Prata med någon

Fast det religiösa finns inte i de samtalen, om man nu inte vill det själv. Som sagt, de är utbildade i samtalsterapi, och det är det de använder sig av i samtalen
Jag skulle ändå inte känna mig bekväm med det. De är ju fortfarande religiösa människor (antar jag) som pratar med mig i sin religiösa yrkesroll, jag har mycket svårt att tro att det inte skulle färga någon del av samtalet. Men det är ju mitt problem, inte någon annans. :) Som sagt var jag klumpig som tog upp det i just den här tråden, folk bör alltid uppmuntras till att söka hjälp när de behöver det.
 
Fast man måste ju kunna få känna olust inför någon som sökt sig i en karriär inom något som man själv ser som en bluff.
Har aldrig påstått det, var läser du in det?
Försöker bara förklara att de, lika lite som andra terapeuter, försöker påverka någon...
Hade enorm hjälp av en präst när sonen dog, när inte vården kunde erbjuda någon hjälp.
Försöker bara hjälpa, men lägger ner nu🥴
 
Har aldrig påstått det, var läser du in det?
Försöker bara förklara att de, lika lite som andra terapeuter, försöker påverka någon...
Hade enorm hjälp av en präst när sonen dog, när inte vården kunde erbjuda någon hjälp.
Försöker bara hjälpa, men lägger ner nu🥴
När du förklarade att det religiösa inte fanns i samtalen så påpekade jag att vissa av oss ändå kan känna olust över en terapeut som är anställd av kyrkan vilket indirekt betyder att man köper det religiösa systemet vilka många av oss anser är hittepå.
 
När du förklarade att det religiösa inte fanns i samtalen så påpekade jag att vissa av oss ändå kan känna olust över en terapeut som är anställd av kyrkan vilket indirekt betyder att man köper det religiösa systemet vilka många av oss anser är hittepå.
Och det får stå för dig, själv dömer jag inte personer utifrån religion...
Kan någon hjälpa frågar jag inte efter tro, eller deras andra åsikter, utan förutsätter att de kan vara professionella i sin roll, vilket de jag varit i kontakt med har varit.
Men vill man inte ta hjälp av någon pga deras tro, eller annat (etnicitet, sexuella läggning etc) så är det upp till var och en...
 
När du förklarade att det religiösa inte fanns i samtalen så påpekade jag att vissa av oss ändå kan känna olust över en terapeut som är anställd av kyrkan vilket indirekt betyder att man köper det religiösa systemet vilka många av oss anser är hittepå.
Ja, det kan man ju känna - men det är ju kanske inte så lämpligt att fortsätta trycka på den känslan när någon behöver hjälp för psykisk ohälsa?
Precis som att man kanske inte tar upp den religiösa biten i 12 stegsprogrammet när någon behöver hjälp med sitt beroende. Oavsett vad man har för känslor om religion annars.
Time and place liksom.
 
Och det får stå för dig, själv dömer jag inte personer utifrån religion...
Kan någon hjälpa frågar jag inte efter tro, eller deras andra åsikter, utan förutsätter att de kan vara professionella i sin roll, vilket de jag varit i kontakt med har varit.
Men vill man inte ta hjälp av någon pga deras tro, eller annat (etnicitet, sexuella läggning etc) så är det upp till var och en...
Klart att jag står för det, jag skulle aldrig söka samtalsstöd via något religiöst samfund , och jag vet att jag inte är ensam om den känslan. Jag bryr mig inte om vilken religion folk har, och jag tycker att det är fult av dig att försöka få mig att framstå som någon som diskriminerar folk, det är en halmgubbe.
Jag vet andra som sökt samtalsstöd via kyrkan och där terapeutens religion har varit en del i bemötandet. Det är något som jag vill slippa och jag skulle därför inte söka mig till någon religiös organisation för sådant stöd.
 
Ja, det kan man ju känna - men det är ju kanske inte så lämpligt att fortsätta trycka på den känslan när någon behöver hjälp för psykisk ohälsa?
Precis som att man kanske inte tar upp den religiösa biten i 12 stegsprogrammet när någon behöver hjälp med sitt beroende. Oavsett vad man har för känslor om religion annars.
Time and place liksom.
Eftersom ts själv uttryckt en önskan om att inte tala med någon från kyrkan är det i högsta grad relevant. Jag tycker snarare att de som fortsätter att påpeka att stöd finns hos kyrkan fast ts sagt nej till det är de som ska sluta trycka på.
 

Liknande trådar

Kropp & Själ Jag har haft mycket tankar om livet på sistone, sannolikt för att det förändrats mycket på kort tid men också för att jag upptäckt att...
2 3 4
Svar
68
· Visningar
2 813
Senast: movi
·
Kropp & Själ Jag har fått ont i en arm. Trodde först det var träningsvärk, men när det inte gått över på över två veckor kontaktade jag vården. Jag...
3 4 5
Svar
98
· Visningar
5 678
Senast: Wille
·
Skola & Jobb Som en uppdatering på gamla tråden, så blev jag "av med jobbet". Fick besked om detta idag, att jag inte fick en tillsvidareanställning...
Svar
19
· Visningar
2 526
Kropp & Själ Jag funderar på det här med att ge och få bekräftelse. Jag blir lite förvånad över när jag läser att man ska kunna kommunicera till en...
10 11 12
Svar
235
· Visningar
11 385

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Ännu en tråd om hundfoder
  • Akvarietråden IV
  • Uppdateringstråd 29

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp