Idag har jag fått provsvaren och hennes ACTH-värde ligger på 13, dvs en bra bit under gränsen för att behandla :). Jag fågade veterinären om jag bör göra uppföljningsprover regelbundet, men det tyckte hen var onödigt. Som jag förstått det sätts behandling in med ett värde på 30, men jag kan inte sätta in 13 i relevans till det. Kan värdet vara på 0, eller vad är normalintervall för en frisk häst helt utan PPID-risk?
 
Idag har jag fått provsvaren och hennes ACTH-värde ligger på 13, dvs en bra bit under gränsen för att behandla :). Jag fågade veterinären om jag bör göra uppföljningsprover regelbundet, men det tyckte hen var onödigt. Som jag förstått det sätts behandling in med ett värde på 30, men jag kan inte sätta in 13 i relevans till det. Kan värdet vara på 0, eller vad är normalintervall för en frisk häst helt utan PPID-risk?

Vad skönt, @Fiorano! :) Blev riktigt glad över att din fina Barbie inte är sjuk/behöver medicin. :up:

Har ingen aning om värden så ser fram emot att någon insatt kan svara på det.
 
Idag har jag fått provsvaren och hennes ACTH-värde ligger på 13, dvs en bra bit under gränsen för att behandla :). Jag fågade veterinären om jag bör göra uppföljningsprover regelbundet, men det tyckte hen var onödigt. Som jag förstått det sätts behandling in med ett värde på 30, men jag kan inte sätta in 13 i relevans till det. Kan värdet vara på 0, eller vad är normalintervall för en frisk häst helt utan PPID-risk?

Normalintervallet ligger under gränsvärdet och det kan variera. 0 borde vara en omöjlighet för alla hästar har alltid en liten mängd ACTH i blodet.
Sen finns det två olika skalor som används beroende på vilket labb man använder. Min förra veterinär skickade provet till Tyskland för analys och då mättes ng/ml (nanogram/milliliter). Det är den skalan du fått nu för då ska värdet ligga under 29 vid den här tiden på året.
Min nuvarande vet skickar provet till ett labb i Uppsala och dom mäter pmol/l (picomol/liter) och då ska värdet ligga under 7 så här års.
 
Min hade 31 enligt Uppsala när vi började provtagning. Sen sjönk det till 6 och då tyckte en annan veterinär att jag skulle sänka dosen till 75% av en tabl. Men då blev han sämre så jag gick tillbaka till en hel tabl .Hur det kunde ha slutat vet jag inte då jag valde avlivning pga fång.
 
Min som var symptomfri hade över 80 på den tyska skalan och gick ner 28 så länge han åt medicinen.
 

Liknande trådar

Hästvård Jag har under en tid känt att min häst varit lite matt. Glad och framåt men det har varit som högst växeln saknas. Släppte vinterpälsen...
Svar
3
· Visningar
772
Senast: A_NN_A
·
Hästvård Finns det någon här inne som varit med om att hästar satt vinterpäls under våren/för-sommaren? För min pålle är det nu andra året i rad...
Svar
14
· Visningar
1 766
Senast: Speedway
·
Hästvård När man söker på internet efter fång och hovbensrotation så finner man oftast tråkiga historier som många gånger slutar med att hästen...
2 3
Svar
46
· Visningar
5 666
Senast: Korven
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp