Fiorano

Trådstartare
I höstas fick min ena ponny fång (sto, då 9 år, connemara). Hon repade sig ganska fort, och efter fem-sex veckor efter det akuta skedet röntgades hon och det fanns tack och lov inga förändringar. Hon kunde sättas i igång efter två månader och är nu tillbaka i full tävlingskondition och har under vintern haft mycket energi och hon känns mycket fräsch och fin att rida.

Men hon släpper inte vinterpälsen. Vanligen har hon begynnande fin sommarpäls vid denna tiden. Hon testades för PPID i höstas, men veterinären hörde aldrig av sig, så jag antog att det var som ett klamydiatest- att de bara hör av sig om det är positivt :p. Väntar i detta nu på att veterinären ska ringa upp mig för att de ska leta upp hästens journal och kolla.

OM det är PPID, vad gäller? Bör en sätta in medicinering trots att hästen i övrigt mår bra? Det är en superfin tävlingsponny och det hade varit otroligt tråkigt om hon inte kan få fortsätta tävlas, även om hennes välbefinnande naturligtvis går först. Hon känns dock så himla ung med sina tio år för att ha utvecklat PPID redan. Vet att det finns massa kunskap om just PPID hä på buke, och även om jag naturligtvis litar på veterinärerna känns det bra att få kompletterande kunskap eftersom veterinärer också bara är människor och inte kan kunna allt om allt.
 
Om hästen har PPID bör ju värdena (acth?) vara förhöjda, och då tycker jag att man bör medicinera för att om inte annat undvika följdsjukdomar i framtiden. Fast förstår hur du tänker i och med att det är en tävlingsponny. Följer tråden med intresse :)

Min shettis som hade PPID (han har gått bort nu) medicinerades och blev en helt annan häst fysiskt (utseendemässigt eller vad man ska säga, bukigheten försvann och päls och fällning blev normal, glansigare hårrem och piggare ögon) trots att jag inte märkt speciellt mycket innan diagnosen. Han hade ändå bara svagt förhöjda värden. Nu fick han fång mitt i vintern trots medicinering, men han hade troligen andra problem som spökade i den lilla kroppen, bland annat misstänktes EMS men så långt hann vi aldrig med utredningen. Han var knappt 13 år.
 
I höstas fick min ena ponny fång (sto, då 9 år, connemara). Hon repade sig ganska fort, och efter fem-sex veckor efter det akuta skedet röntgades hon och det fanns tack och lov inga förändringar. Hon kunde sättas i igång efter två månader och är nu tillbaka i full tävlingskondition och har under vintern haft mycket energi och hon känns mycket fräsch och fin att rida.

Men hon släpper inte vinterpälsen. Vanligen har hon begynnande fin sommarpäls vid denna tiden. Hon testades för PPID i höstas, men veterinären hörde aldrig av sig, så jag antog att det var som ett klamydiatest- att de bara hör av sig om det är positivt :p. Väntar i detta nu på att veterinären ska ringa upp mig för att de ska leta upp hästens journal och kolla.

OM det är PPID, vad gäller? Bör en sätta in medicinering trots att hästen i övrigt mår bra? Det är en superfin tävlingsponny och det hade varit otroligt tråkigt om hon inte kan få fortsätta tävlas, även om hennes välbefinnande naturligtvis går först. Hon känns dock så himla ung med sina tio år för att ha utvecklat PPID redan. Vet att det finns massa kunskap om just PPID hä på buke, och även om jag naturligtvis litar på veterinärerna känns det bra att få kompletterande kunskap eftersom veterinärer också bara är människor och inte kan kunna allt om allt.

Ja, har hon PPID bör man nog medicinera även om hon känns fräsch i dagsläget. Just med tanke på konsekvenser det kan få annars. Stor risk att hon får fång igen t ex om den berodde på PPID och man inte medicinerar. För att ställa en säker diagnos bör man dessutom helst ta blodprov vid flera olika tillfällen, så kanske vore en idé att göra det igen. Lycka till med din fina ponny!
 
I mitt stall var det en 9-åring och min 24-åring. Båda gick på medicin, med regelbundna prover så att det blev rätt dos.
 
@Fiorano Som andra redan har sagt så finns det ingen lägre åldersgräns för när PPID kan uppkomma även om det naturligtvis är vanligare hos hästar över 15 år. Jag är med i en internationell FB grupp och den yngsta hästen jag noterat där var 2 år när den fick diagnosen men där finns en hel del hästar under 10 år.

Nu har ju din ponny tyvärr redan råkat ut för det absolut allvarligaste symptomet d v s fång så visar ACTH på förhöjda värden så hade jag inte tvekat en sekund på att omedelbart sätta in medicin. Rätt dosering är normalt till stor hjälp eftersom det håller symptomen i schack och ju tidigare man sätter in medicin desto mer kan man fördröja sjukdomsförloppet.
 
@FioranoRätt dosering är normalt till stor hjälp eftersom det håller symptomen i schack och ju tidigare man sätter in medicin desto mer kan man fördröja sjukdomsförloppet.

Den slutsatsen drog jag också när jag läste in mig lite översiktligt. Och tänkte direkt att provtagning/medicinering kommer ju garanterat skjutas upp för att de ska få fortsätta tävla tragiskt nog.
 
Men hörrni, om man är tävlingsryttare och har en häst som får PPID, tycker ni att man ska sälja hästen då iom att den inte kan tävla om den får mediciner? Eller lämna ut den på foder kanske, så man inte riskerar att nya ägaren slutar med medicineringen och hästen blir sjuk igen? Alltså om man inte har möjlighet/är interesserad av att ha kvar en häst som inte får tävla. Ett annat alternativ är ju såklart att ta bort den... Spånar bara lite nu, hoppast det är okej @Fiorano.

Personligen så ser jag inte det stora problemet med att försöka hålla sjukdomen(?) i schack med anpassad foder, träning, etc. så länge hästen verkar pigg och kry, givetvis med uppföljning av veterinär. Har dock inte haft någon PPID-häst själv så jag vet inte så mycket om tillstånden. Men om det är liknande diabetes på människor(?) så finns det ju många som klarar av att hantera det utan mediciner...

Som med Fioranos ponny så uppkom fången vad jag minns i samband med att ponnyn blev flyttat till ett nytt bete, sådana situationer kan man såklart undvika om man är klar över problemet.
 
Ja, har hon PPID bör man nog medicinera även om hon känns fräsch i dagsläget. Just med tanke på konsekvenser det kan få annars. Stor risk att hon får fång igen t ex om den berodde på PPID och man inte medicinerar. För att ställa en säker diagnos bör man dessutom helst ta blodprov vid flera olika tillfällen, så kanske vore en idé att göra det igen. Lycka till med din fina ponny!


Hoppas att det är okej att låna tråden lite och fråga hur många gånger man bör testa för att vara säker på att man inte missar PPID? Och när på året är det lämpligt att testa? Minns jag rätt att man inte bör testa på hösten eftersom hästen lätt visar förhöjda Acth värden ändå?

Har själv en fånghäst som jag ofta tycker visar tecken på PPID genom att inte alls fälla, bukig, bulor ovanför ögonen etc. Testad två gånger utan tecken på PPID då, men kanske borde hon kollas fler gånger.
 
Men hörrni, om man är tävlingsryttare och har en häst som får PPID, tycker ni att man ska sälja hästen då iom att den inte kan tävla om den får mediciner? Eller lämna ut den på foder kanske, så man inte riskerar att nya ägaren slutar med medicineringen och hästen blir sjuk igen? Alltså om man inte har möjlighet/är interesserad av att ha kvar en häst som inte får tävla. Ett annat alternativ är ju såklart att ta bort den... Spånar bara lite nu, hoppast det är okej @Fiorano.

Personligen så ser jag inte det stora problemet med att försöka hålla sjukdomen(?) i schack med anpassad foder, träning, etc. så länge hästen verkar pigg och kry, givetvis med uppföljning av veterinär. Har dock inte haft någon PPID-häst själv så jag vet inte så mycket om tillstånden. Men om det är liknande diabetes på människor(?) så finns det ju många som klarar av att hantera det utan mediciner...

Som med Fioranos ponny så uppkom fången vad jag minns i samband med att ponnyn blev flyttat till ett nytt bete, sådana situationer kan man såklart undvika om man är klar över problemet.


Utan att vara expert på PPID så tänker jag att det ju faktiskt rör sig om en cellförändring eller tumör på hypofysens mellanlob. Jag tänker att det nog alltid bör medicineras. De hästar jag stött på har tyvärr förr eller senare blivit väldigt dåliga. Även om jag även stött på de som varit oerhört fräscha i många år på rätt medicinering. Men det är en obehaglig sjukdom. Till skillnad från tex. Insulinresistenta fånghästar som man kan hålla i bra skick med rätt foder och motion är PPID en svårare sjukdom.
 
Utan att vara expert på PPID så tänker jag att det ju faktiskt rör sig om en cellförändring eller tumör på hypofysens mellanlob. Jag tänker att det nog alltid bör medicineras. De hästar jag stött på har tyvärr förr eller senare blivit väldigt dåliga. Även om jag även stött på de som varit oerhört fräscha i många år på rätt medicinering. Men det är en obehaglig sjukdom. Till skillnad från tex. Insulinresistenta fånghästar som man kan hålla i bra skick med rätt foder och motion är PPID en svårare sjukdom.

Aha, då har jag lärt mig något nytt! Interessant.

Men lär det inte finnas rätt stora mörkertal på hur många hästar som har PPID som inte upptäckts än, och som kanske inte uppvisar några allvarliga symptom? Det här med att inte fälla vinterpälsen är ju t.ex. ett rätt vanligt fenomen, tror inte att flertalet kollar hästen för PPID pga en sådan sak, utan de klipper hästen och så är det bra, liksom....
 
Hur tas provet? Är det dyrt? Blir sugen på att testa mina :o av ren nyfikenhet.
Provet är ett blodprov och det kostar en del, men inte alls så mycket som medicinen hästen behöver om den har PPID.
Gick själv igenom hela proceduren förra vintern. Min magkänsla sa att en av mina hästar hade PPID även om veterinären var helt säker på att det var helt bortkastat att testa. Nu visade det sig att min magkänsla var rätt för hästen hade höga värden även om den inte hade några synliga symptom. Tvärt om den var tjock, pigg och fällde vinterpäls som bara den.
I mitt fall slutade det med att vi tog bort hästen i höstas för han vägrade att ta medicinen. Vi valde därför att ta bort honom när han fortfarande inte hade symptom utan mådde hyfsat bra.
 
@kolblakkur Det är som sagt blodprov. Eftersom hon hade fång i höstas kunde jag då testa henne gratis via Boeringer. Det enda som kostade då var att distriktaren kom och tog blodprovet vilket iofs gick loss på en tusenlapp. (Eftersom 80% av den kostnaden är bilkörning och inställelseavgifter så tog inte försäkringen mer än en bråkdel). NU när provet försvann kom distriktaren ut och tog nytt prov gratis :). Stallet är bara två minuter från deras station så hon var i stallet tio minuter efter att hon ringde upp! Kommer ta en vecka minst innan jag får svar.
 
@sorbifolia Jag tänker precis som dig huruvida sjukdomen kan hållas i schack med träning, foder och regelbunden provtagning. Men jag kan för lite om PPID för att ens säga att det skulle vara rimligt. Att hon fick fång i höstas får jag helt och hållet ta på mig. Rent ut sagt skitkorkat att släppa ut henne i den hagen:turd:.

Medicinen har varit extremt dyr, men det har kommit ut ett nytt preparat som är rimligare prissatt. Veterinären som var ute och tog provet gissade på 12-15:-/dag och det tycker inte jag är så himla farligt. Veterinären trodde inte heller det var några problem att ta föl och medicinera i samband med dräktighet, men hon skulle kolla upp det åt mig. Om Barb inte går att tävla så har hon ändå ett gott värde som avelssto med bra tävlingsmeriter och bra stam.
 
Aha, då har jag lärt mig något nytt! Interessant.

Men lär det inte finnas rätt stora mörkertal på hur många hästar som har PPID som inte upptäckts än, och som kanske inte uppvisar några allvarliga symptom? Det här med att inte fälla vinterpälsen är ju t.ex. ett rätt vanligt fenomen, tror inte att flertalet kollar hästen för PPID pga en sådan sak, utan de klipper hästen och så är det bra, liksom....

PPID ärväl inte som diabetes eller IR? Utan medicineringen är nödvändig för stt bromsa förloppet som jag förstod det.

Mörkertal finns väl med allt men jag är lite bitter och tänker att skulle det vara ett alternativ att få tävla på medicin o ev bättre prestation av hästen så hade tävlingsryttare kanske varit mer positiva? Eller så är jag bara bitter :D
 
Sorry för lite trådkap! :o
Inte alls så särskilt insatt i sjukdomen, men har inget emot att lära mig mer om den. Och har förstått mycket bara av att läsa denna tråd! :up:
Men jag fattar inte, varför får man inte tävla när man medicinerar för den? Alltså jag fattar med internationella regler osv, men varför är det total tävlingskarens för den medicinen?
Och hur kan medicinen vara så satans dyr?! Stod i samma stall som en häst som hade PPID, tror de betalade runt 1 500 kr/månad (!!) för medicinen.
 

Liknande trådar

Hästvård Jag har under en tid känt att min häst varit lite matt. Glad och framåt men det har varit som högst växeln saknas. Släppte vinterpälsen...
Svar
3
· Visningar
772
Senast: A_NN_A
·
Hästvård Finns det någon här inne som varit med om att hästar satt vinterpäls under våren/för-sommaren? För min pålle är det nu andra året i rad...
Svar
14
· Visningar
1 764
Senast: Speedway
·
Hästvård När man söker på internet efter fång och hovbensrotation så finner man oftast tråkiga historier som många gånger slutar med att hästen...
2 3
Svar
46
· Visningar
5 659
Senast: Korven
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Hundrädda
  • Airtags, selar etc
  • Kattbilder #9

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp