Prata med någon

I min kommun är det avdelningen för vård och omsorg som handlägger boendestöd.

Hoppas att du får en bättre dag idag 💕
 
Det är ju rätt enkelt att hitta - via hemsidan - vilken förvaltning på just din kommun som hanterar det. Om du är nyfiken.
Hittar det under Omsorg och hjälp/ psykisk ohälsa. Det är alltså det som står i menyn på hemsidan. Vilken förvaltning det är vet jag inte.
 
Diakoner i kyrkan kan man också prata med. Är väl som att prata med en präst.
@Wille du kanske kan ringa församlingen du är skriven i och fråga efter samtalsstöd. Man måste inte vara troende.
kan verkligen rekommendera kontakten med kyrkan. De har utbildning som samtalsterapeuter och kan möta folk på en bra nivå, kostar inget, lätt att få tid, inget journalförs och total tystnadsplikt
 
kan verkligen rekommendera kontakten med kyrkan. De har utbildning som samtalsterapeuter och kan möta folk på en bra nivå, kostar inget, lätt att få tid, inget journalförs och total tystnadsplikt
Exakt! Jag hade trott att jag skulle mötas av en religiös predikan när jag ringde, men fick istället det klokaste och bästa samtal jag kunnat drömma om. Igen - det samtalet (med jourhavande präst) räddade mig, för stunden och framöver!
 
Jag är inte kristen och inte medlem i svenska kyrkan men ser inget problem med att (om det skulle vara aktuellt) prata med ngn inom kyrkan. Varför tar det emot?
Det var rätt klumpigt av mig att skriva i just den här tråden, jag tycker givetvis att @Wille och alla andra bör och kan vända sig vart som helst för att få hjälp och stöd om en är bekväm med det.

Jag har också gått ur svenska kyrkan och tycker dels att det vore hycklande att använda eventuella gratistjänster bara efter eget behag - ddet finns ju en anledning till att jag gick ur. :) Sedan stryker religion i stort mig mothårs. Jag vill inte ta emot hjälp från det hållet, jag har mycket svårt att föreställa mig att ringa en jourhavande Präst och inte tänka mig att mottagandet på något vi skulle vara religiöst helt enkelt. Om jag har bekymmer vill jag prata med någon som är opartisk i sin yrkesroll, inte någon som är anställd som andlig vägledare.
 
Det var rätt klumpigt av mig att skriva i just den här tråden, jag tycker givetvis att @Wille och alla andra bör och kan vända sig vart som helst för att få hjälp och stöd om en är bekväm med det.

Jag har också gått ur svenska kyrkan och tycker dels att det vore hycklande att använda eventuella gratistjänster bara efter eget behag - ddet finns ju en anledning till att jag gick ur. :) Sedan stryker religion i stort mig mothårs. Jag vill inte ta emot hjälp från det hållet, jag har mycket svårt att föreställa mig att ringa en jourhavande Präst och inte tänka mig att mottagandet på något vi skulle vara religiöst helt enkelt. Om jag har bekymmer vill jag prata med någon som är opartisk i sin yrkesroll, inte någon som är anställd som andlig vägledare.
Jag har känt på samma sätt, men hade en rejäl krasch för några år sedan där jag via buke fick kontakt med en diakon som var en stor bidragande faktor till att jag överhuvudtaget tog mig igenom det. Jag var på en plats i livet där jag var beredd att överge det helt och samtals- och psykologkontakter räckte inte till. Hyckleri eller inte, men det var mer eller mindre en life saver bokstavligt talat.

Då är jag ändå en väldigt stor motståndare till religion över lag och beblandar mig icke. Men hen mötte mig helt fenomenalt som en medmänniska och definitivt inte som andlig vägledare.
 
Biståndshandläggning är en del av socialtjänsten, som är en kommunal verksamhet. Bistånd (som inte är LSS) beviljas med stöd av socialtjänstlagen. Socialpsykiatrin (dit boendestöd ofta hör) är också en del av socialtjänsten.

På våra brev står det bara kommunens logga, möjligen kan det på etiketter även stå IFO - individ- och familjeomsorgen.
 
Det var rätt klumpigt av mig att skriva i just den här tråden, jag tycker givetvis att @Wille och alla andra bör och kan vända sig vart som helst för att få hjälp och stöd om en är bekväm med det.

Jag har också gått ur svenska kyrkan och tycker dels att det vore hycklande att använda eventuella gratistjänster bara efter eget behag - ddet finns ju en anledning till att jag gick ur. :) Sedan stryker religion i stort mig mothårs. Jag vill inte ta emot hjälp från det hållet, jag har mycket svårt att föreställa mig att ringa en jourhavande Präst och inte tänka mig att mottagandet på något vi skulle vara religiöst helt enkelt. Om jag har bekymmer vill jag prata med någon som är opartisk i sin yrkesroll, inte någon som är anställd som andlig vägledare.
Jag förstår vad du menar. Jag känner likadant.
 
Det var rätt klumpigt av mig att skriva i just den här tråden, jag tycker givetvis att @Wille och alla andra bör och kan vända sig vart som helst för att få hjälp och stöd om en är bekväm med det.

Jag har också gått ur svenska kyrkan och tycker dels att det vore hycklande att använda eventuella gratistjänster bara efter eget behag - ddet finns ju en anledning till att jag gick ur. :) Sedan stryker religion i stort mig mothårs. Jag vill inte ta emot hjälp från det hållet, jag har mycket svårt att föreställa mig att ringa en jourhavande Präst och inte tänka mig att mottagandet på något vi skulle vara religiöst helt enkelt. Om jag har bekymmer vill jag prata med någon som är opartisk i sin yrkesroll, inte någon som är anställd som andlig vägledare.
Fast det religiösa finns inte i de samtalen, om man nu inte vill det själv. Som sagt, de är utbildade i samtalsterapi, och det är det de använder sig av i samtalen
 

Liknande trådar

L
Kropp & Själ Konstig rubrik kanske men lite svårt att förklara! Men om ni skulle kunna prata med ersjälva i en annan ålder vad skulle ni säga eller...
2
Svar
30
· Visningar
1 456
Senast: förvirrad
·
Kropp & Själ Med tanke på sidospåret i tråden om allmänutbildad tyckte jag det vore lite roligt att höra hur användare utvecklats, ändrat åsikt eller...
2 3 4
Svar
69
· Visningar
4 420
Senast: manda
·
Relationer Min sambo släppte bomben att han vill göra slut. Jag är helt förkrossad. Visst vi har bråkat ganska mycket på sistone och vi...
2 3
Svar
57
· Visningar
4 338
Senast: Tonto
·
Kropp & Själ Jag har haft mycket tankar om livet på sistone, sannolikt för att det förändrats mycket på kort tid men också för att jag upptäckt att...
2 3 4
Svar
68
· Visningar
2 903
Senast: movi
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp