Prata med någon

Diakoner i kyrkan kan man också prata med. Är väl som att prata med en präst.
@Wille du kanske kan ringa församlingen du är skriven i och fråga efter samtalsstöd. Man måste inte vara troende.
Håller helt med om att man inte behöver vara troende för att få bra stöd av kyrkan. På neonatalen tyckte både jag och sambon att sjukhusprästen var bättre än kuratorn. Vi klickade mer.
 
Jourhavande präst är faktiskt jättebra - jag har själv ringt denne vid ett tillfälle då jag inte visste vad jag skulle ta mig till. Det mötet räddade mig, även på lång sikt. Präster idag är utbildade till annat än "bara" kristendomsprat! Jag kan definitivt rekommendera dem! :heart
 
Men då kan dom väl inte bara säga att dom inte tänker hjälpa dig nu?
Nej, de kan de inte men boendestöd blev sur för hen trodde jag åter krävde deras hjälp kvällar eller helger. Men jag slutar ju jobba snart och blir då ledig när de jobbar, vilket jag sa. Så då sas det surt att de skulle se om någon kunde komma. Och några krav på personen som skulle komma fick jag inte ha. Jag skulle vara nöjd om någon kom in genom dörren och varken sa något eller gjorde något.
Diakoner i kyrkan kan man också prata med. Är väl som att prata med en präst.
@Wille du kanske kan ringa församlingen du är skriven i och fråga efter samtalsstöd. Man måste inte vara troende.
Vet inte om jag är skriven i någon församling. Gillar liksom inte riktigt kyrkan.
 
Nej, de kan de inte men boendestöd blev sur för hen trodde jag åter krävde deras hjälp kvällar eller helger. Men jag slutar ju jobba snart och blir då ledig när de jobbar, vilket jag sa. Så då sas det surt att de skulle se om någon kunde komma. Och några krav på personen som skulle komma fick jag inte ha. Jag skulle vara nöjd om någon kom in genom dörren och varken sa något eller gjorde något.

Vet inte om jag är skriven i någon församling. Gillar liksom inte riktigt kyrkan.
Alla är folkbokförda inom en församling men det är nog bara för att det alltid varit så. En administrativ grej.

Orkar du kontakta din handläggare på soc och säga hur illa du blir bemött av boendestödjarna?
 
Alla är folkbokförda inom en församling men det är nog bara för att det alltid varit så. En administrativ grej.

Orkar du kontakta din handläggare på soc och säga hur illa du blir bemött av boendestödjarna?
Är nog inte soc som beviljat boendestöd. Men tänkte jag skulle ringa handläggaren för boendestöd. Funderar också på att skicka sms till boendestöd och säga att hen faktiskt inte har rätt att bli sur för att jag vill ha någon som kommer de timmar jag är beviljad och att det är fult att säga att jag ska bo på ett själadödande boende när det tidigare funkat med boendestöd.
 
Är nog inte soc som beviljat boendestöd. Men tänkte jag skulle ringa handläggaren för boendestöd. Funderar också på att skicka sms till boendestöd och säga att hen faktiskt inte har rätt att bli sur för att jag vill ha någon som kommer de timmar jag är beviljad och att det är fult att säga att jag ska bo på ett själadödande boende när det tidigare funkat med boendestöd.
Men sa han det då, att du borde bo på ett själadödande boende? (Och vilka boenden är det, som riktar in sig på att vara själadödande? Låter som en märklig profil att ha på ett stödboende, men vad vet jag.)
 
Men sa han det då, att du borde bo på ett själadödande boende? (Och vilka boenden är det, som riktar in sig på att vara själadödande? Låter som en märklig profil att ha på ett stödboende, men vad vet jag.)
Det är jag som anser att alla boenden är själadödande. Jag skulle aldrig kunna trivas på ett sådant ställe. Jag behöver jord under naglarna, ytor att planera, plats att odla mina drömmar o.s.v. Jag kan inte leva ett instängt liv.
 
Det är jag som anser att alla boenden är själadödande. Jag skulle aldrig kunna trivas på ett sådant ställe. Jag behöver jord under naglarna, ytor att planera, plats att odla mina drömmar o.s.v. Jag kan inte leva ett instängt liv.
Är alla boenden så? Jag hade praktik på ett LSS-boende som var uppdelat i fyra individuella lägenheter som satt ihop på mitten med gemensamt kök, vardagsrum och tvättstuga. Alla lägenheter hade även egna kök och vardagsrum men köken användes sällan. Typ som "satelitboenden" i mini-format. Det låg i ett radhusområde så det fanns även en trädgård som tillhörde huset. Likaså äldreboendet jag jobbade på en kort stund, det var ett stort lägenhetshus med vanliga lägenheter, men på bottenplan fanns matsal, fotvård och liknande, med personal närvarande dygnet runt. Tyvärr fanns det inte trädgård på så sätt eftersom det mer liknade normala hyreslägenheter. Så instängt var det definitivt inte.
Nu vet jag inte exakt hur det boendet din boendestödjare pratade om, men jag tänker att det finns många olika former :)
 
Det är jag som anser att alla boenden är själadödande. Jag skulle aldrig kunna trivas på ett sådant ställe. Jag behöver jord under naglarna, ytor att planera, plats att odla mina drömmar o.s.v. Jag kan inte leva ett instängt liv.
Och jag behöver mycket eget utrymme både inne och ute, utan störande grannar. Jag vill kunna ligga under molnen i min hängmatta med en katt på magen. Jag vill kunna sova på en veranda eller ute. Och jag vill kunna spela hög musik utan att någon bryr sig.
 
Är alla boenden så? Jag hade praktik på ett LSS-boende som var uppdelat i fyra individuella lägenheter som satt ihop på mitten med gemensamt kök, vardagsrum och tvättstuga. Alla lägenheter hade även egna kök och vardagsrum men köken användes sällan. Typ som "satelitboenden" i mini-format. Det låg i ett radhusområde så det fanns även en trädgård som tillhörde huset. Likaså äldreboendet jag jobbade på en kort stund, det var ett stort lägenhetshus med vanliga lägenheter, men på bottenplan fanns matsal, fotvård och liknande, med personal närvarande dygnet runt. Tyvärr fanns det inte trädgård på så sätt eftersom det mer liknade normala hyreslägenheter. Så instängt var det definitivt inte.
Nu vet jag inte exakt hur det boendet din boendestödjare pratade om, men jag tänker att det finns många olika former :)
Jag går inte ens under LSS eftersom jag inte har någon diagnos. Än. Är dock eventuellt aktuellt med en second opinion. Men jag vill ha stora ytor att plantera träd på. Jag vill skapa en skogsträdgård. Och så vill jag skapa med trädgården. Avskyr att bo i lägenhet med andra människor så nära. Jag vill kunna gå ut och få vara ifred i trädgården utan att någon jävel ska störa. Och så vill jag kunna tvätta när det passar mig. Jag vill inte anpassa mig till andra.
 
Och jag behöver mycket eget utrymme både inne och ute, utan störande grannar. Jag vill kunna ligga under molnen i min hängmatta med en katt på magen. Jag vill kunna sova på en veranda eller ute. Och jag vill kunna spela hög musik utan att någon bryr sig.
Och skapa en skogsträdgård, säger du! ALLT detta låter underbart, jag instämmer i precis allt! Med såna drömmar och sån passion borde du verkligen få må bra. Hoppas du hittar en bra person att prata med. Som jag skrev tidigare så kan ett enda sånt samtal förändra allt!
 
Är nog inte soc som beviljat boendestöd. Men tänkte jag skulle ringa handläggaren för boendestöd. Funderar också på att skicka sms till boendestöd och säga att hen faktiskt inte har rätt att bli sur för att jag vill ha någon som kommer de timmar jag är beviljad och att det är fult att säga att jag ska bo på ett själadödande boende när det tidigare funkat med boendestöd.
Jag tycker också de kan få höra det. De har som inget jobb alls utan de som behöver boendestöd och de ska inte bestämma att du inget får när du är beviljad. Otrevligt sätt till någon som redan behöver hjälp (boendestöd). Inte ok.
 
Är nog inte soc som beviljat boendestöd. Men tänkte jag skulle ringa handläggaren för boendestöd. Funderar också på att skicka sms till boendestöd och säga att hen faktiskt inte har rätt att bli sur för att jag vill ha någon som kommer de timmar jag är beviljad och att det är fult att säga att jag ska bo på ett själadödande boende när det tidigare funkat med boendestöd.
Jo det är soc som beviljar boendestöd. Vem skulle det annars vara?
Men det är inte samma soc-enhet som handlägger ekonomiskt bistånd.
 
Skriv här! Massor när du behöver ❤️
Imorgon är det en ny dag!
Låter löjligt hurtigt men så är det 💪
Ja, det är en ny dag. Jag har krigat mig iväg till jobbet. Bara tre dagar kvar att härda ut.
Jo det är soc som beviljar boendestöd. Vem skulle det annars vara?
Men det är inte samma soc-enhet som handlägger ekonomiskt bistånd.
Jag trodde det var en kommunmänniska som beviljade det. Minns inte att det stod soc nånstans när jag ansökte.
 

Liknande trådar

L
Kropp & Själ Konstig rubrik kanske men lite svårt att förklara! Men om ni skulle kunna prata med ersjälva i en annan ålder vad skulle ni säga eller...
2
Svar
30
· Visningar
1 455
Senast: förvirrad
·
Kropp & Själ Med tanke på sidospåret i tråden om allmänutbildad tyckte jag det vore lite roligt att höra hur användare utvecklats, ändrat åsikt eller...
2 3 4
Svar
69
· Visningar
4 419
Senast: manda
·
Relationer Min sambo släppte bomben att han vill göra slut. Jag är helt förkrossad. Visst vi har bråkat ganska mycket på sistone och vi...
2 3
Svar
53
· Visningar
4 146
Senast: Squie
·
Kropp & Själ Jag har haft mycket tankar om livet på sistone, sannolikt för att det förändrats mycket på kort tid men också för att jag upptäckt att...
2 3 4
Svar
68
· Visningar
2 902
Senast: movi
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp