Praktisk lösning på fodringar?

Martina_m

Trådstartare
Har min häst i ett större stall (ca 40 hästar). Boxarna är uppdelade i 4 sektioner kan man säga och i princip alltid har det varit minst en box ledig i varje sektion, vilken har fått bli foderboxen. Där inne står alla matpåsar och hinkar.

Nu kommer det att bli fullt i stallet och foderboxarna försvinner. Allt ska ner i ladan (direkt ansluten till stallet). Men hur ska man på ett enkelt och smidigt sätt fodra hästarna? Någon typ av vagn/kärra borde ju finnas som man kan ställa maten på och sen köra runt med. Har ni sett någon sådan?

Ett problem är att blöt mat kommer frysa till vintern om den ska vara ute i ladan. Någon som har tips på hur man kan lösa det?

Om ni har lite större stall, hur gör ni i ert stall?
Det ska ju gå snabbt och smidigt!

Väldigt tacksam för svar!

Sv: Praktisk lösning på fodringar?

Jag har sett annonser på vagnar med "hyllor" där man kan ställa foderhinkar för att lätt köra ut dem i stallet. Höpåsar kan man lasta på i princip vilken vagn som helst, stor skottkärra t ex. Ang blöt mat så behöver den stå i ett utrymme där det inte fryser. Kanske kan ni blanda i en eller flera baljor som man sedan kör ut på en kärra i gången och portionerar ut med mått till de som ska ha. Eller så ordnar ni någon typ av hyllor i varje stall-sektion där foderhinkarna kan stå.

Jag har också sett stall där det utanför varje box finns en foderlåda med lock där dygnets foder läggs för att sedan plockas upp och ges till hästen. Kräver dock en ganska bred stallgång.

det finns ju fodervagnar att köpa med stora fack för havre/korn/pellets eller vad ni nu väljer, stora nog för iaf 50kg av varje samt plats för lite mineraler eller annat.. det är väll lättaste sättet om man har stora stallar.

När jag var hos Lisen & Peder hade dom mkt hästar i stallet, de hade en vagn, 4 hjul, ett styre och så 2 "järnramar" med krokar på båda sidorna, en krok för varje häst. Där hängde sen en hink med all dagens kraftfoder. Så vid vaje fodrig körde man ut vagnen och så gav man 1/4. Efter lunchfodringen var alla hinkar tomma så då fyllde man på alla igen. Det funkar ju dock inte om varje hästägare gör sin hästs mat och man är i stallet olika tider.

Höpåsar på krokar som man sen kör ut med skottkärra och hänger utanför varje box så det bara är att slänga in vid fodring.

Stod i ett mindre stall med min häst, där hade vi allt på en krok på boxväggen, höpåsar + kraftfoder (hink med lock!)

Ett privatstall vi stod i tidigare hade en stor hövagn som kördes ut i stallgången vid varje fodring.

Morgonpåsarna var inte märkta på något sätt eftersom alla påsar skulle innehålla 2 kg. Lunch och middagspåsarna hade klämmor på, i två olika färger, ena för lunch och andra för middag med boxnumret på.

54696_1238251986.jpg

Alla gjorde egna påsar varje dag. Enkelt vore ju också om man vill (eller måste fodra) kraftfoder samtidigt kan man ju lägga en hink i påsen.

*kl*

Tack för svaren!

Det är en ridskola där det även finns många privathästar. Så alla är där vid olika tider. Kraftfodret ingår inte i hyran, så alla fixar sina egna hinkar. Det är ett himla meck med att få plats med alla kassar och hinkar, då hästarna får mat 4 ggr/dag. Varav 3 av dem inne i boxen.

Jag har funderat om det kan finnas någon vagn med krokar och typ 2 våningar, så man inte behöver hänga på varandra eller ställa på varandra, eftersom påsarna måste vara lättåtkomliga i den ordningen boxarna är.

Hmm, det är lite knepigt det här. Men det måste ju finnas någon bra lösning tycker man ju.

Liknande trådar

Anläggning Hej. Jag undrar vad ni tycker är viktigt med för och nackdelar med dessa två stall: Nuvarande stall (stall 1) * 30 min resväg dit *...
Svar
10
· Visningar
1 756
Senast: Trolle
·
Hästmänniskan Jag har sådan beslutsångest och behöver skriva av mig, och kanske bolla med någon... Jag är 28 år, har heltidsjobb och två hundar av... 2 3
Svar
42
· Visningar
7 875
Senast: Efwa
·
Hästmänniskan Jag har ett litet dilemma, känns som jag sitter lite fast i en situation som jag inte trivs med. Lite fakta Jag har idag 4 st hästar –...
Svar
17
· Visningar
1 653
Senast: fejko
·
Anläggning Då nya människor ska flytta upp till stallet har jag fått i uppgift att förtydliga stallreglerna lite. Det står jättebra regler i... 2
Svar
20
· Visningar
6 405

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka