 11
Svar
216
· Visningar
20 411
Hästhantering Min "nya" häst (Eden) som jag köpte i höstas är väldigt påverkad av andra hästar, och det blir inte bättre och jag vet inte exakt hur...
Svar
9
· Visningar
2 745
Senast: Nahar
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp