Läste nu på fast att det inte är en säker medicinering för digivande ston. Så det det suger.
 
Hold your horses! PPID har för det första ingenting alls med diabetes att göra och det är inte heller någon tumör i hypofysen som man trodde för många år sedan.

Det är en neurodegenerativ åkomma som man numera tror orsakas av oxidativ stress d v s samma process som orsakar normalt åldrande. Förenklat är det så att hästar med PPID producerar för lite dopamin vilket stör ut funktionen i hypofysen. I hypofysen tillverkas och distribueras ett antal olika hormon som påverkar en mängd olika processer i kroppen därav skiljer sig symptomen ganska mycket från häst till häst.

Provet består av ett enkelt blodprov där man mäter en substans som kallas ACTH.

Pälsproblem och fång är det som oftast refereras till när det gäller PPID men det finns minst ett 20-tal till symptom. Extrem svettning, återkommande infektioner, tandlossning e t c är vanliga symptom.

När det gäller dosering så handlar det helt enkelt om en mix av hur högt ACTH-värdet är och hur mycket symptom hästen visar. En liten ponny kan behöva 3 tabletter per dag för att hålla symptomen i schack och en stor ardenner kanske bara behöver 1/2.
 
Hoppas att det är okej att låna tråden lite och fråga hur många gånger man bör testa för att vara säker på att man inte missar PPID? Och när på året är det lämpligt att testa? Minns jag rätt att man inte bör testa på hösten eftersom hästen lätt visar förhöjda Acth värden ändå?

Har själv en fånghäst som jag ofta tycker visar tecken på PPID genom att inte alls fälla, bukig, bulor ovanför ögonen etc. Testad två gånger utan tecken på PPID då, men kanske borde hon kollas fler gånger.

Det går alldeles utmärkt att testa när son helst under året. Det finns referensvärden som man följer, det man ska tänka på är att testet inte är 100% tillförlitligt så om värdet är inom ramen men hästen ändå uppvisar symptom så tycker jag att man ska prova att medicinera. Det är ju trots allt symptomen man vill hålla i schack och framförallt gäller det fång.
 
Min häst blev ju som sagt diagnosticerad för ett år sedan och hade då, trodde jag ett fåtal symptom. Så här i efterhand kan jag räkna upp ungefär dubbelt så många symptom men jag hade helt enkelt inte koll på komplexiteten. Det jag såg var en lurig pälsfällning, ökad törst och urinering, trötthet och att hovarna växte fortare än normalt. I verkligheten var hon också bukig, tappade muskler i överlinjen, rinnande ögon, fettdepåer ovanför ögonen, extremt hungrig, svettades onormalt.

I nuläget är det enda problemet att hon försöker tappa sin ryttare lite varstans. :laugh:
https://www.youtube.com/edit?o=U&video_id=jJHbK8-WZiU
 
Om Barb har PPID kan det månne vara förklaringen till hennes upprepade luftvägsinfektioner. I år är det dock inte ett problem, men hon får låg dos slemlösande efter att jag såg lite genomskinligt snor för nån månad sen. Dock hade min andra häst snor i samma veva, så det är förstås inte alls säkert att det hänger ihop. Även förra året blev den andra jag hade då också sjuk samtidigt, så tja, kan helt klart vara jag som bara är supernojig.

Så här ser hon iaf ut i kroppen nu, jag tycker att hon är väldigt fin iaf och blank är hon trots att sommarpälsen inte börjat komma alls :). Överlinjen är som synes riktigt fin, hon dricker normalt, svettas normalt och hovarna är på samma intervall som alltid (6-7 veckor). Med normalt menar jag samma som under alla sex år jag haft henne.
17353632_10210798055939382_3392283977873205908_n.jpg
 
4<a
Om Barb har PPID kan det månne vara förklaringen till hennes upprepade luftvägsinfektioner.

Inte alls omöjligt för upprepade infektioner är också ett symptom. Känns som att precis allting är symptom men när det gäller hormonstörningar så kan nästan vad som helst uppkomma.
 
@Speedway Ja men alltså det finns ju hur mycket symptom som helst! Inte så konstigt att jag blir nojigare än allt :eek:. Ja ja, provet skickas på måndag och veckan efter får jag svar. Får väl se om framtiden bara kommer att vara Pay n Rides för oss då eller inte. För jag antar att behandlingen aldrig kommer bli godkänd att tävla med.
 
Hold your horses! PPID har för det första ingenting alls med diabetes att göra och det är inte heller någon tumör i hypofysen som man trodde för många år sedan.

Det är en neurodegenerativ åkomma som man numera tror orsakas av oxidativ stress d v s samma process som orsakar normalt åldrande. Förenklat är det så att hästar med PPID producerar för lite dopamin vilket stör ut funktionen i hypofysen. I hypofysen tillverkas och distribueras ett antal olika hormon som påverkar en mängd olika processer i kroppen därav skiljer sig symptomen ganska mycket från häst till häst.

Provet består av ett enkelt blodprov där man mäter en substans som kallas ACTH.

Pälsproblem och fång är det som oftast refereras till när det gäller PPID men det finns minst ett 20-tal till symptom. Extrem svettning, återkommande infektioner, tandlossning e t c är vanliga symptom.

När det gäller dosering så handlar det helt enkelt om en mix av hur högt ACTH-värdet är och hur mycket symptom hästen visar. En liten ponny kan behöva 3 tabletter per dag för att hålla symptomen i schack och en stor ardenner kanske bara behöver 1/2.


Tack för informationen!
Jag hade ändå en veterinär ute i förrgår som sa att PPID beror på en tumör i hypofysen. Inte heller ville hon testa en gång till för PPID. Blir till att ringa ut någon annan. Jag borde ha lärt mig från när hästen fick fång, att jag aldrig kan lita på att veterinären jag anlitar alltid är uppdaterad på den senaste vetenskap som finns.

Av de två PPID hästar jag stött på har ingen av dem i första hand uppvisat de vanligaste varningstecken, så det verkar vara en riktigt lurig sjukdom. En av dem hade problem med ett rinnande öga och den andra gick oväntat omkull flera gånger och hade svårt att resa sig.
 
@Breen Det är nästan lite sorgligt att kunskapen inte är större när det gäller en såpass vanlig åkomma.

Den här filmen är väldigt informativ men den är på engelska. Den förklarar vad som händer i hästens kropp och även hur medicinen fungerar.
 
Idag är jag lite lugnare. Ponny har börjat släppa päls :bow:. Kan mycket väl ha PPID för det iofs.

Japp, kan ha PPID ändå - men såg väldigt fin ut på fotot.

Jag har en islandshäst som släpper väldigt sent. Han brukar ha fällt färdigt i mitten av juli... så har det varit ända sedan han var tre år gammal.
 
Om Barb har PPID kan det månne vara förklaringen till hennes upprepade luftvägsinfektioner. I år är det dock inte ett problem, men hon får låg dos slemlösande efter att jag såg lite genomskinligt snor för nån månad sen. Dock hade min andra häst snor i samma veva, så det är förstås inte alls säkert att det hänger ihop. Även förra året blev den andra jag hade då också sjuk samtidigt, så tja, kan helt klart vara jag som bara är supernojig.
Vi har också en (isl)häst som vi misstänkt har PPID, två prover har tagits vid olika tillfällen men båda har varit negativa.
Nu har han nyligen utretts igen för rinnande ögon, luftrörsinfektioner, tung andning och det visar sig (inte helt överraskande) att han är allergisk, framförallt mot mögelsporer. Planen är hypersensibilisering resten av livet, men han kommer säkert behöva slemlösande med jämna mellanrum.
Så det behöver ju inte vara PPID.
 
Men hörrni, om man är tävlingsryttare och har en häst som får PPID, tycker ni att man ska sälja hästen då iom att den inte kan tävla om den får mediciner? Eller lämna ut den på foder kanske, så man inte riskerar att nya ägaren slutar med medicineringen och hästen blir sjuk igen? Alltså om man inte har möjlighet/är interesserad av att ha kvar en häst som inte får tävla. Ett annat alternativ är ju såklart att ta bort den... Spånar bara lite nu, hoppast det är okej @Fiorano.

Personligen så ser jag inte det stora problemet med att försöka hålla sjukdomen(?) i schack med anpassad foder, träning, etc. så länge hästen verkar pigg och kry, givetvis med uppföljning av veterinär. Har dock inte haft någon PPID-häst själv så jag vet inte så mycket om tillstånden. Men om det är liknande diabetes på människor(?) så finns det ju många som klarar av att hantera det utan mediciner...

Som med Fioranos ponny så uppkom fången vad jag minns i samband med att ponnyn blev flyttat till ett nytt bete, sådana situationer kan man såklart undvika om man är klar över problemet.

Det är inte som diabetes på människor. Det är oftast hyppofysen som spökar och sönder ut fel mängd hormoner.
 

Liknande trådar

Hästvård Jag har under en tid känt att min häst varit lite matt. Glad och framåt men det har varit som högst växeln saknas. Släppte vinterpälsen...
Svar
3
· Visningar
771
Senast: A_NN_A
·
Hästvård Finns det någon här inne som varit med om att hästar satt vinterpäls under våren/för-sommaren? För min pålle är det nu andra året i rad...
Svar
14
· Visningar
1 762
Senast: Speedway
·
Hästvård När man söker på internet efter fång och hovbensrotation så finner man oftast tråkiga historier som många gånger slutar med att hästen...
2 3
Svar
46
· Visningar
5 654
Senast: Korven
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp