Prata öppet om allas roll i sexuella övergrepp

"Jag behöver bara se på mig själv som yngre för att veta att vi tjejer inte alltid är guds bästa barn." Ridsports gästkrönikör Lisa Lidbeck tar sig an ett kontroversiellt ämne när hon vill belysa båda sidorna kring sexuella övergrepp.
 
Män BORDE inte behöva påminnas om att man inte utnyttjar folk i beroendeställning, och att sex med sina elever är olämpligt. Dock verkar det ju vara alltför många som inte fattar det själva, så någon typ av utbildning samt ha det på pränt i värdegrund och officiella dokument verkar uppenbarligen behövas.

Förstår dock inte alls varför hon drar in offrens del i det hela. Hon borde veta bättre än så.
 
Samhället. Vi är hemskt duktiga på attt skydda män till varje pris. Se bara på de skandaler som fått pågå år efter år, efter år och på alla förövare som frias gång på gång. Särskilt inom hästsport, sorgligt nog.
Samhället. Vi är hemskt duktiga på attt skydda män till varje pris. Se bara på de skandaler som fått pågå år efter år, efter år och på alla förövare som frias gång på gång. Särskilt inom hästsport, sorgligt nog.
Ja och just därför behöver detta belysas om och om igen. Även ur lite mer ”obekväma” vinklar, vilket jag tycker denna krönika gör.
Det är skitsvårt att göra sig förstådd i text och alla formuleringar blev kanske inte toppen men jag blir lite beklämd över att så många väljer att direkt tolka texten ”som Fan läser bibeln” och hugga som kobror. Jag väljer att utgå ifrån att folk inte försvarar våldtäktsmän eller tycker om att skuldbelägga offer 🤷🏻‍♀️
 
Män BORDE inte behöva påminnas om att man inte utnyttjar folk i beroendeställning, och att sex med sina elever är olämpligt. Dock verkar det ju vara alltför många som inte fattar det själva, så någon typ av utbildning samt ha det på pränt i värdegrund och officiella dokument verkar uppenbarligen behövas.

Förstår dock inte alls varför hon drar in offrens del i det hela. Hon borde veta bättre än så.
Nej folk borde inte behöva påminnas om att man inte kör bil på fyllan eller rånar banker heller 🤷🏻‍♀️ Men nu fungerar mänskligheten uppenbart så
 
Ja och just därför behöver detta belysas om och om igen. Även ur lite mer ”obekväma” vinklar, vilket jag tycker denna krönika gör.
Det är skitsvårt att göra sig förstådd i text och alla formuleringar blev kanske inte toppen men jag blir lite beklämd över att så många väljer att direkt tolka texten ”som Fan läser bibeln” och hugga som kobror. Jag väljer att utgå ifrån att folk inte försvarar våldtäktsmän eller tycker om att skuldbelägga offer 🤷🏻‍♀️
Fast nej, Så himla svårt är det inte att man menar en sak och mer än hälften av alla läsare tror att man menar något annat. Hennes åsikt är ganska solklar och texten är svår att tolka åt något annat håll. Såg du ens det lilla tillägget och "ursäkten/förklaringen" från chefredaktören? De visste att de publicerade en hot topic.
 
Nej folk borde inte behöva påminnas om att man inte kör bil på fyllan eller rånar banker heller 🤷🏻‍♀️ Men nu fungerar mänskligheten uppenbart så
Fast det finns ju en gräns. När sexbrott blivit så vanliga inom en sport att vi behöver lägga in ett extra block i en utbildning där vi "påminner" män om att det är olämpligt att sexuellt utnyttja andra människor har vi verkligen nått botten.
 
Och dessutom, ”relation med 25-30 år yngre kvinnor i beroendeställning”. Det är inte en relation när en vuxen man ligger med en 15-åring. Det är grooming och sexuellt utnyttjande
Och dessutom, ”relation med 25-30 år yngre kvinnor i beroendeställning”. Det är inte en relation när en vuxen man ligger med en 15-åring. Det är grooming och sexuellt utnyttjande.
Hon skriver ju heller inget om 15-åringar 🤷🏻‍♀️
Det är 30 års skillnad på 25 och 55 också
 
Fast det finns ju en gräns. När vi behöver lägga in ett extra block i en utbildning där vi "påminner" män om att det är olämpligt att sexuellt utnyttja andra människor har vi verkligen nått botten.
Hur ska vi göra då menar du? Det är ju knappast krönikörens fel att somliga inte fattar bättre
 
Fast nej, Så himla svårt är det inte att man menar en sak och mer än hälften av alla läsare tror att man menar något annat. Hennes åsikt är ganska solklar och texten är svår att tolka åt något annat håll. Såg du ens det lilla tillägget och "ursäkten/förklaringen" från chefredaktören? De visste att de publicerade en hot topic.
Fast nu är det ju inte så att alla läsare väljer att ge sig in i debatten på fb 🤷🏻‍♀️ Det tenderar ju snarare att vara dom som just inte håller med.
 
Hur ska vi göra då menar du? Det är ju knappast krönikörens fel att somliga inte fattar bättre
Vi kan låta bli att säga att en del av skulden ligger på offren, och vi kan låta bli att omyndigförklara de män som utför brotten som individer som på något vis "inte vet bättre.". Det är inte utbildning det beror på, det kan jag nästan lova... det är att män är alldeles för vana vid att komma undan med liknande eftersom det inte är någon mening med att anmäla.
Tjejer "ångrar" sig ju efter sex. De anmäler för att de är "svartsjuka". Det har du själv sagt.
 
Det är knappast runt en bunt 25-åringar det stormat kring sexuella övergrepp i hästvärlden på sistone. Eller ja, på sistone. De senaste 30 åren eller så.
Fast nu pratar iaf jag om denna specifika krönika och inte om ”debatten de senaste 30 åren”
 
Gör den?
Jag tycker den handlar om hur vi ska undvika att ngn blir ”offer” från första början 🤷🏻‍♀️

Jag tycker heller inte att den i första hand handlar om gubbar som utnyttjar sina minderåriga elever - det begriper ju varenda vettig människa att hon inte försvarar…..

Däremot belyser hon problematiken med ”19-åriga killar som blir anmälda av 17-åriga tjejer i kompisgänget för att han skickat ett olämpligt sms”. Jag har jobbat som lärare på hästgymnasium och tro mig, där behöver vi verkligen upplysa åt ”båda hållen”.
Alla tjejer är inte offer - däremot har vi alla ett förbannat ansvar att känna igen dom som är
För att bemöta ditt egna scenario som inte nämns i krönikan överhuvudtaget - 19-åriga killar skickar olämpliga sms till 17-åriga tjejer i kompisgänget och du anser att det absolut inte bör anmälas? Är det vad du försöker förmedla som det stora problemet här?
 
Vi kan låta bli att säga att en del av skulden ligger på offren, och vi kan låta bli att omyndigförklara de män som utför brotten som individer som på något vis "inte vet bättre.". Det är inte utbildning det beror på, det kan jag nästan lova... det är att män är alldeles för vana vid att komma undan med liknande eftersom det inte är någon mening med att anmäla.
Tjejer "ångrar" sig ju efter sex. De anmäler för att de är "svartsjuka". Det har du själv sagt.
Jag hävdar ju fortf att ingen har sagt att ngn skuld ligger på offren
 
Vi kan låta bli att säga att en del av skulden ligger på offren, och vi kan låta bli att omyndigförklara de män som utför brotten som individer som på något vis "inte vet bättre.". Det är inte utbildning det beror på, det kan jag nästan lova... det är att män är alldeles för vana vid att komma undan med liknande eftersom det inte är någon mening med att anmäla.
Tjejer "ångrar" sig ju efter sex. De anmäler för att de är "svartsjuka". Det har du själv sagt.
Har jag? Visa gärna var
 
För att bemöta ditt egna scenario som inte nämns i krönikan överhuvudtaget - 19-åriga killar skickar olämpliga sms till 17-åriga tjejer i kompisgänget och du anser att det absolut inte bör anmälas? Är det vad du försöker förmedla som det stora problemet här?
”Men det är inte helt ovanligt att framför allt unga män och killar blir föremål för anmälningar och i efterhand anklagas för oegentliga sexuella handlingar när relationer tar slut, när svartsjuka uppstår eller när tjejen kanske ångrar att hon löpte hela linan ut.”

Om jag inte skulle upp 05 i morgon så hade jag bemödat mig att utveckla resonemanget. Men det får bli en annan gång
 
Det var en fråga, vad är det som är oklart i min fråga?

Du skriver att 19-åriga killar skickar olämpliga sms till 17-åriga tjejer och att det anmäls och att det hela är ett problem. Vad är problemet? Att det skickas olämpliga sms? Att det anmäls? Något annat?
Jag citerade fel, det svaret var inte till dig
 

Liknande trådar

  • Artikel
Dagbok Jag tänkte jag kunde ha en egen tråd att uppdatera i istället för att drälla inlägg överallt i forumet och på dagbok. För att göra en...
2
Svar
31
· Visningar
1 820
Senast: Sasse
·
Kropp & Själ Jag har tidigare aldrig haft några större problem med att prata inför folk. Jag har absolut varit nervös inför tal eller större...
2
Svar
25
· Visningar
1 368
  • Artikel
Dagbok På något sätt känns det som ett skifte har skett den senaste veckan. Som att jag mentalt har gått igenom en portal. Det känns som att...
Svar
4
· Visningar
2 105
Senast: Pratsch
·
  • Artikel
Dagbok Solen lyste säkert på dig Soljävel Och jag skakar sönder Allt jag rör vid Du rör och går Rörochgårutanattfällaentår När du...
Svar
2
· Visningar
1 611
Senast: Tofs
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • WE-tråden
  • Hingstval 2024
  • Välja säkerhetsväst

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp